امروز : سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 21
۰۷:۳۱
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 66391
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 212
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، اختتامیه هفتمین جشنواره قند پارسی در حوزه هنری برگزار شد. اسماعیل ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، اختتامیه هفتمین جشنواره قند پارسی در حوزه هنری برگزار شد.

اسماعیل امینی شاعر و داور بخش شعر هفتمین جشنواره قند پارسی به شاعران جوان افغان چند توصیه کرد و گفت: بنده داور بخش شعر جشنواره بودم. آثار را خواندم از این رو به چند نکته اشاره می‌کنم. اول اینکه همه کسانی که کار هنری می‌کنند از جمله شاعران منتظر واکنش مخاطب خود هستند. حتی پیش از آفرینش اثر، ممکن است واکنش مخاطب بر اثر تاثیرگذار باشد. بخشی از مشکلی که این رسانه‌های جدید برای شعر پیش آوردند این است که این رسانه‌ها مثل اینترنت،‌ رادیو و تلویزیون مجالی برای تأمل نمی‌گذارند. مخاطبی که از اینها استفاده می‌کند مجال تأمل نمی‌یابد.

وی ادامه داد: اولا باید اثر کوتاه باشد، ثانیا شگفتی‌هایش عیان باشد. در غیر این صورت از آن می‌گذرد. این سطحی بودن در مخاطب و روی سلیقه آفریننده اثر تاثیر می‌گذارد. از این رو با انبوهی از آثار مواجه می‌شویم که نیازی به تأمل ندارد. آثاری اینچنین با اقبال مخاطب مواجه نشده و شاعر احساس شکست می‌کند.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان ذائقه مخاطبان رسانه‌های جدید نمی‌تواند معیار ارزیابی اثر ادبی باشد.

به گفته این داور شمار انبوه رسانه‌های جدید کسانی هستند که کم‌تحمل هستند بنابراین شاعری که اثری می‌آفریند به هیچ عنوان نمی‌تواند متکی بر واکنش این رسانه‌ها به عنوان نقد اثر خود باشد.

امینی به نکته دوم اشاره کرد و گفت: چند سالی است که یک شیوه‌ای از نقد نویسی در مطبوعات و رسانه‌ها باب شده است که خیلی هم نظریه عمیقی نیست. اما چیزی نیست غیر از لفاظی و تکرار جملاتی که معنای روشنی ندارند. آنچه هست اگر متن ادبی و علمی است باید جملاتش با صراحت و وضوح بیان شود تا مخاطب متوجه منظور راوی شود. اما جملات بی‌معنی به معنای نقد عنوان می‌شوند و دوستان جوان مرعوب این جملات شده و دلیل را کم‌سوادی خود می‌دانند. با اطمینان می‌گویم که این گونه نوشته‌ها ژرفا و اعتبار علمی و ادبی ندارد.

وی با اشاره به اینکه به جوانان توصیه می‌کنم نقد و نوشته بزرگان نقد ادبی را بخوانند، گفت: جوانان پس از مطالعه سخن بزرگان می‌تواند مقایسه کند که سخنان آنها تا چه حد صریح است.

در ادامه این مراسم ابوتراب خسروی نویسنده و داور بخش داستان جشنواره در جملاتی ابراز داشت: زبان به نوعی وطن محسوب می‌شود و وطن تنها خاک نیست. زبان است که هر جا برویم با خود آن را حمل می‌کنیم و تا زمانی که به آن فکر می‌کنیم ساکن آن زبانیم. بنابراین تفاوتی میان ما و جوانان افغان وجود ندارد. چون همه ما ساکن زبان فارسی هستیم. پس مشکلاتی که جوانان ایرانی دارند جوانان افغان نیز با آن مواجهند و البته این موارد ناشی از سوء تفاهماتی است که نسبت به ادبیات وجود دارد.

وی به این سوءتفاهم‌ها اشاره کرد و ابراز داشت: ما می‌نویسیم که ادبیات خلق کنیم بنابراین ادبیات متعهد به مباحث جامعه‌شناختی یا روان‌شناختی علمی و فلسفی نیست. گاهی این تصور ایجاد می‌شود که ما بنویسیم فلان معضل اجتماعی را بازتاب دهیم پس در یک مقاله بهتر می‌توانیم آن را بازتاب داد ولی می شود نویسنده ادبیات بنویسد و مخاطب نتایج و دریافت خود را به دست آورد. بنابراین سوءتفاهم اولی که وجود دارد این است که نویسنده می‌خواهد با داستانی که می‌نویسد این مقولات را بازتاب دهد. البته ادبیات داستانی مشخصه‌هایی دارد و آن چیزی که ادبیات داستانی را متفاوت جلوه می‌دهد زاویه دید است. به دلیل زاویه دید است که داستان باید عینیت یابد.

خسروی در ادامه با بیان اینکه تعریف داستان چه می‌تواند باشد، گفت: حداقل سه واقعه که بر هم تاثیرگذار است و منتج به شرایط دیگری می‌شوند، داستان نام می‌گیرد.

این داور در پایان سخنان خود پیرامون استفاده از منطق شعر در داستان گفت: این مهم خاص دنیای شعر است اما در داستان اشیا موازی واقعیت هستند. داستان بستر القا نیست، بستر سمت و سو دادن هم نیست بلکه شرح یک وضعیت است.

در ادامه این مراسم شکور نظری مدیر دفتر خانه ادبیات افغانستان در کابل در سخنانی افغانستان را سرزمین گسست های تاریخی و شکاف های متقاطع اجتماعی عنوان کرد و گفت: این شکاف ها باعث شدند فرآیندهای رشد در این کشور ادامه نیابند. گذشته فاخر این سرزمین نتوانسته راه به اکنون آن پیدا کند زیرا جامعه ما با شکاف های اجتماعی درگیر بوده است.

وی ادامه داد: افزون بر گسست‌های تاریخی، جامعه ما با گسست‌های نسلی نیز روبرو بوده زیرا نسل امروز این کشور شاهد جنگ و ناآرامی بوده است.

نظری خاطرنشان کرد: از دیدگاه خانه ادبیات افغانستان بازسازی فرهنگ کشور از میان دیگر اولویت ها حائز رتبه نخست است و این مرکز در پرورش استعدادهای امروز در حد توان نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.

وی با تشریح فعالیت های این دفتر در کابل گفت: برگزاری نشست های نقد داستان و شعرخوانی مستمر هفتگی و برگزاری نکوداشت‌های مختلف از جمله فعالیت‌های دفتر ادبیات افغانستان در کابل بوده است.

شکور نظری افزود: این دفتر از سال 1387 همزمان با فعالیت های دفتر تهران کار خود را آغاز کرد و با نقد کتاب و برگزاری مراسم شعرخوانی و حضور در رسانه های این کشور نقش خوبی در فرآیند رشد جامعه داشته است.

گفتنی است نکوداشت مقام ادبی محمد واصف باختری شاعر، پژوهشگر و مترجم افغانستان با اهدای لوح تقدیر، بخش دیگری از دومین روز برگزاری جشنواره قند پارسی بود.

همچنین در این مراسم شاعران و نویسندگان افغان به قرائت شعر و داستان پرداختند.

در این مراسم محمد سرور رجایی مدیر خانه ادبیات افغانستان در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از شاعران و نویسندگان که در برپایی و رونق بخشیدن به این مراسم شرکت کرده بودند از حمایت های حوزه هنری و سفارت افغانستان تقدیر و تشکر کرد و گفت: از کاستی‌هایی که در این برنامه بود عذر خواهی می کنم و از حاضرین در این جشنواره درخواست می‌کنم تا این جشنواره را در دوره های بعدی هم همراهی کنند.

وی در پایان صحبت های خود گفت: آرزو می کنم جشنواره هشتم را در کابل برگزار کنیم.

در ادامه مراسم تقدیر از برگزیدگان برپا شد.
 
*بخش داستان  

«امید حق بین» از کابل به عنوان نفر اول شناخت شد که تندیس جشنواره، لوح یاد بود و یک سکه بهار آزادی به او اهدا شد.
 
«هادی مروج» از کابل و رسول سیمیا(جعفری) به عنوان نفرات دوم جشنواره برگزیده شدند و به هر کدام لوح یادبود و نیم سکه بهارآزای اهدا شد.

«فاطمه فکوری» از اصفهان و «محمد امین فارسی» از بلخ هر دو مشترکا به عنوان نفر سوم شناخته شدند ولوح یاد بود و ربع سکه بهار آزادی به آنها اهدا شد.

در بخش داستان، «عنایت روشن» از سمنان، «خداداد حیدری» از تهران، «حکیمه اخلاقی» از اصفهان، «فاطمه موسوی» از تهران، شایسته قدرانی شناخته شدند و لوح یاد بود و بسته فرهنگی به آنها اهدا شد.
 
* بخش شعر سنتی
«سید حسین فصیحی» از قم به عنوان نفر اول در این بخش شناخته شد که تندیس جشنواره، لوح یاد بود و یک سکه بهار آزادی به او اهدا شد.

«سید علی رضا جعفری» از قم و «مهتاب ساحل» از کابل به عنوان نفرات دوم جشنواره برگزیده شدند که به هر کدام نیم سکه بهار آزای و لوح یاد بود اهدا شد.

«محمد جعفرعزیزی» از کابل و «رامین عرب نژاد» از هرات نیز به عنوان نفرسوم برگزیده شدند و لوح یاد بود و ربع سکه بهار آزادی به هر کدام اهدا شد.

«نجمه احمدی» از اصفهان، «سیده موسی ابراهیمی» از بلخ، «سید روح الله رضوی» از تهران و «مختار وفایی» از بلخ همگی شایسته تقدیر شناخته شدند و لوح یاد بود و بسته فرهنگی به آنها اهدا گردید.
 
* بخش شعر
«معصومه موسوی» از آدلاید استرالیا به عنوان نفر اول این بخش شناخته شد و تندیس جشنواره و لوح یاد بود و همچنین یک سکه بهارآزادی به او اهدا شد.

«محمد حبیبی» از تهران، «هادی هزاره» از کابل هر دو به عنوان نفرات دوم از سوی جشنواره شناخته شدند که به هر کدام لوح یاد بود و نیم سکه بهار آزادی اهدا گردید.

«مریم احمدی» از تهران، «ریحانه آخوندزاده» از مشهد هر دو به عنوان نفرات سوم از سوی جشنواره شناخته شدند که به هر کدام لوح یاد بود و ربع سکه بهار آزای اهدا شد.

«بلقیس فیضی» از تهران، «مهدی سرباز» از بلخ، «تهمینه امینی» از تهران، «مریم حسینی» قم و «حسن ابراهیمی» از کابل شایسته تقدیر شناخته شدند و لوح یاد بود و بسته فرهنگی به آنها اهدا شد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها