امروز : چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 16
۱۸:۳۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 79063
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 18
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «آه با شین» نوشته محمدکاظم مزینانی شب گذشته با حضور محمد حمزه‌زاده ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «آه با شین» نوشته محمدکاظم مزینانی شب گذشته با حضور محمد حمزه‌زاده مدیر انتشارات سوره مهر، محمدرضا بایرامی، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، ناصر کشاورز شاعر ادبیات کودک و نوجوان و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.



 

* قزوه: تالیف کتاب «آه‌ با شین» ادای دین به مرحوم امیرحسین فردی است

در ابتدای این مراسم علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، بیان داشت: امروز از کتابی رونمایی می‌شود که نویسنده آن یعنی آقای محمدکاظم مزینانی را به عنوان شاعر کودک و نوجوان می‌شناختند که علاوه بر شاعری به نگارش اثر نیز توجه ویژه دارند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه ناصر کشاورز و محمد کاظم مزینانی متعلق به سرزمین سمنان و کویر هستند که به  این سرزمین نیز جزایر زبان‌ها گفته می‌شود. سمنان دارای فرهنگ‌های اصیل است چندین زبان در شهرها، شهرک‌های سمنان وجود دارد یعنی از سرخه و بیابانک، سمنان و سنگ‌سر و دامغان زبان‌های بسیاری وجود دارد و شاعران و نویسندگان بسیار زیادی هم از این خطه برخاستند که از جمله آنها در شهر دامغان می‌توان به منوچهر دامغانی که شاعر طبیعت است اشاره کرد.

قزوه ادامه داد: بهار ادبیات و شعر انقلاب علی معلم دامغانی است و از جمله نویسندگان خطه کویر می‌توان به فریدون عموزاده خلیلی و عباس معروفی اشاره کرد که آقای مزینانی هم به این سرزمین تعلق دارد.

وی افزود:‌ چهارشنبه هفته گذشته در استان سمنان بودم که آنها در نظر داشتند طی مراسمی از 114 عنوان کتاب با فرهنگ و تمدن آن شهر رونمایی کنند، در آن روز  14 عنوان کتاب رونمایی شد، منظورم از این سخن این است که در سال فرهنگ و اقتصاد این کار واقعا شایسته تقدیر است که یک استان بعد از گذشت 1400 سال از قدمت زبان فارسی به فکر چاپ مجموعه 140 جلدی می‌افتد که تعدادی از آنها را در همین سال رونمایی کرده است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: کویر همیشه باتفکر همراه بوده است و ستاره‌ها در‌‌ آن نزدیکتر هستند، و به نوعی سرزمین راز و رمزها است که این کتاب هم به همین گونه است، همچنین یکی از مشکلاتی که هم اکنون نویسندگان با آن مواجه هستند این بوده که تسلط عمیقی شاید در داستان داشته باشند اما در واژه ندارند اما نویسنده در این اثر تسلط خوبی بر واژه و کلمه داشته‌ است.

وی اضافه کرد: کلمات در یک اثر باید بتواند از آن فضایی که از یک گل یک تصویر گلی ساخته می‌شود آنقدر در دست نویسنده ورز داده شود تا بدون اینکه رگه‌ای در آن دیده شود نخ تسبیح و یا آن زلالی دیده شود که خوشبختانه این اثر از این صفات برخوردار است.

قزوه ادامه داد: در کتاب «آه باشین» از صنعت هم‌حروفی و واژه‌آرایی زیاد استفاده شده است، یعنی همان واژه‌آرایی که شاعران بزرگ در اشعار و آثارشان از آن استفاده می‌کنند محمدکاظم مزینانی هم استفاده کرده است به گونه‌ای که این اثر اطلاعات خوبی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

به گفته وی برخی‌ها کمتر به علوم آشنا و کمتر اطلاعاتی در حوزه‌های دانشگاهی دارند اما نویسنده کتاب «آه باشین» به خوبی با علوم مختلف آشنایی دارد و از واژه‌ها و کلماتی که کمتر کسی از آن استفاده می‌کند بهره برده است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: نویسنده کتاب «آه باشین» قبل از اینکه به نگارش این اثر بپردازد در حوزه تاریخ‌شناسی و مردم شناسی تحقیق کرده است، همچنین این اثر یک کتاب سه‌‌گانه است که از آه بیشین آغاز شده است و در واقع بازی زبانی محسوب می‌شود که این سه بازی بتواند این سه‌گانه را تکمیل کند و یا بردهای دیگری داشته باشد که بتواند آن را معنا کند.

وی با اشاره به سخنان اخیر رضا امیرخانی، بیان کرد: من به این سخن اعتقاد ندارم که شاعر ورشکسته قصه‌نویس خواهد بود ،بلکه شعر هنر اول ما ایرانیان است چه بسا در ورزش، دویدن هنر اول ما است؛ بنده تفاوت قصه‌نویس و شاعر را در حوصله می‌دانم، شاعر باحوصله می‌تواند یک قصه‌نویس باشد و ترکیب این دو قالب نیز در ادبیات ایران و جهان نیز اتفاق افتاده است.

قزوه درباره دستور زبان فارسی عنوان کرد: برخی‌ها دستور زبان را ساده می‌دانند و تنها فکر می‌کنند این دستور متعلق به دوره راهنمایی و دبیرستان است اما اکنون این درس در رشته دکترا نیز تدریس می‌شود و برای ابتدا و انتها هم بسیار با اهمیت است. به گونه‌ای که بحث فعل را اگر بخواهیم در دستور زبان بررسی کنیم متوجه می‌شویم که بسیاری از شاعران و نویسندگان در به کارگیری دستور زبان مشکل دارند.

وی افزود: حوزه دستور زبان از حوزه‌هایی است که اکثر شاعران ما در این حوزه و به ویژه در حوزه دستور زبان عالی مشکل دارند و در واقع این حوزه در میان شاعران و نویسندگان کشور مغفول واقع شده است و اگر به آنها هم بگوییم شما به دستور زبان فارسی بی‌توجه هستید ولی اما اشتباهاتشان را در قالب وزن بهتر می‌پذیرند.

قزوه ادامه داد: مرحوم فردی کسی بود که جشنواره داستان انقلاب را راه‌اندازی کرد و به نوعی بنیان‌گذار این جشنواره بود به همین منظور معتقدم هر کتابی که در راستای انقلاب اسلامی و این ادبیات نگاشته می‌شود از جمله کتاب «آه باشین» ادای دین به مرحوم فردی است.

به گفته این مقام مسئول در داستان تشبیه را نمی‌بینیم اما در حوزه کودک تشبیه بر استعاره ترجیح دارد اما در کتاب «آه باشین» برخلاف بسیاری از داستان نویسان تشبیه بسیار زیاد است و آن به خاطر تعلق خاطر شاعر به حوزه شعر و ادبیات است.

وی اضافه کرد: اگر کتاب «آه باشین» را فشرده کنیم یک کتاب 70 یا 80 صفحه‌ای شعر را خواهیم داشت، یعنی در واقع این اثر علاوه بر داستان یک کتاب شعر است به همین منظور باید گفت یک شاعر در حوزه داستان اثری خلق کند اما داستان‌نویس اگر بخواهد به این حوزه ورود یابد قطعا یک‌ چیزهایی اضافی خواهد داشت.



 

* روایت ناصر کشاورز از گردابی که محمدکاظم مزینانی او را در آن فرو بردناصر کشاورز شاعر ادبیات کودک و نوجوان، بیان داشت: خودم را صاحب نظر در حیطه رمان و داستان نمی‌دانم و فقط حضورم در این مراسم عرض تبریکی به آقای مزینانی است. وی اضافه کرد: بنده با آقای مزینانی از دوره نوجوانی با همدیگر دوست بودیم و در یک کوچه زندگی می‌کردیم و در یک خیابان با هم بستنی می‌خوردیم و شعرهای همدیگر را می‌خواندیم. شعر کودک را هم با هم شروع کردیم.

کشاورز ادامه داد: آقای مزینانی بر خلاف صحبت‌هایی که گاهی اوقات دوستان به آن درباره داستان‌نویس و رمان‌نویس اشاره می‌کنند باید بگویم که این فرد از همان ابتدا، هم شاعر و هم قصه‌نویس بود. منتها نوشتن رمان همانند شعر نیست، زمان می‌خواهد و باید یک مدت زیادی به آن اختصاص داد و برنامه‌ریزی و هر روز با آن زندگی کرد. حال نمی‌دانم این نویسنده با ین دشواری‌های زندگی، توانسته است این فرصت را برای خودش ایجاد کند و سپس به نگارش کتاب «آه با شین» بپردازد، برای من باعث تعجب است.

وی افزود: محمدکاظم مزینانی شخصیت‌های بزرگ ادبی جهان را نظیر مارکز و برخس را حدود 35 سال پیش به بنده معرفی کرد، اصلاً زندگی این فرد، رمان بود و آثار نویسندگان بزرگ جهان را می‌خواند و در نهایت شعر می‌گفت. حتی شعرهایی که آقای مزینانی در آن دوران گفته است به نقش نشست و مورد توجه بسیاری از دوستان و صاحبنظران قرار گرفت. ا

ین شاعر گفت: با توجه به اینکه بنده شعر کودک و نوجوان ایران را تا به امروز به طور جد پیگیر بوده‌ام با جرأت می‌توانم بگویم که هنوز شعرهای ابتدایی که آقای مزینانی گفته است، تاکنون هیچ کسی نتوانسته است نه تنها تقلید کند بلکه نتوانسته از آنها کپی‌برداری کند، انگار که امضای خودش بود و هیچ کسی نمی‌توانست به این حریم نزدیک شود.

وی اضافه کرد: من و آقای مزینانی قهر و آشتی‌های زیادی داشتیم، این اواخر هم چند سالی اصلاً با هم ارتباط چندانی نداشتیم. تا اینکه سر یک موضوعی با هم چندین پیامک رد و بدل کردیم و ایشان قرار شد به منزل ما بیاید، او به من گفت آیا رمان مرا خوانده‌ای؟ گفتم نه. وقتی این رمان را در دست گرفتم او تا شب یکدم آن را مورد مطالعه قرار دادم. یعنی این کتاب همانند گردابی بود که وقتی وارد آن شدم دیگر امکان خروج نبود.

کشاورز افزود: بنده اصلاً در این کتاب پیگیر داستان نبودم که نتیجه آن چه خواهد شد بلکه مرتباً انگار در گالری حضور یافتم که با کلماتی تزئین شده است که همه آنها نیز بسیار زیبا و همانند لبخند ژکون بود. این شاعر ادبیات کودک و نوجوان گفت:‌ محمد کاظم مزینانی همیشه منتقد بود که شعر باید دارای مهندسی و یک ساختمان باشد. به نوعی این نویسنده اولین استادم در حوزه شعر بود.

وی اضافه کرد:‌ در کتاب «آه باشین» تصاویر زیبایی را مشاهده کرده و لذت بردم حتی این نویسنده به خوبی کویر را توصیف کرده بود. مهندسی کلمات و واژگانی که در فرهنگ و زبان فارسی ما مغفول مانده بودند و به نوعی گم شده بودند همه آنها در این کتاب به خوبی مورد استفاده نویسنده قرار گرفت.

کشاورز ادامه داد: محمد کاظم مزینانی در این کتاب به زیبایی از کلمات و واژه‌ها استفاده کرده بود، اما به گفته خود نویسنده اگر می‌خواست از کلمات محلی و بومی بیشتری در این کتاب استفاده کند قطعاً این رمان به یک رمان محلی و بومی تبدیل می‌شد.

وی افزود: معتقدم نویسنده در این کتاب هیچ زحمت تکنیکی نکشیده است بلکه همه چیزهایی که به رشته تحریر درآورده است، در ذاتش بوده است به گونه‌ای که بارها شعرهایی را از این شاعر دیده‌ام که یک بیت و یا یک کلمه در مصرع وجود ندارد و وقتی از او می‌پرسند که چرا آن را تمام نمی‌کنی می‌گوید نمی‌دانم چه کلمه و واژه‌ای و یا مصرعی برای آن قابل مفهوم است. در صورتی که برخی از شاعرانی که هم عصر ما هستند به کرات به این مقولات می‌پردازند و یکسری جاهای خالی را با الفاظ مختلف پر می‌کنند.

این کارشناس حوزه کتاب کودک و نوجوان گفت:‌ به این رمان می‌توان از زاویه‌های مختلف نگاه کرد که یکی از آنها نوع عددی و مهندسی کلمات و واژه‌ها است. سبک‌های زیبایی که به اندازه در آن استفاده شده است.

وی اضافه کرد:‌ اگر پولدار بودم و ملکی داشتم قطعاً به آقای مزینانی می‌گفتم که در جایی نشسته و تنها به فکر نوشتن باشد اما متأسفانه ندارم به همین‌ منظور معتقدم کسانی که از وسع مالی برخوردار هستند باید به خودشان آمده و از این گونه نویسندگان حمایت کنند چرا که آنها گل‌هایی را می‌زنند که تأثیرگذار است یعنی به‌گونه‌ای که در کتاب «آه باشین» دروازه‌هایی را مشاهده می‌کنیم که مرتب به آن گل زده می‌شود. حال آقایان در میادین فوتبال گل می‌زنند و رقم‌های میلیاردی بر روی آنها سرمایه‌گذاری می‌شود اما باید گفت ارزش این گل با آن گل چقدر متفاوت است؟ چه زمان باید ما به این فکر بیفتم باید چنین گل‌ زدن‌هایی را هم در عرصه ادبیات و فرهنگ مشاهده کنیم گل‌هایی که با ارزش بوده و از اهمیت بالایی برخوردارند.

این کارشناس حوزه کتاب کودک و نوجوان گفت: محمدکاظم مزینانی چه شعر بگوید و چه داستان و رمان بنویسد برای همه اهالی قلم عزیز است. چرا که رگه‌های وجودی خود را توانسته است در آثارش به ویژه کتاب جدید خود بیان کند.

وی اضافه کرد:‌ آقای مزینانی همیشه به من تأکید می‌کرد که شأن انسان از شأن قصه و شعر بالاتر است یعنی انسان باید همانند یک روح آمده و برود و نباید ردپایی از خود به جای بگذارد که بنده همه آن را در ذهنم به ثبت رسانده‌ام.
 


 

* بایرامی: کتاب «آه باشین» طبق استانداردهای حرفه‌ای نوشته شده است

در ادامه این مراسم محمدرضا بایرامی نویسنده و رمان‌نویس، بیان داشت: مزینانی چه نویسنده، چه شاعر و چه بازنویس‌کننده متون کهن باشند انصافاً باید بگوییم که در عرصه ادبیات سنگ تمام گذاشته و عرصه را خراب و مبتذل نکرده‌اند، باری به هر جهت گام برنداشت که این یک اتفاق بسیار خجسته‌ای است که یک نویسنده و یا یک هنرمندی در هر عرصه‌ای که گام برمی‌دارد ارزش قلم خود را بداند و با تمام توان خود در آن عرصه وارد شود آن هم با محدودیت‌هایی که امثال ما داریم.

بایرامی ادامه داد: تلقی من این است دوستانی همانند آقای مزینانی شرایطی دارند که نویسنده کتاب «قمارباز» داشت یعنی در تنگناهایی گیر کرده بود و زمان کمی داشت و در عین حال می‌خواست امضای خود را بزند و کم‌کاری هم نداشته باشد و کاری را بنویسد که پای آن بایستد و در نهایت در آن فرصت کم کاری نوشته می‌شد که ارزشمند بوده و هست و اکنون همان نگاه شده است.

وی افزود: معتقدم اگر این تنگناها نبود در واقع چه اتفاقی رخ می‌داد. یعنی ما در زمانه‌ای هستیم که فکر می‌کنم برای خیلی از چیزهای جزئی و به نوعی چیزهایی که ما را به تعجب وامی‌دارند هیاهوهای زیادی راه می‌افتد. یعنی گاهی اول می‌خندیم و سپس مغلوب و در نهایت باور می‌کنیم که انگار همان طور است که هیاهو شده است و در عرصه ادبیات و داستان‌نویسی این اتفاق روی نمی‌دهد.

این نویسنده گفت: شاید زحمت چندین ساله یک نویسنده را ما در یک ماه در این زمانه بخوانیم به آن تن نمی‌دهیم و این مهم باعث می‌شود که خیلی چیزها را ما نبینیم به گونه‌ای که برای بنده باعث درد است که یک نویسنده چندین سال وقت خود را صرف کند و کتابی بنویسد و با تمام توان کتابی را خلق کند و خیلی راحت جامعه فرهنگی و ادبی ما از کنار آن بگذرد و در واقع کار سر جای خودش ننشیند.

بایرامی افزود: وقتی نویسنده کاری را انجام می‌دهد وقتی کتابی را خلق می‌کند در واقع یک قرارداد نانوشته دارد که دوست دارد او را درک کند و حداقل به او یک خسته نباشید بگویم که او چه کشف شهودی داشته است و چه زجرهایی کشیده و چه هیجاناتی داشته‌اند. اما متأسفانه این اتفاق روی نمی‌دهد و همه ما به نوعی در این هیاهوهایی که برای چیزهای دیگر روی می‌دهد گم می‌شویم و کم‌کم برخی‌هایمان ناامید و در نهایت ترجیح می‌دهیم که کار نکنیم و می‌گوییم برای چه کسی و چه چیزی کار کنیم.

این نویسنده گفت: چرا باید یک نویسنده 5 سال از عمر خود را صرف نگارش یک اثر کند که در نهایت کتابش را تیراژ 2500 نسخه منتشر شود بعد هم تازه برخی‌ها آن را نمی‌خوانند و یا اینکه کتاب اصلاً معرفی نمی‌شود و در پایان نیز کار هم دیده نمی‌‌شود همه ما راه میانبر را بلد هستیم، اما اگر بخواهیم به آن عرصه‌ها وارد شویم کاری برای ما نخواهد داشت، اما در این عرصه چیزی هست که وقتی کسی به آن ورود می‌یابد و آن را در می‌یابد حاضر است همه مشکلات را تحمل کرده و کار را به سرانجام برساند.

وی اضافه کرد:‌ کتاب «آه‌ باشین» بسیار شریف است به گونه‌ای که داستان این کتاب بسیار پر پیمانه است. چه از زندگی گرفته و چه از شخصیت‌ها و تاریخ و جزئیات دیگر مخاطب لحظه‌ای هم احساس نمی‌کند که با مطالب نامفهومی آشنا است.

بایرامی عنوان کرد:‌ مخاطب با خواندن این کتاب با ریزه‌کاری‌های بسیار خواندنی و شگفت‌انگیز مواجه است. حتی شخصیت‌‌سازی، فضاسازی و نقش کتاب به گونه‌ای است که جزو نقشه نویسنده به شمار نمی‌رود بلکه کاری بسیاری حرفه‌ای است.

وی اضافه کرد:‌ افرادی را در پیرامون خود می‌بینیم که شاعران و نویسندگان خوبی نیستند اکنون نمی‌توانم نام آنها را عنوان کنم آن هم به خاطر جوسازی‌هایی که در فضای رسانه صورت می‌گیرد اما باید گفت شاخص‌ترین شعرای ما نویسندگان بسیار بدی هستند به ویژه در بخش نثر و برای بنده هم باعث تعجب است که شاعری که بیشترین سرمایه‌اش واژه است چرا باید وقتی رمانی را به نگارش درمی‌آورد رمان او بسیار شلخته و تکرارهای بی‌مورد است.

بایرامی بیان کرد:‌ کتاب «آه باشین» محمدکاظم مزینانی به گونه‌ای است که نویسنده بیش از 80 واژه و کلمه در آن گنجانده که در واقع به غنای زبان فارسی افزوده است و گاهی اوقات از آن واژه‌ها جمله‌ای ساخته است که می‌توان آن را کنار هم گذاشته و به مفهوم قابل توجه برسیم.

وی افزود:‌ یکی از شاخصه‌های این اثر که موجب جلب توجه مخاطب می‌شود توصیف‌ها است به گونه‌ای که همه توصیف‌های نویسنده انصافاً دلنشین و بکر است. به گونه‌ای که این کتاب نشان می‌دهد ظرفیت‌های خوبی در انقلاب وجود دارد اما برخی‌‌ها دچار کلیشه می‌شوند اما این کتاب دچار این مهم نشده است.

بایرامی عنوان کرد: در کتاب «آه باشین»‌ بار اصلی داستان به همان گذشته بنا شده است اما برخی از داستان‌هایی که درباره انقلاب نوشته می‌شوند گذشته‌ای ندارند، همچنین این کتاب باعث استانداردهای تماماً حرفه‌ای نوشته شده است.

* کتاب «آه با شین» در حوزه هنری رونمایی شد

در  پایان این مراسم تازه‌ترین کتاب محمدکاظم مزینانی با عنوان «آه با شین»‌ رونمایی شد و در نهایت مدیر انتشارات سوره مهر به خاطر نوشتن کتابی تاثیرگذار و ارزشمند در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی از این نویسنده تجلیل کرد.

کتاب «آه با شین» دارای 355 صفحه و با تیراژ 2500 نسخه با قیمت 12 هزار و 900 تومان از سوره مهر سوی حوزه هنری منتشر شده است که دارای 6 فصل نظیر «آنهایی‌ها» «سال سن» «باغ‌های بی‌سیرت»‌«کلت و کتلت»، «از افلاک تا کراک»‌ و «این‌هایی‌ها؟» است و نویسنده کتاب را با شعری از مولانا آغاز کرده که در ذیل آن را می‌خوانید:
آمده‌ای که راز من
بر همگان بیان کنی
وان شه‌ بی‌نشانه را
جلوه دهی،‌ نشان کنی

کتاب «آه با شین» در واپسین روزهای سال 92 توسط سوره مهر منتشر شده است.

دومین رمان بزرگسال محمدکاظم مزینانی بعد از «شاه‌بی‌شین» به نام «آه‌باشین» با موضوع انقلاب است. این رمان اصلاً ربطی به رمان «شاه بی شین» ندارد. «آه با ‌شین» روایت کننده فعالیت یک مبارز انقلابی چپ با فضای فکری کمونیستی است که از دهه 20 شمسی و بدو تولد شخصیت اصلی داستان آغاز می‌شود و تا سال 90 ادامه دارد. در این رمان به نوعی به تناقضات و تفاوت‌های نسلی بین شخصیت اصلی و فرزندش اشاره شده است، این اثر در واقع قسمت دوم یک تریلوژی درباره اوضاع قبل از انقلاب است.

در پشت جلد کتاب «آه باشین» آمده است: نطفه شازده در همین عمارت کاشته شده بود،‌در همین اتاق پنج دری، پای طاقچه‌های گچ‌بری شده و آینه‌کاری، مثل نطفه یک دختر و هفده پسر دیگر، از زن‌های صیغه‌ای و عقدی، آسمان اعیانی عمارت، زن‌هایی با پیراهن حریر عروسی یقه دالور دلبرانه، روی قالیچه‌ای ترکمنی که دو تا غزال از دویست سال پیش میان رج‌های ابریشمی آن گیر افتاده بودند و هر چه می‌دویدند به جایی نمی‌رسیدند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها