امروز : جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 28
۱۰:۱۶
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 70251
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 79
به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب‌های قرآن مدارس بر اساس سه سند ابلاغی مقام معظم رهبری به آموزش و ...

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب‌های قرآن مدارس بر اساس سه سند ابلاغی مقام معظم رهبری به آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین سند برنامه ملی، طراحی و تنظیم می‌شوند که در این راستا کارشناسان برنامه درسی قرائت، روخوانی و مفاهیم قرآنی برای بهتر و تأثیرگذار بودن این کتاب‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند تا اینکه محتوای کتاب‌ها در شورای برنامه درسی به تصویب برسد و به منظور تطبیق با شاخصه‌های آموزشی مورد بررسی قرار بگیرد تا در نهایت کتاب چاپ شده و به صورت آزمایشی به مدت یک سال در برخی از مدارس تدریس شود.

این کتاب‌ها پس از ارزیابی و تدریس موفق در سراسر کشور توزیع و به مدت سه سال به صورت آزمایشی تدریس می‌‌شود که البته قبل از توزیع سراسری معلمان مدارس طرح‌هایی را جهت یادگیری نحوه آموزش صحیح کتاب درسی باید بگذرانند تا بتوانند به درستی مبانی و اهداف تألیف کتاب را دنبال کنند.

در این راستا شورای تألیف کتاب‌های درسی برای سهولت آموزش معلمان و همچنین یادگیری دانش‌آموزان در برخی مقاطع تحصیلی ابزارهایی همچون نرم‌افزارهای آموزشی در نظر گرفته است که همراه با کتاب‌های قرآن در بیشتر مدارس توزیع می‌شود.

در سال‌های اخیر به ویژه پس از ابراز نگرانی مقام معظم رهبری درباره مهجوریت قرآن در مدارس و همچنین مطالبه معظم‌له برای داشتن 10 میلیون حافظ قرآن، دفتر تألیف کتاب‌های درسی قرآن محور و اهداف تدوین کتاب‌های قرآن مدارس را تغییر داد تا گامی در جهت تحقق مطالبات رهبری برداشته باشد.

در همین راستا گفت‌وگویی داشتیم با «رضا نباتی» مؤلف کتاب‌های قرآن دوره ابتدایی دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش که از سال 1381 به تألیف کتاب‌های قرآن مدارس می‌پردازد تا علت عدم اثربخشی مثبت تدریس قرآن در مدارس را جویا شویم که شرح آن در ادامه آمده است.

جدابیت ظاهری در کنار جذابیت محتوایی در تدوین کتاب‎های قرآن دوره ابتدایی

آقای نباتی شما کتاب‌های قرآن دوره ابتدایی را تألیف می‌کنید، به نظر شما کتاب‌های قرآن این دوره باید چه تفاوت‌هایی با کتاب‌های سایر مقاطع داشته باشد؟

دوره ابتدایی مقطع حساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد بر همین اساس ما در تألیف کتاب‌های قرآن این مقطع سعی می‌کنیم در کنار جذابیت محتوایی به جذابیت‌های ظاهری نیز توجه داشته باشیم تا دانش‌آموزان در همان سال‌های آغازین به انس با قرآن علاقه‌مند شوند به همین جهت علاوه بر اهمیت دادن به شاخصه‌های اصلی به مباحث روانشناسی نیز توجه کرده‌ایم.

ارتقای توانمندی‌های قرآنی دانش‌آموزان در طول 12 سال تحصیل

هدف اصلی از تألیف کتاب‌های قرآن در مقطع ابتدایی چیست؟

هدف اصلی از تدریس قرآن در تمامی مقاطع انس با قرآن و درک معنای آن برای عمل به فرامین الهی است اما در مقطع ابتدایی سعی شده دانش‌آموزان بر اساس هدف تألیف کتاب در هر پایه آموزش ببینند؛ یعنی در پایه اول، دوم و سوم ابتدایی دانش‌آموزان با معانی لغات ساده و پرکاربرد در قرآن آشنا می‌شوند و در مقاطع چهارم، پنجم و ششم مفاهیم قرآنی را می‌آموزند و در مقاطع بالاتر به صورت جدی مفاهیم و معارف قرآنی را فراگرفته و درک می‌کنند. به طور کلی ما در تهیه کتاب‌های قرآن مدارس برنامه‌ای تحت عنوان شبکه مفهوم، درک معنا، روخوانی، قرائت، پیام‌های قرآنی را در نظر می‌گیریم تا بتوانیم به مرور زمان توانمندی‌های قرآنی دانش‌آموزان را در طول تحصیل ارتقا دهیم.

مشکل فرهنگی مهم‌ترین دلیل عدم بازدهی آموزش‌های قرآنی است

با این همه تلاش به نظر شما چرا تدریس قرآن در مدارس هنوز نتوانسته دانش‌آموزان را با قرآن مأنوس سازد؟

مشکل اصلی کشور در آموزش قرآن، مشکل فرهنگی است؛ یعنی آموزش‌های ما در حوزه قرآن منجر به انس دائمی افراد با قرآن نمی‌شود و جامعه هنوز انس با قرآن را در برنامه خود ندارند. علاوه بر این متأسفانه‌ خانواده‌ها به دروسی همچون ریاضی و علوم توجه بیشتری داشته و به درس‌های دینی و قرآن کم‌توجه هستند به همین دلیل مسئولان مدارس بنا بر نیاز سیستم و خانواده‌ها به درس‌های معرفتی کمتر می‌پردازند؛ علاوه بر این بیشتر معلمان قرآن در مداس به دلیل عدم انس دائمی با کلام وحی در روخوانی و روان‌خوانی و همچنین تدریس قرآن ناتوان هستند بنابراین نمی‌توانند به درستی مفاهیم قرآنی را به سایر دانش‌آموزان منتقل کنند که در این راستا علاوه بر خانواده‌ها، مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز باید با توجه بیشتر به درس قرآن و برنامه‌ریزی دقیق این ضعف‌ها را جبران کند تا بتوانیم اهداف تدریس قرآن را به درستی پیگیری کنیم و قرآن را به متن زندگی افراد بیاوریم چرا که توجه به قرآن و مفاهیم الهی در کشوری اسلامی باید هدف اصلی باشد که امیدواریم با اختصاص بودجه مناسب شاهد رشد فعالیت‌های قرآنی به ویژه در مدارس باشیم.

فقدان انس دائمی با قرآن حلقه مفقوده در فعالیت‌های قرآنی

دلیل عدم انس با قرآن در جامعه چیست و چرا با وجود گذشت بیش از 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی که به فرموده امام‌خمینی(ره) قرآن کتاب آن بوده است، فعالیت‌های قرآنی در مدارس هنوز هم اثربخشی مثبتی نداشته به طوری که حتی برخی دانشجویان توانایی صحیح‌‎خوانی قرآن هم ندارند؟

یکی از دلایل عدم انس با قرآن درک نادرست از آیات الهی است. متأسفانه افراد مفاهیم قرآن را درک نمی‌کنند، بنابراین انگیزه آنها برای قرائت قرآن کمرنگ می‌شود و به مرور زمان تلاوت قرآن از برنامه‌های افراد حذف می‌شود. حلقه مفقوده ما در فعالیت‌های قرآنی کشور، فقدان انس دائمی آحاد مختلف مردم با قرآن است که باید این معضل برطرف شود در غیر این صورت آموزش‌های قرآنی ما را به کمال نخواهد رساند.

دلیل ناتوانی صحیح‌خوانی قرآن دانشجویان نیز این است که آنها انس دائمی با قرآن ندارند در صورتی که اگر بتوانیم آموزش قرآن در مقطع ابتدایی را که هدف آن کسب مهارت روخوانی قرآن است نهادینه کنیم در مقاطع بالاتر دیگر نیازی به تدریس روخوانی قرآن نخواهیم داشت بلکه به سایر مهارت‌ها همچون تدبر و تفسیر آیات الهی می‌پردازیم، البته در این راستا تنها دانش‌آموزان و دانشجویان مقصر نیستند بلکه مشکل اصلی به دلیل بی‌توجهی متولیان فرهنگی کشور به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امورخیریه، وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادها و مؤسسات قرآنی است، چرا که به هدف انس دائمی افراد با قرآن توجهی نمی‌کنند در حالی که باید توجه داشت برگزاری مسابقات قرآن، آموزش قرائت، تجوید، روانخوانی و سایر مهارت‌های قرآنی مقدمه‌ای برای انس و خواندن دائمی قرآن است.

مشکل عدم انس با قرآن با آموزش رفع نمی‌شود

شما به کاستی‌های برخی نهادهای قرآنی اشاره کردید؛ به نظر شما نقش مسئولان فرهنگی کشور و همچنین فعالان قرآنی در ترویج فرهنگ قرآنی در مدارس و جامعه چیست؟

اساتید قرآنی همواره اشکالات مبنایی در حوزه آمورزش را تکرار می‌کنند، مشکلاتی همچون عدم انس با قرآن از معضلات فرهنگی جامعه است که با آموزش حل نمی‌شود بلکه نیازمند فرهنگ‌سازی است. رهبری از ما 10 میلیون حافظ قرآن طلب کرده‌اند بنابراین باید اصولی وارد کار شویم و نباید فعالیت خود را با سایر کشورها مقایسه کنیم. به طور مثال فعالیت‌های قرآنی کشور لیبی از قدمت بسیاری برخوردار است، آنها به زبان عربی صحبت می‌کنند بنابراین نباید با ایران که به تازگی در مقوله حفظ قرآن فعالیت می‌کند مقایسه شود. زبان ما با زبان قرآن متفاوت است بر همین اساس نهادینه کردن قرآن در ایران سخت‌تر از سایر کشورهای عربی است که البته با تلاش اهالی قرآن به فعالیت‌های گسترده‌ای در این زمینه رسیده‌ایم اما نتایج قابل قبولی حاصل نشده است که این امر به دلیل نگاه تجربی فعالان قرآنی به آموزه‌های قرآنی است.

عقب‌ماندگی تاریخی گریبانگیر فعالیت‌های قرآنی کشور/مطالبه رهبری نقطه عطفی در تشکیل جلسات حفظ قرآن

علاوه بر این، در برنامه‌های قرآنی نباید مدیریتی عمل کرد بلکه باید به صورت کارشناسی شده فعالیت کرد و مصلحت عموم را در نظر گرفت تا از تکرار اشتباهات جلوگیری شود. آموزش و پرورش نیز در چنین بستر فرهنگی در جامعه فعالیت می‌کند بنابراین اگر بخواهیم در امور قرآنی پیشرفت کنیم باید از آموزش‌های غیرعلمی و شعاری پرهیز کرد.

روند فعالیت‌های قرآنی در کشور روند صحیحی نیست یعنی ما در زمینه توجه به قرآن دچار یک عقب‌ماندگی تاریخی هستیم؛ 700 سال اخباریون بر ما حکومت کردند تفکر آنها این بود که چون مردم با ادبیات عرب آشنا نیستند پس نباید قرآن را بفهمند چرا که دچار تفسیر به رأی می‌شوند و این امر حرام است؛ با این عقیده باطل ما 700 سال از درک قرآن محروم بودیم و به جای تدبر در آیات الهی تنها به قرائت پرداخیتم در صورتی که عموم مردم کشور نمی‌توانند حافظ یا مفسر قرآن شوند چون استعداد آن را ندارند.

پس از پیروزی انقلاب نیز فعالیت‌های قرآنی به قرائت معطوف و کمتر به حفظ قرآن پرداخته شد تا اینکه رهبر معظم انقلاب در سال 1390 فرمودند بهتر است 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم که این مطالبه رهبری نقطه عطفی برای تشکیل جلسات و کلاس‌های حفظ قرآن شد.

برای رسیدن به یک هدف مشترک از روش‌های متعدد استفاده شود

در انتها اگر صحبتی دارید بفرمایید.

آموزش و پرورش مسئول آموزش عمومی قرآن کریم است و در این زمینه فعالیت‌های خوبی همچون تهیه و تصویب اهداف و اسناد بالادستی را به انجام رسانده است که البته نواقصی نیز در آن وجود دارد اما از فعالان قرآنی و سایر مردم می‌خواهم که اهداف آموزش قرآن در آموزش و پرورش را ببینند و بر اساس آنها حرکت کنند چرا که ما نیازمند وحدت رویه هستیم و بدون انسجام فعالیت‌های قرآنی در کشور، امور قرآنی ناکارآمد و ناکام خواهد ماند بنابراین اگر بخواهیم فعالیت‌های ما در زمینه انس با قرآن اثربخش باشد باید وحدت رویه داشته باشیم البته نه به این معنا که همه یک فعالیت را پیش بگیریم بلکه برای رسیدن به یک هدف مشترک باید از روش‌های معتددی که یکدیگر را خنثی نمی‌کنند استفاده کرد تا بتوانیم مطالبات رهبری در زمینه قرآن را جامه عمل بپوشانیم.
انتهای پیام/ت
 
برچسب ها:
آخرین اخبار