امروز : یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 26
۲۲:۲۸
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 78721
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 60
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس - گروه ادبیات انقلاب اسلامی؛ «آن جا که خدا را می‌توان یافت» نام قصه‌ای از «استاد عبدالعظیم صاعدی» است. ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس - گروه ادبیات انقلاب اسلامی؛ «آن جا که خدا را می‌توان یافت» نام قصه‌ای از «استاد عبدالعظیم صاعدی» است. او علاوه بر پویایی در نثر، در شعرش نیز موفق است.

قصه مذکور از سال 1345 تاکنون چندین بار تجدید چاپ شده است، اگر این کتاب کم حجم را مطالعه کرده باشید تایید خواهید کرد که نور نماز در سراسر این کتاب جلوه‌گر است.

توجه صاعدی به مقوله مذهب توجیه از سر بینش است و به همین جهت است که به وسیله هنر و شعر در جهت رشد آن گام بر می‌دارد.

صاعدی در کارنامه‌اش دوستی و شاگردی «استاد شهید آیت‌الله مطهری» را نیز تجربه کرده است و از همین رهگذر است که «مقدمه کتاب تماشاگه راز» ایشان را در سال 58 نگاشته است.

صاعدی در عرصه شعر سنتی و نیمایی صاحب آثار قابل تحسینی است.

در حوزه شعر نیمایی آخرین دفتری که از او منتشر شده کتاب «کلاغ‌ها ... نقطه‌های پاییز» نام دارد و توسط انتشارات «تجلی مهر» به زیور طبع آراسته شده است. توجه عبدالعظیم صاعدی به پاییز توجهی مشتاقانه است، به طوری که در نام دو مجموعه شعرش این کلمه بیشتر رخ نشان می‌دهد؛ «پرسه در پاییز، پاییز میهن من است.» در یک کلام به تعبیر خود ایشان «پاییز پرستی‌اش» بی‌سبب نیست.

«پاییز پرستی‌ام/ بی‌سبب نیست/ روز نهم، از ماه نهم/ سال 1324/ سراشیب این فصل/ زادگاه من است.»

(کلاغ‌ها ... نقطه‌های پاییز ص 7)

صاعدی در اشعارش بیشتر بر محور محتوا می‌گردد و اصلا شعرش شعری از سر بی‌دردی و جلف بازی نیست. شعرش از سر اندیشه و تفکر است و خیلی اوقات شعرش تلنگری است که باری از تعلیم به دوش دارد؛

«کلاغ‌ها/ قار قار می‌کنند/ ما/ دار! دار!/ راستی را/ اشرف مخلوقات کیست؟»

و درست است که او شاعر اندیشه است ولی از قالب و قافیه و قیافه شعر غافل نمی‌شود. خیلی اوقات اشعار سپید و نیمایی وی از صنایع لفظی و معنوی سرشار است.

«دلم/ برای شلوغ‌کاری کلاغ‌ها/ جیغاجیغ زاغ‌ها/ تنگ شده!»

با توجه به این که شاعر از صنعت واج‌آرایی سود جسته است، از خواندن این شعر صدای «قار قار کلاغ» نیز به گوش می‌رسد.

استفاده هنرمندانه و اندیشمندانه از کلمه از شگردهای صاعدی است. او هیچ کلمه‌ای را بدون هدف به کار نمی‌برد. در شعر صاعدی همه کلمات حساب شده سر جای خودشان قرار دارند.

صاحب نظران زیادی راجع به آثار و اندیشه «استاد صاعدی» نظر داده‌اند که پیشنهاد می‌کنم حتما آن‌ها را مطالعه فرمایید. از آن جمله می‌توان به دو محقق اشاره کرد؛ «دکتر محمد‌رضا سنگری» و «دکتر محمدیان».

حقیقتا نگاه استادانه صاعدی به اندیشه‌های شاعرانی مثل «فروغ فرخزاد»، «پروین اعتصامی»، «حافظ» و «مولوی» نگاهی خلاف آمد عادت است. باید «خدا باوری در شعر فروغ» و «آینه در آفتاب» و «حافظ در اشتیاق ظهور» را خواند تا به زیبایی‌های قلم و اندیشه این شاعر و منتقد بی‌حاشیه پی برد.

شعرهای زیبا و ستودنی استاد صاعدی را می‌توانید در «باغ پیراهن تو بود»، «ارتفاع بیدار عشق»، «ایستادن روی بال‌ها»، «وقت هلاک خواب»، «پاییز میهن من است»، «نیزه بر پلک پروانه‌ها» و ... به تماشا بنشینید. استاد صاعدی اکنون در آستانه نود و سه سالگی است و در تهران ساکن است و هر کتابی که در سال‌های اخیر چاپ کرده به «حاج‌ محمدباقر توکلی» تقدیم کرده است.
انتهای پیام/ 
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها