امروز : سه شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 28
۱۲:۵۷
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 69022
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 57
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، شب گذشته مراسم بزرگداشت حسین تهرانی با حضور جمعی از اهالی موسیقی در موزه موسیقی برگزار شد. علی مرادخانی در ابتدای این ...

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، شب گذشته مراسم بزرگداشت حسین تهرانی با حضور جمعی از اهالی موسیقی در موزه موسیقی برگزار شد. علی مرادخانی در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت: برگزاری بزرگداشت‌های این چنینی باعث می‌شود تا نسل جوان با بزرگان موسیقی آشنا شوند. در این مراسم علاوه ‌بر زنده نگه داشتن یاد و خاطر زنده‌یاد حسین تهرانی، از «گن ایچی تسوگه» هنرمند ژاپنی مراتب قدردانی را به جا آوریم به خاطر این که  او قرار است ساز خود را که یادگار دوران حضور در ایران و آموزش تار است به موزه هدیه دهد. یکی از ویژگی های این تار اهدایی پنج سیم بودن آن است. در واقع این ساز متعلق به نسل تارهای با پنج سیم است.

مرادخانی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های سال آینده  موزه موسیقی کرد و از برگزاری کارگاه‌های تخصصی موسیقی خبر داد و گفت:‌ برگزاری جلسات کارگاهی از سوی بزرگان موسیقی در محل موزه موسیقی مانند کارگاه مباحث علمی درباره ردیف موسیقی با حضور فرهاد فخرالدینی و  اجرای برنامه هایی برای جوانان اهل موسیقی توسط حسن ریاحی از جمله کارهایی است که توسط موزه موسیقی طراحی و در سال آینده اجرا خواهد شد.

در ادامه این مراسم کلیپی درباره حسین تهرانی پخش شد. سپس محمد اسماعیلی از پیشکسوتان نوازندگی تنبک به روی صحنه آمد و گفت:  تهرانی همیشه می گفت اول انسان باش بعد نوازنده. اگر در جامعه امروز به این سخن حسین تهرانی توجه شود بسیاری از مشکلات حل می شود.

بعد از سخنرانی اسماعیلی بود که  «گن ایچی تسوگه» هنرمند ژاپنی تار پنج سیمی اش را به موزه موسیقی اهدا کرد. وی که به زبان فارسی مسلط بود در سخنرانی کوتاه گفت:  بیش از نیم قرن پیش به ایران آمدم. تخصص من موسیقی‌شناسی و موضوع تحقیقم نیز موسیقی سنتی ایران بود که در ژاپن شناخته‌شده نبود. در همان سال در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در رشته ادبیات مشغول تحصیل شدم. در همان زمان نزد نصراله زرین پنجه نوازندگی سه تار را آغازکردم. در سال 1964 گروه موسیقی دانشگاه تهرن تاسیس شد و من در آن زمان تنها دانشجوی موسیقی این دانشگاه بودم.

این پژوهشگر موسیقی ژاپنی  درباره سازی که به موزه اهدا کرد، گفت: این ساز تار 5 سیم دارد، در حالی که سازهای تاری که اکنون در موسیقی ایرانی مورد استفاده قرار می گیرند 6 سیم دارند. سال گذشته وقتی برای دیدن موزه موسیقی به اینجا آمدم از وجود چنین فضایی بسیار لذت بردم اما جای خالی این تار 5 سیم را کنار سایر تارهای 6 سیم ایرانی که در موزه موسیقی وجود دارد، خالی دیدم از همین رو تصمیم گرفتم در سفر بعدی خود این ساز را به موزه موسیقی اهدا کنم. 
 
انتهای پیام/ ا
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها