امروز : شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - 2017 September 23
۲۲:۰۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 76793
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 96
به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، سعید متصدی امروز در نشست خبری به منظور تشریح مصوبه هیئت وزیران درباره کاهش ...

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، سعید متصدی امروز در نشست خبری به منظور تشریح مصوبه هیئت وزیران درباره کاهش آلودگی هوا که در محل سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: سازمان محیط زیست در فعالیت‌های جدید خود تلاش دارد معضلات زیست محیطی را با داشتن برنامه‌های مشخص حل کند. این برنامه از جهات مختلف حائز اهمیت است به طوری که موجب می‌شود تا روند فعالیت‌ها مشخص شود.

معاون منابع انسانی سازمان محیط زیست افزود: در این باره مسئولیت و پاسخگویی از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده که این امر بر تمامی فعالیت‌‌های سازمان حاکم خواهد بود.

برنامه جدید کاهش آلودگی هوا متمایز باسایر برنامه‌ها است

وی با بیان اینکه برنامه جدید هیئت وزیران درباره کاهش آلودگی هوا متمایز با برنامه‌های قبلی است، گفت: در این برنامه سعی شده نواقص برنامه‌های قبلی احصا شود ضمن آنکه تأکید شده تمامی فعالیت‌های تأثیرگذار مشخص و اجرایی شود.

متصدی بیان داشت: واگذاری مسئولیت‌ها و نظارت بر حسن اجرای فعالیت‌ها در این مصوبه مشخص شده است و مورد تأکید قرار گرفته به طوری که برهمین اساس مشخص شد چه دستگاه‌هایی در راستای کاهش آلودگی هوا چه وظایفی را عهده‌دار هستند.

مصوبه کاهش آلودگی هوا دارای هشت محور است

وی همچنین با اشاره به زمان‌بندی در نظر گرفته شده برای اجرای فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف به منظور کاهش آلودگی هوا، گفت: مصوبه دارای 8 محور بوده که برای تمامی محورها جدول زمان‌بندی شده در نظر گرفته شده است.

معاون منابع انسانی سازمان محیط زیست، اظهار داشت: در نهایت مقرر شد تا گزارشی از عملکرد دستگاه‌ها ارائه شود بر همین اساس امید است که گزارشی را در فواصل زمانی مشخص به اطلاع اصحاب رسانه برسانیم.

متصدی با بیان اینکه محور نخست توجه به سوخت استاندار است، بیان داشت: در این محور پنج فعالیت در نظر گرفته شده است که حذف حلال‌های صنعتی و پتروشیمی به عنوان پترو بنزین به چرخه سوخت کشور مورد توجه قرار گرفته است که در این خصوص دستگاه مسئول وزارت نفت بوده که از زمان تصویب تا سه ماه الزاماً مؤظف به اجرایی کردن این محور است.

حذف مازوت از سوخت نیروگاه‌ها طی 36 ماه آینده

وی با بیان اینکه نیروگاه‌ها بیشترین مصرف‌کننده سوخت مازوت هستند، گفت: مازوت آلوده‌ترین آلاینده سوختی است برهمین اساس وزارت نفت مؤظف شد طی 36 ماه آینده سوخت مازوت را از نیروگاه‌‌ها حذف کند.

معاون منابع انسانی سازمان محیط زیست همچنین به اختصاص 10 درصد تولید برق جدید از منابع تجدیدپذیر هر ساله خبر داد و گفت: به این ترتیب در پایان 5 سال آینده 50 درصد میزان ظرفیت جدید نسبت به امسال شاهد تولید سوخت برق از منابع تجدیدپذیر خواهیم بود که در این باره وزارت نیرو با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عهده‌دار این موضوع است.

تعویض کاتالیست خودروهای عمومی طی 6 ماه آینده

متصدی در ادامه سخنان خود به مصوبه هیئت وزیران درباره خودروهای در حال حرکت اشاره کرد و گفت: در این خصوص تعویض کاتالیست خودروهای عمومی برعهده وزارت کشور و همچنین شهرداری‌ها طی 6 ماه است.

جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با موتورسیکلت‌های بنزینی 

وی همچنین به ارائه برنامه تولید و واردات موتورسیکلت به خصوص جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با موتورسیکلت‌های بنزینی توسط وزارت صنایع در این مصوبه اشاره کرد و افزود:‌ در مصوبه اخیر هیئت وزیران مقرر شد تا فیلتر ذرات برای خودروهای دیزلی نصب شود چرا که ذرات ناشی از خودروهای دیزلی سرطان‌زا هستند و بر همین اساس در فاصله 24 ماه باید فیلتر دوده و ذرات روی خودروهای عمومی از جمله اتوبوس‌ها و کامیون‌ها نصب شود.

وی همچنین به ایجاد ساختار یک پارچه معاینه فنی خودروها در کشور اشاره کرد و بیان داشت: مقرر شد تا طی سه ماه آینده سازمان محیط زیست حد و حدود معاینه فنی خودروها را به دولت ارائه دهد.

معاون منابع انسانی سازمان محیط زیست در ادامه به هیئت مصوبه وزیران درباره خودروهای در حال حرکت نیز اشاره کرد و گفت: در این خصوص وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین بیمه مرکزی موظف شده‌اند طی 6 ماه آینده نسبت به ساختار نرخ بیمه درباره خودروهای در حال حرکت اقدام کنند چرا که هم‌اکنون در سایر کشورها هرچه خودرو فرسوده‌تر می‌شود نرخ بیمه آن افزایش پیدا می‌کند این در حالی است که نرخ بیمه در کشور ما در این باره متفاوت است.

اجرای طرح کهاب طی سه سال آینده

متصدی محور بعدی مصوبه وزیران را درباره منابع ساکن عنوان کرد و گفت: در این باره تصمیماتی گرفته شده است که از جمله می‌توان به اجرای طرح کهاب (جمع‌آوری بخارات بنزین) از جایگاه‌های سوخت توسط وزارت نفت طی 3 سال آینده به طور کامل اشاره کرد.

به گفته وی بخارات بنزین شامل آرماتیک‌ها و بنزن می‌شود و کنترل آنها از اهمیت به سزایی برخوردار است.

توقیف صنایعی که آلودگی زیادی تولید می‌کنند

متصدی همچنین به ارائه برنامه بازسازی، نوسازی و ارتقای فناوری صنایع و نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ‌تاکنون هیچ‌گونه برنامه و اقدامی در کشور در این راستا صورت نگرفته است. برهمین اساس مقرر شد وزارت صنایع برنامه بازسازی و نوسازی و همچنین در برخی موارد توقیف صنایعی که انرژی زیادی مصرف می‌کنند و در عین حال تولید آلودگی زیادی دارند، اقدام کنند.

تبدیل نیروگاه‌های تک‌سوخت به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی

معاون منابع انسانی سازمان محیط زیست یادآور شد: در این خصوص وزارت صنایع و وزارت نیرو مؤظفند طی 12 ماه آینده این امر را به نتیجه برسانند. در عین حال وزارت نیرو مکلف شده تمامی نیروگاه‌های تک‌سوخت را به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی که راندمان آن 40 درصد است تبدیل کند.

وی همچنین به هوشمندسازی موتورخانه‌‌ها در بخش خانگی و تجاری و همچنین کنترل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی طی 60 ماه آینده توسط وزارت نفت و وزارت کشور اشاره کرد و گفت: در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز عهده‌دار وظایفی است.

توقف شماره‌گذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر

متصدی با بیان اینکه شماره‌گذاری خودروهای دیزلی از ابتدای سال 94 که فاقد فیلتر دوده هستند ممنوع خواهد شد، ادامه داد:‌ در خودروهای دیزلی باید تمامی استانداردها رعایت شود اما علاوه بر آن شماره‌گذاری این دسته از خودروها منوط به نصب فیلتر دیزل خواهد بود.

معاون منابع انسانی سازمان محیط زیست همچنین با اشاره به برنامه تولید و واردات خودروهای برقی و هیبریدی که وزارت صنایع عهده‌دار آن است بیان داشت: روزانه مصرف سوخت خودروهای هیبریدی در هر 100 کیلومتر برابر 1.5 لیتر است این در حالی است که هم‌اکنون مصرف با کیفیت‌ترین خودروهای داخلی 6 تا 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است. برهمین اساس لازم است صنعت و تکنولوژی ساخت خودرو همگام با تکنولوژی روز دنیا باشد.

متصدی مدیریت حمل‌ونقل عمومی را دیگر محور مصوبه هیئت وزیران عنوان کرد و اظهار داشت: وزارت کشور در این باره موظف شده سهم سیستم حمل‌ونقل عمومی را در مدیریت و مصرف سوخت مشخص کند. البته وزارت ارتباطات نیز در این باره به منظور ایجاد زیرساخت‌های لازم دخیل است.

وی با اشاره به محور پایش و پیش‌بینی آلودگی هوا گفت: این محور دارای 6 زیرمجموعه است که از جمله می‌توان به شناسایی و پایش آلاینده‌های سمی و خطرناک اشاره کرد.

شناسایی آلایند‌های سمی و خطرناک در شهرها

متصدی بیان داشت: هم‌اکنون آلاینده‌های سمی و خطرناک در برخی از شهرها و در سطح‌های مختلف که از جمله می‌توان به آلاینده‌های بنزن، آزبست، فلزات سنگین مانند سرب و جیوه اشاره کرد.

وی همچنین به سهم‌بندی انتشار آلاینده‌ها اشاره کرد و گفت: این امر در بازه زمانی چندماهه مشخص می‌شود و کمک شایانی را برای پیشبرد برنامه‌های کاهش آلودگی هوا و تعیین اولویت‌ها می‌کند.

ارائه آمار توسط وزارت بهداشت از پایش مرگ‌و میرهای منتسب به آلودگی هوا

متصدی یادآور شد: در مصوبه اخیر هیئت وزیران مقرر شد تا وزارت بهداشت اولین‌ آمارهای مربوط به پایش بیماری‌ها و مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا را در ابتدای سال آینده ارائه دهد.

معاون منابع انسانی سازمان محیط زیست تکمیل شبکه ملی پایش هوا، صدا و امواج را از دیگر محورهای مصوبه اخیر هیئت وزیران عنوان کرد و افزود: همچنین مقرر شد آلودگی هوا قیمت‌گذاری شود به طوری که اثرات منفی آلودگی هوا به شکل ریالی و اقتصادی محاسبه خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی 30 ماه آینده زیرساخت‌های الکترونیکی به منظور مدیریت سبز در شهرها ایجاد خواهد شد، گفت: افزایش سرانه فضای سبز شهری نیز از دیگر برنامه‌های مدنظر است.

وی یادآور شد: ضمانت اجرایی مصوبات هیئت وزیران دولت است چرا که مصوبات دولت لازم الاجرا است.

متصدی درباره بودجه تخصیص یافته به منظور اجرای مصوبات هیئت وزیران گفت:‌ در این جدول ذکر شده تمامی دستگاه‌های دولتی باید هزینه‌های مربوط به اجرای بندها در بودجه سنواتی خود مراجعه کنند و از بودجه دستگاهی استفاده کنند برهمین اساس بودجه خاصی برای اجرای مصوبات هیئت وزیران در نظر گرفته نشده است.

افزایش مهلت خودروسازان در هیئت وزیران برای ارتقای استاندارد محصولاتشان

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره تعیین و تکلیف مهلت خودروسازان در ارتقای سطح استاندارد خودروها گفت: پیش از این توافقی با خودروسازان در چند ماه گذشته صورت گرفت تا استاندارد خودروها به یورو 4 در ابتدای خرداد ماه امسال ارتقا یابد این در حالی است که در هیئت وزیران این امر  2 ماه به تعویق افتاد.

به گفته معاون منابع انسانی سازمان محیط زیست از سال 97 تمامی خودروها و موتورسیکلت‌ها با رعایت استاندارد یورو 5 تولید می‌شوند.

متصدی با اعلام اینکه خودرو باید مطابق استانداردهای زیست‌ محیطی تولید شود در غیر این صورت شماره‌گذاری نخواهد شد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در شهرهای تهران، کرج و اراک بنزین و گازوئیل یورو 4 توزیع می‌شود و در 3 ماه آینده نیز شهرهای اصفهان و شیراز شاهد توزیع بنزین یورو 4 خواهند بود.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها