امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 11
۱۵:۴۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 75901
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 34
به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، عصر امروز مناظره درباره صنعت گردشگری و قیمت تمام شده سفر با حضور 5 میهمان در ...

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، عصر امروز مناظره درباره صنعت گردشگری و قیمت تمام شده سفر با حضور 5 میهمان در شبکه یک سیما برگزار شد.

در زیر اظهارنظر 5 میهمان حاضر در این برنامه و در بخش ابتدایی آن را می‌خوانید:

*نداشتن زیر ساخت‌ها لازم علت مشکلات در حوزه گردشگری

سیدمحمد بهشتی مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: به نظر من مشکلاتی که در عرصه گردشگری وجود دارد دلالت از عدم وضعیت مطلوب را دارد.

وی گفت: اگر بخواهیم یک عزم جدی برای برطرف کردن مشکلات داشته باشیم پس از یک آسیب‌شناسی به این نتیجه می‌رسیم که مشکل اصلی ما زیرساخت‌ها هستند.

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: البته به نظر من بیشتر از آنچه زیرساخت‌های عینی و کمی نقش داشته باشند با موضوع زیرساخت‌های ذهنی مواجه هستیم.

وی گفت: ما فراموشمان شده که برای چه به سفر می‌رویم و مقصد سفر چیست و امروز درگیر مسائلی نظیر امنیت، خوراک و مکان اقامت شده‌ایم.

بهشتی تصریح کرد: بیشتر سفرهایی که امروز می‌رویم ماجراجویانه بوده و بدون آنکه از پیش جای اقامت خود و حتی نحوه خورد و خوراکمان را تعیین کنیم رخ می‌دهد.

وی افزود: اگر منصفانه نگاه کنیم می‌بینیم معدل هزینه‌های سفر در کشور ما بالا نیست و مشکل اصلی ما این است که خود را با کشورهای پیشرفته نظیر سوئیس مقایسه می‌کنیم.

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: آن چیزی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که آیا بهایی که ما می‌پردازیم هم ارزش چیزی که به دست می‌آوریم است یا خیر؟ و باید بدانیم رونق گردشگری مستلزم یکسری زیرساخت‌ها و مقدماتی است.

*ضریب اشغال هتل‌ها بین 50 تا 70 درصد است

در ادامه این برنامه امیرحسین جعفری استاد دانشگاه جهانگردی گفت: هزینه‌های سفر و قیمت تمام شده مسافرت تابع یکسری عوامل است که نمی‌توان این هزینه‌ها را با کشورهای دیگر مقایسه کرد.

وی افزود: زمانی می‌توان این شرایط را با کشورهای دیگر مقایسه کرد که درآمد هر نفر با درآمد کشوری که قرار است مورد مقایسه قرار گیرد برابر باشد.

استاد دانشگاه جهانگردی تصریح کرد: به نظر بنده آن چیزی که امروز نیاز گردشگری در کشور است توسعه زیرساخت‌هاست و ما باید به سمتی حرکت کنیم تا همه افراد با هر میزان درآمد بتوانند به سفر بروند.

وی گفت: هزینه‌های سفر به میزان درآمد، فصل سفر، آب و هوای کشور، تعداد هتل‌ها، پراکندگی جغرافیایی و گسترش شبکه حمل و نقل جاده‌ای ارتباط دارد.

وی گفت: سفر در کشور ما محدود شده به یکسری زمان‌های مشخص در حالی که سال 365 روز بوده و می‌توان سفر را مدیریت کرد.

جعفری با اشاره به اینکه تنها 50 تا 70 درصد ظرفیت هتل‌ها در طول سال اشغال می‌شود گفت: این به معنای آن است که هتل در نیمی از سال خالی است و طبیعی است که صاحبان آن در سایر مواقع حداکثر نرخ قانونی را از مسافرین اخذ کنند.

وی افزود: اگر ما سفر را به 13 روز  عید و تنها چند هفته در تابستان محدود نکنیم هتل‌ها در همه ایام سال فعالیت می‌کنند و می‌توانند هزینه‌هایشان را مدیریت کرده و در کنار آن به کاهش هزینه سفر کمک کنند.

*نداشتن استراتژی جامع عامل مشکلات موجود در صنعت گردشگری

جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتل‌داران ایران در ادامه این مناظره خاطرنشان کرد: اهمیت گردشگری برای همه مردم مشخص شده است و متأسفانه وضعیت گردشگری ایران امروز از آن جهت دچار مشکل شده که یک استراتژی مشخص در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت: همین نداشتن برنامه کامل و جامع در حوزه گردشگری باعث شده تا گردشگری آسیب‌پذیر شده و نگرش‌های سلیقه‌ای و جزیره‌ای در آن وجود داشته باشد.

وی گفت: نگاه‌های سلیقه‌ای باعث شده تا مدیران مشغول در حوزه گردشگری متحمل سختی‌های فراوانی بشوند و نتوانند در واقعی شدن نرخ سفر کمک کنند.

وی افزود: دولت باید با همکاری مجلس، دانشگاه‌ها، بخش خصوصی و رسانه‌ها اقدام به تدوین یک استراتژی جامع برای سفر کنند.

حمزه‌زاده خاطرنشان کرد: متأسفانه بررسی‌های ما نشان می‌دهد که امروز قیمت سفر 35 درصد بیشتر از قیمت تمام شده است در حالی که می‌توان با داشتن یک برنامه جامع نرخ خدمات را پایین آورد که این امر همکاری و تعامل همه افراد را می‌طلبد.

*وجود 2 هزار شرکت مسافربری و 20 هزار اتوبوس در کشور

احمدرضا عامری مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور در ادامه این مناظره خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های توسعه رشد حمل‌ونقل عمومی است.

وی افزود: ما در بخش حمل‌ونقل دو برهه حساس را تجربه کردیم یکی در دوران جنگ تحمیلی و دیگری در زمان هدفمندی یارانه‌ها.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور گفت: در زمان دفاع مقدس هزینه سفر 120 دینار نفر بر کیلومتر آن هم با یک سر خالی بود که پس از انعقاد قرارداد با ارتش و سپاه این رقم به 90 دینار بدون سر خالی رسید.

وی گفت: در دوره هدفمندی یارانه‌ها هم ما یک روز صبح گازوئیل را لیتری 165 ریال خریدیم و 12 شب همان روز این عدد به 1500 ریال رسید اما ما همچنان تعهداتمان را عملی کردیم و اجازه ندادیم تا اتفاقی بیفتد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور با اشاره به اینکه 2 هزار شرکت حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور وجود دارد گفت: این شرکت‌ها با 20 هزار اتوبوس و 96 هزار مینی‌بوس اقدام به 450 میلیون جابجایی در سال می‌کند.

عامری به کاهش حوادث جاده‌ای در نوروز امسال اشاره کرد و گفت: حوادث جاده‌ای ناوگان حمل‌ونقل کشور در نوروز شاهد کاهش 50 درصدی حوادث نسبت به مدت مشابه سال قبل بود.

وی افزود: بر اساس اطلاعات موجود ما در کشور 200 هزار تخت که در مقایسه با جمعیت کشور می‌شود چیزی حدود 350 به ازای یک تخت.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور پیشنهاد داد: دولت به کارمندان خود در طول سال بن سفر ارائه کند و آنها را مقید کند تا برای سفر خود در طول سال برنامه‌ریزی کنند.

* به اندازه سایر صنایع برای صنعت گردشگری اهمیت قائل نشدیم

محمدحسن کرمانی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور در ادامه این مناظره گفت: به اعتقاد من زیرساخت و شفافیت‌سازی دو مقوله متفاوت هستند.

وی افزود: اینکه چرا سفر گران است و عده کمتری به سفر می‌روند این است که سفر در سبد خانوار قرار نگرفته و به همین دلیل ما مجبوریم به اندازه قیمت تمام شده از شهروندان پول دریافت کنیم.

کرمانی افزود: این موضوع اشتباه است که ما توقع داشته باشیم در ایام 13 نوروز که استقبال از سفر زیاد است شاهد کاهش قیمت خدمات ارائه شده باشیم در همه جای دنیا ایام شبیه نوروز وجود دارد و عده‌ای به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه‌ها از سفر جا می‌ماند.

وی تصریح کرد: هر چند امسال ما در ایام نوروز شاهد فروش بلیط هواپیما به مقصد کیش به قیمت 7 هزار تومان بودیم در برخی از زمان‌های سال هم شاهد آن هستیم که بلیط مسیری که 300 هزار تومان ارزش دارد 25 هزار تومان فروخته می‌شود.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور گفت: اما در این میان آیا دولت حاضر است جبران نیمه خالی لیوان را چاره‌اندیشی کند.

کرمانی با اشاره به این نکته که متأسفانه صنعت گردشگری فقط نام صنعت را به دنبال می‌کشد گفت: ما به هیچ عنوان به اندازه سایر صنایع نظیر صنعت نفت و صنایع دیگر برای این صنعت اهمیت قائل نشده و برنامه‌ریزی نکرده‌ایم.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور تصریح کرد: دولت باید رو در رو با دست‌اندرکاران بنشیند و چاره‌اندیشی کند و ببیند در کشورهای در حال توسعه برای سفر چه برنامه‌ریزی شده تا بر اساس آن برنامه‌ریزی‌ها مدلی را برای ما تدوین کند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار