امروز : دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 23
۱۷:۲۷
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 78115
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 91
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مناظره پنج نفره «نگاه شهید آوینی به حوزه فرهنگ» به مناسبت سال فرهنگ و اقتصاد ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مناظره پنج نفره «نگاه شهید آوینی به حوزه فرهنگ» به مناسبت سال فرهنگ و اقتصاد مقاومتی با حضور شهاب اسفندیاری، عبدالله اسفندیاری، بهروز افخمی، شهریار زرشناس و وحید جلیلی عصر امروز (29 فروردین ماه) از شبکه یکم سیما در حال پخش است.

*آوینی فیلسوف نبود، متفکر بود

عبداله اسفندیاری عبدالله اسفندیاری، کارشناس ارشد فرهنگی یا بیان اینکه ‌آوینی در طرح غرب‌زدگی آن تحت تاثیرمرحوم فردید بود، گفت: البته آوینی فیلسوف نبود، متفکر بود و یک متفکری متعهد در جامعه بود که هرجا نیاز جامعه بود، نقش خودش را به خوبی انجام می‌داد.

وی افزود: به همین دلیل در دوره آخر عمر که داور جشنواره شده بود، فیلم سینمایی  قصه‌های مجید پور احمد را به عنوان نمونه‌ای از فیلمساز ملی معرفی کرد. البته نباید آوینی را آنگونه معرفی کرد که پرچمی برای زدن دیگران باشد.

جلیلی: نگاه آوینی به غرب نگاه معتدل و دقیقی است

وحید جلیلی وحید جلیلی کارشناس فرهنگی در این بخش از مناظره گفت: نگاه آوینی به غرب نگاه معتدل و دقیقی است اگر حرفی درباره غرب‌زدگی می‌زند، نمی‌توان به او برچسب زد که غرب را درک نمی‌کند و بسیار سیاه‌اندیشانه و نگاه منفی به غرب نگاه می‌کند. بلکه او جنبه مثبت غرب را نیز می‌بیند.

*آوینی معتقد بود غرب‌زدگان می خواهند دستاورد انقلاب اسلامی را کمرنگ کنند

وی ادامه داد:‌آوینی آدمی است که غرب را می‌شناسد و تفکر عمیقی دارد و همه را نمی‌خواهد به یک چوب براند. بخش مهمی از حرف آوینی این است که غربزدگان تلاش دارند دستاورد عظیم انقلاب اسلامی را به دور بریزند و او با این نوع نگاه غرب‌زدگان مقابله می‌کند.

جلیلی با نقل از گفته‌ای از آوینی مبنی بر اینکه روشنفکران تنها از تصوری که از انقلاب دارند، انقلاب فرانسه است، گفت:‌ آوینی با این نگاه مقابله می‌کرد.

افخمی: لحن آوینی جنگجویانه بود

بهروز افخمی فیلمساز در ادامه این مناظره گفت:‌ لحن شهید آوینی جنگجویانه بود چون سید مرتضی اهل جنگ بود و مهمتر از همه متوجه اتفاقات بیرون بود، سعی داشت از این نکته غافل نشد که چطور می‌توانیم دنیای بیرون خود را بفهمیم.
 
وی افزود: نقد سید مرتضی نقد فلسفی مدرسه‌ای نبود و نگرانی او این بود که خیلی از نیروهای داخل کشور نباید خیال‌پرورانه با موضوعات بیرونی برخورد کنند، بلکه باید اتفاقات و وقایع و رویدادهای ایران را ببینند و به این دلیل انقلاب ایران را با انقلاب فرانسه مقایسه نکنند. به طور مثال، دو سال پیش سریالی در تلویزیون با نام «آخر زمستان» ساخته مهدویان پخش شد که کاملا مطابق الگوی شهید آوینی بود و اگر شهید آوینی هم بود احتمالا چنین فیلم و سریالی می‌ساخت.

زرشناس: آوینی تضاد ماهوی با غرب دارد

شهریار زرشناس عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندبشه اسلامی از دیگر شرکت‌کنندگان این مناظره گفت:‌بهترین گواه برای شناخت آقا مرتضی آثار اوست، ایشان یک شخصیتی است که کاملا مطابق الگو‌های انقلاب اسلامی است و تضادش با غرب ماهویست، بارها با روشنفکران وقت درگیر شده است و به نوعی تئوریسین و ایدئولوگ است.

وی ادامه داد:‌رویکرد آوینی متفکرانه و عمیق بود، آوینی کتابی از یونگر را شرح کرده بود چون یونگر متفکر غربی بود که نهیلیسم را نفی کرده بود و متفکری است که مورد غضب لیبرال‌ها قرار دارد نمی‌توان شهید آوینی را لیبرال جلوه داد که برخی‌ها سعی دارند این انگ را به او بزنند.

در ادامه این مناظره افخمی از زرشناس، پرسید‌چه کسانی می‌توانند آوینی را لیبرال جلوه دهند،

شهریار زرشناس در پاسخ  گفت: آوینی منتقد سیاست‌های فرهنگی خاتمی بود و آوینی منتقد دولت وقت ـ دولت سازندگی ـ‌ و شهردار بود.

شهاب اسفندیاری از دیگر سخنرانان شرکت‌کنندگان مناظره با طرح این مناظره از شرکت‌کنندگان مناظره گفت:‌ مگر آوینی را عده‌ای به لیبرالیسم متهم نکردند و خود شما مقاله‌ای در کیهان ایشان را نقد نکردید، و آیا ارشاد وقت به مسئولیت سید محمد خاتمی به خاطر چاپ عکس او را توبیخ نکردند و این امر باعث ناراحتی او نشد، پس چگونه می‌توان این دو شیوه برخورد با آوینی را جمع کرد.

وحید جلیلی در پاسخ گفت:  آوینی از این منظر غرب‌زدگان را نقد می‌کرد که شماها مدعی هستید که غرب به تمام و کمال توانسته است به مطلوب خود دست پیدا کند و آن را به عنوان الگو پذیرفته و تقلید را  جایز می‌دانید. و به این وسیله تلاش می‌کرد فرصت‌هایی که در فضای فکری ما وجود داشت را آزاد کند، به طور مثال ایشان از فیلم عروس افخمی تعریف کرد و برخی دیگر به او نقد وارد کرده بودند اما ایشان معیارها و اصولش در سینما مشخص بود و معتقد بود که سینما باید پرمخاطب و داستان‌گو باشد.

وی افزود: اگر آوینی با دوستان خود اختلاف دارد، این مزیت جبهه طرفدار اسلامی نشان می‌دهد که نشان‌دهنده این است که این جبهه بسته نیست، اما آوینی در آخر عمر چند برخورد تلخ را تجربه کرده است.

شهریار زرشناس از دیگر شرکت‌کنندگان این برنامه اظهار داشت:‌ در مورد این که من به ایشان اتهام لیبرال بودن را زدم، من هرگز چنین کاری نکردم در فیلم «مرتضی و ما» که آقای کیومرث پوراحمد آن را ساخته بود، به گونه‌ای صحبت‌های من چینش شده بود که چنین چیزی را القا می‌کرد درحالی که او معلم من بود.

وی ادامه داد: در مورد اختلاف با آوینی توضیح می‌دهم برخی از مسئولان و درحالی که مقام معظم رهبری نسبت به جنگ نرم هشدار داده بود زمینه‌سازی جنگ نرم می‌کردند به طور مثال عطاالله مهاجرانی به نشریه گردون متعلق به نسل سوم روشنفکران ایران بود پول می‌داد.

وی افزود: بین کیهان و سوره در مورد نحوه پرداخت به مسئله جنگ نرم اختلافاتی ایجاد شد درحالی که کیهان نقدی را به آوینی نکرده بود و آوینی سردبیر وقت مجله سوره بود.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مثبت آوینی این بود که به جوانان اجازه رشد می‌داد آوینی گرافیستی برای مجله آورده بود و زمانی که بیمار شده بود و سرکار نمی‌رفت آن گرافیست طرح بدی زده بود که موجب اعتراض شد از جمله انتقاد تندی از جانب روزنامه جمهوری اسلامی به او شده بود.

وی افزود: تنها نقد روزنامه کیهان نسبت به آوینی بعد از انتشار آن مقاله «هیچکاک همیشه استاد» بود که آن تیتر را آقای مسعود فراستی زده بود و به این ترتیب آوینی تاوان رشد جوانان را می‌داد.

وی گفت:‌آوینی همیشه رزمنده بود و رزمنده ماند و اولین بار بحث ناتوی فرهنگی را غربی‌ها در سال 1948 افتتاح کردند و بزرگان آن شامل راسل، جرج اورال بودند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار