امروز : شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017 November 25
۱۳:۰۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 68455
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 65
به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه با حضور حجت‌الاسلام «سیدحسن خمینی» ...

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه با حضور حجت‌الاسلام «سیدحسن خمینی» یادگار امام راحل و جمعی از مسئولان و قرآن‌پژوهان خانم در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

پژوهش قرآنی برای یافتن نتیجه علمی نیست، برای نتیجه عملی و آزادسازی روح است

بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام «سیدحسن خمینی» با اشاره به دلایل پژوهش در همه عرصه‌ها گفت: پژوهش برای یافتن یک نتیجه علمی است و انسان‌ها هنگامی پژوهش می‌کنند که نتایجی به دست بیاورند و این نتایج را به مجموع یافته‌های علمی جهان اضافه کنند. البته ممکن است کسانی هدف‌شان از پژوهش، خودنمایی باشد. اما پژوهش قرآنی یک تفاوت عمده با سایر پژوهش‌ها دارد و آن هم این است که پژوهش قرآنی برای یافتن نتیجه علمی نیست، برای نتیجه عملی است.

وی با توصیه حاضران به پژوهش برای رسیدن به کمال اظهار داشت: کسانی که در عرصه پژوهش قرآنی حرکت می‌کنند می‌خواهند دری به روی خود باز کنند و رموزی کشف کنند که به درد بخورد، اما وای به حال کسانی که این کار را زینت دنیای خود قرار دهند زیرا پیامبر می‌گوید: کسی که قرآن را برای زینت دنیای خود بخواند، خداوند بهشت را بر وی حرام می‌کند، همچنین در بحارالانوار آمده است؛ بدترین اهل دوزخ قرّاء قرآن هستند. پس کسانی که در عرصه پژوهش قرآنی گام برمی‌دارند هدف‌شان نتیجه علمی نیست و باید در عرصه قرآن گام بردایم تا جرعه‌ای از چشمه قرآن بنوشیم و جان و روحمان را آزاد کنیم.

گناه بد است و برای دین‌داران، بدتر از دیگران 

حجت‌الاسلام خمینی، احساس نیاز را از دیگر ضروریات پژوهش‌های قرآنی بیان کرد و گفت:‌ در عرصه پژوهش باید اولین هدف ما احساس نیاز و فقر باشد، زیرا در غیر این صورت وارد دریای قرآن می‌شویم اما با لب خشک بیرون می‌آییم.

یادگار امام راحل، مراقبت را از دیگر ضروریات پژوهش دانست و گفت: در امر پژوهش باید مراقب اعمال و رفتار خود باشیم و کاری نکنیم تا در جامعه انگشت‌نما شویم،‌ به عنوان مثال؛ حجاب و عفاف مسئله‌ای است که باید جامعه قرآنی بر آن حساس باشد، برخی می‌گویند «می‌ بخور، منبر بسوزان، مردم آزاری نکن» این اصلاً صحیح نیست و همه این کارها قبیح هستند، خصوصاً در بین جامعه قرآنی و دین‌داران باید مراقبت بیشتر باشد زیرا اگر دروغ و تهمت بد است، برای شما بدتر است و شما باید نه دروغگو باشید، نه بدحجاب و نه کاهل در نماز.

انتقادات باید در کمال ادب و به دور از هتاکی بیان شود

وی با توصیه پژوهشگران قرآنی به مراقبت گفتار اظهار داشت: یکی از بحث‌های مهم اسلام، ادب است، متأسفانه جامعه ما به هر علتی بی‌ادب شده، در حالی که یکی از خصلت‌های بزرگ ایرانی‌ها از دیرباز ادب بوده و ضروری است امروز نهضتی در کشور درست شود تا همه دست به دست هم دهیم و ادب را به جامعه برگردانیم، به عنوان مثال؛ من ممکن است به فردی نقدی داشته باشم، داشتن نقد دلیلی نمی‌شود که من به او هتاکی کنم و باید در کمال ادب انتقاد خودم را بیان کنم.

یادگار امام با بیان حدیثی از پیامبر(ص) در موضوع مراقبت حاملان قرآن گفت: از پیامبر روایت است که خطاب به حاملان قرآن می‌فرمایند؛ وقتی بطال‌ها(یاوه‌گویان) می‌خندند شما گریه کنید، هرگاه به شما ظلم می‌کنند ببخشید، کینه می‌ورزند کینه نورزید، جاهلانه برخورد می‌کنند عاقلانه رفتار کنید و یا روایت دیگری است که با کسی که تندی می‌کند تندی مکن، زیرا باید حامل قرآن به خاطر فضیلتی که دارد دیگران را عفو کند.
انتهای پیام/ت
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها