امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 11
۱۵:۳۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 78007
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 83
سیدمنصور رایگانی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد شعار هفته سلامت « یک عمر سلامت با از خودمراقبتی» اظهار داشت: هدف اصلی کارگزاران، ...

سیدمنصور رایگانی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد شعار هفته سلامت « یک عمر سلامت با از خودمراقبتی» اظهار داشت: هدف اصلی کارگزاران، متولیان و دست‌اندرکاران سلامت آن است که بتوانند روش‌هایی را ارائه دهند تا مردم نسبت به سلامت خود آگاهی پیدا کنند.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: باید مردم روش‌هایی را به کار گیرند که به بیماری دچار نشوند و اگر مبتلا شدند بدانند که چه موقع باید به پزشک مراجعه کنند و به طور کلی خود مردم در سلامتشان دخیل باشند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: البته این مسئله شرایط و اصولی دارد و باید به مردم آموزش صحیح ارائه شود تا نسبت به بدن و فیزیولوژی آن و همچنین بیماری و عوامل بیماری‌زا و شرایط آن آگاهی لازم را پیدا کنند.

 وی افزود: مسئله مهم دیگر آن است که مردم این اطلاعات را از منابع مهم و قابل اعتماد در حوزه سلامت به دست آورند.

رایگانی، خودمراقبتی را مسئله مهم و ضروری عنوان کرد و گفت: نقش رسانه‌ها و صدا و سیما در این امر بسیار مؤثر است و باید توجه داشت که این برنامه‌ها نقش پزشک و درمانگر را انجام ندهند بلکه برای افراد عملکرد طبیعی بدن، وضعیت سلامت و علائم و نشانه‌های بیماری را توضیح دهند که متأسفانه این امر در صدا و سیما دیده نمی‌شود.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: تبلیغ وسیله برای درمان علامت بیماری، بسیار خطرناک است و باید از آن جلوگیری شود چرا که متأسفانه وسایلی را تبلیغ می‌شود که خود وسیله ضد علم است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در حیطه بیماری‌های اسکلتی، عضلانی و عصبی، اولین خودمراقبتی بررسی اولیه سیستم بدنی فرد است و باید هر فرد در هر سنی که قرار دارد، یک بررسی از وضعیت خود داشته باشد و با یک چکاب کلی، وضعیت سلامت خود را توسط یک پزشک معتمد بررسی کند.

وی افزود: یک فرد سالم باید حداقل روزانه 2 تایم 10 دقیقه‌ای ورزش کند، تغذیه مناسب داشته باشد و برای انجام کار نیز از وسایل مناسب استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: افراد میانسال در معرض بیماری‌هایی همچون خطر پوکی استخوان و شکستگی قرار دارند و باید با انجام ورزش مناسب، تغذیه خوب و بهره‌گیری از آفتاب، مصرف لبنیات و در موارد شدید استفاده از داروهای مناسب برای بهبود وضعیت سلامت خود قدم بردارند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، مناسب بودن پیاده‌روها و کف‌پوشها را برای جلوگیری از سقوط افراد،مناسب ارزیابی کرد و گفت: محل زندگی افراد باید نور مناسب داشته باشد همچنین حداقل پله‌ها را دارا باشد و کف آن لیز نباشد تا سلامت افراد را به مخاطره دچار نسازد.

رایگانی تصریح کرد: افراد فعال و شاغل باید در انجام کارهای روزمره از انجام کار به صورت پیوسته و تکراری بپرهیزند و بعد از هر نیم ساعت کار، یک تا دو دقیقه استراحت و تغییر وضعیت داشته باشند.

وی ادامه داد: تطبیق حجم و وزن کار با توان فیزیکی فرد نیز مهم است. افرادی که به فعالیت‌های بی‌تحرک می‌پردازند باید انجام ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند و در هنگام انجام کار، از قرار دادن مفاصل در وضعیت ثابت بپرهیزند و سعی کنند دامنه حرکتی‌شان وسیع باشد تا اندام و مفاصل در یک وضعیت خاص قرار نگیرند.

وی اختلال عمده‌ای را که به ناتوانی منجر می‌شود، سکته قلبی و مغزی عنوان کرد و افزود: کم کردن استرس، انجام ورزش‌های پیوسته، تغذیه مناسب و حذف انواع مخدرها می‌تواند در پیشگیری از سکته قلبی و مغزی مؤثر باشد.

رایگانی داشتن فرهنگ رانندگی را از جمله مواردی دانست که می‌تواند ضایعات و صدمات اسکلتی ـ عضلانی را کاهش دهد و افزود: استفاده از کمربند ایمنی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی باعث می‌شود که صدمات و ضایعات حاصل از حوادث و سوانح به حداقل برسد.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: افراد موتورسوار نیز باید با استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و داشتن سرعت مناسب می‌توانند مانع از بروز حوادث و سوانح شوند چرا که در غیر این صورت ضایعات مغزی، عصبی و شکستگی‌ها در انتظار آنهاست.
انتهای پیام/
 
برچسب ها:
آخرین اخبار