امروز : شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 21
۱۲:۵۵
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 66137
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 50
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، ششمین عصرانه ادبی فارس به پاسداشت نویسنده ادبیات انقلاب اسلامی اکبر خلیلی اختصاص داشت که این ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، ششمین عصرانه ادبی فارس به پاسداشت نویسنده ادبیات انقلاب اسلامی اکبر خلیلی اختصاص داشت که این مراسم با حضور سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، محمد حسنی مدیر بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان، رضا اسماعیلی، محمدعلی گودینی، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، مجتبی رحماندوست، نعمت‌الله سعیدی، حسین قرایی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سالن اجتماعات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این مراسم مجتبی رحماندوست نویسنده و عضو مجلس شورای اسلامی، بیان داشت: توفیق داشتم سال 70 خدمت اکبر خلیلی در سفر حج باشم، سال 70 نخستین سالی بود که بعد از حج سال 66 یا همان حج خونین، به سفر خدا خدا رفتیم که در آن زمان اشتیاق به رفتن به خانه خدا بسیار بیشتر از گذشته بود و افراد با نشاط بیشتری در این سفر حضور پیدا کردند به خصوص این توفیق حاصل شده بود که در کاروان جانبازان باشم.



 

* رحماندوست: کتاب «کعبه هفتاد» نخستین کتاب درباره کاروان جانبازان حج در کشور است

وی اضافه کرد: آقای خلیلی در کتاب «کعبه هفتاد» نیز به این نکته اشاره کرده‌اند که بنده در آن زمان مسئولیت جانبازان مستقر در سایر کاروان‌های حج را داشتم و کمتر در کاروانی که آقای خلیلی حضور داشت، بودم و بیشتر وقتم را در سایر کاروان‌هایی که جانبازانی در آن حضور داشتند، می‌گذراندم. 

رحماندوست ادامه داد: کتاب «کعبه هفتاد»، کتاب سفرنامه حج است اما کتاب تیپ نیست یعنی کتاب سفرنامه حج در تاریخ کشورمان کم نداریم اما بنده ندیدم که کتاب سفرنامه حجی که در کاروان جانبازان و در جمع این عزیزان نوشته شده باشد که باید گفت این کتاب در نوع خود بی‌نظیر است.

وی افزود: جزئیات پردازی داستانی خیلی زیادی در این کتاب مشاهده می‌شود، آقای خلیلی یک رمان‌نویس و داستان‌نویس متبحر هستند و قبلاً هم داستان‌های خوبی داشتند به همین منظور همان توانمندی را در کتاب «کعبه هفتاد» به کار برده‌اند و واقعاً جزئیات پردازی بسیار خوبی داشتند که از سایر قلم‌های غیر داستانی این مهم برنمی‌آید که از این حیث کتاب «کعبه هفتاد» یک قدم به پیش است.

این نویسنده ادبیات دفاع مقدس گفت: کتاب «کعبه هفتاد» به مخاطبان خود اطلاعات می‌دهد یعنی این اثر تنها یک سفرنامه حسی نیست بلکه اطلاعات ده است، به گونه‌ای که معمولاً عرف سفرنامه‌ها، ارزششان به این است که وقتی که در مقطع آن را نوشته‌اند به خوبی اطلاعات شهر و سایر را از آن دریافت کنید، که خوشبختانه این کتاب از این ویژگی برخوردار است.

وی اضافه کرد: در صفحه 83 کتاب «کعبه هفتاد» نویسنده «اکبر خلیلی» گفته است که «من تمام روز را برای مرتب کردن یادداشت‌هایم صرف کردم و دیشب تا اذان صبح وقایع شب گذشته را نوشتم» به این گونه نیست که شخصی به سفر حج برود و پس از سفر، چیزهایی که به یادش مانده را بنویسد و کتاب کند بلکه آقای خلیلی، عمده‌ای از وقت خودش را وقف تکمیل این جزئیات پردازی‌ها صرف کرده است.

رحماندوست با اشاره به این مطلب که آقای خلیلی برای نگارش کتاب «کعبه هفتاد»، وقت گذاشته‌اند، ادامه داد: این کتاب تقریباً بدون غلط چاپی منتشر شده است در صورتی که در این دوره تعداد کتاب‌هایی که دارای غلط‌های چاپی باشد، کم نیست.

وی افزود: به آقای خلیلی پیشنهادی دارم که کتاب «کعبه هفتاد» را برای هم‌کاروانی‌های خودشان در آن زمان نیز ارسال کنند، همچنین ذکر جزئیات جسمی و روحی جانبازان برای بنده بسیار جالب بود.

این عضو مجلس شورای اسلامی گفت: آقای خلیلی شما به سفر حج رفتید تا برای جانبازان رمان بنویسید، حال سفرنامه حج شما با عنوان «کعبه هفتاد» چاپ شده است، حتماً رمان را هم بنویسید تا مخاطبان شما آن را بخوانند.

وی اضافه کرد: 21 مهر سال 69 خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم که در آن زمان مسئولیت فرهنگی جانبازان را برعهده داشتم، مسئولان بنیاد جانبازان یکی‌یکی به ارائه گزارش می‌پرداختند که بنده هم خطاب به رهبر انقلاب گفتم که ما نیز کارهای ارشادی و روانشناسی انجام می‌دهیم؛ مقام معظم رهبری فرمودند: «کار فرهنگی این است که گره‌های فکری، روحی جانبازان را یک نویسنده خوب بگیرد، و رمانی بنویسد که قهرمانانش همان گره‌های فکری و روحی را داشته باشند و بعد در قالب رمان این گره‌های فکری و روحی باز شود، و خواننده و از جمله جانباز وقتی آن را می‌خواند، و دارای همان گره‌های فکری و روحی است به تدریج با خواندن این رمان گره‌های آن بدون اینکه خودش بخواهد، در جریان رمان باز شود».

رحماندوست ادامه داد: ما در آن زمان شروع به امضای قرادادهایی با داستان‌نویسان کردیم منتها خود مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان، فرمودند که بر تن یک نویسنده لباس پرستاری بر تن کنید و بفرستید به بیمارستان‌هایی که جانبازان در آن بستری هستند، پرستاری و زندگی کند تا گره‌های فکری و روحی را نه در قالب یک نویسنده بلکه در قالب یک آدمی که بخواهد به آنها خدمت کند، بیان کند به همین منظور بنده نیز تعدادی از نویسندگان را در سفرهای مختلف با جانبازان همراهی کردم.

* فعله‌گری: تیراژ کتاب در کشور فردوسی، حافظ و سعدی بسیار کمتر از مخاطبان فوتبال است

در ادامه این مراسم مصطفی فعله‌گری، نویسنده بیان داشت: در اینجا دو نکته حائز اهمیت است نخست اینکه در ایران تیراژ کتاب فاجعه است، و در مقابل آن تیراژ مخاطبان فوتبال و تیراژ مصرف‌کنندگان سیگار در کشور فردوسی، حافظ و سعدی زیاد است در صورتی که در سایر کشورهای تولیدکننده سیگار و فوتبال، تیراژ کتاب از ماهواره، فوتبال و سرگرمی‌های دیگر، بسیار بالاتر است.

وی اضافه کرد: به خاطر همین موضوع است که این کشورها بر اقتصاد فرهنگ و اندیشه دنیا ادعای سروری دارند چراکه کتاب، بالاترین تیراژ را دارد و مصرف اول خانواده‌ها و به ویژه طبقه متوسط جامعه است.
 



* سعیدی: نخستین ارزش کتاب «کعبه هفتاد»، ذووجهتین بودن آن است

نعمت‌الله سعیدی، روزنامه‌نگار، نویسنده و منتقد در این مراسم، بیان داشت: نکته اول ضرورت برگزاری اینگونه مراسم‌ها است، به این تعبیر که وقتی در این جلسات از کسی تشکر می‌کنم، صرفاً این تشکر ادبی نیست در واقع وقتی از بانی جلسه تجلیل می‌کنیم این ربطی به تجلیل ادبی ندارد و تعارف نیست.

وی اضافه کرد: یکی از نقطه ضعف‌های بزرگ کشور و انقلاب ما، جابه‌جا شدن محمل بعضی از مباحث از محیط‌های فرهنگی به محیط‌های سیاسی است. به عنوان مثال ما هر 4 سال یکبار به بهانه انتخابات ریاست جمهوری، یک صف‌آرایی نظری و تئوریک جلوی یکدیگر می‌کنیم یعنی طیف‌های مختلف فکری که در کشور حضور دارند، و این حضورشان هم مغتنم و هم درست است، مجبور می‌شوند در یک فرصت زمانی کوتاه (برای گرم شدن تنور انتخابات) دست به یک مخاطره عجیب و غریب بزنند که هم تبعات اجتماعی و سیاسی سنگینی دارد و هم خود طیف‌های فکری فرصت نمی‌کنند عقاید خودشان را به صورت شایسته و کامل توضیح دهند.

سعیدی ادامه داد: به عنوان مثال می‌توان به فتنه سال 88 اشاره کرد یا یک وقت‌هایی این تبعات فقط مخصوص آن دوره انتخابات نیست به عنوان مثال گروهی که پیروز انتخابات می‌شوند، بعد از پیروزی مجبور است مقدار زیادی از انرژی خود را صرف یارگیری یا تبیین مواضع خود کند اما اگر این بحث‌ها به محافل فرهنگی منتقل شود، در وهله نخست فرصت تبیین به اندازه کافی وجود دارد در ثانی هزینه‌های آن به مراتب کمتر است یعنی نه تنها برای امنیت ملی و ثبات سیاسی کشور مخاطره آمیز نیست بلکه مفید خواهد بود.

وی افزود: بنابراین برگزاری چنین جلساتی که چهره‌های فرهنگی یکدیگر را می‌بینند و با هم تبادل نظر می‌کنند، به هر بهانه‌ای مغتنم و قابل تقدیر است چراکه چهره‌های فکری و فرهنگی علی رغم حرارت فوق‌العاده‌ای که در مباحث خود بروز می‌دهند، از آن جا که دغدغه حقیقت دارند، به مراتب راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر تغییر عقیده می‌‌دهند یعنی آن تغییر عقیده‌ای که در بین اهالی سیاست مضموم است، دقیقاً در بین اهالی فکر و فرهنگ پدیده‌ای ممدوح است چراکه اهالی سیاست در موضع عمل قرار دارند و برای عملکردن باید مطمئن بود اما اهالی فرهنگ در موضع فکر و نظر قرار دارند که تغییر رأی برای آنها معمولاً به معنای تحول مثبت و رشد خواهد بود.

این روزنامه‌نگار گفت: گاهی ما در نقد و نظرهای خود نسبت به آثار فرهنگی _ هنری در الفبای بحث و اصول موضوعه مشکلات زیادی داریم به عنوان مثال نقد در بین قدمای ما به معنای جدا کردن سره از ناسره است.

وی اضافه کرد: شما که انگشتر طلا را به زرگری می‌برید، و می‌خواهید آن را ارزشیابی کرده و تبدیل به پول کنید، زرگر آن را به محک نقد می زند. یعنی می‌خواهد ببیند عیار طلای شما به چه میزان است آیا در این فرآیند (نقد) عیار مس و میزان آن هم مهم است؟ یعنی آیا اهمیتی دارد که عیار مس و میزان ناسره در این انگشتر چقدر است؟ یا اینکه عمده مطلب در اینجا عیار طلای انگشتر است. به عبارتی نقد حقیقی عبارتند از فرآیند جداکردن سره از ناسره، اما با تمرکز (بر سره) و طلای آن نه ناسره و میزان مس قضیه.

سعیدی ادامه داد: نقد در مفهوم امروزی برخواسته از نگاه غربیان، اتفاقاً گاهی دقیقاً برعکس است، آن چه که غربی‌ها از آن به عنوان نگاه انتقادی یاد می‌کنند، انگار نقد کردن برای به دست آوردن ناسره‌ها است...

وی درباره کتاب «کعبه هفتاد» گفت: نخستین ارزش این کتاب، ذووجهتین بودن آن است یعنی اثری در راستای خاطرات حج و به همین میزان انعکاس خاطرات آدم‌هایی از جنس دفاع مقدس. که نویسنده هم در تک‌تک آنها موفق عمل کرده است و هم در تلفیق و ترکیب این دو. که جای بحث مفصلی دارد.
 



در پایان این مراسم سربخش جانباز هشت سال دفاع مقدس بر تلاش همسران جانباز برای مراقبت و شارژ کردن آنها تأکید کرد و یکی از این بانوان را خانم «صفدریان» معرفی و آن را یکی از بانوان با ارزش انقلاب اسلامی خواند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار