امروز : دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 24
۲۱:۴۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 74449
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ساعت ۱۵:۱۱
تعداد بازدید: 192
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس - گروه جامعه: شرایط سیاسی زمان تأسیس فارس، کم و کیف عملکرد رسانه‌های اصولگرا و اصلاح طلب در سال 81، ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس - گروه جامعه: شرایط سیاسی زمان تأسیس فارس، کم و کیف عملکرد رسانه‌های اصولگرا و اصلاح طلب در سال 81، امکانات خبرگزاری، انتخاب نام «فارس»، شیوه تربیت خبرنگاران چند منظوره، کسب تجربه سایر خبرگزاری ها و... موضوعاتی است که در قسمت های قبلی مصاحبه مهدی فضائلی، نخستین مدیرعامل خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس مرور شد.

فضائلی از نحوه طراحی لوگو و گرافیک فارس،شرایط آغاز به کار رسمی خبرگزاری، نحوه گزینش و به کارگیری خبرنگاران از طیف های مختلف سیاسی حتی از دوم خردادی های به اصطلاح خوش خیم! نحوه کار با خبرنگارانی که خط سیاسی آنها با خبرگزاری متفاوت بود، روابط دوستانه در کنار سخت گیری هایی که تا پای اخراج هم پیش می رفت، ماجرای عکاسی از هاشمی رفسنجانی در بم و درخواست اخراج خبرنگار فارس توسط وزارت کشور هم گفت.

در این قسمت از مصاحبه قرار است درباره اصول حاکم بر خبرگزاری صحبت کنیم که محتوای آن پیش روی شماست:



 

فارس: اصول حاکم بر فعالیت خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس چه بود؟

فضائلی: بر روی سایت خبرگزاری بخشی تحت عنوان "سخن ما" وجود دارد که اهداف و اصول حاکم بر خبرگزاری در آنجا آمده است.این متن پس از بحث نسبتاً مفصلی در هیات مدیره، توسط برادرمان آقای اکبر نبوی که از اعضای اولیه هیات مدیره و خوش قلم بود نوشته شد و پس از ویرایش مختصر بر روی سایت قرار گرفت. (البته مطمئن نیستم ولی به نظرم یک کمی تغییر کرده است) به هر حال اصول حاکم بر فعالیت خبرگزاری را می توان اینگونه برشمرد.

اول اینکه خبرگزاری باید در خدمت اهداف انقلاب اسلامی باشد. انقلاب ما انقلاب بی نظیری در تاریخ است و مسیر تاریخ را هم عوض کرده است؛ در خدمت اهداف چنین انقلابی بودن مایه افتخار و مباهات و البته دشوار است. نگاه کلان به انقلاب بدون تردید انسان را به تقدیر و تعظیم آن وا می دارد اما در نگاه خرد به رغم دستاوردها و پیشرفت های چشمگیر و تحسین برانگیز ما مشکلات و معضلات عدیده ای را هم می بینیم که بخشی از آنها طبیعی است چون این انقلاب در مقیاس یک حرکت تاریخی نوپا و همچنان نهال است. بخشی هم ناشی از عدم اشراف یا عدم پایبندی ما به احکام اسلام است؛ بخشی هم ناشی از توطئه و برنامه ریزی دشمن و مقداری هم ندانم کاری و...

بگذریم، در اینجا شاید این سوال مطرح ‌شود که پس بی‌طرفی رسانه کجا می‌رود؟ قبلاً اشاره کرده ام که رسانه بی‌طرف در دنیا نداریم. تعابیر غربی ها در این حوزه یعنی "رسانه مستقل" یا "رسانه بی طرف" مثل بقیه تعابیر آنها در مورد حقوق بشر و خلع سلاح و..دروغ های زیبایی هستند که عده ای ساده لوح ممکن است آنها را باور کنند.

هر رسانه‌ای که ادعا کند بی‌طرف است دروغ می گوید یا اساساً رسانه‌ نیست. چرا که رسانه اصالتاً بنگاه اقتصادی نیست که سرمایه‌گذاری‌ درآن با هدف اقتصادی انجام شود. منویات اولیه سرمایه‌گذاران در این حوزه معطوف به اهداف دیگری است غیر از اهداف اقتصادی. البته در مواردی می تواند و ممکن است بین فعالیت رسانه ها با منافع اقتصادی پیوند برقرار شود که به نظر من در اینجا امکان فساد زیاد است. پس چون نگاه اصلی به رسانه نگاه به یک بنگاه اقتصادی نیست حتماً اهداف سیاسی و فرهنگی موضوعیت دارند و این یعنی همان طرف بودن رسانه‌‌هایی که جریان‌های خاص سیاسی روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند هدف‌شان این است که جریان سیاسی حامی آنها پیروز شود و جریان‌های رقیب منکوب و تضعیف شوند. اینکه رسانه‌ها نقش احزاب را بازی می‌کنند اگر احزاب هدف اولیه‌شان رسیدن به قدرت است آن رسانه هایی که دارند نقش احزاب را بازی می‌کنند نیز هدف‌شان قدرت است. تفاوتی که بین خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس تلاشش این بود که جریان اصلی انقلاب اسلامی صرف نظر از چپ و راست محور باشد. البته چون در عالم واقع و زمانی که وارد مصادیق می شویم همین افرادی که در جامعه به یک گرایشی شناخته شده اند یا رویدادهایی که بین جریان های سیاسی محل مناقشه است موضوع بحث می شوند، تفکیک رفتار جناحی از رفتار اصولگرایانه برای مخاطبان دشوار می شود بعلاوه اینکه ممکن است گاهی دست اندرکاران چنین رسانه هایی تحت پوشش رفتار اصولگرایانه آلوده به رفتار جناحی شوند.

این نگاه نسبتاً جامع باعث می شد خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با حفظ موضع، با همه چهره ها و جریانهای سیاسی از ابراهیم یزدی و به اصطلاح ملی مذهبی ها گرفته تا آخر اصولگرایان یا مدعی اصولگرایی ارتباط داشته باشد و دیدگاههای آنها را در موضوعات مختلف منعکس کند و از این مساله واهمه ای نداشته باشد.
 


 

فارس: درباره ارتباط با چهره‌های و جریان‌های خاص بیشتر توضیح می‌دهید.

فضائلی: برنامه ای را برای بازدید از روزنامه ها از جمله روزنامه های جریان مقابل تنظیم کرده بودیم، شرق، اعتماد و ...به این روزنامه ها می رفتم، تنها یا به اتفاق آقای مقدم، سردبیر و ضمن صحبت درباره مسائل روز، نظر آنها را درباره عملکرد خبرگزاری جویا می شدیم که بعضی از آنها به بهتر شدن ما کمک می کرد. روزنامه ها جزو مهمترین کاربران حرفه ای خبرگزاری ها محسوب می شوند.

همچنین ما در دوران آقای احمدی نژاد با جدی ترین منتقدین ایشان مصاحبه کردیم و آنها تندترین حرفها را علیه ایشان زدند و بدون کمترین تغییر منعکس شد. همه اینها در حالی بود که هیچکس در اصولگرا بودن ما و نقش فارس در تقویت جریان اصولگرایی تردید نداشت و خودمان هم با انگیزه و اعتقاد اهدافمان را دنبال می کردیم.

فارس: خاطره‌ای از این حاشیه‌ها را برای ما تعریف می‌کنید؟

فضائلی: یکی از مصاحبه ها، مصاحبه با آقای حسین مرعشی در سال 86 بود که بازتاب زیادی هم داشت. وقتی آقای مرعشی برای مصاحبه به خبرگزاری آمد، تا من آمدم به استقبال ایشان بروم به سرعت وارد اتاق بنده شد و خیلی گرم و بی تعارف رفت پشت میز و رایانه من نشست و سر صحبت را درباره تبلیغات روی سایت خبرگزاری باز کرد؛ گویی سالهاست همدیگر را می شناسیم در حالیکه اولین دیدار و آخرین دیدار ما با هم بود. تیکه اندازی به یکدیگر شروع شد و ایشان ضمن حرفهایش، خیلی صریح هم علیه تاج زاده مطالبی گفت و هم در باره بی عرضه بودن تیم آقای خاتمی، تا اینکه از او پرسیدم اصل مشکل شما با آقای احمدی نژاد چیست؟ جوابش جالب بود؛ گفت: هر کس سر کار می آمد حق بقیه را می داد ولی این (احمدی نژاد) نان را از سر سفره همه برداشته است!

بگذریم که بعدها احمدی نژاد بهترین فرصت انقلاب را به باد داد و هزینه های زیادی به اصولگرایی تحمیل کرد!

فارس: خوب، ادامه اصول حاکم بر خبرگزاری.

فضائلی: دومین اصل، بحث حرفه‌ای بودن مطرح است که تلاش می‌کردیم اصول حرفه‌ای کار در قالب‌های مختلف کار رسانه‌ای اعم از خبر، مصاحبه، گزارش و عکس رعایت شود. بحث سرعت ، دقت و صحت نیز در کارهای خبری باید دقیقاً رعایت می شد. در تنظیم اخبار نباید واقعیت خبر از دست برود؛ دقت کنید! بر اساس تعریف رایج، خبر روایتی از حادثه است که خبرنگار آن را روایت می کند. پس نقش خبرنگار را نمی‌توان نادیده گرفت؛ لذا تلاش ما این بود که دوستان را متذکر شویم این موارد را رعایت کنند و تاثیر خودشان را به حداقل برسانند. مثلاً در گروه بین‌‌الملل یک بار تیتر زده بودند رسانه شیطانی بی‌بی‌سی! که بلافاصله تذکر داده شد که درست است بی‌بی‌سی رسانه شیطانی است اما در خبر نباید اینطور نوشته شود.

تلاش و برنامه ریزی های زیادی برای تقویت بعد حرفه ای خبرنگاران داشتیم که یکی از آنها برگزاری دوره های آموزشی در حین خدمت بود.بکارگیری افراد زبده و مسلط در بخش های مختلف که بقیه همکاران غالبا" آنها را توانمند و شایسته این مسئولیت می دانستند و از آنها کار یاد می گرفتند یکی دیگر از شیوه های مدیریتی برای تقویت بعد حرفه ای بود و همین موجب شده بود خبرنگاران فارس در اکثر جشنواره ها جوایز را از آن خود کنند و بخشهایی از فارس واقعاً بی رقیب باشند. مثل گروه عکس یا اقتصاد و معاونت IT. شاید لازم باشد جای دیگری با تفصیل بیشتری در باره هر کدام از اینها صحبت شود.

رعایت اخلاق سومین اصل حاکم بر خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس بود؛ رعایت انصاف، صداقت، اخلاق،حقوق مخاطب،حقوق افرادی که با آنها مصاحبه می شد،حقوق منابع خبری و شجاعت در کار برای ما مهم بود؛ ادعا نمی‌کنم که صد درصد توانستیم این معیارها را محقق کنیم اما تلاش زیادی کردیم که این ویژگی‌ها را در حد بالا رعایت کنیم و فکر می کنم موفقیتمان کم نبود.
 


 

فارس: مصداق‌هایی از این موارد را می‌توانید برای ما بگویید؟

فضائلی: موارد خیلی زیاد است .به نظرم در جریان انتخابات مجلس هفتم بود که در مورد برگزاری یا عدم برگزاری انتخابات در موعد مقرر اختلافات زیادی بین وزارت کشور و شورای نگهبان وجود داشت. روزی آقای جهرمی که آن موقع معاون اجرایی شورای نگهبان بود درباره آقای موسوی لاری گفته بود: موسوی لاری کوتاه‌تر از آن است که در این زمین آبشار بزند و خبرنگار ما هم همین جمله را تیتر کرده بود و مطلب در صفحه اول خبرگزاری آمد.شاید آقای شمیرانی به من یادآور شد که این تیتر بخصوص با توجه به فیزیک آقای موسوی لاری با اخلاق منافات دارد و با اصول ما همخوانی نداشت. لذا تیتر را سریع اصلاح کردیم و همان موقع نامه‌ای را به آقای موسوی لاری نوشتم و عذرخواهی کردم  و متن نامه را هم روی سایت در همان صفحه اول قرار دادیم. بعد از همین اتفاق بود که آقای موسوی لاری آمدند و از خبرگزاری بازدید کردند.

به هر حال جاهایی که متوجه می‌شدیم اشتباه کرده‌ایم ابایی از عذرخواهی نداشتیم.

یا در ماجرای دیگری آقای ابراهیم یزدی به نمایشگاه مطبوعات آمد ولی به غرفه فارس نیامد. نیامدن او به غرفه فارس خیلی مهم نبود اما وقتی بچه‌ها علت را پرسیده بودند گفته بود فارس حرف‌های من را تحریف کرده است! و این برای ما مهم بود. وقتی دوستان به من گفتند سریعاً خودم زنگ زدم به آقای یزدی و خواستم که بگوید کجای حرف‌های ایشان تحریف شده تا جبران کنیم. ایشان گفتند که مصداقش یادش نیست اما خیلی تشکر کردند و گفتند این نشانه اخلاق مدنی شما است من هم گفتم من اخلاق مدنی بلد نیستم ولی تلاش می کنیم آنچه از اخلاق اسلامی یاد گرفته ایم انجام دهیم. هر چقدر اصرار کردم که بگویند کجای حرف‌هایشان را تحریف کرده‌ایم هیچ چیزی یادشان نیامد و قرار شد مجدداً بررسی کنند و بگویند که دیگر تماسی نگرفتند!

اتفاقاً مصاحبه را آقای فاضل که یکی از خبرنگاران اصطلاحاً دوم خردادی بود گرفته بود. تصور من این است که ایشان فقط یک ادعا کرده بود؛ولی برای ما مهم بود که کسی مثل ایشان هم اگر مدعی می‌شود که صحبتش تحریف شده نباید راحت  از کنار آن بگذریم.

یا در ماجرای خبر تجدید فراش آقای مهاجرانی، دو سه ساعت با خودم کلنجار می رفتم که خبر را کار بکنیم یا نه و سرانجام با مشورت هایی که انجام شد و با پرهیز از شاخ و برگ دادن به خبر و در حداقل ممکن اطلاع رسانی،خبر تنظیم شد. موضوع عکس همسر دوم ایشان را هم که قبلاً گفتم.

یا عکسی از سفر آقای خاتمی به دماوند که می توانست بازتاب زیادی داشته باشد و در عین حال در آن شرایط جنجالی به پا کند؛ آن عکس محرمانه و بایگانی شد که تا الآن هم جایی منتشر نشده است.

و موارد دیگری که نه همه آنها یادم هست و نه اینجا مجال گفتن همه آنها. ادعا نمی‌کنم که همه جا موفق بودیم شاید در بین این همه مطلبی که کار کردیم اشکالاتی هم وجود داشته است که بدون تردید سهوی بوده و همین جا از همه کسانی که احیاناً حقی از آنها در طول دوران فعالیت بنده در خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس تضییع شده طلب حلالیت می‌کنم و امیدوارم خداوند هم ما را ببخشد.

فارس: اصل دیگری مانده است که بفرمایید؟

فضائلی: بله، سلامت مالی. یکی از اصول مهم کار ما سلامت مالی بود. وقتی یک رسانه در موقعیت و جایگاه اثرگذاری و نقش آفرینی در معادلات قرار می گیرد در معرض پیشنهاداتی قرار می گیرد که هر کدام در حد خود می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد و به نوعی مدیریت یا خبرنگار را وام‌دار کند و این نقطه سقوط یک رسانه است.

یکی از مدیران عالی یک شرکت خودروساز در بازدید از خبرگزاری پیشنهاد کرد که اگر همکاران فارس، خودرو می‌خواهند ما در خدمتیم! من تشکر تلخی کردم و در طول دوره مدیریتم این اتفاق نیفتاد که برای پرسنل یا مدیران مطالبه خودرو داشته باشیم. حتی مدیرعامل این شرکت وقتی در جریان پیشنهاد مدیر خود به خبرگزاری قرار گرفته بود برایش جالب بود چطور خبرگزاری از این فرصت استفاده نکرده است.

یا مثال دیگر در ماجرای شرکت شل است. این شرکت پروژه سنگینی را در یکی از سکو‌های نفتی اجرا می‌کرد (فکر می کنم سکوی فروزان بود)یک دوستی به من گفت فردی در این پروژه کار می‌کند که اطلاعات خوبی از عدم اجرای تعهدات شل دارد و می گوید کسی گوشش بدهکار نیست. آن فرد را به من معرفی کرد و ارتباط‌مان از طریق تلفن و ایمیل برقرار شد اما هیچ وقت ما همدیگر را ندیدیم؛ به ایشان گفتم باید مطمئن شوم اطلاعاتی که به ما می‌دهد درست است و متوجه شدم که دسترسی مستقیم دارد. وقتی اطمینان برای من حاصل شد به خبرنگار حوزه انرژی گروه اقتصادی معرفی‌اش کردم و گفتم ضمن اینکه به اطلاعات ایشان اعتماد می‌کنیم بررسی خودت را هم داشته باش. شل به تعهداتش عمل نکرده بود و تجهیزات دسته دوم را به جای دست اول در پروژه نصب کرده بود و پروژه هم در مرحله اتمام تحویل موقت بود. حجم پروژه هم سنگین بود فکر کنم حدود سیصد میلیون دلار.  ایشان گزارش‌های تصویری از سکو می‌فرستاد که از همان اول معلوم بود تجهیزات زنگ‌زده هستند این گزارش‌ها را کار کردیم خیلی‌ خیلی مؤثر بود و جلوی تحویل موقت پروژه گرفته شد و نهایتاً شل مجبور شد اشکالات را برطرف کند.

یک روز نماینده شل در ایران تماس گرفت و درخواست ملاقات حضوری کرد. خودم نمی‌خواستم با او ملاقات کنم لذا به قول دیپلماتها او را به حضور نپذیرفتم و آقای مقدم سردبیر خبرگزاری را در جریان موضوع قرار دادم و گفتم با ایشان ملاقات کند. او به آقای مقدم گفته بود شما با شل مشکلی دارید؟ آقای مقدم هم متقابلا" به نماینده شل گفته بود آیا گزارشات و اخبار ما اشکالی دارد که او در پاسخ گفته بود اتفاقاً خیلی دقیق است ولی گلایه کرده بود که چرا هر وقت از شل خبر کار می کنید، عکس دزدان دریایی را می زنید؟! نماینده شل در پایان صحبت‌هایش به آقای مقدم گفته بود اگر مشکلی دارید ما مشکل‌تان را حل می‌کنیم! اما سردبیر خبرگزاری برخوردی جدی با او کرد و دیگر پس از آن به سراغ خبرگزاری نیامدند؛ گزارش‌ها را ما ادامه دادیم و جلوی تحویل موقت را گرفتیم و شل مجبور به رفع اشکالات شد.

فارس: این قضیه سلامت مالی را در بین خبرنگاران چطور رصد می‌کردید؟

فضائلی: در مورد خبرنگاران هم بگویم که یکی از آفت های حوزه رسانه وامدار شدن خبرنگاران به حوزه های خبری خودشان است. خبرنگاران فارس موظف بودند هر هدیه یا پیشنهادی را اطلاع بدهند؛ اگر هدایا متعارف و در حد معمول بود واکنش خاصی نداشتیم و خبرنگار می توانست از آن استفاده کند اما اگر غیر متداول و وسوسه انگیز بود آن را به دستگاه مربوطه بر می گرداندیم و ضمن تشویق خبرنگار، هدیه ای از طرف خبرگزاری به او می دادیم. رفتار اغلب خبرنگارانمان واقعاً تحسین برانگیز بود و مناعت طبع ارزشمندی از خود نشان می دادند.

یادم هست خبرنگار توانمند، جدی و متعهدی داشتیم به نام آقای بختیار که حوزه های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی را پوشش می داد.یک روز سازمان نظام مهندسی به ایشان یک سکه تمام بهار هدیه کرده بود که معادل یا بیش از حقوق یک ماه خبرنگار بود.ایشان اطلاع  داد و ما سکه را طی نامه ای به آقای غرضی(رییس وقت سازمان نظام مهندسی) برگرداندیم و فکر کنم خودمان یک ربع سکه به ایشان هدیه دادیم.

تدبیر دیگر این بود که عضویت در ستادهای خبری را منع کرده بودیم و گفته بودیم اگر پیشنهادی هم هست باید در قالب تفاهم‌نامه‌ها با خود خبرگزاری باشد. مراقبت می‌کردیم که بحث خبر آگهی هم نداشته باشیم مثلاً اگر خبرنگاری له یا علیه برندی یا مجموعه ای خبر می‌زد مراقبت می‌کردیم که آیا واقعاً از عملکرد آن برند خبر می‌دهد یا رپورتاژ آگهی است یا احیاناً تسویه حساب! اگر متوجه اغراض دیگری می‌شدیم برخورد می‌کردیم. مقداری که به لحاظ مدیریتی قابل کنترل بود انجام می‌شد، بچه‌ها هم متوجه بودند که نظارت‌ها بر عملکردشان وجود دارد و خود این بازدارنده بود.
 


 

فارس: اگر توسط سرمایه‌گذار با محدودیت بودجه مواجه می‌شدید آیا باز هم در خبرگزاری این مراقبت ها را ادامه  می‌دادید؟

فضائلی: آن زمان هم ما محدودیت های جدی داشتیم اینطور نبود که دست ما خیلی باز باشد اما  روی این مسائل حساسیت داشتیم و نمی‌خواستیم از تعهدمان فاصله‌ای بگیریم و کار اصلی که خبرگزاری برای آن تأسیس شده بود تحت‌الشعاع قرار بگیرد. می‌دانستم اگر یک جایی این حساسیت بشکند دیگر حدی ندارد، ترمزی ندارد و در سراشیبی می‌افتد. همیشه مراقبت‌ها سخت است و اگر دقت نکنید و به این آلودگی ها نزدیک شوید یا در وادی توجیه بیفتید دیگر به این راحتی ها  نمی‌شود برگشت.

یک روز چند نفر از نیروهای خدماتی و پشتیبانی خبرگزاری گفتند می خواهند درباره فساد مالی برخی مدیران گزارش بدهند! آمدند گفتند فلانی برای خودش کباب کوبیده ویژه سفارش می دهد و فلان مدیر هم از ماشین خبرگزاری برای کارهای شخصی استفاده می کند.از آنها تشکر کردم و در عین حال خدا را شکر کردم که فساد مالی مدیران مجموعه در حد کباب کوبیده ویژه و گاهی استفاده شخصی از ماشین خبرگزاری است. البته در عین حال به آن دو مدیر هم تذکر دادیم و آن موارد دیگر تکرار نشد؛ این فضای حاکم بر خبرگزاری بود.

فارس: اصل بعدی در خبرگزاری چه بود؟

فضائلی: اصل دیگری که خبرگزاری به آن توجه ویژه داشت، نقد بود. موضع ما نسبت به دولت و قوای دیگر، چه دولت زمان آقای خاتمی و چه دولت آقای احمدی نژاد، رویکرد حمایتی-انتقادی بود. یعنی هرجا درست عمل می کردند تقویت می کردیم و هرجا تصمیم یا رفتار غلطی می دیدیم به شیوه حرفه ای انتقاد می کردیم. البته به دلیل نوع نگاه و مبانی فکری میزان نقدمان از دولت آقای خاتمی پررنگتر بود.

در دولت اول آقای احمدی نژاد ملاقات یک ساعته ای با ایشان داشتم و مطالب مختلفی مطرح شد.ضمن صحبتها به ایشان گفتم دولت نباید از خبرگزاری توقع روابط عمومی داشته باشد چون در این صورت هم دولت ضرر می کند و هم خبرگزاری. یک رسانه خصوصاً وقتی همسو با قوه ای تعریف شده باشد، زمانی که انتقاد می کند آن دستگاه اشکال خود را از زبان دوستانش می شنود و به صحت آن نقد اعتماد بیشتری می کند و در صدد رفع آن بر می آید؛ آن رسانه هم به وظیفه نظارتی و حرفه ای خودش عمل کرده و مخاطبانش به او اعتماد بیشتری می کنند؛در غیر این صورت ضعفها و اشکالات را باید از زبان دشمنان شنید و افکار عمومی هم آنها را خواهد پذیرفت.دستگاه مربوطه هم چون از زبان دشمن مطرح شده به توجیه کردن روی می آورد.

البته همین رویکرد باعث می شد در موارد متعددی مورد اعتراض دوستانمان در دولت یا قوای دیگر قرار بگیریم و بگویند از شما توقع نداشتیم و شما چرا؟ ولی ما به کار خودمان باور داشتیم و مقاومت می کردیم وبه هر حال تاثیر مثبت خودش را می گذاشت.

ریسک پذیری اصل دیگر مورد توجه در خبرگزاری بود.به نظر من،کار رسانه ای خصوصاً در حوزه خبر بدون ریسک نمی تواند کار موثر و نقش آفرین باشد.اخبار رسمی که همه منتشر می کنند و حداکثر رقابت در این نوع اخبار،سرعت انتشار یا دقت و صحت مطالب تنظیم شده است که البته در جای خود ارزشمند است،یا اخباری که انتشار و عدم انتشارشان یکسان است و هیچ حساسیتی را بر نمی انگیزد رسانه را رسانه نمی کند.ولی نقطه تعیین کننده در این فعالیت،اخبار،مصاحبه ها و گزارش هایی است انحصاری و دست اول و روشنگر که می تواند تاثیرات جدی داشته باشد و این نوع مطالب ابعاد گوناگونی دارند که یکی از آنها چالش برانگیز بودن و ضرورت آمادگی مجموعه برای دفاع از کار خودش در برابر پرسشهای محتملی است که جریان ها، دستگاهها و نهادهای ذی نفع یا ذی ربط پس از انتشار چنین اخباری متوجه رسانه می کنند؛هم دفاع حقوقی و مهمتر از آن دفاع مبتنی بر منافع ملی و امنیت کشور.

هم خبرنگاران و هم مدیریت حاکم بر خبرگزاری پذیرفته بودند که باید چنین آمادگی را داشته باشند و اخبار و گزارش ها و مصاحبه های پر سر و صدا و در عین حال موثر که از سوی خبرگزاری منتشر شد ناشی از چنین آمادگی بود که در بخشهای دیگر مواردی از آنها را توضیح خواهم داد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار