امروز : شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 19
۰۸:۴۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 75406
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 144
حسن قهرمانی در آستانه روز هنر و انقلاب و به بهانه سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم مرتضی آوینی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل با یادآوری اینکه ...

حسن قهرمانی در آستانه روز هنر و انقلاب و به بهانه سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم مرتضی آوینی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل با یادآوری اینکه بیشتر از کمیت به کیفیت تولید فیلم‌های کوتاه فکر کرده و تمرکزمان درخشش در جشنواره‌های بین‌المللی است، اظهار داشت: اگر دو سال رکود اخیر را در نظر نگیریم ما با تولید سالانه 10 فیلم شاخص، برتر و با کیفیت عالی همواره در جشنواره‌های بین‌المللی و جهانی درخشش خوبی داریم.

وی یادآور شد: در این بین درخشش اخیر فیلمسازان ما در جشنواره ادیان و مذاهب نشان داد که هنری که در سینما به دنبال اعتلای آن هستیم هنر معنویت‌گرا و حقیقت‌گرای واقعی است.

وی با بیان مضمون هنر انقلاب که در آن بازگویی هویت اصیل انسانی، عزت و اعتلای جامعه تجلی و تعالی یافته است به ابعاد و ویژگی‌های این هنر اصیل اشاره کرده و بر تداوم کار هنری با اصالت تاکید کرد.

تعریف شما از هنر چیست و جایگاه آن در نظام جمهوری اسلامی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هنر اساسی‌ترین و ضروری‌ترین شاخص زندگی انسان است و گستره‌ای بسیار وسیع و عمیق دارد و نظام اسلامی ما که بر اساس برداشتی نو، فرهنگی‌ترین انقلاب دنیا را به وجود آورد نمی‌تواند اهمیت هنر را در گونه‌های مختلف نادیده بگیرد. برای حفظ جامعیت نگرش دینی و تاسیس نظام اجتماعیِ استوار بر دین، هنر تاثیر بسیار مهمّی دارد و درست به خاطر همین مقوله است که تشویق هنرمندان متعهد جامعه و نیز پرورش هنرمند متعهد اقدامی بسیار مهم و اساسی است.

تحلیل شما از نحوه شکل‌گیری سینمای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چگونه است؟

پس از پیروزى انقلاب در ابتدا با توجه به نگاه‌های قبلی در مورد سینما و نقشی که سینمای فیلم فارسی بر ذهن مردم گذاشته بود این تصور مطرح شد که حاکمیت دینى با سینما سر سازگارى ندارد و سینما از گردونه فرهنگى این سرزمین حذف خواهد شد اما پس از سخنان رهبر انقلاب این ذهنیت برطرف شد و با تایید فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویى از طرف وی به عنوان سینمایى سالم نگاهی تازه‌ در مورد سینماى ایران به وجود آمد. در سال‌هاى نخست پس از انقلاب در جریان تنش‌هاى حاد سیاسی، سینمای ایران کمیت و کیفیت قابل توجهی نداشت اما بعد از سال 1360 مجموعه امور سیاسی، فرهنگی، اقتصادى و صنفى سینما تحت نظارت دولت قرار گرفت و تاثیر مثبت آن با محدودیت ورود فیلم‌هاى خارجی، حذف عوارض سنگین از فیلم‌هاى داخلی، نظم بخشیدن به ارتباط میان صاحبان سینما و صاحبان فیلم، پرداخت وام بانکى به تهیه‌کنندگان و بسیارى موارد دیگر خود را نشان داد اصلاحات انجام شده متاثر از اراده عام سینماگران ایرانى بود. به تدریج از سال 1364 با ایجاد رابطه مناسب‌تر میان سیاست‌گذاران و سینماگران، آثارى خلق شد که نه تنها توانست نظر منتقدان و روشنفکران را به خود جلب کند بلکه با اقبال عمومى نیز مواجه شد و سبب شد تا سینماى ایران در سطح جشنواره‌هاى جهانى مطرح شود دهه 60 فوران کارهاى درخشان نسل دوم سینماى جدید ایرانى است. بعد از این دهه سینمای ایران به یکی از شناخته شده‌ترین نوع سینمای دنیا تبدیل شد که امروز از تاثیر این سینما بر سینمای جهان نمی‌توان غافل شد. سینمای امروز کشورها منطقه و جهان به شدت متاثر از سینمای ایران اسلامی هستند و در حال حاضر سینمای ایران یک به یک قله‌های افتخار جهانی را فتح می‌کند.

وضعیت سینمای امروز ایران از نظر کمی و کیفی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

سینمای تنومند امروز ایران بدون مشکل نیست با ورود سلیقه‌های جدیدی از فیلم‌هایی که با پیوند دادن خود به ریشه اعتقادات و ارزش‌های اسلامی و ایرانی به سخیف‌ترین شکل ممکن ارائه می‌شوند و با فروش میلیاردی خود در گیشه زمینه‌ساز ورود چندین باره این نوع فیلم‌ها به سینمای اندیشه‌ای انقلاب می‌شوند که در این باره مسئولان سینمایی کشور باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی داشته باشند اما پس از انقلاب اسلامی ایران هنرمندان مسلمان و متعهد تطهیر چهره زیبای هنر را آغاز کردند. آنهایی که همه آلودگی را از پیکر هنر سینما زدودند و حقیقت واقعی آن را که خاستگاهش سرچشمه سرشار الهی است به همگان شناساندند و حال دوباره این آلودگی‌ها در سینمای ما به شکل امروزی در حال شکل گرفتن است! که باید مد‌نظر مسئولین قرار گیرد. هنر سینمای ایران جدای از بنیان‌های دینی، ملی، ایرانی و اسلامی نیست سینمای امروز ایران مولود شایسته انقلاب اسلامی است و باید همه در کنار هم و برای عزت و اعتلای فرهنگ سینما با رعایت اصل وحدت و یکپارچگی تلاش کنیم تا این رسالت خطیر که امروز بر عهده ماست به سرمنزل مقصود برسد.

تحلیل شما از هنر برای حقیقت و واقعیت چیست و نقش انقلاب اسلامی در شکل‌گیری این نوع از هنر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هنر مطابق با واقعیت است می‌توانیم بگوییم این نگاه سرچشمه هنر انقلاب مخصوصاً در قالب هنر سینما است. اگر مروری بر آثار ساخته شده هنر انقلاب که عمدتاً در حوزه مستند بود داشته باشیم، می‌بینیم که  به طور کلی همه آثار هنری انقلاب همین مضمون را دارا هستند. جستجوی هنر حقیقی و واقعی، جستجوی آن شکل از هنر است که بعد از انقلاب اسلامی پیش آمد و حرکت عظیمی را در سینمای ایران شکل داد. با توجه به این نوع نگاه در سینمای ایران مضمون سینمای انقلاب که یکی از ارکان مهم هنر انقلاب است بازگویی حقیقت، واقعیت و معنویت است.

تصور شما از تاثیر شخصیت‌هایی مثل شهید مرتضی آوینی در شکل‌گیری هنر انقلاب اسلامی چگونه است؟

آوینی جزو شخصیت‌هایی است که در ثبت بسیاری از وقایع انقلاب و جنگ تحمیلی تلاش کرد و بسیاری از صحنه‌های ایثار و فداکاری دلاورمردان ایرانی را در جبهه‌های جنگ با برنامه «روایت فتح» به تصویر کشید. 

شهید آوینی نه تنها از فعالان وقایع مختلف انقلاب و جنگ تحمیلی بود بلکه یکی از افراد موثر در شکل‌گیری هنر به معنای متعهد و انقلابی بود. وی در تبیین سینمای آرمانی انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشت.

آوینی در این باره می‌نویسد: «سینمایی که می‌خواهد در خدمت اسلام باشد، باید توجه مخاطب خویش را به فطرت انسانی معطوف سازد.» شهید مرتضی آوینی، بیش از 100 فیلم مستند برای تلویزیون ایران ساخت که مجموعه‌های « شش روز در ترکمن صحرا»، « فتح خون» ، «حقیقت» و «روایت فتح» از آن جمله هستند.

اقدامات و نقش نهادهای متولی هنر انقلاب اسلامی از جمله حوزه هنری را چگونه ارزیابی می‌کنید و پیشنهاد شما برای غنای بیشتر هنر انقلاب چیست؟

در این رابطه سخن من و امثال من با مسئولانی باشد که داعیه حفاظت از این هنر را دارند. کدامین نقش را برای این ادعا بازی کرده اند؟! آیا نباید این هنر هر روز و هر روز تنومند شود؟! یک دست صدا ندارد و این را همه آدم‌هایی که فکر می‌کنند می‌دانند و یک ارگانی مانند حوزه هنری به تنهایی نمی‌تواند چاره‌ساز باشد. در دنیای مدرن امروزی ما که هر روز بر نوک پیکان‌هایی که ریشه این هنر را نشانه رفته‌اند زیاد می‌شود باید خونی تازه در رگ این هنر متعهد دمیده شود و این امکان‌پذیر نیست مگر با آگاه‌سازی نسل جوان این مرز و بوم با حقیقت و واقعیت  انقلاب اسلامی چرا که این نوع نگاه جدید نیرویی جدید، نگاهی نو به این وادی را نیاز دارد. باید آوینی‌هایی از جنس امروزی گام به میدانی بگذارند که صدها بار از میدان مین بدتر است و این چه مسئولیتی خطیر است!!!

انتهای پیام/62001/صا40/ظ1004
برچسب ها:
آخرین اخبار