امروز : پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017 November 22
۰۱:۳۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 75267
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 156
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از بجستان، مواد مخدر خفیف یا به عبارتی دخانیات امروزه مهم‌ترین عامل قابل پیشگیری در کنترل مرگ ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از بجستان، مواد مخدر خفیف یا به عبارتی دخانیات امروزه مهم‌ترین عامل قابل پیشگیری در کنترل مرگ و میر در سطح جهان و به نوعی تنها محصولی است که به صورت مستقیم باعث مرگ مصرف‌کنندگان به دست تولیدکنندگان می‌شود.

رشد فزاینده مرگ و میر بر اثر مصرف دخانیات تا حدی است که حداقل نرخ مرگ مصرف‌کنندگان بیش از 50 درصد گزارش می‌شود.

از جمعیت بیش از 2 میلیاردی جوانان در سراسر جهان بیش از 85 درصد آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، این افراد در شرایط طبیعی زندگی و پس از گذراندن دوران کودکی به انسان‌های بالغ و سالم تبدیل می‌شوند ولی توزیع آسان دخانیات و نبود قوانین سختگیرانه در رابطه با مصرف دخانیات به کمک ترکیبات کشنده خود چهره زیبای سلامتی آنها را تغییر می‌دهد.

در واقع جوانان و نوجوانانی که با فشار و ترفندهای صنایع دخانی برای نخستین بار مصرف مواد دخانی را تجربه می‌کنند؛ به راحتی وابسته شده و به یک مصرف‌کننده دائمی این مواد تبدیل می‌شوند.

از این‌رو قانونگذاران نظام اسلامی در ماده 7 قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات و طی یک دستورالعمل اجرایی در 3 فصل به تشریح فرایند مجاز توزیع و فروش دخانیات در سطح جامعه پرداخته‌اند.

باید پذیرفت که ممنوعیت کامل تبلیغات در تمام اشکال چه به طور مستقیم و چه غیرمستقیم در حفاظت از جوانان و جلوگیری از نخستین تجربه سیگار کشیدن آنان بسیار مؤثر است.

قانونگذاران نیز طی چند ماده آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات نیز به این موضوع پرداخته‌اند؛ به طوری که در قانون مربوطه آمده است: فروش و عرضه محصولات دخانی توسط عاملین مجاز نباید به نحوی باشد ‏که نمایانگر تبلیغ محصولات دخانی برای عموم باشد.‏

فروشنده باید در صورت مشکوک بودن سن خریدار، مدرک شناسایی ‏مبنی بر داشتن حداقل 18 سال سن را از وی تقاضا کند.‏

اتحادیه‌های صنفی مجاز به صدور پروانه فروش مواد دخانی برای واحدهای صنفی که تا شعاع 100 متری از مراکز آموزشی، ورزشی و اماکن زیارتی قرار دارند، نیستند.

بنابر این گزارش، از سوی دیگر واحدهای فروش دخانیات باید مجوز اداره دخانیات را داشته باشند، در غیر این صورت اجازه فروش و توزیع دخانیات را ندارند.

باید پذیرفت صنایع دخانی هر ساله میلیاردها دلار در سراسر دنیا برای تبلیغ و بازاریابی محصولات مرگبارشان هزینه می‌کنند و عمده فعالیت‌ها و اقدامات بازاریابی آنها با هدف جذب جوانان و مصرف‌کنندگان جدید است که امید به زندگی در آنها بالاست و این گروه به راحتی در این بازار جایگزین مصرف‌کنندگانی خواهند شد که در اثر بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات از دنیا رفته‌اند؛ لذا طراحی‌های جذاب و جوان‌پسند برای جذب مشتریان جوان یکی از سیاست‌های جهانی جریانات سوداگر مرگ است.

تنها 5 درصد از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که در آنجا ممنوعیت کامل تبلیغات و فعالیت‌های تشویقی صنایع دخانی وجود دارد؛ شهر بجستان هم ‌مانند سایر شهرهای ایران جزو لیست 95 درصد کشورهایی است که ممنوعیت کامل تبلیغ مواد دخانی در آن وجود ندارد.

مدتی است در این شهرستان با جمعیت تقریبی 12 هزار نفر یک فروشگاه ویژه و مجلل با ظاهری جذاب و فریبنده به فروش دخانیات و لوازم جانبی مشغول است؛ این فروشگاه که دارای ویترینی زیبا از انواع و اقلام تجهیزات مصرف دخانیات بوده در یکی از خیابان‌های اصلی و در مجاورت شبکه بهداشت و درمان این شهرستان درست مقابل داروخانه‌های اصلی شهر فعالیت می‌کند.

فعال شدن این‌گونه فروشگاه‌ها بازار فروش محصولات دخانی را رونق بخشیده و اغلب جوانان و نوجوانان ماجراجو را جذب می‌کند.

در طول آغاز فعالیت این فروشگاه اعتراضات مردمی برای جابجایی آن از خیابان‌های اصلی آغاز شد ولی تا به حال اقدامی از سوی نهادهای مسئول صورت نپذیرفته است.

در همین راستا پای صحبت و درددل برخی شهروندان بجستانی نشستیم.

یکی از شهروندان بجستانی که خود را معلم بازنشسته معرفی می‌کند در این رابطه می‌گوید: باید از مسئولین پرسید که چه کسی مجوز ایجاد این فروشگاه را در مجاورت شبکه بهداشت و درمان و در اصلی‌ترین خیابان شهر صادر کرده است؟ با گذشت 35 سال از انقلاب برای نخستین‌بار بوده که بجستان شاهد اینگونه مسائل است؛ اگر با این فروشگاه و گردانندگان پشت صحنه آن برخورد نشود باید در آینده نزدیک شاهد بازگشایی مراکز استعمال دخانیات در بجستان باشیم.

برای درک بهتر نظر شهروندان بجستانی به یکی از مغازه‌های واقع در این خیابان مراجعه و از فروشنده در مورد فعالیت‌های این فروشگاه و مشتریان آن سؤال کردیم.

این مغازه‌دار اظهار کرد: از زمان بازگشایی این فروشگاه شاهد تردد تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان کنجکاو در این فروشگاه هستیم، به طور ناخودآگاه یک حس ترس در هر یک از بجستانی‌ها به وجود آمده است که نکند یکی از آشنایان یا فرزندان ما در مقابل این فروشگاه دیده شود.

به گفته وی، واقعا نمی‌دانم مسئولین چه می‌کنند؟ آیا قادر نیستند این فروشگاه را به جای دیگری منتقل کنند؟ اگر با این فضا برخورد نشود مطمئناً دیگران هم از سایر شهرها برای فعالیت در این حوزه وارد بجستان خواهند شد.

در همین حین یکی از مادران بجستانی برای خرید وارد مغازه شد که از او نیز در مورد این فروشگاه سؤال کردیم که با ناراحتی پاسخ داد: روز گذشته یک دانش‌آموز دبستانی را دیدم که برای خرید چیزی به آن فروشگاه رفت.

به گفته وی، از نظر من و تمام مادران شهر اگر حتی برای خود چیزی نخریده باشد، همین شروع رفت‌وآمد به این نوع فروشگاه‌ها به نوعی فسادزایی است و موجب می‌شود ترس کودک از نزدیک شدن به این گونه محصولات دخانی ریخته شود.

باید پذیرفت که نمی‌توان به طور کامل از فعالیت شغل‌های کاذب و ضدفرهنگی در شهرها جلوگیری کرد اما در سالی که از سوی رهبر حکیم انقلاب به عنوان سال فرهنگ و اقتصاد نامگذاری شده است می‌توان با اعمال محدودیت‌های قانونی و خارج کردن از نقاط پرتردید شهر و به حاشیه راندن آنها موجب افزایش ضریب امنیت فرهنگی خصوصاً در بین جوانان و نوجوانان شهر شد.

البته نباید از این نکته غفلت کرد که آموزش نقش مهمی در مقابله و پیشگیری از مصرف مواد مخدر و دخانی دارد؛ لذا والدین باید بیش از گذشته به آموزش فرزندان خود و آگاهی‌بخشی به آنان نسبت به خطرات مصرف مواد دخانی از جمله سیگار و قلیان بپردازند.

البته امیدواریم مسئولین شبکه بهداشت و درمان بجستان، مدیران و مسئولین فرهنگی و تاثیرگذار از جمله فرمانداری در این زمینه چاره‌اندیشی کرده و درخواست داریم همکاری‌های لازم را برای ارتقای سطح امنیت اجتماعی و روانی خانواده‌های بجستانی انجام دهند.
انتهای پیام/2202/ز40/چ3000
برچسب ها:
آخرین اخبار