امروز : شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 27
۰۷:۴۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 68489
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۲۹
تعداد بازدید: 31
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، بخش حمل و نقل در این هفته نیز همانند دیگر هفته‌های اسفند‌ماه، ‌بیش از هر چیز ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، بخش حمل و نقل در این هفته نیز همانند دیگر هفته‌های اسفند‌ماه، ‌بیش از هر چیز درگیر اخبار سفر‌های نوروزی بود.

اما در بخش بین‌المللی، شاید بتوان گفت، اصلی‌ترین خبر این روز‌ها در حوزه حمل و نقل، ناپدید شدن هواپیمای مالزیایی است.

این هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ 777 متعلق به شرکت هواپیمایی مالزی با 239 مسافر و سرنشین بامداد روز شنبه 17 اسفند، از کوالالامپور، پایتخت مالزی به سوی پکن، پایتخت چین پرواز کرد، اما پس از عبور از خاک مالزی و هنگامی که بر فراز خلیج تایلند در حال پرواز بود، از صفحه رادار محو شد.

محققان آمریکایی اکنون مظنون هستند که پرواز «ام‌اچ 370 » مالزی پس از محو شدن از صفحه رادار به مدت چهار ساعت دیگر نیز در آسمان پرواز کرده است.

محققان هواپیمایی و مقامات امنیت ملی آمریکا به استناد داده‌هایی که به طور خودکار از موتورهای هواپیمای بوئینگ 777 دانلود و به زمین فرستاده می‌شود معتقدند کل مدت پرواز این هواپیما پنج ساعت بوده است. ارسال این اطلاعات از موتور بوئینگ بخشی از برنامه‌های متدوال نظارت و تعمیر موتورهای این شرکت است.

پرواز شماره 370 مالزی ساعت 41 دقیقه بامداد شنبه کوالالامپور را ترک کرده بود؛ آخرین تماس این هواپیما ساعت 1:30 دقیقه بامداد ثبت شده است.

گزارش شده موتور هواپیمای مفقود شده تا 4 ساعت بعد از این زمان هنوز در حال کار کردن بوده است.

محققان می‌گویند، با در نظر گرفتن سرعت 480 گره دریایی (واحدی برای سنجش سرعت که برابر 1852 متر در ساعت) می‌توان گفت که هواپیمای ذکر شده 2200 مایل دریایی (برابر با 4074.4کیلومتر) دیگر نیز پرواز کرده است.

به تازگی نیز عنوان شده است که این هواپیما 4 ساعت پس از محو از صفحه رادار، پرواز داشته است.

* اختصاص شناور‌ مسافری  BACK UP برای سفر‌های نوروزی به کیش و قشم

موضوعی که در این هفته در ارتباط با سفر‌های نوروزی بیشتر ‌مورد توجه قرار گرفت، اختصاص ناوگان جایگزین (BACK UP) برای جلوگیری از تأخیر سفر‌ها و اختلال در تنظیم زمان مسافران نوروزی بود.

اولین خبر درباره سفر‌های نوروزی را معاون دریایی سازمان بنادر اعلام کرد.

سید علی استیری با بیان اینکه 53 فروند شناور برای مسافرت نوروزی به کیش و قشم در نظر گرفته شده است، از اختصاص 5 فروند شناور BACK UP خبر داد و گفت: احتمالاً 2 پست اسکله دیگر در بندر شهید ذاکری قشم راه‌اندازی می‌شود.

استیری یادآور شد: سال گذشته 45 فروند شناور برای جابه‌جایی مسافران در ایام نوروز درنظر گرفته شده، اما امسال در برنامه‌ریزی اولیه 53 فروند شناور را درنظر گرفته‌ایم که 48 فروند آن فقط در استان هرمزگان در مسیرهایی نظیر بندرعباس ـ قشم، بندر لنگه - کیش و بندر چارک ـ کیش و از این قبیل، تردد می‌کنند.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بیشترین تقاضا و تردد شناورهای ما، به مقصد بندر قشم و از مبدأ قشم به سمت بندرعباس است، ضمن آنکه شناورهای حمل خودرو نیز در سال جاری فعال هستند تا مسافران در صورت تمایل خودروی خود را نیز به جزیره قشم ببرند.

وی اظهار داشت: برای مسافرت‌های نوروزی امسال یک پیش‌بینی اولیه و یک پیش‌بینی ثانویه متناسب با تعداد شناورها و مسیرهای مجاز تردد انجام داده‌ایم.

استیری بیان کرد: برای این ایام شناور BACK UP (جایگزین) در نظر گرفته‌ایم که حدود 10 درصد شناورهای موجود است تا در شرایط لازم، بتوان آنها ‌را به کار گرفت.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در ایام نوروز به صورت 24 ساعته خدمات به مسافران دریایی نوروزی ارائه می‌شود.

‌* اختصاص هواپیمای جایگزین در نوروز برای ایرلاین‌ها الزامی شد

دومین خبر درباره اختصاص ناوگان جایگزین (BACK UP) توسط سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شد.

رئیس سازمان هواپیمایی در گفت‌وگو با فارس ‌از آغاز بازرسی و نظارت بر عملکرد آژانس‌های فروش بلیت هواپیما و استقرار 15 تیم بازرسی در حوزه فرودگاهی و عملیات پروازِ 8 فرودگاه پرتردد خبر داد و گفت که ستاد تأخیرات پروازی تشکیل شده و ایرلاین‌‌ها ملزم به اختصاص هواپیمای جایگزین شدند.

علی‌رضا جهانگیریان با بیان اینکه در نوروز 93 همه بخش‌های مختلف سازمان هواپیمایی کشوری به انجام امور نظارتی بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها، دفاتر خدمات مسافرت هوایی می‌پردازند، اظهار داشت: بازرسی‌ها به صورت محسوس و نامحسوس در قالب 15 تیم بازرسی سه نفره انجام می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: این تیم ‌بر نحوه خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی و کیفیت خدمات نظارت دارند؛‌ 15 تیم بازرسی مذکور متشکل از دفتر نظارت در حوزه فرودگاهی، عملیات فنی، قابلیت پرواز و عملیات پرواز، در 8 فرودگاه بین‌المللی که بیشترین حجم پروازها را برعهده دارند، مستقر شده‌اند.

جهانگیریان تأکید کرد: شرکت‌های هواپیمایی ملزم به درنظر گرفتن هواپیمای جایگزین (BACK UP) هستند، تا در صورت بروز هرگونه مشکل برای یکی از هواپیماها، هواپیمای جایگزین به سرعت فعال شود و مسافران معطل نمانند.

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: شرکت‌های هواپیمایی ملزم شده‌اند علاوه بر برنامه‌ریزی‌های فنی و عملیاتی سفرها، در راستای ارتقاء و حفظ ایمنی پرواز، هدایت مسافران به فرودگاه، حفظ امنیت هوایی و انجام بهینه سفرهای نوروزی ‌تلاش کنند.

* افزایش قیمت عوارض آزادراه تهران-پردیس در آستانه سفر‌های نوروزی

دیگر خبر قابل توجه این هفته، افزایش قیمت عوارض عبور از آزادراه تهران-پردیس و نارضایتی ساکنان پردیس بود.

افزایش قیمت عوارض عبور خودرو در آزادراه تهران-پردیس از یک‌‌هزار و 800 تومان به 2 هزار و 500 تومان در چند روز اخیر، موجب نارضایتی مسافران این مسیر آزادراهی و ساکنان شهر پردیس شده است.

در ابتدا نرخ عوارض این آزادراه 1500 تومان تعیین شد، در سال جاری مبلغ عوارض به 1800 تومان افزایش یافت و در حال حاضر این رقم 2500 تومان است.

البته همین افزایش قیمت موجب شده است برخی راننده‌ها از محور قدیم تهران-دماوند استفاده کنند و بار ترافیکی این آزادراه کاهش یابد؛ رانندگان سواری‌‌های خطی مسیر تهران-دماوند نیز در راستای عدم پرداخت این مبلغ، از محور قدیم دماوند استفاده می‌کنند.

حال با این شرایط به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ عوارض‌ نه تنها سرمایه بخش خصوصی سازنده را در موعد مقرر بر می‌گرداند، ‌بلکه با کاهش تردد خودرو‌ها، مبلغ کمتری هم نصیب سازندگان این پروژه می‌شود.

* گران‌ شدن قیر دلیل افزایش عوارضی آزادراه‌ها اعلام شد

یکی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی درباره دلیل افزایش نرخ عوارض عبور از آزادراه تهران-پردیس به فارس گفت: افزایش قیمت قیر و رشد هزینه‌ نگهداری آزاد‌راه‌ها موجب افزایش هزینه شرکت‌های سازنده آزادراه شده است و همین امر موجب می‌شود نرخ عوارض در راستای تأمین منابع نگهداری آزادراه افزایش یابد.

این مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وجود مجوزهای قانونی برای حضور بخش خصوصی در ساخت زیرساخت‌ها، اظهار داشت: قطعاً لازم است در راستای جذب سرمایه بخش خصوصی‌ برای اجرای پروژه‌های عمرانی و زیرساختی، جذابیت‌ها و مشوق‌هایی ایجاد شود.

* عبور از آزادراه‌های جدید گران تمام می‌شود

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در راستای اطلاع مردم از نحوه ساخت آزادراه، علت پرداخت عوارضی بابت عبور از آزادراه و دلیل دریافت نرخ‌های متفاوت عوارضی در آزادراه‌های مختلف، گزارشی نوشت با این مضمون که: «عوارض آزادراه‌ها که محل بازگشت سرمایه بخش خصوصی سرمایه‌گذار آزادراه است، با توجه به تورم، افزایش دستمزد و رشد نرخ قیر افزایش می‌یابد، اما دولت باید در راستای تشویق استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی، یارانه‌ای از محل کاهش مصرف سوخت برای پرداخت عوارضی این ناوگان اختصاص دهد».

متن کامل این گزارش را از اینجا بخوانید.

* افزایش 20 تا 25 درصدی نرخ بلیت برخی قطار‌ها در سال 93

بنابراین گزارش، در هفته جاری، مدیرعامل رجاء در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با بیان اینکه این شرکت در سال آینده 400 دستگاه واگن مسافری خریداری می‌کند، گفت: با شرط عدم افزایش هزینه‌ها، دریافت تسهیلات ارزان و عدم پرداخت حق دسترسی، با ورود ناوگان جدید، نرخ بلیت 20 تا 25 درصد افزایش می‌یابد.

سید حسن موسوی‌نژاد گفت که نرخ‌های تکلیفی موجب کاهش سطح خدمات شده است در حالی که افزایش قیمت موجب رشد کیفیت می‌شود.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه متنوع‌سازی نرخ بلیت موجب توزیع تقاضا می‌شود، گفت: در سال آینده متنوع سازی نرخ‌ها را جدی‌تر دنبال می‌کنیم.

وی گفت: برنامه داریم در سال آینده و در ایام پیک سفر با افزایش قیمت بلیت در برخی مسیرها، کیفیت را ارتقاء داده و تخفیفات بلیت را در مسیر‌های یک‌سرخالی‌ بیشتر کنیم.

مدیرعامل شرکت حمل و نقلی ریلی رجاء بیان کرد: در این مقوله افزایش 20 الی 25 درصدی نرخ بلیت منطقی خواهد بود.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی سهم بالایی از هزینه‌های زندگی خانوار را به خود اختصاص نمی‌دهد، گفت: قطعاً به نفع مردم و کشور است که شبکه ریلی خود هزینه خود را تامین کند و با سرمایه خود توسعه یابد.

انتهای پیام/ب
برچسب ها:
آخرین اخبار