امروز : دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 22
۲۱:۵۷
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 77569
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 54
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشر ساقی به تازگی اقدام به چاپ کتاب «تعمق در فیلم» کرده است که این اثر ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشر ساقی به تازگی اقدام به چاپ کتاب «تعمق در فیلم» کرده است که این اثر توسط «پیتر لمان» و «ویلیام لور» نوشته شده و با ترجمه «حمیدرضا احمدی لاری» ترجمه شده است.

این کتاب میخواهد دانشجویان را به نگاه انتقادی‌تری نسبت به فیلمی که تماشا میکنند، مجهز کند. نیمه اول هر فصل به معرفیِ کلیِ مسائل انتقادی و شرح آنها با ارجاع به فیلمهای مختلف اختصاص دارد.

نیمه دوم فصل به تجزیه و تحلیل یک یا دو فیلمی می‌پردازد که به مقوله مطرح شده در بخش اول مربوط است. عکسهای متعددی این مطالب را روشنتر و فهم آنها را آسان‌تر می‌سازند. انتخاب فیلمها در سراسر کتاب با این نیت صورت گرفته که میان آثاری که احتمالاً اغلب دانشجویان می‌شناسند (مثلاً آثار سینمای معاصر هالیوود) و فیلم‌هایی که نمونه تکنیک‌هایی از فیلم‌سازی هستند، که این دانشجویان نمی‌شناسند، مثلاً آثاری از سینمای ملی دیگر کشورها یا از دورههای گذشته تاریخ سینما، توازن برقرار باشد.

کتابشناسیِ پایان هر فصل، متون نوشتاریِ بیشتری در مورد مطالبی که در همان فصل تحلیل شده معرفی میکند. کتاب علاوه بر زیباییشناسی، توجه خود را به مقولات اجتماعی و فرهنگی نیز معطوف کرده است. به نظر ما همه این مقولات مهم هستند و در واقع نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد. بدون شناختن چگونگیِ عملکرد فیلم به عنوان یک سیستم بازنمایی، مشکل بتوان به طرز معقولی از بازنمایی زنان و رنگین پوستان در سینما صحبت کرد. به همین شکل، نمی‌توان از ترکیب بندیِ بصری بدون توجه به مفهوم اجتماعیِ آن صحبت کرد.

در بخشی از کتاب کتاب «تعمق در فیلم»، می‌خوانیم: مردم، به دلایل مختلف، نسبت به یک فیلم واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. نقدنویسان فیلم هم اگرچه شغل‌شان این است که «فیلم را بفهمند»، معمولاً نظر واحدی ندارند. این آرای متناقض می‌توانند حقایق فراوانی را در مورد پیش‌فرض‌هایی که ریشه‌ این واکنش‌ها است، نشان دهند، و تعمق در پیش‌فرض‌ها روش خوبی است برای آغاز تعمق در فیلم‌ها. اما به ‌علاوه، خواهیم دید که روش‌های کارآمد فراوانی برای تعمق در فیلم وجود دارد و می‌توان فیلم را با رویکردهای فراوانی تجزیه و تحلیل کرد.
 


 

فرایندِ آموختنِ نحوه‌های فراوانِ تعمق در فیلم، لذت و شناخت ما از سینما را گسترش می‌دهد.البته نگاه نقاد و تحلیلی نباید لذت تماشای فیلم را از ما بگیرد، اما در برابر، توجه به مؤلفه‌های شکلی «فرمال» و مقولات فرهنگیِ فیلم، ما را به تماشاگرانی فعال‌تر و نکته‌ بین‌تر تبدیل می‌کند.

به چالش گرفتن فیلم و نپذیرفتنِ هرآن‌ چه که سازندگان و تولید‌کنندگان فیلم می‌گویند، کار لذت‌بخشی است. تعمق در فیلم، به معنای دیدن فیلم از منظر تماشاگری فعال و آگاه است، کاری که لذت ما از تماشای چنین هنر یگانه‌ای را صد چندان می‌کند. زیرا که هرچه نحوه‌ تماشا و تفکر در مورد یک فیلم را بهتر بشناسیم، از آن چیزهای بیشتری دریافت می‌کنیم و از تماشای چند باره‌اش لذت فراوان می‌بریم؛ شاید حتی بیشتر از زمانی که داستانش هنوز برای‌مان تازه بود.

انتشارات «ساقی» کتاب «تعمق در فیلم » را در 728 صفحه و با قیمت 30 هزار تومان منتشر و به مخاطبان این عرصه، ارائه کرده است.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار