امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۰۰:۱۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 7076
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۱۹:۳۰
تعداد بازدید: 136
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، جمشید پژویان در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال فارس که پرسید قیمت جدید ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، جمشید پژویان در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال فارس که پرسید قیمت جدید خودروهایی مانند تندر، مگان، پژو 206و رانا چه زمانی مشخص می شود، اظهار داشت: اطلاعات لازم در این مورد از خودروسازان اخذ شده و آن را به بانک مرکزی ارائه کرده‌ایم تا پس از تعیین نرخ تورم خودروها قیمت جدید آنها طی چند روز آینده مشخص شود.

وی در مورد قیمت‌گذاری خودروهای خارجی نیز گفت: با توجه به سهم 3 تا 4 درصدی این خودروها در بازار خودروی کشور تعیین قیمت خودروهای خارجی در اولویت اول ما قرار نداشته ولی بدون شک این مسئله را نیز مورد بررسی و تحلیل قرار خواهیم داد.

وی در مورد قیمت‌گذاری قطعات خودرو نیز به فارس گفت: مرکز ملی رقابت مشغول جمع‌آوری اطلاعات در این زمینه است تا در این زمینه توسط شورای رقابت تصمیم‌گیری شود.

پژویان توضیح داد: پس از جمع‌آوری اطلاعات، شورای رقابت تصمیم می‌گیرد که در مورد قیمت قطعات نیز به کار خود ادامه دهد و یا اینکه دستور‌العمل‌های جدیدی در این مورد استخراج و به تصویب شورا برسد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است با توجه به نرخ ارز قیمت خودروهایی مانند تندر و مگان نسبت به قبل افزایش یابد نیز گفت: برای مدیریت شوکی که به اقتصاد کشور وارد شده میزان تقاضای ارز باید کاهش یابد. تصمیم‌گیری در مورد اینکه فضا به سمتی حرکت کند که دستور‌العمل قیمت‌گذاری باعث توقف یک صنعت شود هزینه زیادی را به اقتصاد کشور وارد می‌کند، در عین حال رفاه مصرف‌کننده نیز باید مد نظر باشد.

وی افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت خودروهای تولیدی به صورت CKD بیشتر از خودروهای داخلی خواهد بود اما اگر بهره‌وری تولید CKD نیز افزایش یابد ارزبری این تولید روند کاهشی خواهد داشت و به بازار کمک می‌کند.

به گفته وی با توجه به افزایش نرخ ارز افزایش قیمت خودروهای تولیدی به صورت CKD‌ بیشتر از خودروهای داخلی خواهد بود که در این زمینه افزایش بهره‌وری باعث کاهش قیمت تمام شده تولید این نوع خودروها خواهد شد.

رئیس شورای رقابت در پاسخ به سؤالی در مورد دلیل تغییر قیمت‌های اولیه اعلام شده از سوی مرکز ملی رقابت برای خودروهای پرتیراژ نیز گفت: ما برای قیمت‌گذاری خودروها اطلاعاتی را از خودروسازان دریافت کردیم که در آن هزینه‌های مالی را از آنها خواسته بودیم.

وی افزود: خودروسازان نمی‌دانستند که ما هدفمان از گرفتن هزینه‌های مالی چیست و نمی‌دانستند که قصد داریم این هزینه‌ها را از قیمت خودرو کم کنیم نه اینکه به قیمت خودرو اضافه شود.

وی با بیان اینکه در گذشته هزینه‌های تولید خودرو طوری محاسبه می‌شد که قیمت خودرو این هزینه‌ها را پوشش دهد، افزود: در اعلام خودروسازان هزینه‌های مربوط به سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل که تولید‌کننده خودروهای تجاری نیز هستند اضافه شده بود که پس از اینکه خودروسازان متوجه شدند ما قصد داریم هزینه‌های مالی را از قیمت خودرو کم کنیم اعلام کردند که اشتباه شده و مستندات خود را اصلاح کردند که این مسئله حدود 2 تا 3 درصد در قیمت‌ها تفاوت ایجاد کرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به گفته مصرف‌کنندگان شورای رقابت به شورای رفاقت با خودروسازان تبدیل شده است نیز توضیح داد: شورای رقابت با هیچ کسی رفاقت نکرده و گرنه گاهی اوقات حتی برای خرید یک بطری آب معدنی نیز از جیب خود پرداخت نمی کردیم.

وی در مورد دلیل مطرح شدن چنین بحث‌هایی نیز گفت: برخی افراد صحبت‌هایی در مورد کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت خودرو کردند که این انتظار برای مردم ایجاد کرد، در حالی که قیمت خودرو بر مبنای یک دستور‌العمل علمی محاسبه می‌شود.

وی از کنترل بازار سرمایه خودرو، بازار پتروشیمی، قیمت نهاده‌های خام خودرو و قطعه‌سازی به عنوان برنامه‌های دیگر شورای رقابت نام برد.

پژویان همچنین با اشاره به در نظر گرفتن شاخص کیفیت و بهره‌وری در قیمت جدید خودروها گفت: طی ماه‌های آینده با بهبود این شاخص ارزش سهام شرکت‌های خودروساز نیز افزایش خواهد یافت.

وی در مورد برخی تخلفات شرکت‌های خودروساز در عرضه محصولاتشان از جمله عرضه خودرو با مدل 91 و بدون ایربگ و با قیمت سال 92 گفت: ما بر نحوه عرضه خودرو نظارت خواهیم کرد و در کنار ما نیز دستگاه‌های دیگری مانند تعزیرات و قوه قضائیه در این کار ورود خواهند داشت.

پژویان افزود: شورای رقابت در مورد فروش خودرو بدون کیسه هوا با مدل 91 و با قیمت 92 ورود نکرده ولی اگر شکایت مستندی در این مورد و یا در موارد دیگر به دست ما برسد اقدام خواهیم کرد.

وی همچنین با انتقاد از عملکرد سازمان حمایت طی سالهای اخیر گفت: من حدود 8 سال پیش شکایتی را در مورد یک خودروساز به سازمان حمایت ارائه کردم که به دلیل اینکه یکی از لاستیک‌های خودرو قابل پنچرگیری نبود مجبور بودم 4 حلقه لاستیک جدید بخرم. این شکایت تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی تأکید کرد: سازمان حمایت در دوران جنگ بنا به ضرورت ایجاد شد و در حال حاضر شورای رقابت نحوه قیمت‌گذاری خودروها را تعیین می‌کند.

وی در مورد آینده قیمت خودرو نیز گفت: مردم اگر انتظار یک جهش تورمی دارند می‌توانند انتظار افزایش قیمت خودرو را داشته باشند و یا اگر کیفیت خودرو افزایش یابد قیمت آن نیز بالا خواهد رفت، در این مورد سرنوشت واردات خودرو نیز تأثیرگذار است که مصرف‌کنندگان بر این اساس باید نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.

وی در پایان با اشاره به اقدام شورای رقابت برای جلوگیری از ادغام شرکت‌های خودروساز گفت: نگذاشتیم درجه انحصار صنعت خودرو بیش از پیش شود و یک گروه در مورد 90 درصد بازار تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام/م
برچسب ها:
آخرین اخبار