امروز : جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 28
۲۱:۳۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 79363
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 44
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، اصفهان شهر آب و آیینه، شهر هنرمندی سرانگشتان میناکار و شهر طنازان با رودی نه آنچنان ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، اصفهان شهر آب و آیینه، شهر هنرمندی سرانگشتان میناکار و شهر طنازان با رودی نه آنچنان خروشان و بناهای تاریخی نامی و نامور در کل دنیا در اردیبهشت ماه با لطافت بهاری تمزیج می‌یابد و به شهری بی‌تمثیل مبدل می‌گردد.

خنکای نسیم بهاری فضای سبز حاشیه زاینده رود و خشت خشت آجرین پل‌های خواجو، جویی، سی و سه پل و شهرستان همراه با اسلیمی گنبدهای فیروزه‌ای با سرانگشت خیال، نسیمی از جنس ابریشم بر رخ انسان می‌پاشد و ماه اردیبهشت اینک برای این شهر صورتی دیگر دارد، هوای بهاری همراه با نام‌گذاری هفته اصفهان از سوم تا نهم اردیبهشت به نام این دیار هنر پرور سبب شده تا اصفهان همانگونه که از ابتدای تاریخ با مردانی همچون کاوه آهنگر، سلمان فارسی، شیخ بهایی، میر فندرسکی و... در عرصه کشورداری موثر باشد، در عرصه ثبت نام خود در تاریخ نیز تاثیری ژرف بگذارد.

اما اینک این نامگذاری منشا برخی اختلافات گردیده و عده‌ای اصفهان‌پژوه این دیار اهورایی را تنها شهر کشور و یکی از معدود شهرهای جهان می‌دانند که دارای زاییچه مخصوص خود است و عده‌ای دیگر شیخ بهایی را موثرترین مردی دانسته‌اند که در هنر و معماری این شهر تاثیری عمیق داشته و روز تولد او را مناسب‌ترین روز برای معرفی این شهر می‌دانند و از این رو، روز سوم اردیبهشت را که به نوعی روز تولد شیخ بهایی معرفی کرده‌اند روز اصفهان اعلام و آن را تا یک هفته متوالی قابل بزرگداشت می‌دانند.

البته نام‌گذاری روزهای سال به نام یک شهر در دیگر شهرهای کشور نیز روال بوده به طوری که روز 14 مرداد به مناسبت صدور فرمان مشروطیت روز تبریز، روز 22 بهمن به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی روز تهران، روز 10 تیر ماه مصادف با سفر امام رضا (ع) به خراسان رضوی روز مشهد، روز یکم شهریور به مناسبت تولد بوعلی سینا روز همدان و روز یکم اردیبهشت به مناسبت رفع استعمار پرتغال روز بندرعباس نام گرفته است.

* شیخ بهایی که بود

اصرار مسئولان و مدیریت شهری اصفهان به رغم اصرار اساتید دانشگاه و اصفهان پژوهان به نام‌گذاری این شهر در روز زاییچه اصفهان در اول آذر ماه، زمینه‌ای می‌شود تا مسبب این نام‌گذاری را بیشتر بشناسیم، شیخ بهاءالدین محمد بن عزالدین، معروف به شیخ بهایی، حکیم، عارف، فقیه، منجم، ریاضی دان، شاعر، ادیب و مورخ بزرگ عصر صفوی است که در 27 ذی الحجه 953 قمری در شهر بعلبک لبنان دیده به جهان گشود و در سال 966 هجری قمری همراه با پدرش عزالدین حسین به اصفهان سفر کرد.

شیخ بهایی علاوه بر شاعری و نجوم در معماری نیز صاحب سبک و اثر بود که از وی آثار عمرانی بسیاری بر جا مانده و از آن جمله می‌توان به حمام معروف شیخ بهایی، طراحی و معماری شهر نجف آباد، حصار شهر نجف اشرف و طومار تقسیم آب زاینده رود موسوم به طومار شیخ بهایی اشاره کرد، شیخ بهایی همچنین در معماری مسجد امام و در اتمام بنای مسجد شیخ لطف الله تأثیرگذار بود.

وی در روز چهارم شوال سال 1030 قمری و به روایتی 1031 در بستر بیماری افتاد و چند روز بعد نیز درگذشت و پس از غسل دادن جسد وی در مسجد جامع عتیق، بنا بر وصیت خودش پیکر او را به مشهد مقدس انتقال دادند.

*قرار بود اول آذر روز اصفهان باشد

حشمت الله انتخابی پژوهشگر و اصفهان شناس در این زمینه معتقد است که شیخ بهایی دانشمند بزرگی است و احترام بر او واجب است، اما از قبل از اسلام برج قوس را طالع و زاییچه اصفهان معرفی کرده‌اند و این نکته در سفرنامه ژان شاردن که در دوره صفویه به اصفهان سفر کرده نیز مطرح شده است.

انتخابی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان تصریح کرد: برج قوس مصادف با آذرماه شناخته شده است که حدود ده سال قبل نیز تعدادی از اصفهان شناسان طی فراخوانی تصمیم گرفتند روزی را به نام اصفهان مشخص کنند که این روز اول آذرماه تعیین شد و در سال 84 نیز این تصمیم به تایید شهردار، دو نفر از اعضای شورای شهر، رئیس میراث فرهنگی وقت استان و تعداد زیادی از اساتید برجسته اصفهان رسید، اما پس از مدتی مسئولان شهری به رغم قولی که داده بودند، روز سوم اردیبهشت را به مناسبت روز تولد شیخ بهایی به عنوان روز اصفهان معرفی کردند، در حالی که در اصل روز تولد شیخ بهایی در صورت بازگرداندن تاریخ قمری به شمسی، سوم اردیبشهت نبوده و روز 8 اسفند ماه است.

*اردیبهشت اصفهان معروف است

عباس حاج رسولی‌ها عضو شورای شهر اصفهان نیز با رد کردن این موضوع گفت: نام‌گذاری روز و هفته اصفهان در اردیبشهت ماه در دور دوم شورای شهر به تصویب رسید و این ماه از نظر جاذبه‌های طبیعت بهترین ماهی است که اصفهان در آن به اوج زیبایی می‌رسد.

وی اظهار کرد: همه مردم ایران به هنر شیخ بهایی مدیون هستند و از سوی دیگر اردیبهشت اصفهان نیز در تمام دنیا معروف بوده، به طوری که حافظ نیز در اشعار خود به این موضوع اشاره کرده است.

*اصفهان، شهر مبارزه اندیشه با خشکسالی

علیرضا روحانی سخنگوی ائتلاف حامیان میراث فرهنگی اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان گفت: اصفهان تنها شهری است در ایران که زاییچه دارد و زاییچه آن نیز در برج قوس مصادف با آذر ماه است که این موضوع در کتب گردشگران داخلی و خارجی و مورخان از جمله میرزا حسن خان جابر انصاری، کمال اسماعیل و شاردن نقل شده است.

وی اضافه کرد: نماد شهر اصفهان که از پیش از اسلام طراحی شده و اکنون در سر در بازار قیصریه این شهر قرار دارد، به شکل بدن یک ببر، سر انسان و دمی به شکل اژدها است که سر انسان با کمان، تیری را به سمت دهان اژدها نشانه رفته است و بسیار به نماد برج قوس که نیمی انسان و نیمی اسب است شباهت دارد.

سخنگوی ائتلاف حامیان میراث فرهنگی اصفهان علت تفاوت اندک این نماد با نماد برج قوس را ناشناخته دانست و افزود: بسیاری از اصفهان شناسان داخلی و خارجی بر این باور هستند که اصفهان همیشه با خشکسالی مواجه بوده و در آذر ماه بیشترین بارنگی را داشته است و به این ترتیب سعی کرده‌اند نشان دهند که سر انسان به عنوان نماد خرد و اندیشه با تیر و کمان به جنگ خشکسالی که نماد آن اژدها بوده برخاسته است.

روحانی خاطرنشان کرد: اکنون با انبوهی از مستندات و ادله معتبر در زمینه تاریخچه و زاییچه اصفهان که می‌تواند از نظر اقتصادی، گردشگری، سیاسی و فرهنگی برای این شهر موثر باشد، روز سوم اردیبهشت به عنوان روز اصفهان نام گرفته است در حالی که می‌توانست این روز تنها به بزرگداشت شیخ بهایی اختصاص یابد و همان روز اول آذر روز اصفهان نام بگیرد.

*در گرو نام نمانید، میراث را دریابید

محمود رضا شایسته مدرس گردشگری و اصفهان پژوه نیز در این زمینه گفت: خواص و جهانگردان بسیاری که هر کدام بالای یکصد سفرنامه به چاپ رسانده‌اند، وقتی به اصفهان آمده بر این موضوع اعتراف کرده‌اند که اصفهان شهری است که انسان تمام وجود خودش را در آن تجربه می‌کند.

وی تصریح کرد: انتخاب روز اصفهان جای هیچ بحثی ندارد، اما در انتخاب این روز هر کسی از ظن خود شد یار من مصداق واقعی و عینی پیدا کرده است.

نویسنده کتاب اصفهان بهشتی کوچک، اما زمینی خاطرنشان کرد: اکنون تعدادی از اصفهان دوستان آذرماه را روز اصفهان می‌دانند و تعدادی دیگر نیز اردیبهشت را و این موضوع اصلاً نمی‌تواند منشأ اختلاف باشد، بلکه باید سعی و تلاش شود تا اصفهان همان شهر افسانه‌ای تاریخ باقی بماند.

وی افزود: اصفهان پژوهان و دوست داران اصفهان قاطعانه از مسئولان شهرشان انتظار دارند تا برای ساماندهی این فضا تلاش کنند تا آن ظرفیت‌های لازم احیا شود و موانع رشد و اعتلای فرهنگ اصفهان برداشته شود.

شایسته اضافه کرد: آینده میراث فرهنگی اصفهان در دست خودمان است و اگر روند شتابان فعالیت‌های عمرانی شهر که در چند سال اخیر شتاب بیشتری پیدا کرده، ادامه یابد قطعاً زیبایی‌های شهر تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و اصفهانی باقی نمی‌ماند تا بر سر روز نکوداشت آن اختلاف ایجاد گردد.

گفتنی است، بنای این شهر را طهمورث، سومین پادشاه از سلسله پیشدادیان بنا نهاده و در طول تاریخ به نام‌های «جی»، «پارس علیا»، «گابیان»، «سپاهان»، «صفاهان» و «اصفهان» معروف بوده است، همچنین «استرابون» جغرافی دان یونانی در 2000 سال قبل از اصفهان به عنوان مرکز ایران یاد کرده بود.
انتهای پیام/63031/صا30
برچسب ها:
آخرین اخبار