امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۰۸:۰۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 66463
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 40
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از قم، رضا فرجی‌دانا که پنجشنبه به قم سفر کرده بود در میانه دیدارهای خود با مراجع تقلید در ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از قم، رضا فرجی‌دانا که پنجشنبه به قم سفر کرده بود در میانه دیدارهای خود با مراجع تقلید در استانداری قم هم حضور یافت تا در نشستی صمیمی با رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی قم شرکت کند.

نبود ارتباط تنگاتنگ حوزه و دانشگاه جزو کمبودهای علمی است

در ابتدای این نشست که در سالن امام رضا(ع) استانداری قم برگزار شد، استاندار قم طی سخنانی اظهار داشت: مسئولان تاکید دارند قم به عنوان قطب ‏علمی کشور به ویژه در دانش‌های انسانی و در سطح بین‌المللی تبدیل شود.‏

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق صالحی‌منش افزود: امروز جایگاه دانشگاهیان قم بسیار مطلوب و مناسب است هر چند ایده‌آل نیست؛ ‏امیدواریم با دستورات وزارت علوم و نیز عنایت دولت نسبت به رفع مشکلات، شاهد حل شدن چالش‌ها ‏باشیم و گام‌های موثری را در این زمینه برداریم.‏

استاندار قم با بیان اینکه قم شهر علم و فقاهت است عنوان داشت: ‏امروز در حوزه علمیه حدود 100 هزار استاد و طلبه مشغول تدریس و تحصیل هستند؛ 15 نفر از ‏مراجع عظام تقلید در قم هستند و 1500 نفر استاد عالی هم در حوزه در رشته‌های فقه و اصول ‏تدریس می‌کنند ضمن اینکه اعضای جامعه مدرسین هم در قم سکونت دارند.‏

وی ادامه داد: ارتباط میان حوزه و دانشگاه باید از جایگاهی برخوردار باشد که شایسته وضعیت ‏فعلی حوزه و مراکز آموزش عالی و دانشگاهیان بشود؛ یکی از کمبودهای محسوس در علم و ‏دانش کشور، نبود ارتباط تنگاتنگ میان این دو نهاد علمی است.‏

صالحی‌منش با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌هایی به منظور تبادل پایان‌نامه‌های دانشگاهی و حوزوی ‏می‌تواند یکی از زمینه‌های ارتباط میان حوزه و دانشگاه و سرآغاز وحدت بیشتر باشد گفت: ‏امیدواریم روحیه تلاش برای وحدت این دو نهاد مقدس بیش از گذشته در میان حوزویان و ‏دانشگاهیان به وجود بیاید.‏

برخی دانشگاه‌های قم پل ارتباطی حوزه و دانشگاه هستند

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در این نشست اظهار داشت: دانشگاه‌های مختلفی در قم فعالیت می‌کنند و سطح علمی این شهر را ارتقا ‏داده‌اند.‏

حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب افزود: یکی از ویژگی‌های قم، وجود مراکز آموزش عالی است که پل ارتباطی میان حوزه و ‏دانشگاه محسوب می‌شوند که از نظر حساسیت و مسئولیت‌ها اهمیت بیشتری نسبت به سایر ‏دانشگاه‌ها دارند.‏

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه برای رشته‌های تجربی می‌توان از طرح‌های غربی هم ‏استفاده کرد گفت: با این حال و با وجود معارف قوی دینی، لزومی ندارد در علوم انسانی هم از ‏روش‌های آنها بهره ببریم و برای استفاده از تعالیم اسلامی در این دانش‌ها، لازم است قم پیشگام ‏شود.‏

وی ادامه داد: نسبت میان طلاب شاغل به تحصیل با تعداد دانشجویان قابل قیاس نیست بنابراین ‏باید برنامه‌های مدون به منظور تقویت دانشگاه‌های حوزوی داشته باشیم زیرا همین مراکز هستند ‏که می‌توانند بسیاری از مشکلات را حل کنند و به نیازهای جامعه پاسخ بگویند زیرا طلاب در این ‏دانشگاه‌ها با نیازهای اساسی دانشجویان و جامعه علمی کشور آشنا خواهند شد و به پیشرفت ‏علوم انسانی کمک کنند.‏

نواب با اشاره به عدم نیاز طلاب به نظام تحصیلی دانشگاهی گفت: سطح‌بندی حوزه توسط ‏شورای عالی انقلاب فرهنگی به گونه‌ای تعیین شده که طلاب در سطوح مختلف از امتیازات ‏دانشگاهیان دارای مدارک تحصیلی مختلف برخوردارند بنابراین مدرک دانشگاهی نیاز طلاب ‏نیست.

آزمایشگاه مرکزی فنی دانشگاهی در قم راه‌اندازی شود

در ادامه محمد مقیمی، رئیس پردیس فارابی دانشگاه تهران نیز گفت: کمیت و کیفیت در بسیاری رشته‌های دانشگاهی در قم مورد غفلت قرار گرفته هر چند در برخی ‏رشته‌های علوم انسانی پیشرفت‌هایی حاصل شده است.‏

وی افزود: در فراخوان‌های صورت گرفته تعداد متقاضیان رشته‌های فنی به ظرفیت در نظر گرفته ‏شده نمی‌رسد بنابراین باید برای گسترش آنها استفاده بهینه از همه توانمندی‌ها داشته باشیم.‏

رئیس پردیس فارابی دانشگاه تهران با بیان اینکه ایجاد امکانات رفاهی برای اساتید و هیئت علمی ‏به منظور حضور در قم ضروری است عنوان داشت: البته استفاده از ظرفیت‌های بومی استان برای ‏جذب هیئت علمی باید در دستور کار قرار گیرد.‏

وی ادامه داد: سوق‌دادن نخبگان قمی برای تدریس در قم از طریق راهکارهای مختلف از جمله ‏ارائه بورسیه تحصیلی ضروری است.‏

مقیمی با بیان اینکه تعداد مراکز آموزش عالی در قم خوب است عنوان داشت: کارهای تأسیسی ‏هزینه‌بر هستند ولی می‌توان از ظرفیت‌های گسترده‌ای که هم اکنون جزو داشته‌هایمان محسوب ‏می‌شوند استفاده بیشتری داشته باشیم تا خلأ برخی رشته‌های فنی و مهندسی را پر کنیم.‏

رئیس پردیس فارابی دانشگاه تهران اضافه کرد: در حوزه مربوط به امکانات آزمایشگاهی نیز توجه ‏داشته باشیم که این امر جزو زیرساخت‌های گسترش رشته‌های فنی محسوب می‌شود در حالیکه ‏هم اکنون آزمایشگاه‌های دانشگاهی در پردیس فارابی محدود هستند.‏

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی دانشگاهی برای استفاده همه ‏دانشجویان مراکز آموزش عالی قم است و در این میان می‌توان از ظرفیت برخی از نهادها و ‏دستگاه‌ها هم استفاده کرد.‏

مقیمی با اشاره به عوارضی که شهرداری از پردیس فارابی دانشگاه تهران درخواست می‌کند، ‏گفت: این امر یکی از مشکلات ماست زیرا مرکزی آموزشی هستیم.‏

پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری برای ارتقای سطح علمی قم

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم هم در این نشست اظهار داشت: جذب حداکثری دانشجو به ویژه دختران در قم اولویت دارد؛ یکی از مشکلات کنونی ‏دانشجویان قم خوابگاه است که اگر دانشجویان بومی جذب شوند این مشکل تا حد زیادی حل ‏خواهد شد.‏

حجت‌الاسلام والمسلمین علی بنایی افزود: پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری نیز در دستور کار قرار دارد تا به تدریج فضای ‏علمی و دانشگاهی قم ارتقا یابد.‏

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم با اشاره به دیگر مشکلات دانشگاه‌های قم خاطرنشان کرد: ‏کمبود فضای فیزیکی و بدهکاری آنها به پیمانکاران از جمله این مسائل هستند که در این زمینه ‏پیگیری‌های لازم را با هماهنگی وزیر علوم خواهیم داشت.‏

وی ادامه داد: برخی دانشگاه‌های دولتی در زمینه هزینه‌های جاری مشکلاتی دارند که باید برای ‏حل آنها گام‌های اساسی برداریم ضمن اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام هم جزو همین مشکلات ‏محسوب می‌شود.‏

بنایی کمبود آزمایشگاه‌ها را از دیگر موانع پیش روی مراکز آموزش عالی قم دانست و تصریح کرد: ‏جذب کمک‌های خیرین برای ساخت خوابگاه و فضای فیزیکی برای دانشگاه‌ها باید در دستور کار قرار ‏گیرد.‏

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم با اشاره به دانشگاه صنعتی قم گفت: تقاضا این است که این ‏دانشگاه به عنوان پردیس دانشگاه تهران معرفی شود.‏

وی بیان داشت: قم باید به قطب علمی جهان اسلام تبدیل شود زیرا تاکنون در تولید علم پیشتاز ‏بوده و باید بر همین اساس شاخصه‌ها و معیارها را نیز تعیین کند؛ دانشگاه‌ها باید برنامه‌ای را برای ‏این منظور تعیین کنند تا قم به جایگاه علمی مطلوب خود دست یابد و به ملاک و معیار علم تبدیل ‏شود.‏

بنایی افزود: اگر برنامه‌ریزی مشترکی میان همه دانشگاه‌ها و نهادهای قم وجود داشته باشد آنگاه ‏شهر کریمه اهل بیت(ع) به جایگاه حقیقی خود در علم دست می‌یابد.‏

شاخص وزارت علوم «اخلاق علمی» است

فرجی‌دانا نیز در خاتمه طی سخنانی با بیان ‏اینکه قم قطب علمی جهان اسلام است اظهار داشت: پیشرفت علمی قم نباید ویژه علوم ‏اسلامی و دینی باشد بلکه باید به همه جنبه‌های دانش توجه داشت.‏

وی افزود: قم می‌تواند در علوم فنی و مهندسی هم در جایگاهی قرار گیرد که پاسخگوی نیازهای ‏جهان اسلام در عرصه‌های گوناگون باشد.‏

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر آسیب‌شناسی به منظور شناخت عوامل بازدارنده برای ‏رسیدن قم به جایگاه مطلوب علمی گفت: باید ببینیم چرا مراکز آموزش عالی قم نتوانستند قم را به ‏آن شأن و جایگاه مورد نظر برسانند؛ کارگروهی به همین منظور در وزارت علوم تشکیل خواهد شد.‏

وی ادامه داد: در حال حاضر 4.4 میلیون نفر دانشجو در رشته‌های مختلف در داخل کشور مشغول ‏تحصیل هستند که این یک پیشرفت خوب علمی محسوب می‌شود.‏

فرجی‌دانا با بیان اینکه ارائه مقالات علمی در ایران از 700 به 27 هزار مورد رسیده است گفت: با ‏این حال سهم خود را از تولید ناخالص داخلی دریافت نمی‌کنیم؛ سرانه دانشجو در برخی کشورهای ‏حاشیه خلیج فارس بیش از 10 برابر ایران است.‏

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در سال‌جاری 42 هزار میلیارد تومان یارانه به ایرانیان پرداخت ‏شده ولی ضروری است سرمایه‌گذاری‌هایی صورت بگیرد تا همه مردم غنی شوند.‏

وی با اشاره به تلاش برای ریشه‌کنی فقر در جامعه گفت: بودجه آموزش عالی کشور اگر کاملا ‏تخصیص داده شود 4 هزار میلیارد تومان است که مقایسه آن با میزان یارانه‌ها نشان می‌دهد که ‏چقدر برای علم هزینه شده است.‏

فرجی‌دانا با بیان اینکه یارانه صرف نان و پنیر مردم می‌شود، افزود: اگر 42 هزار میلیارد تومان را در ‏آموزش عالی کشور هزینه کنیم شاهد تحولی عظیم در کشور خواهیم بود ولی این کار صورت ‏نگرفته است.‏

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سه عنصر استاد، دانشجو و امکانات در دانشگاه‌ها گفت: ‏با اینکه امکانات ما کم است ولی خروجی علمی ما در سطوح بالای جهانی است و این امر نشان ‏می‌دهد یکی از این اضلاع فداکاری کرده است.‏

وی خاطرنشان کرد: توجه ویژه به قم برای تبدیل شدن آن به کریدور اصلی علم و فناوری کشور در ‏کلام رهبر معظم انقلاب و بزرگان کشور دیده می‌شود؛ برای دستیابی به این هدف همگان باید فعال ‏باشند و با همکاری یکدیگر، این پیشرفت را محقق کنند.‏

فرجی‌دانا با بیان اینکه شاید نتوانیم امکانات لازم را فراهم آوریم ولی مانع‌تراشی هم نمی‌کنیم ‏عنوان داشت: وزارت علوم درصدد نیست فشاری بر کسی وارد کند و دسته‌بندی گروهی نیز نداریم ‏زیرا تنها شاخص ما دانش و ارزش‌های علمی است و بر روی اخلاق علمی ایستادگی می‌کنیم.‏

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: فضای علم با ابتذال همخوانی ندارد و اگر بر روی اخلاق ‏علمی تاکید کنیم آنگاه اختلافات و باندبازی نیز رخ نخواهد داد و به تراز جهانی علمی دست خواهیم یافت ‏ضمن اینکه در این صورت ابتذال نیز به دانشگاه‌ها راه نخواهد یافت.‏

وی انتقاد صحیح را مورد توجه قرار داد و گفت: وقتی از کسی انتقاد می‌شود امید به اصلاح در او ‏وجود دارد بنابراین پذیرای هر گونه نقد صحیح هستیم.‏
انتهای پیام/78004/ر40
برچسب ها:
آخرین اخبار