امروز : شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 25
۱۶:۵۰
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 77572
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 51
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، عنوان «هنرمندان خودآموخته» اولین بار زمانی در ایران مطرح شد که بانویی  روستایی اهل دریکنده بابل در غم از دست دادن ...

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، عنوان «هنرمندان خودآموخته» اولین بار زمانی در ایران مطرح شد که بانویی  روستایی اهل دریکنده بابل در غم از دست دادن گاوش که آن را بسیار دوست می‌داشت در سن 67 سالگی شروع به نقاشی کردن روی همه ابزار و وسایل خانه‌اش کرد. از در و دیوار گرفته تا وسایل کاربردی خانه‌اش. فرزندش علی بلبلی که هنرمندی نقاش و اهل موسیقی است با دیدن استعداد ویژه مادرش تلاش کرد تا مسیر هنری او را بدون مداخله در بروز خلاقیت‌هایش هدایت کند و با در اختیار گذاشتن ابزار نقاشی مثل قلم مو و بوم سعی کرد تا مشوق او در این حرکت باشد. بعد از آن بود که موفق به برپایی اولین نمایشگاه نقاشی مادرش در گالری سیحون شد و پس از آن مکرمه قنبری که از نعمت سواد بی بهره بود، توانست به نمایشگاه‌‌های مختلفی در گالری‌های داخل و خارج از کشور راه پیدا کند.
 


 

به دنبال کشف این استعداد،‌ علی بلبلی تلاش کرد که با استفاده از مشاوره و حضور فعال کارشناسان و استادان هنری از جمله ع. پاشایی، حمید سوری،‌ بهنام کامرانی، فریال سلحشور، کازرونی و... در جهت معرفی و شناسایی هنرمندانی همچون مکرمه قنبری در سراسر ایران تلاش کند.  از خلال جلسات کارشناسی بسیار زیاد این گروه کارشناسی، عنوان «هنرمندان خودآموخته» برای این نوع از هنرمندان برگزیده شد و بر اساس پژوهش‌های بسیار، مؤلفه‌هایی برای تعریف این هنرمندان در نظر گرفته شد.

بعد از درگذشت مکرمه قنبری در سال 1384 با تلاش فرزندش علی بلبلی، منزل او تبدیل به خانه - موزه مکرمه قنبری شد و برگزاری برنامه‌های هنری در جهت معرفی و حمایت از هنرمندان خودآموخته برای فعالیت‌های این خانه - موزه تعریف شد که برگزاری دو جشنواره‌ در روستای دریکنده بابل، همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف هنرمندان خودآموخته در طول سالیان گذشته  از جمله فعالیت‌های خانه- موزه مکرمه قنبری بود که با حضور فعال کارشناسانی که ذکر شد، برگزار شد و هنرمندان خودآموخته بسیاری را از جمله اکرم سرتختی، حس حاظرمشار و ... به جامعه هنری معرفی کرد.
 


 

به این ترتیب در طول سالیان گذشته عنوان هنرمندان خودآموخته با نام مکرمه قنبری پیوند خورد به طوری که این عنوان ناخودآگاه نام  بانوی نقاش روستای دریکنده بابل را در اذهان زنده می‌کند.

اکنون نمایشگاهی با عنوان «هنرمندان خودآموخته» در خانه هنرمندان ایران برگزار شده است که هیچ اثری از نام  مکرمه قنبری و بانیان اصلی برنامه‌های هنرمندان خودآموخته در آن نیست و به نظر می‌رسد برخی از آثار ارائه شده در این نمایشگاه نیز با مؤلفه‌های تعریف هنرمند خودآموخته مطابقت ندارد.

«علی عزتی» که به گفته خود دارای مدرک دیپلم فنی است و برگزاری این نمایشگاه بزرگ در خانه هنرمندان ایران را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه 800 اثر از 70 هنرمند خودآموخته به نمایش درآمده است.

او از تشکیل انجمن هنرمندان خودآموخته در سال 91 خبر داد و گفت: این انجمن  به ثبت قانونی رسیده است و تعدادی از هنرمندان در هیئت امنای آن حضور دارند.

این در حالی است که راه‌اندازی انجمن هنرمندان خودآموخته از جمله برنامه‌های خانه - موزه مکرمه قنبری بود که قرار بود در فرصت مناسبی راه‌اندازی شود.
 


 

عزتی درباره شکل گیری انجمن هنرمندان خودآموخته به عنوان یکی از اهداف خانه - موزه مکرمه قنبری هم توضیح داد: آقای بلبلی و دیگر دوستان در روند شکل‌گیری انجمن و برگزاری جلسات آن نقش داشتند اما به هر حال این انجمن را من به ثبت قانونی رسانده و مدیریت آن را اکنون بر عهده دارم.

عزتی با اشاره به وقفه‌ای که سال گذشته در روند برگزاری نمایشگاه‌های هنرمندان خودآموخته رخ داد گفت: من دوست نداشتم که وقفه‌ای در روند معرفی و نمایش آثار این هنرمندان مستعد اتفاق بیفتد و بنابراین این انجمن را به ثبت رساندم و این نمایشگاه بزرگ را برپا کرده‌ام.

عزتی درباره نمایش آثار هنرمندانی که تحصیلات آکادمیک دارند و به عنوان هنرمند خودآموخته در نمایشگاه خانه هنرمندان معرفی شده‌اند و مغایرت آن با مؤلفه‌های تعریف هنرمند خودآموخته توضیح داد: در این نمایشگاه هنرمندانی هستند که تحصیلات آکادمیک شاید داشته باشند اما در زمینه هنری مثل نقاشی یا مجسمه سازی نبوده است و بدون آموزش هنرهای تجسمی،‌خودشان کار کرده‌اند و تحصیلات آنها سنخیتی با هنر ندارد، بنابراین جزء هنرمندان خودآموخته هستند.

این در حالی است که هیئت کارشناسی هنرمندان خودآموخته اعم از حمید سوری،  علی بلبلی و ... بر این اعتقادند: هنرمندی که از تحصیلات آکادمیک حتی در رشته‌های غیر هنری برخوردار باشد در زمره هنرمندان خودآموخته قرار نمی‌گیرد چرا که جهان‌بینی و نگرش او  متفاوت از هنرمند خودآموخته‌ای است که تحت هیچ نوع آموزشی چه هنری و چه غیرهنری قرار نگرفته است.

عزتی درباره نقش علی بلبلی،‌حمید سوری، پاشایی و فریال سلحشور در روند فعالیت‌های مرتبط با هنرمندان خودآموخته هم توضیح داد: ما از سال 87 در کنار این دوستان کار کردیم و دو جشنواره،‌همایش و نمایشگاه‌های مختلفی را با همکاری یکدیگر برگزار کردیم که البته مدیریت همه این برنامه‌ها را من شخصاً بر عهده داشته‌ام.

ادعایی که از سوی علی بلبلی فرزند مکرمه قنبری و مدیر خانه - موزه مکرمه قنبری، رد شد و به خبرنگار هنرهای تجسمی فارس اعلام کرد که علی عزتی چندین سال پس از شروع فعالیت‌های خانه - موزه مکرمه قنبری تنها به عنوان مدیر روابط عمومی برنامه‌های ما در زمینه هنرمندان خودآموخته و همچنین انجام امور فنی به گروه ما پیوست.

علی عزتی برگزار کننده نمایشگاه هنرمندان خودآموخته در خانه هنرمندان درباره عدم حضور آثار مکرمه قنبری و حسن حاظرمشار در این نمایشگاه هم توضیح داد: به دلیل آن که خانواده مکرمه قنبری مایل به برپایی نمایشگاه‌های انفرادی از آثار مکرمه قنبری هستند، آثار ایشان در این نمایشگاه وجود ندارد و آقای حسن حاظرمشار نیز به دلیل کهولت سن مشکلاتی داشتند که به دلیل کمبود زمان موفق به داشتن آثار ایشان در این نمایشگاه بزرگ نشدیم.

اما علی بلبلی در این زمینه خاطرنشان کرد که نمایشگاه هنرمندان خودآموخته در خانه هنرمندان مورد تأیید و قبول ما نیست و به همین دلیل آثار مکرمه قنبری را در اختیار ایشان نگذاشتم.

علی عزتی درباره نقش مکرمه قنبری و تلاش‌های فرزندش علی بلبلی در شناسایی و معرفی هنرمندان خودآموخته در ایران توضیح داد: در این که مکرمه قنبری اولین نقاش خودآموخته‌ای بود که شناسایی شد و مورد تشویق قرار گرفت و سنگ بنای تشکل هنرمندان خودآموخته بودند، تردیدی نیست اما عدم حضور آثار ایشان نیز خللی به نمایشگاه ما وارد نمی‌کند.

علی عزتی در پاسخ به این سؤال که این نمایشگاه با توجه به تعاریفی که از هنرمند خودآموخته ارائه کرده است، مشکلاتی را در روند پژوهش‌های هیئت کارشناسی اصلی به وجود می آورد توضیح داد: بحث خودآموخته‌ فقط پرداختن به پژوهش نیست بلکه مسائل بسیاری را باید در نظر گرفت که البته ما نیز با استفاده از مباحث روانشناختی، جامعه شناختی و زیباشناختی پژوهش هایی داشته ایم.

عزتی تأکید کرد که برپایی نمایشگاه هنرمندان خودآموخته در خانه هنرمندان آسیبی به روند پژوهش‌های این هنرمندان وارد نمی‌کند بلکه در جهت تقویت آنهاست و این هنرمندان را به نمایش آثارشان ترغیب می کند.

وی درباره قیمت گذاری آثار این هنرمندان هم گفت: در این نمایشگاه آثار هنرمندان بین 50 هزار تومان تا یک میلیون تومان قیمت گذاری شده است تا آثار بیشتری فروخته شود و با استقبال خوبی هم تاکنون روبرو شده است که آمار فروش آن را در اختتامیه اعلام خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار فارس، حمید سوری کارشناس هنری که یکی از بانیان شناسایی و معرفی هنرمندان خودآموخته است و از این نمایشگاه در خانه هنرمندان دیدن کرده است، در گفت وگویی با خبرنگار فارس اعلام کرد در این نمایشگاه بزرگ، تلقی مشخصی از هنر خودآموخته وجود ندارد و مؤلفه های هنر خودآموخته در آثار این نمایشگاه دیده نمی‌شود.

او همچنین تأکید کرد که هنرمندانی  چون لوریس چکناواریان آهنگساز پیشکسوت ایران که آثارش در این نمایشگاه دیده می‌شود،‌ در زمره نقاشان خودآموخته قرار نمی گیرد چرا که از تحصیلات آکادمیک برخوردار است و نگرش او به دنیای نقاشی کاملاً مدرنیستی است و با هنرمندان خودآموخته کاملاً مغایر است.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها