امروز : چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - 2017 November 22
۲۲:۰۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 7132
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۱۹:۳۰
تعداد بازدید: 92
عباس فلاح باباجان نماینده اهر و هریس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با اشاره به اهمیت اعتبارات عمرانی و ...

عباس فلاح باباجان نماینده اهر و هریس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با اشاره به اهمیت اعتبارات عمرانی و لزوم توجه به آن در جهت توسعه، پیشرفت و آبادانی کشور، اظهار داشت: قانون برنامه و بودجه استراتژیک‌ترین و راهبردی‌ترین عامل در مدیر توسعه کشورها است، کشورهای پیشرفته و توسعه یافته با بودجه منظم علمی و عقلایی این مسیر را طی می‌کنند.

وی گفت: رویایی بودن و وابستگی بودجه به نفت مشکل اساسی بودجه کشورها در جهان امروزی محسوب می‌شود که  اگر صحیح‌ مدیریت نشود، خسارت عمده‌ای به کشور وارد و از توسعه پایدار باز می‌دارد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمران پایه توسعه کشور و بودجه عمرانی محور این توسعه به شمار می‌رود، گفت: حجم کل بودجه 91 رقم  566 هزار میلیارد تومان و حجم کل لایحه بودجه 92 دولت 730 هزار میلیارد تومان است که اعتبارات بودجه عمرانی در سال 91 مبلغ 39 هزار و 700 میلیارد تومان و در  سال 92 مبلغ 37 هزار و 200 میلیارد تومان با 10 درصد کاهش پیشنهاد شده است.

فلاح باباجان درباره میزان بودجه عمرانی در استان‌ها به صورت تفکیک شده، خاطرنشان کرد: بودجه عمرانی استان‌ها 9 هزار و 621 میلیارد تومان با 20 درصد کاهش، عمرانی وزارت نیرو 7 هزار و 972 میلیارد تومان با 20 درصد کاهش، عمران شهری از 750 میلیارد تومان به 950 میلیارد تومان و آب از 3 هزار و 500 میلیارد تومان در سال 91 با 300 میلیارد تومان کاهش به 3 هزار و 200 میلیارد تومان در سال 92 رسیده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت حمل و نقل در توسعه، تصریح کرد: بودجه حمل و نقل هوایی در بودجه 91 برابر با 370 میلیارد تومان، اعتبارات حمل و نقل دریایی نیز بدون تغییر  پیش‌بینی شده است.

فلاح با اشاره به کاهش بودجه حمل و نقل جاده‌ای، گفت: حمل و نقل جاده که به علت افزایش قیمت‌های مسافرت‌های هوایی و ریلی افزایش داشته است، متأسفانه از 2.700 به 2.400 میلیارد تومان در سال 92 کاهش یافته و بودجه ریلی نیز از 1.900 سال 91 به  1.700 کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع کل بودجه عمرانی کشور در سال 92 حدود 11 درصد کاهش یافته است، گفت: با وجود افزایش بدهی‌های وزارت راه‌وشهرسازی به 12 هزار میلیارد تومان به شرکت‌های پیمانکاری این کاهش اعتبارات پیش‌بینی شده است.

فلاح با بیان اینکه مبلغ کل تحقق بودجه عمرانی 91 تقریبا  19 درصد بودجه است، گفت: اگر با معیار سال 91 بودجه محقق شود، در سال 92 فقط توانایی پرداخت بدهی‌ها را خواهیم داشت.

* دو راهکار برای برون رفت از مشکلات در روند توسعه عمران

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سرمایه‌گذاری شرکتهای خصوصی در توسعه عمرانی کشور مورد تأکید چشم‌انداز و برنامه پنجم است، گفت: اگر از این توان داخلی استفاده کنیم و پروژه عمرانی را در این مسیر تعریف کنیم، مشکلی در سال 92 نخواهیم داشت.

فلاح دیگر راهکار برون رفت از شرایط فعلی را فاینانس (تامین مالی خارجی) دانست و ادامه داد: با توجه به بدهی کشورهایی که از ایران نفت خریده‌اند و با محدودیت‌ بازپرداخت نقدی مواجه است، مجلس و کمیسیون عمران با تمام توان پیگیر توافق‌های سال 91 با کشورها است، تا امر سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس در برنامه عمرانی کشور محقق شود.
انتهای پیام/ب
برچسب ها:
آخرین اخبار