امروز : سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 21
۰۳:۱۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 67248
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 88
محمدحسین غفاری مدیر انتشارات حکمت در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات فارس درباره اقدام رسانه ملی به پخش تیزرهای تبلیغاتی کتاب و تاثیری که این اقدام ...

محمدحسین غفاری مدیر انتشارات حکمت در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات فارس درباره اقدام رسانه ملی به پخش تیزرهای تبلیغاتی کتاب و تاثیری که این اقدام می‌تواند در رشد کتابخوانی  جامعه داشته باشد، گفت: رسانه در مجموع بسیار زیاد می تواند در ترویج کتابخوانی موثر باشد. البته نه به شکل کلیشه‌ای که رایج شده است. هر چند من این شیوه را  نفی نمی‌کنم و در نوع خودش می‌تواند اثر گذار باشد اما در کنار بایدها و نبایدهای دیگری این اقدام تبلیغ بازرگانی کتاب می‌تواند مثمر ثمر باشد.

وی افزود: مهم‌ترین عاملی که به ترویج کتابخوانی در کشور کمک می‌کند ایجاد انگیزه در مخاطب است. باید به نحوی برای مخاطب دغدغه و نشاط فکری و علامت سوال ایجاد شود و او به این نتیجه برسد برای اینکه خودش را اغنا کند و به جواب سولاتش برسد و برای اینکه در مراوداتش موفق‌تر باشد، باید به سراغ کتاب برود و کتاب بخواند.

**عصر طلایی کتاب‌خوانی در ایران

غفاری اظهار داشت: ایجاد احساس خلاء و احساس نیاز و کشش به سمت کتاب در مخاطب مهم‌ترین وجهی است که می‌تواند به رونق کتابخوانی کمک کند. کما اینکه ما این تجربه را در کشورمان پیش از این داشته‌ایم و در دهه 50 بحث بین چپ‌ها و مذهبی‌ها باعث شد تیراژ کتاب بسیار بالا برود. در آن عصر طلایی کتاب، این ایجاد رغبت در مردم برای کتاب خواندن به حدی رسیدی بود که با وجود جمعیت 35 میلیونی ایران، تیراژ بعضی کتاب‌ها به 100هزار نسخه برسد و این کتاب‌ها با این تیراژ دو هفته‌ای هم تمام شود.

مدیر انتشارات حکمت گفت: با ایجاد نشاط فکری و ایجاد دغدغه، فرهنگ کتاب‌خوانی رواج پیدا می‌کند و رسانه باید خیلی ظریف وارد این حوزه شود و این برنامه‌ها در جهت ایجاد دغدغه و حس نیاز پیش برود.

وی افزود: پخش آگهی کتاب خوب است اما بحث حفظ حقوق ناشران،‌ در نظر گرفتن همه سلایق نیز بحث‌های مهم دیگری است. اینکه صدا و سیما به کتاب و فرهنگ بها داده است،‌ خیلی خوب است اما باید به این فکر شود که  چه طور این برنامه‌ها جذاب شود و در مخاطب ایجاد نیاز کند. متاسفانه برنامه‌هایی که هم اکنون از صدا و سیما درباره کتاب پخش می‌شود،  معمولا خیلی سطح پایین است و سعی شده با کمترین هزینه از نظر حرفه‌ای و اجرا و تصویر برداری، اجرا شود تا ارزان‌تر دربیاید. اما به برنامه‌های حرفه‌ای‌تری در این حیطه نیاز است به طوری که ما چند سال پیش پیشنهاد برنامه‌ای مثل 90 را در حوزه کتاب‌خوانی داده بودیم تا مخاطب درگیر ماجرا شود و به موضوعات علاقه پیدا کند.

غفاری گفت: پخش تیزر خوب است و به هر حال ویترینی از صنعت نشر کشورمان مقابل دیدگان مردم قرار می‌دهد. یکی از معضلات کتاب‌خوانی در کشور ما این است که مردم نمی‌دانند چه کتاب‌هایی منتشر شده است. اما این کافی نیست. باید سعی شود تیزرها خوب باشند و تصنعی از آب در نیایند و همچنین به نکته باید فکر شود که چه طور می‌توان در آن چند ثانیه احساس نیاز به مطالعه را در بیننده ایجاد کرد که به سراغ کتاب برود.

انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار