امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۰۸:۰۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 79220
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۱۶:۵۲
تعداد بازدید: 70
اردشیر دادرس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه قیمت سی ان جی در استاندارد جهانی از طریق 3 ...

اردشیر دادرس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه قیمت سی ان جی در استاندارد جهانی از طریق 3 روش تعیین می‌شود،گفت: اولین روش برای تعیین قیمت سی‌ان‌جی در جهان وجود گاز و کیفیت آن در کشور مورد استفاده است. روش دوم بحث عرضه و تقاضا و روش سوم تعیین قیمت سی‌ان‌جی بر اساس نرخ دیگر فرآورده‌های نفتی مانند بنزین و گازوئیل است به طوری که در این روش قیمت سی‌ان‌جی یک نسبت از قیمت بنزین و گازوئیل خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در ایران عامل اصلی دیگری که نقش آن نیز از تمام این سه عامل پر رنگ‌تر است در سالهای اخیر ایجاد شده،این عامل را یارانه نقدی خانوارها عنوان کرد.

رئیس انجمن جایگاه‌داران سی‌ان‌جی با اشاره به اینکه در اجرای فاز اول قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دولت برای تامین یارانه نقدی مردم تمام این عوامل استاندارد را کنار گذاشت تا بتواند مبلغ موردنظر خود را تامین کند،گفت: دولت جدید نیز متاسفانه بر این اساس در حال قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی است.
 
 وی توضیح داد: بر این اساس اگر شیب دریافت‌کنندگان یارانه نقدی زیاد باشد قطعا شیب قیمت حامل‌های انرژی زیاد و اگر شیب یارانه نقدی کند باشد، قطعا قیمت حامل های انرژی نیز کند خواهد بود.

دادرس با اشاره به اینکه در روزهای اخیر گفته می‌شود قیمت سی‌ان‌جی حدود 55 تا 60 درصد میانگین قیمت بنزین است، تصریح کرد: اگر دولت قیمت سی‌ان‌جی را 30 تا 45 درصد قیمت بنزین سهمیه‌ای تعیین کند در واقع قیمت سی‌ان‌جی قیمت ایده‌آلی خواهد بود اما اگر این قیمتی که مدنظر دولت است بخواهد در فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها اجرایی شود ضربه‌های سنگینی به مصرف‌کنندگان و صنعت سی‌ان‌جی خواهد زد.

دادرس با اشاره به اینکه سی‌ان‌جی پاشنه آشیل هدفمند کردن یارانه‌هاست، گفت: اگر در فاز دوم هدفمند‌ کردند یارانه‌ها به این صنعت رسیدگی شود و قیمت هر متر مکعب آن به گونه‌ای تعیین شود که مصرف‌کنندگان به جای مصرف بی‌رویه بنزین از سی‌ان‌جی استفاده کنند در واقع هم کنترل مصرف بنزین صورت گرفته و هم نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه دولت می‌تواند قیمت سی‌ان‌جی را به گونه‌ای تعیین کند که مردم در فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها شاهد افزایش قیمت کرایه‌ها نباشند،گفت: هم‌اکنون بخش اعظمی از حمل و نقل عمومی شامل تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها گازسوز هستند. اگر قرار باشد هم قیمت بنزین و هم قیمت سی‌ان‌جی به یکباره افزایش شدیدی داشته باشد آنگاه مشکلات زیادی را برای حمل و نقل عمومی نیز ایجاد خواهد کرد.
انتهای پیام/م
برچسب ها:
آخرین اخبار