امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۰۶:۳۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 78146
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ساعت ۱۰:۴۳
تعداد بازدید: 47
فرهاد پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، اظهارداشت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" از حدود ...

فرهاد پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، اظهارداشت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" از حدود 50 سال پیش به عضویت «یاتا» (انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی) در آمده است.

وی ادامه داد: انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی «یاتا» اتحادیه بین‌المللی شرکت‌های هوایی است که دفاتر آن در مونترال کانادا و ژنو سوئیس قرار دارد؛ رسالت «یاتا» راهبری صنعت هواپیمایی و کمک به رشد و توسعه‌ آن در سطح بین‌المللی است و بیش از 240 شرکت هواپیمایی عضو این اتحادیه هستند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: «یاتا» هر دو سال یکبار ممیزی از شرکت‌های هواپیمایی عضو انجام می‌دهد که به اصطلاح IOSA نامیده می‌شود.

وی توضیح داد: IOSA یک سیستم ارزیابی مورد تأیید و قابل اعتماد بین المللی است که برای ارزیابی مدیریت ایمنی و کنترل سیستم‌های ایمنی شرکت‌های هواپیمای عضو ‌یاتا‌ توسط این انجمن بین‌المللی طراحی شده است.

پرورش اضافه کرد: در واقع تمام شرکت‌های هواپیمایی عضو ‌یاتا‌ برای ادامه عضویت در این انجمن هر دو سال یک بار این ممیزی را که حدود 960 مورد در حوزه‌های عملیاتی شامل «مهندسی و تعمیرات»، «خدمات فرودگاهی»، «عملیات پرواز»، «ایمنی» ،«حراست» و «آموزش» است، باید انجام دهند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در واقع این ممیزی جهت افزایش ضریب ایمنی هواپیماها و کاهش بازرسی‌های بی مورد توسط سازمان‌های مختلف طراحی شده است.

وی ادامه داد: اصل موضوع IOSA از حدود 10 سال پیش در «یاتا» طراحی شده است به طوری که بر اساس اطلاع تا کنون 1690 ممیزی توسط یاتا‌ انجام شده است.

پرورش بیان کرد: از سال 2013 موضوع مدیریت ایمنی (SMS) که در ICAO منظور شده نیز در این مقوله گنجانیده شده است، به عنوان مثال اداره هوانوردی آمریکا FAA برای نماد مشترک CODE SHARE شرکت های هوایی موضوع IOSA را ملاک قرار داده است. 

* تلاش دولت کانادا برای تعلیق پروژه ممیزی ایران‌ایر

وی اظهار داشت: به دنبال شدت یافتن تحریم های دولت کانادا، ‌یاتا‌ از تعلیق پروژه ممیزی ‌ایران‌ایر که قرار بود در تاریخ 26 مرداد 1392 انجام شود خبر داد، اما با این حال شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های گسترده و همه جانبه‌ای را جهت متقاعد کردن «یاتا» و به منظور تفکیک موضوع برای انجام ممیزی انجام داد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ظاهراً این مورد تصمیم دولت کانادا و وزارت خزانه‌داری این کشور بود، افزود: آنها مدعی بودند تحریم‌های علیه ایران‌ایر را باید رعایت ‌کنند؛ در همین راستا برخی مزیت‌ها را از ابن ایرلاین گرفتند.

وی توضیح داد: به عنوان مثال از 3 سال پیش سیستم بین‌المللی فروش بلیت را برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قطع کردند، همچنین‌ در سیستم فروش بار، ‌یاتا تسهیلاتی‌ برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر می‌گرفت‌ که ‌ایران‌ایر‌‌ را از این تسهیلات محروم کرد و یا ‌اتاق تهاتری که بین ایرلاین‌ها وجود داشت برای ‌هما‌ ممنوع شد.

پرورش بیان کرد: به هر حال در اقدامی غیرمنتظره، یاتا به ما اعلام کرد که نمی‌تواند ایران‌ایر را از نظر ایمنی بازرسی کند در صورتی که هما به 12 نقطه در اروپا و 30 نقطه در کل دنیا پرواز دارد و همین مورد باید اهمیت موضوع‌ را برای آنها چند برابر کند.

* آنچه بر ممیزی ایران‌ایر در پایان 92 گذشت

مدیرعامل ایران‌ایر گفت: هما تا 12 دسامبر 2013 (پنج‌شنبه 21 آذرماه 92) مهلت داشت که ممیزی شود بنابراین 3 ماه زودتر ‌آمادگی خود را به یاتا برای ممیزی اعلام کردیم.

وی افزود: اگر یاتا در ممیزی‌های خود ایراداتی را از خط هوایی بگیرد (ایراد جزئی)، آن شرکت هواپیمایی 45 روز مهلت دارد که ایراد را رفع کند و سپس گزارش داده و اعلام کند که این ایرادات رفع شده است تا کارشناسان «یاتا» مجدداً آن موضوع‌ها را بررسی کنند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر این ایرادات رفع شود و کارشناسان یاتا بپذیرند، عضویت خط هوایی در یاتا‌ تمدید می‌شود و اگر نپذیرند طبیعتاً ایرلاین از عضویت معلق می‌شود.

وی بیان کرد: پس از امتناع یاتا از حضور در ایران برای ممیزی ایران‌ایر، بارها با مسئولان یاتا مذاکره و اعلام کردیم که این کار آنها غیر عادلانه است در حالی که هما آماده انجام‌ ممیزی است.

مدیرعامل ایران‌ایر اظهار داشت: با توجه به انجام نشدن ممیزی هما در زمان مقرر یعنی 12 دسامبر 2013، طبق مقررات یاتا، ایران‌ایر 3 ماه بعد یعنی حدود 12 مارس 2014 (چهارشنبه 21 اسفند 92) از عضویت یاتا خارج می‌شد.

پرورش اظهار داشت: به موازات مذاکرات 1+5 و اثر بخشی آن درحوزه هوایی از یک طرف و اثر بخشی مکاتبات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با ‌یاتا، پس از مدتی کوتاه موضوع رفع تعلیق ممیزی IOSA به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد و در نتیجه این ممیزی در تاریخ 21/12/92 (12 Mar) توسط یک تیم فرانسوی مورد تایید یاتا قرار گرفت و براساس آخرین استانداردهای ممیزی یاتا (ISM-7) از هما انجام شد.

مدیرعامل ایران‌ایر افزود: این تیم فرانسوی با پرواز ایران‌ایر به تهران آمدند و مدت 5 روز در هما 960 آیتم را در چند حوزه عملیاتی خلبانی، مهمانداری، مهندسی و تعمیرات، خدمات زمینی، خدمات فرودگاهی، دو پرواز بین‌المللی ایران‌ایر، حراست و امنیت پرواز، آموزش، ایمنی و منابع انسانی و مقررات دستورالعمل‌های درون سازمانی،‌ ممیزی کردند.

وی اظهارداشت: نکته قابل توجه این بود که در این 5 روز کارشناسان یاتا هیچ اشکالی از ایران‌ایر نگرفتند زیرا اگر کوچک‌ترین اشکالی اخذ می‌شد باید ظرف 45 روز آن را رفع می‌کردیم در حالی که ما زمان نداشتیم و اگر چند روز می‌گذشت از عضویت یاتا خارج می‌شدیم و بنابراین این موضوع برای ‌هما‌ اهمیت بسیاری داشت.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: هفته‌های پایانی اسفندماه 92 دوران پر التهابی برای نیروهای داخلی و کارمندان ایران‌ایر بود اما آنها اجازه ندادند این استرس ذره‌ای به بیرون منتقل شود.

مدیرعامل ایران‌ایر گفت: در روز 6 مارس‌ کار ممیزی ایران‌ایر انجام شد و نداشتن اشکال در ممیزی، موجب شد که بلافاصله گزارش ممیزی به یاتا ارسال شود.

پرورش ادامه داد:‌ گزارش کارشناسان یاتا 2 روز قبل از آنکه ایران‌ایر از یاتا اخراج شود، در یاتا تصویب و عضویت هما در این انجمن بین‌المللی تثبیت شد و خوشبختانه نام «ایران‌ایر» مجدداً به عنوان «شرکت هواپیمایی مورد تأیید ‌یاتا از نظر ایمنی (IOSA REGISTERY)» در سایت یاتا تا تاریخ دوم آگوست سال 2016 میلادی ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در صورت اخراج هما از یاتا پس از 50 سال عضویت، عضویت مجدد در این انجمن مقررات سنگین و سخت‌گیرانه‌ای داشت ضمن آنکه در شرایط فعلی تحریم و مخالفت کشورهای مختلف، عضویت دوباره هما در یاتا بسیار مشکل بود زیرا عضویت یک ایرلاین در یاتا نیازمند تائید کشورهای مختلف است.

وی اظهار داشت: تفاوت ممیزی امسال یاتا نسبت به دو سال قبل این بود که موضوع SMS (سامانه مدیریت ایمنی) به طور دقیق در ایران‌ایر بررسی شد و مورد تائید کارشناسان یاتا قرار گرفت.

* ممیزی 2016 سخت‌تر خواهد بود/ تلاش برای آماده کردن هما

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: لازم به ذکر است یاتا از سال 2015 میلادی تعریف جدیدی برای حوزه ایمنی آیوسا دارد که آیوسای پیشرفته نام دارد و کمی سختگیرانه‌تر عمل خواهد کرد بنابراین در سال 2016 ممیزی سخت‌‌تری خواهیم داشت که تلاش می‌کنیم با آمادگی کامل در آن ممیزی حاضر شویم.
انتهای پیام/م
برچسب ها:
آخرین اخبار