امروز : سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 20
۰۰:۰۲
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 68509
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۲۰:۱۸
تعداد بازدید: 31
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به خرم آباد لرستان، احداث آزادراه پل زال - اندیمشک در ادامه آزادراه خرم آباد - ...

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به خرم آباد لرستان، احداث آزادراه پل زال - اندیمشک در ادامه آزادراه خرم آباد - پل زال، تأثیر به سزایی در بهره‌‌برداری از ظرفیت کامل بندر امام خمینی (ره) به عنوان بزرگ‌ترین بندر در شمال خلیج فارس و نیز توسعه آینده این بندر دارد.

با تکمیل محور بندر امام خمینی (ره) - تهران - بندر انزلی و مسیر تهران - تبریز - بازرگان کوتاه‌ترین مسیر زمینی بین خلیج فارس و دریای خزر، کوتاه‌ترین مسیر زمینی بین بندر امام خمینی (ره) و کشورهای سواحل غربی و شرقی دریای خزر و همچنین کوتاه‌ترین مسیر زمینی بین بندر امام خمینی و کشور ترکیه ایجاد خواهد شد.

عملیات احداث این آزادراه ‌به عنوان حلقه مفقوده محور ترانزیتی تهران-بندر امام خمینی (ره)، از فروردین سال 90 آغاز شده بود.

* ویژگی‌های فنی آزادراه پل‌زال - اندیمشک

طول این آزاد راه حدود 45 کیلومتر است ولی با توجه به موقعیت خاص منطقه و کوهستانی بودن مسیر، از دره‌هایی با عمق‌ بیش از 40 متر عبور می‌کند، که با احداث سه دستگاه پل بزرگ به ارتفاع 40 متر و طول‌های بیش از 200 متر سختی راه هموار شده است.

این پروژه دارای 10 دستگاه پل بزرگ و خاص است و حداقل در پنج محل دارای تقاطع‌های غیر هم‌سطح است که همگی توسط مهندسان ایرانی طراحی و احداث شده است و به طریقی طراحی شده‌ که علاوه بر مسایل اقتصادی، جنبه‌های معماری نیز در آنها رعایت شده است.

این آزادراه 45 کیلومتری نقش به سزایی در کاهش مصرف سوخت، ‌کاستن میزان تصادفات، کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی، کوتاهی زمان سفر و ارتقاء ایمنی سیر خودرو‌ها دارد.

* کاهش 30 دقیقه‌ای زمان سفر با بهره‌برداری از آزادراه پل‌زال - اندیمشک

آزادراه پل زال - اندیمشک که یکی از طرح‌های مهر ماندگار دولت دهم بود، بخش اعظم آن در همان دولت تکمیل شد و افتتاح آن در دولت یازدهم ‌انجام شد.

با بهره‌برداری از این آزاد‌راه، کریدور ترانزیتی تهران - بندر امام خمینی(ره) به طول 970 کیلومتر تقریباً تکمیل شده و علاوه بر کاهش‌ مصرف سوخت و استهلاک وسایل نقلیه، شاهد بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت کامل و توسعه بندر امام خمینی (ره) که بزرگ ترین بندر ایران در شمال خلیج فارس است، خواهیم بود؛ این کریدور از استان‌های خوزستان، لرستان، استان مرکزی و تهران عبور می‌کند.

‌با افتتاح ‌آزادراه پل‌زال - اندیمشک  30 دقیقه از زمان سفر در این مسیر کاسته می شود و بخش دیگری از کریدور ترانزیتی دریای خزر به خلیج فارس تکمیل می‌شود.

قرار گرفتن این آزادراه در کریدور ترانزیتی شمال- جنوب، محور تهران - اهواز - بندر امام‌خمینی یکی از مهمترین کریدورهای آزادراهی کشور است و با توجه اینکه محور پل‌زال - اندیمشک یکی از حلقه‌های مفقوده ارتباطی بزرگراهی- آزادراهی این محور است، نقش آن پررنگ‌تر می‌شود.

این کریدور آزادراهی کوتاه‌ترین و ایمن‌ترین مسیر جاده‌ای بین مناطق شمالی کشور و آب‌های آزاد از طریق بنادر امام خمینی (ره)، خرمشهر و آبادان را میسر می‌سازد که موجبات توجه بیشتر به رونق کریدور ترافیکی مبادی ورودی کشور در استان‌های گیلان و مازندران به سمت استان خوزستان و بندر امام‌خمینی (ره) شده است.

استان خوزستان از نظر جغرافیایی، اقتصادی، کشاورزی، صنعتی، ذخایر گاز و نفت و صنایع وابسته و قرار گرفتن منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در این استان از موقعیت استراتژیکی برخوردار است.

همچنین منطقه آزاد اروند در محدوده شهرستان‌های آبادان و خرمشهر، جابه‌جایی بار و سفر زوار عتبات عالیات از طریق مرز شلمچه، بیش از پیش بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های حمل ‌و ‌نقل ایمن در این استان می‌افزاید.

این مسیر، اولین کریدور آزادراهی شمال- جنوب کشور است که از بندر انزلی در استان گیلان شروع شده و با عبور از تهران - اراک - خرم‌آباد - اندیمشک - اهواز به بندر امام خمینی در حاشیه خلیج فارس متصل می‌شود.

این آزادراه در واقع نقش تکمیل کننده شاخه ترانزیت کشور، اتصال پایتخت به استان خوزستان، اتصال شمال و پایتخت به بندر مهم و پر ظرفیت امام خمینی را دارد که نزدیک‌ترین فاصله شمال و تهران به خلیج فارس و دریای آزاد است.

محور قدیم زال - اندیمشک در 10 سال گذشته دارای بیشترین حوادث جاده‌ای استان خوزستان بوده است، که با افتتاح این آزادراه به طول 45 کیلومتر سوانح رانندگی کاهش چشمگیری خواهد یافت.

* برنامه‌ریزی برای تکمیل ادامه مسیر کریدور تا بندر امام خمینی (ره)‌

این پروژه بخشی از شبکه آزادراه ترانزیت شمال- جنوب کشور است که در ادامه مسیر خرم‌آباد- پل‌زال قرار دارد در قالب طرح آزادراه پل‌زال- اندیمشک- اهواز در قانون بودجه منظور شده است.

برای ساخت قطعه ‌ اندیمشک-اهواز هم که در چارچوب کریدور سراسری موسوم به AH8 اجرایی شده، در جذب سرمایه‌گذار فراخوان صادر شده است و در مرحله بررسی برای شروع پروژه قرار دارد.

در چارچوب ساخت این کریدور، تاکنون 90کیلومتر آزادراه اهواز - بندر امام خمینی(ره) ساخته و بهره‌برداری و 30 کیلومتر کمربندی اهواز - اندیمشک هم ساخته شده است.

آزادراه خلیج فارس از بندر امام خمینی(ره) تا اهواز و در ادامه به تهران و شمال کشور (بندر انزلی) متصل می‌شود که در ادامه کریدور تهران ـ خرم‌آباد، خرم‌آباد ـ‌ پل‌زال، پل‌زال ـ اندیمشک است.

انتهای پیام/ب
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها