امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۲۱:۰۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 76915
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 59
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، پیش همایش حکیم آقاعلی مدرس زنوزی (حکیم طهران) صبح امروز 25 فروردین با ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، پیش همایش حکیم آقاعلی مدرس زنوزی (حکیم طهران) صبح امروز 25 فروردین با حضور کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه ایران و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، منوچهر صدوقی سها، سید عبدالله انوار، طوبی کرمانی و جمعی دیگر از اساتید و مسئولان دانشکده الهیات دانشگاه تهران در این دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم منوچهر صدوقی سها با بیان یک مقدمه که به تعبیر خودش درد دل بود، گفت: می‌دانیم که هیچ علمی از تاریخش جدا نیست بالاخص در فلسفه اینطور است اما متأسفانه ما از این امر غافل هستیم در دپارتمان‌های فلسفه این دو از هم جداست تاریخ فلسفه و فلاسفه نیز از هم جدا است متأسفانه باید فکری بحال این امر بکنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود 200 سال است که در شهر تهران حوزه عظیم عقلانی به تعبیری مکتبی راه‌اندازی شده که مشتمل بر حکمت مشاء، کلام، شقوق فلسفی حتی موسیقی است برای آشنایی با آن باید به تاریخ فلسفه و فلاسفه بازگردیم که در اسلام مساوی با این تاریخ در ایران است چرا که فلسفه اسلامی همان فلسفه ایرانی و بالاعکس است.

صدوقی سها اظهار داشت: یازده دوره فلسفی در ایران شامل آغاز ترجمه، نزج ترجمه، فارابی، ابن سینا، تهافتات، فطرت، مکتب شیراز، صدرالمتألهین، حلقه مفقوده، آخوندملاعلی نوزی، تلامیذ حکمای اربعه و حکمای اربعه است.

وی با تأکید بر اینکه پس از مرگ آقاعلی مدرس زنوزی در کتابخانه‌اش یادداشتی پیدا شده که نحوه انتقال حوزه حکمی اصفهان به طهران را بیان کرده است، افزود: پس از آن در طهران حوزه‌ای تأسیس شد و برخی حکمای برتر اصفهان به اینجا آمدند پس از برپایی همایش تکریم آقاعلی مدرس زنوزی باید یک جشنی هم برای سالگرد حوزه طهران گرفته شود هنوزهم عده‌ای هستند که چراغ حکمت را اینجا روشن نگه داشته‌اند.

*مؤلفه‌های حوزه حکمی طهران

وی درباره مؤلفه‌های حوزه طهران توضیح داد: نخست اینکه جمیع علوم عقلی از اشراق، کلام، عرفان و ... دراین حوزه تدریس می‌شود آشنایی ایرانیان با فلسفه غرب هم در همین حوزه اتفاق افتاد از جمله وثوق الدوله در عالم سیاست خوش نام نبود اما شاعر طراز اولی بود و به فلسفه غرب هم تسلط داشت، یک شاخصه دیگر ایجاد ارتباط با فلسفه غرب است دراین حوزه کتابت فلسفه به زبان فرانسوی انجام می‌شود.در این دوره شیعیان برای تحصیل علم به نجف می‌رفتند اما باز خود نجفی‌ها به طهران می‌آمدند از جمله دو برادر شیخ عبدالکریم و شیخ جواد جزایری.

*افکار حکیم طهران ما را به صدرا می‌رساند

سیدعبدالله انوار از پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران با اشاره به اینکه بحث از زندگی روزمره آقاعلی زنوزی در نهایت به مقامات بلند او می‌انجامد و محدود به زندگی و آنات زودگذر او نمی‌شود، افزود: آنچه از زندگی او بدست می‌آید این است که پرداختن به تفلسف سنت بوده و این سنت در پدر او مشخص است او بر راه پدر رفته است، به صدر نشست و به شرح و تفسیر پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه فلسفه آقاعلی مدرس زنوزی و همگامان او غیر از شرح چیزی نیست،‌ توضیح داد: آن هم شرح اقدس که کلمات آن زیرگفته‌های دیگران رنگ باخته پس فلسفه او و نخستین سهم او چون ملاصدرا همان شرح است اقوالی که بیان کرده یک نوع کلام است که به صورت آسانتر و راحتتر در تجریدالعقاید خواجه نصیرالدین طوسی بیان شده است. کتاب معروف او بدایع الحکمه که در فهرست‌ها جا برای خود در کلام یافته است.

این مؤلف و مترجم با بیان اینکه سیر در افکار حکیم طهران ما را به صدرالدین شیرازی و حکمت متعالیه می‌رساند، توضیح داد: سپهر این حکمت مابعدالطبیعه است آنهایی که آشنایی با اسفار دارند، متوجه این امر می‌شوند بنابراین این اندیشه وحدت نیست بلکه مابعدالطبیعه است. اینکه صدرا خود را از فلسفه طبیعی تا آنجا که امکان داشته برکنار داشته به واسطه آن است که او فاقد قوه اکتشاف است، والا حکیم طبیعی آنچه می‌آورد از اکتشاف طبیعی است.

انوار در ادامه یادآور شد: هر فیلسوفی باید به دو امر پاسخگو باشد نخست پاسخ به جهان بیرونی و دوم جهان درونی، اسفار صدرا و دیگر کتب او جهان بینی او را نشان می‌دهد که او برگرفته از عارفان است اما درون بینی او تحت این نظریه فیلسوفان نوافلاطونی اسکندریه است.

*حکیم طهران براساس مؤلفه‌های ایران اسلامی پرورش یافته است

طوبی کرمانی نماینده دانشکده الهیات دانشگاه تهران در این همایش عنوان کرد:‌ به واقع همه انسان‌ها به اندیشه و پیشینه حکمی و علمی خود حیات و جاودانگی دادند پس تجلیل اهل علم و اندیشه و قلم تکریم از فرهنگ، پیشینه و شناسنامه یک امت و گویای حیات جاودانه آن است، گزاف نگفتیم اگر بگوییم ایران از چنین حیات و بقایی در بین دیگر جوامع برخودار است وجود حکمای بزرگ این خاک را حکیمانه کرده و این آب و خاک ایران است که چنین حکیمانی پروانده است.

وی در ادامه افزود: ‌حکیم مؤسس آقاعلی زنوزی از جمله این افراد شاخص است از حکیمانی که از مادی انگاری، جبرگرایی و گرفتاری در چنبره انسان محوری دست کشیدند این مؤلفه‌ها در ایران اسلامی پرورش یافته اکنون آن را فلسفه اسلامی نام نهاده‌ایم مواجه علمی با آثار این حکیمان بزرگ عامل بقای چنین اعتلایی است همینطور نسل جدید با پیشینه خود آشنایی می‌یابند تا خود را نیازمند یافته‌های بی ارزش دیگران نکنند.

کرمانی با تأکید بر اینکه همایش حکیم طهران از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی و همکاری دانشگاه تهران برگزار خواهد شد، افزود: دو شماره ویژه نامه شامل مصاحبه هایی با اساتید بزرگ دانشگاه درباره آقاعلی زنوزی نیز منتشر شده است که در دو جلد دراین پیش نشست‌ها ارائه می‌شود.

انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار