امروز : یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 25
۲۰:۴۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 7097
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۱۹:۳۰
تعداد بازدید: 82
شهریار افندی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، اظهار داشت: از 11 می 2011 تا سال 2020 آغاز دهه ایمنی در دنیا نامگذاری شده ...

شهریار افندی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، اظهار داشت: از 11 می 2011 تا سال 2020 آغاز دهه ایمنی در دنیا نامگذاری شده است؛ از ششم تا دوازدهم می هر سال مصادف با 16 تا 22 اردیبهشت ماه به عنوان «هفته بین‌المللی ایمنی راه‌ها با اولویت عابران پیاده» نامگذاری شده که امسال دومین سالگرد این موضوع است.

وی تصریح کرد: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال 1990 میلادی تصادفات رانندگی نهمین عامل مرگ و میر در دنیا بوده است که پیش‌بینی این سازمان نشان می‌دهد تصادفات رانندگی در سال 2020 سومین عامل مرگ زودهنگام در جهان خواهد بود.

افندی‌زاده یادآور شد: ایمنی سیر نیازمند «توسعه مدیریت» و «بهبود اجزاء سیستم یکپارچه ایمنی راه‌ها» است که طبیعتاً شامل منابع تأمین بودجه ایمنی راه‌ها، طراحی و ساخت راه‌های ایمن جدید، مقررات ایمنی و ترافیکی، تعیین جرایم بازدارنده، عملیات امداد و اورژانس، مطالعات ایمنی راه‌ها، تبلیغات و آموزش‌های همگانی، بهبود راه‌های موجود، بهبود سیستم ثبت و پردازش اطلاعات، هماهنگی و مدیریت توسط شوراها و کمیسیون‌های ایمنی، آموزش ایمنی کودکان و نوجوانان، استانداردهای وسایل نقلیه و چند موضوع دیگر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در ایران نیز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان متولی جاده‌ها، از سال‌های گذشته تاکنون تلاش کرده است نسبت به کاهش تلفات و تصادفات رانندگی در جاده‌های برون‌شهری فعالیت‌هایی را انجام دهد.

افندی‌زاده تصریح کرد: در کشور ایران در سال 1380 تعداد 19 هزار و 727 نفر در سوانح رانندگی برون‌شهری و درون‌شهری جان باختند که این روند رو به رشد تا سال 1384 ادامه یافت و به 27 هزار و 755 نفر رسید.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه از آن تاریخ تلاش بسزایی برای کاهش سوانح رانندگی انجام شد، اضافه کرد: در سال 91 این رقم به 19 هزار و 89 نفر کاهش یافت که کمتر از سال 80 بود و این درحالی است که تعداد خودروها و میزان راه‌ها افزایش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امروزه حدود 26 میلیون وسیله نقلیه موتوری اعم از موتورسیکلت‌ها و خودروها در کشور وجود دارد ضمن آنکه بیش از 200 هزار کیلومتر انواع راه‌ها داریم.

افندی‌زاده تصریح کرد: 70 درصد سوانح رانندگی در جاده‌های برون‌شهری و روستایی رخ داده است و 30 درصد در جاده‌های درون‌شهری بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در جهان دو شاخص عمده داریم توضیح داد: منظور از «شاخص مالکیت» شاخص تلفات رانندگی به 10 هزار وسیله نقلیه است که در ایران این رقم 8.2 است که نشان از کاهش دارد همچنین شاخص دوم «شاخص تعداد تلفات رانندگی به یکصدهزار نفر جمعیت» است که این رقم در ایران حدود 18 درصد است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در سال 91 شاخص تلفات رانندگی به 10 هزار وسیله از 8.3 به 7.3 کاهش یافته است و شاخص مربوط به تلفات رانندگی به 100 هزار نفر جمعیت در ایران 24.8 است و این نسبت به آمار گذشته مطلوب است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در سال 91، حدود 5 درصد کاهش سوانح رانندگی نسبت به سال 90 داشتیم که تمامی ارگان‌های دست‌اندرکار جاده در این امر فعالیت داشتند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: به هر حال اگر روند افزایش تصادفات از سال 84 ادامه می‌یافت با رشد 10 درصدی سوانح رانندگی در سال‌های جاری مواجه بودیم و تعداد تلفات سوانح رانندگی در شرایط فعلی به حدود 51 هزار و 650 کشته در سال می‌رسید.

وی ادامه داد: اما از سال 84 این روند افزایشی متوقف شد و هر سال کاهش یافت و سال 91 به 19 هزار و 89 نفر کشته در سال رسید البته یک نفر کشته هم در سوانح رانندگی رقم بالایی است که باید تلاش کرد در راستای حفظ جان مسافران جاده‌ای این رقم کاهش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مردم خود مهمترین عامل در کنترل سوانح رانندگی هستند، گفت: طبق قانون برنامه پنجم، کاهش 10 درصدی سوانح رانندگی وظیفه دولت است که در سال 90 و 91 به طور متوسط رقم 9 درصد کاهش محقق شد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها