امروز : یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 26
۱۷:۴۵
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 66642
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 63
سیدعلیرضا عالمی استاد جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس درباره جایگاه شخصیتی ...

سیدعلیرضا عالمی استاد جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس درباره جایگاه شخصیتی حضرت زینب(س) اظهار داشت: بررسی الگوها و اسوه‌ها از مباحث تربیتی است که در تربیت صحیح انسان نقش اساسی دارد و توجه به اسوه و الگوگیری از آن از جمله اصول قرآنی است که قرآن کریم تأکید فراوانی نسبت به آن داشته است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم نه تنها الگوها را معرفی کرده بلکه مؤلفه‌های آن را به تفصیل بیان و مصادیق آن را برشمرده است، عنوان کرد: یکی از این موارد ویژه، زنان اسوه است؛ قرآن از زنانی چون همسر آدم، همسر موسی، مادر مریم، همسر ابراهیم،‌ همسر ایوب، ملکه سبا یاد کرده است. همچنین از آیات قرآن بر می‌آید که در مصداق اسوه بودن «جنسیت» مطرح نیست و زنان می‌توانند برای تمامی بشر، فارغ از جنسیتی اسوه باشند.

پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، یکی از مصادیق اسوه در بین زنان مسلمان را زینب کبری(س) برشمرد و اظهار داشت: گزارش‌های تاریخی نشان می‌دهد که حضرت زینت(س) از دو جنبه می‌تواند اسوه باشد. یکی ویژگی‌های فردی که این بانوی بزرگوار با وجود اینکه معصوم نبود ولی همان طور که از القاب آن حضرت بر می‌آ‌ید ایشان دارای ویژگی‌های معرفتی و علمی بوده است بنابراین،‌ از این منظر به حضرت زینب(س) «کامله» هم گفته شده است.

وی تصریح کرد: گوشه‌ای از فضائل و ویژگی‌های شخصیتی زینب کبری(س) در جمله‌ای از امام سجاد(ع) مبنی بر دانایی، علم و معرفت ایشان انعکاس یافته است، امام زین‌العابدین(ع) در جمع مردم کوفه حضرت زینب(س) را «عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة»؛ دانشمند بدون معلم و خردمند بدون استاد و آموزگار معرفی کرد که این جمله به خوبی شأن و جایگاه آن حضرت را بیان می‌کند.

* زینب(س) بانویی که در سنین کودکی خطبه مادر را برای آیندگان قرائت کرد

عالمی با تأکید بر اینکه حضرت زینب(س) شخصیتی است که در سنین خردسالی خطبه ماندگار مادرش در مسجد مدینه را پس از رحلت رسول خدا(ص) با مضامینی عالی و معارفی ژرف برای آیندگان روایت کرده است، تصریح کرد: ابی الفرج اصفهانی در مقاتل الطالبیین می‌گوید که «عبدالله بن عباس» صحابی گرانقدر رسول خدا(ص) و مفسر برجسته قرآن، کلام فاطمه(س) در مورد فدک را از زبان وی نقل می‌کند در مقام بیان جایگاه زینب کبری(س) از  او با عنوان «عقیلتنا» عاقل و دانای ما یاد می‌کند.

استاد جامعةالمصطفی(ص) العالمیه گفت: برخی از مناجات‌ها و دعاهای حضرت زهرا(س) تنها از طریق زینب کبری(س) به ما رسیده است که در همان سنین خردسالی به ذهن سپرده است که حاکی از هوش، ذکاوت و حضور ذهن سرشار زینب(س) است. همچنین این گزارش تاریخی از نیاز سنجی جامعه اسلامی توسط آن حضرت حکایت دارد که به خوبی تشخیص می‌دهد که چگونه مقاطع حساس تاریخ اسلام و رویدادهای آن را به یاد بسپارد و برای آیندگان گزارش کند و نسبت به ثبت و ضبط رویدادها حساسیت داشته باشد.

وی یادآور شد: ویژگی‌های بارز شخصیتی این بانوی بزرگوار در جنبه‌های اخلاقی و علمی از ایشان یک بانوی نمونه ساخته و باعث شد تا در اذهان عمومی در طول تاریخ از زینب(س) به بزرگی یاد شود. از این رو «حسن البصری» عالم برجسته هنگامی که می‌خواست از امیرمؤمنان علی(ع) حدیثی نقل کند، می‌گفت: قال ابو زینب(س)، ابو زینب(س) این چنین گفته است.

پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: همان طور که حضرت زینب(س) در کودکی، بخش مهمی از تاریخ اسلام را به وسیله گزارش خطبه مادرش حضرت زهرا(س) حفظ کرد در بزرگسالی نیز بخش مهمی از تاریخ اسلام را حیات بخشید و باید به یاد داشته باشیم که تمام گزارش‌های متقن تاریخی که درباره حضرت زینب(س) رسیده است شاید از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نکند که این امر از عفت آن حضرت حکایت دارد، اما در مقاطع حساس شاهد حضور پر رنگ و شایسته ایشان هستیم.

وی با اشاره به نقش حضرت زینب(س) در ماندگاری واقعه کربلا گفت: هنگامی که زینب(س) پس از عاشورای سال 61 در کوفه برای کوفیان سخنرانی می‌کرد شنونده‌ای که سخنان حضرت را می‌شنید در خصوص فصاحت گفتارش چنین می‌گوید: «لم ار و الله خفرة‌ قط افصح منها کأنها تنطق علی لسان امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع)»؛ به خدا قسم هرگز زنی با شرم و حیا را ندیدم که گویاتر و سخنورتر از او باشد گویا از زبان امیرمؤمنان علی بن ابیطالب(ع) سخن می‌گوید.

* مؤلفه‌های چگونگی حضور زن در اجتماع در سیره زینب(س)

عالمی با بیان اینکه حضرت زینب(س) از جنبه‌ دیگری نیز اسوه است و آن زندگی اجتماعی ایشان است،‌ عنوان کرد: زینب کبری(س) در جامعه زمان خویش به عنوان یک زن نقش‌آفرین مطرح بود؛ از کودکی با مادرش فاطمه(س) همراه بود و از آنچه بر سر جامعه نوپای اسلامی می‌گذشت آگاه بود و در زمان خلافت امیر مؤمنان(ع) در کوفه جلسه‌ تفسیر قرآن داشت و نقش تربیتی-آموزشی ایفا می‌کرد،‌ پس از آن هم در جریان عاشورا حضور پر رنگ داشت، گرچه گزارش‌های تاریخی مستند درباره حضرت زینب(س) حتی در قیام عاشورا بسیار اندک است با این وجود گزارش‌های موجود از نقش بارز و تاثیر گذار ایشان بر تحولات مربوط به قیام ابا عبدالله(ع) حکایت دارد.

وی ادامه داد: شیخ صدوق می‌گوید که امام حسین(ع) به دلیل بیماری امام سجاد(ع) نیابت امامت را به خواهرش واگذار کرد. تا مسلمانان در حلال و حرام به ایشان مراجعه کنند. همچنین نقش آفرینی حیاتی زینب(س) در انعکاس قیام عاشورا هم در عراق و هم در شام، مؤلفه‌های چگونگی حضور زن در جامعه و نقش آفرینی‌اش در جامعه را ترسیم می‌کند و‌ آن حضرت با تمام حیا و عفت برای دفاع از حق، با صلابت تمام در مقابل «عبیدالله بن زیاد» حاکم عراق سخن می‌گوید و او را منکوب می‌کند.

این پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: عبیدالله در پاسخ حضرت زینب(س) جمله‌ای را می‌گوید که در بحث الگو گیری اهمیت زیادی دارد: ابن زیاد می‌گوید: «شجاعت یعنی این! قسم به دینم، پدرت هم سخنران و شجاع بود» این جمله عبیدالله به خوبی از شخصیت زینب کبری(س) حکایت دارد، این دخت گرامی امیرالمؤمنین(ع) حضور اجتماعی، وظیفه دینی و تاریخی خود را به بهترین شکل انجام می‌دهد.

وی گفت: نکته دیگری که از پاسخ ابن زیاد به زینب(س) به دست می‌آید این است که زینب کبری(س) پدرش امیرمؤمنان را الگو قرار داده و همانند ایشان رفتار می‌کند. بنابراین ‌الگو گیری زینب(س) از پدرش به قدری در رفتار اجتماعی ایشان مشهود است که دشمن به خوبی آن را احساس کرده و به این الگو گیری اذعان می‌کند. لذا شخصیت زینب(س) هم از آن جهت که پدرش و مادرش را الگو قرار داده مهم است و هم از آن جهت که رفتار ایشان می‌تواند برای ما الگو باشد دارای اهمیت فراوانی است.

انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها