امروز : پنجشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 23
۲۳:۴۹
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 75727
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ - ساعت ۱۰:۳۴
تعداد بازدید: 100
محمد شریف‌زاده، مدیرکل دفتر متوسطه آموزش‌های فنی‌‌وحرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری ...

محمد شریف‌زاده، مدیرکل دفتر متوسطه آموزش‌های فنی‌‌وحرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در خصوص برنامه‌های این دفتر اظهار داشت: برنامه‌هایی که در آموزش و پرورش داریم در دو بخش است و توسعه کمی و کیفی را در این خصوص پیگیری می‌کنیم که در توسعه کمی اسناد بالادستی را داریم و در تمامی آنها از وزارت آموزش و پرورش خواسته است که به فکر توسعه آموزش‌های فنی‌‌وحرفه‌ای باشد.

وی ادامه داد: از نظر تجربیات جهانی هم همین‌گونه است؛ یعنی هر کجا حضور پیدا کردیم یا مطالعات تطبیقی را مشاهده کردیم، دیدیم که کشورهای موفق جهان بر روی توسعه کمی آموزش فنی و حرفه‌ای حرکت کردند.

شریف‌زاده افزود: یکی از اسنادی که از سوی مقام معظم رهبری به دستگاه‌ها ابلاغ شد، در خصوص سیاست‌های کلی اشتغال است که در این سیاست‌ها به وضوح اعلام فرمودند آموزش و پرورش یکی از سه دستگاهی است که باید برای آینده دانش‌آموزان در فکر باشد و دو دستگاه دیگر وزارت علوم و کار است.

مدیرکل دفتر متوسطه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای گفت: در خصوص توسعه کیفی هم باید این اتفاق بیفتد و باید با بازار کار انطباق داشته باشیم چون خروجی‌های هنرستان به بازار کار ورود پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: برای اینکه نیاز بازار کار را پیش‌بینی کرده و رفع کنیم، نیاز به آن داریم که آموزش‌های داده شده به دانش‌آموزان بتواند بازار کار را جذب کند که در نتیجه باید آموزش‌ها را ارتقا دهیم.

شریف‌زاده افزود: در آموزش‌های فنی‌‌وحرفه‌ای و کاردانش برنامه‌هایی در خصوص افزایش توسعه کیفی درنظر گرفتیم تا دانش‌آموزان خروجی از هنرستان بتوانند وارد بازار کار شوند و در حال حاضر طبق پژوهش‌های انجام‌شده بالای 80 درصد از فارغ‌التحصیلان هنرستانی جذب بازار کار می‌شوند. 

*در هنرستان‌ها آموزش همراه با تولید را اجرا می‌کنیم

مدیرکل دفتر متوسطه آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای به برنامه‌های دیگر اشاره کرد و ادامه داد: در هنرستان‌ها آموزش همراه با تولید را اجرا می‌کنیم؛ یعنی دانش‌آموز در کنار آموزش، برای اینکه با سبک کسب و کار آشنا شود باید تولید هم انجام دهد و آن را به بیرون انتقال داده و در معرض فروش قرار دهد.

وی افزود: از محل فروش و درآمد آن هم به دانش‌آموز حقوق می‌دهیم و این کار در هنرستان کشاورزی 3 سال است که عملیاتی شده است؛ یعنی در قبال آموزشی که می‌دهیم تولیدی انجام می‌شود و تولید را در بازار به فروش می‌رسانند و این کار را قصد داریم در هنرستان‌ها فراگیرتر کنیم.

شریف‌زاده گفت: در خصوص کارآموزی و کارورزی، درسی در هنرستان‌های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش به نام کارآموزی و کارورزی داریم که آن را پل ارتباطی بین آن چیز که دانش‌آموز می‌خواند با بازار کار می‌دانیم.

وی ادامه داد: از 2، 3 سال پیش کارورزی را ساماندهی کرده و از برنامه هفتگی خارج کردیم و به تابستان انتقال دادیم و به صورت تراکمی ارائه می‌دهیم که خیلی تأثیرگذار بوده است.

 مدیر کل دفتر متوسطه آموزش های فنی وحرفه‌ای در خصوص برنامه‌های درسی افزود: با اجرای نظام 3ـ3ـ6 یک سال به سنوات تحصیلی هنرستان‌های فنی‌حرفه‌ای اضافه می‌شود؛ یعنی معادل 1480 ساعت در سال، به دانش‌آموز هنرستانی آموزش دهیم و در مجموع 4500 ساعت در سه سال می‌تواند آنچه مدنظر بازار کار است را فرا گیرد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار