امروز : چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - 2017 January 18
۱۱:۰۷
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 76046
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ساعت ۱۱:۴۰
تعداد بازدید: 33
محمد ساطعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با اشاره به توسعه سیستم ریلی کشور با اجرای هدفمندی ...

محمد ساطعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با اشاره به توسعه سیستم ریلی کشور با اجرای هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: قطعاً با آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی و اختصاص بخشی از درآمد‌های این بخش به سیستم ریلی کشور، شاهد توسعه گسترده آن خواهیم بود.

وی با تأکید بر ایمنی بالای سیستم ریلی، به توجه خاص مقام معظم رهبری به این بخش حمل و نقلی اشاره کرد و گفت: آنچه که در حال حاضر راه‌آهن جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه 3 ساعت از زمان سیر قطار تهران ـ مشهد کاسته شده است، اعلام می‌شود امری مهم بوده که با صرف هزینه‌های فراوان عملیاتی شده است.

این کارشناس حمل و نقل ریلی ادامه داد: مطمئن باشید اقدامات توسعه‌ای حوزه ریلی کشور وقتی از یک نقطه شروع می‌شود، نمی‌تواند منحصر به یک جا بماند و در تمام شقوق صنعت ریلی توسعه می‌یابد و همه صنعتگران فعالان صنعت ریلی خود را با سیاست‌های جدید راه‌آهن هماهنگ می‌کند.

ساطعی اضافه کرد: به نظر اینجانب با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها‌ کمتر از ‌دو سال شاهد شکوفایی زیادی در صنعت ریلی و رشد بهره‌وری خواهیم بود.

وی ادامه داد: در بحث توسعه‌ای ‌پیش‌بینی شده است بتوان محور بافق ـ بندرعباس را با سرمایه‌گذاری، تا 6 برابر ظرفیت موجود، افزایش ظرفیت داد.

این کارشناس حمل و نقل ریلی بیان کرد: محور بافق ـ بندرعباس یکی از شاخک‌های اساسی در حمل بار ریلی است و شاهراه اساسی حمل بار است که در حال حاضر‌ با کمبود ظرفیت در این حوزه مواجه هستیم. ‌

* لزوم استفاده از مزیت‌های سیستم ریلی در حمل طولانی بار 

ساطعی تأکید کرد: طبیعی است که باید از مزیت‌های نسبی هر یک از شقوق حمل و نقل استفاده شود، سیستم حمل و نقل ریلی برای بارهای حجیم در مسافت طولانی طراحی شده که باید از این ویژگی‌ نهایت استفاده شود همان طور که در دنیا هم تلاش شده است که بهره‌مندی کافی از این ظرفیت سیستم ریلی انجام شود.

این کارشناس حمل و نقل ریلی با تأکید بر لزوم رفع گلوگاه‌های ریلی در حمل بار، تأکید کرد:‌باید در گلوگاه‌های محور، به صورت روان بارگیری انجام شود، در گام دیگر باید واگن‌ها به راحتی تخلیه شوند که برای انجام این کار دستگاهی به نام واگن برگردان وجود دارد.

* لزوم رفع موانع حمل بار در سیستم ریلی

وی بیان کرد: مشکل اصلی در بخش حمل مواد معدنی، موضوع تخلیه است، در ایران سیستم تخلیه سریع، دستگاه‌های واگن برگردان است؛ در بندر شهید رجایی دو دستگاه واگن‌برگردان وجود دارد که به دلیل فرسوده بودن، عدم ظرفیت کافی برای تخلیه، عدم بهینه‌سازی در بحث تعمیر و نگهداری و دولتی اداره شدن، هیچگاه با ظرفیت خود کار نکرده است‌ و این دستگاهی که باید روزانه حداقل 400 دستگاه را تخلیه کند در حالی که به 150 یا 160 دستگاه بیشتر نمی‌تواند سرویس دهد.

این کارشناس حمل و نقل ریلی بیان کرد: البته در این راستا باید دستگاه‌های واگن‌برگردان ‌بهینه شوند و یا اینکه این دستگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و ظرفیت آنها را به روزانه 200 دستگاه افزایش دهیم.

* انتقال حمل ‌بار به سیستم ریلی با آزادسازی نرخ‌ حامل‌های انرژی‌

ساطعی تأکید کرد: با وجود آنکه ماهیت اصلی سیستم ریلی کشور حمل بار است اما از 25 میلیون تن بار سنگ‌آهن و مواد آهنی صادر شده از داخل کشور فقط  3 میلیون تن بار به سمت ریلی سوق یافته و 22 میلیون تن بار از طریق شبکه جاده‌ای حمل شده است که این مورد منطقی نیست و فرسودگی سریع در سیستم حمل و نقل جاده‌ای اعم از جاده و ناوگان را به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس حمل و نقل ریلی تأکید کرد:  حوزه جاده‌ای مزیت‌های خاص خودش را دارد، اما وقتی بیش از حد فشار به آن وارد می‌شود هم به تخریب زیرساخت آن می انجامد‌ و هم به فرسودگی‌اش کمک می‌شود، به همین دلیل در حال حاضر حوزه حمل جاده‌ای‌فرسوده و زمین‌گیر شده است.

ساطعی با اشاره به اینکه مصرف سیستم حمل جاده‌ای 7 برابر سیستم ریلی است، تأکید کرد: قطعاً با آزادسازی نرخ حامل‌‌های انرژی، حمل کالا از طریق سیستم جاده‌ای به دلیل پرهزینه بودن مقرون به صرفه نیست و صاحبان کالا بیشتر به سمت سیستم ریلی سوق می‌یابند.

* لزوم کاهش حق دسترسی به شبکه ریلی از محل درآمد آزادسازی نرخ‌ سوخت

وی اظهار داشت: دولت‌ در حوزه نگهداری راه‌ها و جاده‌ها، تمام هزینه‌ها را پرداخت می‌کند بنابراین تنها 3 درصد از حوزه ناوگان حمل و نقل جاده‌ای بابت حق دسترسی به شبکه دریافت می‌‌شود.

این کارشناس حمل و نقل ریلی ادامه داد: اگر در حوزه ریلی هم در مورد حق دسترسی فعالیتی انجام شود، قطعاً بخش عمده‌ای از این بارهای معدنی که جایگاه اصلی و ویژه حمل بار ریلی است به صنعت ریلی برمی‌گردد و از مصرف بیش از حد سوخت، سوانح بی‌شمار جاده‌ای و فرسوده شدن زیرساخت‌ها و ناوگان جاده‌ای ‌جلوگیری خواهد شد.

ساطعی اضافه کرد: ‌صنعت ریلی نیز در این بخش به کمک صنعت جاده‌ای می‌آید تا اینکه بتوانند هر دو ‌هم سو با مزیت‌های خود‌ ‌ سرپا بمانند.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار