امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۰۴:۲۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 77554
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 128
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، همایش تصویر قلم به منظور ردیابی اندیشه‌های سید شهیدان اهل قلم در آثار 20 سال اخیر سینمای داستانی و مستند ایران عصر روز ...

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، همایش تصویر قلم به منظور ردیابی اندیشه‌های سید شهیدان اهل قلم در آثار 20 سال اخیر سینمای داستانی و مستند ایران عصر روز سه‌شنبه 26 فروردین با حضور علیرضا رضاداد، حمید بهمنی حبیب‌الله بهمنی، جمال شورجه، مسعود ده‌نمکی، وحید جلیلی، نرگس آبیار، محمدحسین قاسمی، محمود گبرلو، پژمان لشکری‌پور و ابراهیم حاتمی‌کیا در فرهنگسرا اندیشه به همت مؤسسه شهید آوینی برگزار شد.

براساس این گزارش، علیرضا رضاداد مشاور عالی رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر در سخنانی گفت:رضاداد مشاور عالی رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر در این خصوص گفت: با توجه به موضوع بحث مطالعات مختلفی انجام دادم اما متأسفانه زمینه‌های امکان پژوهش در چنین موضوعاتی در سینمای ما سخت است که دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه این چنین مباحثی متأخر به پژوهش‌های انجام شده نیست و بیشتر مستنداتی که داریم آثار مکتوب و آثاری تصویری است که از خود شهید آوینی به جای مانده و مطالبی که بعد از شهادت ایشان در خصوص نگاهش به سینمای داستانی گفته شده خیلی طبقه‌بندی شده نیست و به همین دلیل بحث‌های ما بیشتر شخصی و ذوقی خواهد بود.

وی ادامه داد: آنچه در سینمای ایران در بسیاری از فیلم‌های سینمایی 30 سال اخیر وجود دارد عمدتاً پژوهش‌های موضوع محور است و جای پژوهش‌های رویکرد محور در سینمای ایران خالی است. من پیش از این در جشنواره عمار نیز گفته بودم که باید به پژوهش‌های رویکرد محور توجه ویژه‌ای کنیم و به دلیل اینکه بسیاری از مطالب ما موضوع محور است و بر اساس این پژوهش‌ها مطالب بیان می‌شود بحث‌ها سمت و سوی نگاه شخصی می‌گیرد.

مشاور عالی رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: به طور کلی دیدگاه شهید آوینی به سینمای آرمانی و داستانی را می‌توانیم در سه محور استخراج کنیم محور اول سینمای اشراقی است و گمان من این است که اگر فرصت مهیا بود نگاه شهید آوینی در سینمای داستانی بسیار عمیق‌تر بیان می‌شد، همچنین مؤلفه دوم در دیدگاه شهید آوینی مؤثر بودن است و ایشان به تأثیرگذاری اثر بر روی مخاطب تأکید فراوانی داشتند و سومین مؤلفه نیز متعهدانه بودن اثر است و به طور کلی دیدگاه شهید آوینی را در سه مؤلفه مخاطب‌پذیر بودن، مؤثر بودن و متعهد بودن در سینمای داستانی می‌توانیم تبیین کنیم.

علیرضا رضاداد در ادامه این بحث با اشاره به اینکه مسعود ده‌نمکی به درستی از مراتب فضل و نفس قدسی برای تکامل اثر صحبت کرد گفت: این حرف به جهت مراتب نفسانی که شخص هنرمند باید طی کند تا در اثر نیز ظهور کند بسیار درست است شهید آوینی در سال 71 شهید شدند و آخرین دوره‌ای که در جشنواره فجر داور بودند هم در همان سال 71 بود من وقتی تاریخ جشنواره را مطالعه می‌کردم دیدم به طور کلی اگر بخواهیم ردیابی اندیشه‌های شهید آوینی را در فیلم‌ها داشته باشیم به آثار محدودی برمی‌خوریم که فیلمسازانی نظیر ابراهیم حاتمی‌کیا و مجید مجیدی مجموعاً به نگاه شهید آوینی نزدیک‌ترند چرا که پس از شهادت شهید آوینی فیلم‌هایی نظیر «بچه‌های آسمان و آژانس شیشه‌ای» ساخته می‌شوند و با توجه به نگاه متعهدانه شهید آوینی این دو فیلم به واقعیت‌های جامعه بسیار نزدیکترند.

وی افزود: بنابراین در این آثار ردپای اندیشه‌های شهید آوینی را می‌توانیم ببینیم اما ادامه این اندیشه‌ها در سینما به مسائل گوناگونی برمی‌گردد که شاید تنها بخشی از آن را بتوان در این جلسه مطرح کرد.

براساس این گزارش، در ادامه این نشست که ابراهیم حاتمی‌کیا نیز حضور داشت، مجری مراسم در خصوص انتقادها به جشنواره برای فاصله گرفتن از جریان انقلاب اشاره کرد که رضاداد نیز برای اولین بار پس از جشنواره فجر در توضیحاتی نسبتا کامل اظهار داشت:جشنواره هم همانند یک فیلم است. افرادی برای برگزاری آن زحمت می کشند و تلاش می کنند. در این بین حتما به آن نقدها و اشکالاتی وارد است. همانطور که یک فیلم در معرض نقد دیگران است عملکرد ما هم در معرض دید دوستان قرار دارد.

وی افزود: خود من هم نسبت به بخش از عملکرد ما در این دوره کوتاه نقدهایی داریم. البته همانطور که می دانید شرایط این دوره خیلی با دوره های قبل متفاوت بود.

رضاداد ادامه داد: مطالبی که حاتمی کیا و دوستان دیگر در حوزه سینما می گویند و می زنند قابل توجه است. البته همه آنها را قبول ندارم. زیرا به عنوان یک صاحب نظر و کارشناس تجربه 10 الی 12 ساله برگزاری جشنواره فیلم فجر را دارم.

دبیر جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: امسال و در این دوره از جشنواره فیلم فجر اکثر آنهایی که فیلم داشتند افرادی بودند که دغدغه انقلاب و جنگ را داشتند و خودتان می دانید که در این شرایط وضع کمی حساس می‌شود.

مشاور عالی رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: اینکه بتوانیم جشنواره ای برگزار کنیم که در شان انقلاب اسلامی ایران باشد از وظایف ما محسوب می‌شود. بعد از پایان جشنواره سی و دوم گروههای در حال تحقیق و پژوهش هستند تا مطالب، نکته‌ها، نقاط ضعف و قوت را دسته بندی کنند تا روی برطرف کردن آنها کار کنیم و وضعیت جشنواره را برای دهه‌های آتی مشخص کنیم.

وی افزود: در سال 1382 به دنبال تغییراتی در برگزاری جشنواره فیلم فجر بودیم که در این سالها این تغییرات انجام نشد و اکنون زمان بازنگری مجدد است. همچنین در بازار فیلم دستاوردهایی داشتیم و از طرفی هم به برخی چیزها نرسیدیم که باید آنها را دوباره مورد بررسی قرار دهیم.

رضاداد در ادامه بیان داشت: در سال 83 فکر کردیم جشنواره فجر محل خوبی برای بررسی فیلم ها و در کل فرهنگ شرقی است ولی تا به امروز که نگاه می کنیم می بینیم که به دلیل تغییرات مدیریتی پیاپی که در سمت دبیری جشنواره رخ داد در همان نقطه سال 83 قرار داریم. در حقیقت جشنواره‌ای که چندین دبیر عوض کند نمی‌تواند سیاستگذاری مشخصی داشته باشد.

وی در خاتمه صحبت‌هایش اظهار داشت:ادعا و توانمندی ما برگزاری جشنواره ای در حد و اندازه های انقلاب اسلامی ایران است و مهمترین نکته قدم نهادن در این راه می‌باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار