امروز : جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 19
۰۳:۲۲
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 74349
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 30
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، بعد از تولید و پخش مجموعه انیمیشن «دوستان جنگل 1» که در 26 قسمت 5 دقیقه‌ای به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا ...

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، بعد از تولید و پخش مجموعه انیمیشن «دوستان جنگل 1» که در 26 قسمت 5 دقیقه‌ای به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا عابدی و کیانوش عابدی آماده نمایش شده بود، این سریال مورد توجه بینندگان تلویزیونی قرار گرفت و چندین بار پخش شد.

از این رو مرکز پویانمایی صبا تصمیم به ادامه ساخت این مجموعه گرفت که دوستان جنگل 2 در 26 قسمت 7 دقیقه ای در سال 1388 و دوستان جنگل 3 در 52قسمت  نیز در سال 1389 و به کارگردانی محمدرضا عابدی و علی جعفری ساخته شد.

این سه مجموعه که مجری طرح آن محمد رضا بادکوبه است، قرار است در بهار 1393 از شبکه پویا باز پخش شود.

در این باره «محمدرضا عابدی» نویسنده انیمیشن دوستان جنگل در گفت‌وگو با فارس گفت: این سریال مخصوص کودکان اول دبستانی و حتی بچه‌های خردسال ساخته شده در این صورت قصه‌هایی هم که به نگارش در آمده می‌بایست هم سنگ این گروه سنی باشد. اصولا نوشتن قصه برای گروه سنی خردسال یعنی سه، چهار و پنج ساله‌ها بسیار کار دشواری است و کمتر کسی سراغ آنها می‌رود و اگر ادعا تلقی نشود من می‌توانم خوب آن را انجام بدهم. شاید دلیلش این باشد که پنج فرزند را بزرگ کرده‌ام و دل مشغولی‌های خردسالان را خوب می‌شناسم. به طور کلی سریال، قصه‌های خطی و ساده‌ای دارد. موضوع شروع می‌شود به آرامی جلو می‌رود، اوج می‌گیرد و با یک نتیجه‌گیری تمام می‌شود.

وی در ادامه درباره تکنیک ساخت سریال نیز توضیح داد: تکنیک ساخت سریال کات اوت است-کات اوت یکی از رایج‌ترین تکنیک‌ها در جهان است و من شیفته این تکنیک هستم. بیست سال در کانون همین شیوه را به صورت دستی و بدون کامپیوتر می‌ساختم و حالا که کامپیوتر رایج شده آن را با کامپیوتر می سازیم.از خصوصیات این تکنیک یعنی کات اوت ،ارزان بودن آن و سریع بودن آن است.

عابدی همچنین درباره تفاوت ساخت انیمیشن به شیوه کات اوت با سه‌بعدی تصریح کرد: کات اوت یک تکنیک دو بعدی است و یک بعد از سه بعدی کمتر دارد. بدین معنی که یک شخصیت کات اوت تنها در طول ارتفاع می‌تواند حرکت کند. اما یک شخصیت سه بعدی علاوه بر طول و ارتفاع می‌تواند در عمق هم حرکت کند به خاطر همین یک بعد هم سریع‌تر به نتیجه می‌رسد و هم ارزان‌تر بدست می‌آید. البته یک کارگردان خبره می‌تواند در دکوپاژ به گونه‌ای رفتار کند که کمبود آن یک بعد به چشم نیاید و چیزی را کم احساس نکند. کات اوت هم مثل هر تکنیک دیگری با نگارش فیلم نامه آغاز می شود. سپس بر اساس شخصیت‌های قصه طراح، طرح‌های مربوطه را ترسیم می‌کند. رنگ آمیز آنها را نقاشی می‌کند. ریل‌‌گزار شخصیت‌ها را مفصل‌بندی و بن‌گذاری می‌کند، کسی که مسئول پس زمینه‌هاست، آنها را نقاشی می‌کند و سپس انیمیت آن یعنی حرکت دادن شخصیت‌ها آغاز می‌شود که بسیار وقت‌گیر است. بعد از آن نماها به دست تدوین‌گر می‌رسد. آنها را مونتاژ می‌کند. بعد گویندگان حرفه‌ای روی آن صدا می‌گذارند و آهنگ ساز برای آن موسیقی می‌سازد

وی عنوان داشت: نمی‌توان انکار کرد که فیلم‌هایی که در کشورهای غربی ساخته می‌شود به لحاظ تکنیک و ساختار امتیازات برتری نسبت به تولیدات ما دارند و بسیار جذابند و می‌توانند به خوبی تماشاگران خود را جلب و جذب نمایند. اما چیزی که ما در آنها به ندرت می‌بینیم محتواست. در عوض شما فیلم و سریال ایرانی‌ای را نمی‌بینید که بدون محتوا باشد. فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی همیشه حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند به نیازهای درونی کودکان جواب دهند. امید است در سال‌های نه چندان دور با کمک مرکز پویانمایی صبا و مدیریت فرهیخته آن بتوانیم به لحاظ کیفی هم، در جایگاهی که شایسته ماست قرار بگیریم.

وی گفت: پخش فیلم‌های انیمیشن برای کودکان یکی از کارها و اقدامات اساسی و نیک شبکه پویا بوده است. تا آنجاییکه بنده خبر دارم این حرکت مورد استقبال تماشاگران طرفدار انیمیشن های ایرانی نیز واقع شده است. یک پیشنهاد هم دارم. از بینندگان کودک بخواهیم به فیلم ها و سریال های پخش شده امتیاز دهند و شبکه پویا  به کار برگزیده کودکان جوایز و دیپلم افتخار ،اعطا نماید. درست به مانند یک جشنواره تلویزیونی.

انیمیشن «دوستان جنگل» هر روز ساعت 15:45 از شبکه پویا پخش می‌شود.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار