امروز : دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 18
۱۲:۰۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 667
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۵۷
تعداد بازدید: 327
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگذاری فارس، همزمان با روز هنر انقلاب اسلامی و سالروز شهادت سید مرتضی آوینی، نشست پژوهشی ...

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگذاری فارس، همزمان با روز هنر انقلاب اسلامی و سالروز شهادت سید مرتضی آوینی، نشست پژوهشی نظریه پردازی و آموزش در هنر انقلاب اسلامی ویژه «روز هنر انقلاب اسلامی» با حضور دکتر مجید شاه حسینی، دکتر حسن عباسی، مجید جعفری لاهیجی وایرج داداشی  امروز چهارشنبه 21 فروردین در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

 حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین در ابتدای این نشست با بیان اینکه در فضای هنر انقلاب اسلامی نباید به هنر افسرده برسیم گفت: امروز در مجموعه‌های طنز تلویزیون، سینما و تئاتر ما هنر ابزورد دیده می‌شود که با ساز و کار هنر انقلابی سازگار نیست و این به دلیل مخدوش بودن بنیان‌های نظری است که در ساز و کارهای ما امکان رشد و نمو داشته‌اند.

 عباسی با بیان اینکه از نظر حکما هنر از وحی جدا نیست، افزود: هنر در واقع تبیین وحی، سپس تبدیل آن به عقل و تبدیل عقل به حس و هنر در نتیجه انتقال حس به وجود می آید که در نهایت از طریق رسانه معرفی می شود. هنر مجزای از علم و معرفت  و علم ومعرفت مجزای از حکمت و حکمت مجزای از وحی نیست و یکپارچگی دارند.

 وی خاطر نشان کرد: در سیروریت هنر ابتدا وحی و دین دیده می‌شود، سپس حکمت، علم و هنر و در نهایت رسانه را می‌بینیم. اینکه قبل از رسانه، هنر وجود دارد به معنی این است که هنرمند لایه های مختلف را به حس منتقل می کند.

 رییس اندیشکده یقین با اشاره به داستان حضرت یونس و گذشتن وی از مراحل مختلف، گفت: کاردو کلودی از این داستان به خلق پینوکیو می رسد که بعد از ساخته شدن توسط شیاطین اغوا شده و در شکم ماهی گرفتار می شود و بعد از رهایی تبدیل به انسان واقعی شده و برمی گردد. در این فرآیند روند طی شدن و سیرورت دیده می شود.

 وی با اشاره به اینکه از کلام وحی انگاره علمی استخراج و به اثر هنری تبدیل می شود، اضافه کرد: این که هنر صرفا سرگرمی است و این مسئله که در فضای رسانه ای و هنری ما دیده می شود، غلط است زیرا به لایه سطحی انسان یعنی فرح و حزن اشاره دارد.

 عباسی با بیان اینکه هنر مجزای از وحی، حکمت، علم، هنر و رسانه نیست افزود: هنگامی که میان این اجزا ارتباط معنی دار برقرار شود، سیستم و نظام شکل می‌گیرد و هیچ کدام از این موارد منفک از یکدیگر نیست.

 این نظریه پرداز در خصوص هنر انقلاب گفت: نظریه پردازی هنر انقلاب اسلامی به این موضوع برمی‌گردد که هنرمند این حوزه چه کسی است و چه ویژگی‌هایی دارد، گذاره دوم این است که آیا منظر دید ما خدایی و وحیانی است یا خیر.

 وی در خصوص آموزش هنر انقلاب گفت: برای آموزش هنر انقلابی آموزه ها بایستی دسته بندی شود، آموزگار آموزه را آموزش می‌دهد  که البته اکنون از آن غفلت شده و این فرآیند نمی‌تواند منفک از آموزه‌های الهی باشد.

 حسن عباسی در پایان عنوان کرد: اجازه ندهیم انقلاب اسلامی که با کمک 124 هزار پیامبر و امامان معصوم به دست ما رسیده  و باعث ایجاد امید به مستضعفان و به چالش کشیدن مدرنیته بود آسیب ببیند و هنر در خورشان مردم و معرفت توسط جوانان رقم بخورد.

 در ادامه این نشست ایرج داداشی گفت: نقطه آغاز انقلاب را اگر از 15 خرداد سال 1342 و یا سال 1357 در نظر بگیریم و آثار مربوط به آن دوره را مطالعه کنیم می‌بینیم که دارای دامنه زمانی بالا است لذا تعداد آثار زیاد است.

 وی افزود: از شروع انقلاب هنرمندان بسیاری شرکت داشتند و کار های هنری انجام داده اند وآثاری پدید آوردند که بعضی از این آثار مانایی داشته اند و بعضی آثار کمتر ماندگار شده اند. پوسترها، نقاشی ها، تابلوهای دیواری و دیوارنوشته ها ماندگاری داشته اند و به نوعی کار هنری به حساب می‌آمدند.

 داداشی با بیان اینکه کتاب «در گرماگرم انقلاب» از مجید جعفری کار بسیار بزرگی است ادامه داد: این کتاب تنها شامل دو جلد نیست بلکه با توجه به بسیاری از مشکلاتی که آقای جعفری داشتند از قبیل مسایل مالی و... امیدوارم این کار را به وحدانیت برسانند تا با یک چشم انداز مصادیق هنر انقلاب اسلامی را بتوان شناسایی کرد.

 همچنین در ادامه نشست مجید جعفری لاهیجی در پاسخ به این سوال که بر اساس پژوهشی که در کتاب «گرماگرم انقلاب» داشته اند کدام هنر سبقت و اقبال بیشتری را در آن زمان داشته است گفت: گرافیک و به طور مشخص پوستر و دیوارنوشته ها از اقبال بیشتری برخوردار بوده اند. موسیقی به دلیل اینکه در آن زمان نوار و کاست رواج زیادی داشت نیز جایگاه خوبی را داشته است.

 در پایان این نشست ایرج داداشی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که هنر ایران همواره هنر دینی بوده، هنر نوین انقلاب اسلامی در این زمینه چه ویژگی‌ها و تحول هایی داشته است گفت:هنر نمی تواند در این مورد بی تاثیر باشد. هنر جدای از این مقوله نیست.

 وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی تحول عظیم اجتماعی و سیاسی و دینی در کشور ایجاد می کند و پایان می دهد .هنری که در گرماگرم انقلاب به وجود آمده است در همین جهت و مسیر حرکت می کند.هنرمندان انقلابی، مومن به انقلاب بودند و برای همراهی با  انقلاب اسلامی آثاری پدید آوردند و این آثار تا سال‌ها تاثیر خود را می‌گذارند و ماندگارند.
 انتهای پیام/ ا
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها