امروز : سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 17
۰۹:۰۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 77238
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 53
حمید سوری کارشناس آثار هنری که در زمینه شناسایی و معرفی هنرمندان خودآموخته ایران طی سالیان بسیار حضور فعال داشته است. او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای ...

حمید سوری کارشناس آثار هنری که در زمینه شناسایی و معرفی هنرمندان خودآموخته ایران طی سالیان بسیار حضور فعال داشته است. او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره نمایشگاه آثار هنرمندان خودآموخته که این روزها در خانه هنرمندان ایران برپاست گفت: نمایشگاه بسیار بزرگی با حجم آثار بسیار از هنرمندانی که تحصیلات آکادمیک ندارند برگزار شده است که برخی از آثار این نمایشگاه بسیار ارزشمند است.
 
* استفاده از عنوان «هنرمند خودآموخته» سؤال برانگیز است

سوری درباره انجام فعالیت‌هایی که در زمینه شناسایی و معرفی هنرمندانی که با عنوان «خودآموخته» از آن‌ها یاد می‌شود گفت: هر حرکتی که در راستای شناسایی و معرفی هنرمندان خودآموخته باشد،‌ قطعاً ارزشمند است اما آن چه که در این نمایشگاه کمی سؤال برانگیز است استفاده از نام هنرمند «خودآموخته» است چرا که این عنوانی است که پیش از این از سوی افراد دیگری مطرح شده که ارتباط تنگاتنگی با خانه - موزه مکرمه قنبری داشتند و در این زمینه فعالیت‌های بسیاری از جمله برگزاری جشنواره‌های هنرمندان خودآموخته،‌همایش ها و... را داشته‌اند ولی اکنون این عنوان با لوگوی دیگری از سوی یکی از اعضای این تشکل مورد استفاده قرار گرفته است که به لحاظ اخلاقی تداخل‌هایی را در مسیر فعالیت گروه اولیه به وجود می آورد و باعث ایجاد ابهام،‌گمراهی و سوءتفاهم می‌شود.
 
* نمایشگاهی بزرگ که هیچ تلقی از هنر خودآموخته ندارد

سوری درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان خودآموخته در خانه هنرمندان هم گفت: این نمایشگاه مثل دیگر نمایشگاه‌های این چنینی خوب است و با نقاط قوت و ضعفی نیز همراه است که پرداختن به موضوع نمایش آثار هنرمندان خودآموخته از نکات قوت آن است اما متأسفانه این نمایشگاه با در اختیار داشتن هشت گالری در خانه هنرمندان هیچ گونه بیانیه‌ای که بتواند اهداف برپایی نمایشگاه‌ را مطرح کند ندارد از سوی دیگر چگونگی کنار هم قرار گرفتن آثار این هنرمندان در کنار یکدیگر نیز مشخص نیست چرا که تلقی مشخصی از هنرمند خودآموخته را در آثار این نمایشگاه نمی توان مشاهده کرد.

وی درباره تعریف هنرمند خودآموخته و نکاتی که در این نمایشگاه به آن توجه نشده است توضیح داد: واژه هنرمند خودآموخته تأکید می‌کند که این هنرمندان بدون هیچ گونه آموزشی دست به خلق آثارشان می‌زنند اما این تعریف کافی نیست و صرفاً به عدم برخورداری از تحصیلات آکادمیک عنوان نمی‌شود.

سوری با اشاره به مؤلفه‌های مختلف در شناسایی و معرفی هنرمندان خودآموخته گفت: تعریف دقیق و جامع از هنرمند خودآموخته غیر ممکن است اما مؤلفه‌هایی را دربرمی‌گیرد از جمله این که هنرمند با بهره گیری از جوشش درونی خودش اثر خلق می‌کند، به هنر پذیرفته شده مسلط و به  تاریخ هنر توجهی ندارد. تکنیک،‌ متریال و سبک ویژه خودش را استفاده می‌کند و موضوعاتی که به آن می پردازد، عموماً شخصی است و مسائلی است که خودش به آنها رسیده است و اینها از جمله مؤلفه‌هایی است که در تعریف هنرمند خودآموخته به کار می‌رود.

این کارشناس آثار هنری با بیان این که این مؤلفه‌ها در نمایشگاه آثار هنرمندان خودآموخته لحاظ نشده است گفت: همه این مؤلفه ها در کنار هم هنر خودآموخته را می سازد و تنها به عدم برخورداری از آموزش‌های آکادمیک اطلاق نمی‌شود.
 


 
 
* هنرمندانی چون چکناواریان نقاش خودآموخته نیستند

سوری به آثاری از «لوریس چکناواریان» در این نمایشگاه اشاره کرد که آثارش نقاشی او در کنار آثار دیگر هنرمندانی که از ‌آنها به عنوان خودآموخته یاد می‌شود،‌به نمایش درآمده است و در ادامه گفت: من آثاری از آقای چکناواریان آهنگساز کشورمان در این نمایشگاه دیدم که با مؤلفه‌های تعریف هنرمند خودآموخته همخوانی ندارد چرا که ایشان موسیقی‌دان برجسته‌ای هستند که از تحصیلات آکادمیک برخوردارند و با هنر امروز ارتباط تنگاتنگی دارند،‌بنابراین نقاشی‌های ایشان نیز سبک و سیاق مدرنیستی دارد. حتی عناوینی که برای آثارشان انتخاب کرده‌اند نیز نظیر «سمفونی رنگ‌ها» نشانی از نقاشی مدرنیستی را در خود دارد به همین دلیل نمی‌توان آثار ایشان را با این توضیح که در زمینه نقاشی آموزش ندیده‌اند در زمره نقاشان خودآموخته قرار داد.
 


 
 
* تفاوت هنر قومی و صنایع دستی با هنر خودآموخته

حمید سوری همچنین به بخش دیگری از آثار این نمایشگاه اشاره داشت و افزود: بخش دیگری از آثار این نمایشگاه بیشتر به هنر قومی و صنایع دستی نزدیک است تا هنر خودآموخته ولی همه این نوع آثار که صرفاً آموزش آکادمیک نداشته‌اند در قالب هنر خودآموخته یک جا جمع شده و به نمایش گذاشته است که این دور از اهداف و تعاریف هنر خودآموخته است.
 
به گزارش خبرنگار فارس،‌ حمید سوری از جمله کارشناسان و متخصصان هنری است که در شناسایی و معرفی هنرمندان خودآموخته ایران و برگزاری جشنواره‌ها،‌همایش‌ها و راه‌اندازی بنیاد مکرمه قنبری به عنوان نخستین نقاش خودآموخته ایرانی که به این عنوان به جامعه هنری شناسانده شد،‌فعالیت داشته و دارد.
انتهای پیام/
 
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها