امروز : جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 2
۲۲:۱۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 79385
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 71
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار سعید منتظرالمهدی طی یادداشتی به بررسی عملکرد پلیس در نوروز ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار سعید منتظرالمهدی طی یادداشتی به بررسی عملکرد پلیس در نوروز 93 براساس نظرات مسافران نوروزی پرداخته است.
 
در این گزارش بخوانید:
  سرآغاز
 
هر ساله با سرآمدن و رویش و زایش دوباره بهار عطرآگین و در ایام فرخنده ای که از دیرباز نوروزش نام نهاده ایم ، خیل عظیم شهروندان بار و بنه سفر می‌بندند و رو به سوی دیاری غیر از شهر و روستای محل گذران مستمر خود می نهند تا هم خستگی جسمی و روانی از تن خویش بیرون کنند و هم با ذخیره انرژی، خود را برای تلاش و فعالیت مجدانه در سال پیش رو مهیا نمایند. نوروز امسال نیز بیش از هر سال دیگری شهروندان شادخو و فهیم ایرانی سفر بر بستند و رو به اماکن مذهبی و تفریحی کشور پهناور نهادند تا تعطیلات نه چندان کوتاه نوروزی را در حال و هوای دیگری بسر برند.
 
اما کارکنان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ، همانند برخی نهادهای اجتماعی و امدادی و خدماتی دیگر، در تمام این مدت حضور درجاده ها و معابر تردد شهروندان و خدمت رسانی مستمر به آنان را بر استراحت و مرخصی و ماندن در کنار خانواده ترجیح دادند تا بلکه از این طریق ایمنی و آسایش و آرامش حداکثری را برای هموطنان عزیز خود به ارمغان آورند. آیا آنان توانستند این هدف را محقق سازند؟
 
مرکز سنجش افکار ناجا برای یافتن پاسخ به این سئوال و چندین سئوال دیگر مبادرت به انجام یک مطالعه پیمایشی

( نظرسنجی مقطعی ) نمود. در سطوری که در پی می‌ آید خلاصه‌ای از نتایج حاصل از آن پیمایش گزارش می‌شود.
 
الف - روش شناسی  
1- حجم نمونه و ویژگی های ‌آن
 
این پیمایش بر روی نمونه ای به حجم 6587 نفر از مسافران 18 سال به بالای نوروزی و نیز تعدادی از کسانی که به منظور راهنمایی یا اعمال قانون توسط ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شده بودند، اجرا شد.
 
اندکی بیش از نیمی از حجم نمونه ( یعنی 51 %) را مردان و بقیه ( 49%) را بانوان کشورمان تشکیل می دادند.
 
پاسخ دهندگان از گروه‌های تحصیلی مختلف ( بی‌سواد تا دکترا ) و مشاغل متفاوت ( اعم از مشاغل آزاد و دولتی تا زنان خانه دار) انتخاب گردیدند.
 
2- ابزار اندازه‌گیری
 
برای اندازه گیری متغیرهای نسبتاَ پرشمار پیمایش از یک مقیاس مداد – کاغذی چند ماده ای که بر اساس طیف 5 درجه ای لیکرت تهیه شده بود، استفاده شد. این مقیاس پیش‌تر بر روی یک نمونه کوچک 100 نفره اجرا ء شد و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج حاصله نشان داد که‌ مقیاس از پایایی بالا ( 87/0 ) برخو ردار است.
 
ب- یافته های نظرسنجی  
1- استان مبدا مسافرت
 
در سئوال نخست پرسشنامه از مسافران پرسیده شد که مبداَ مسافرت آنان کدام استان کشور بوده است؟
 
نتایج حاصل نشان داد استان‌های تهران ، خراسان رضوی و اصفهان به تر تیب با 19 در صد ، 6/7 در صد و 7 درصد بیش ترین تعداد مسافران را به خود اختصاص داده اند. در واقع یک سوم کل مسافران نوروزی امسال از این سه استان رو به استان‌های دیگر نهاده بودند.
 
2- وسیله نقلیه مورد استفاده
 
یافته‌ها آشکار ساخت که حدود 80 درصد مسافران با وسیله شخصی و 20 درصد دیگر با قطار ، اتوبوس ، مینی بوس و سواری مبادرت به مسافرت کرده اند.
 
3-اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از دستبرد احتمالی به منزل
 
نتایج حاصل از نظرسنجی آشکار ساخت که اغلب شهروندان هشدارهای امنیتی پلیس را در مورد مراقبت از منزل و اموال شخصی به هنگام مسافرت جدی گرفته اند . به گونه ای که بیش از 76 در صد آنان اذعان داشتند منزل خود را به یکی از بستگان ، دوستان و همسایه های قابل اعتماد سپرده اند به همین خاطر با فراغ خاطر مبادرت به مسافرت نموده اند.
 
4- رضایت از گشت های کلانتری در ایام نوروز
 
حضور پرشمول ماموران پلیس پیشگیری ناجا ( یعنی کلانتریها و پاسگاهها ) در مکان‌های تردد و اسکان مسافران، برای حفاظت و حراست ازآنان ، از چشم تیزبین مسافران دور نمانده است. بگونه ای که بیش از 67 درصد آنان در پاسخ به این سئوال که ” حضور ماموران گشت کلانتری و پاسگاه را چقدر چشمگیر می دانید ؟ “ اظهار داشتند که ” حضور پلیس چشمگیر بوده است “
 
5-میزان احساس امنیت در مورد منزل مسکونی در حین مسافرت
 
3/63 در صد پاسخ دهندگان در پاسخ به این سئوال که ” درطول مسافرت چه میزان از امنیت منزل خود مطمئن هستید“ ؟ به گز ینه خیلی زیاد و زیاد ، 7/17 درصد تا حدودی و بقیه ( 19 درصد ) گزینه کم و خیلی کم را علامت زدند. میانگین کل احساس امنیت منزل نیز حدود 85 درصد گزارش شده است.
6- توقف توسط پلیس و اعمال قانون (جریمه)
 
حد ود 2 درصد از رانندگان اظهار داشتند که در طول مدت مسافرت توسط پلیس متوقف شده اند. 2/25 در صد از این افراد ( یعنی آنانی که توسط پلیس متوقف شده بودند ) اظهار داشتند که به دلیلی تخطی از قوانین راهنمایی و رانندگی ( اعم از سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز ، نبستن کمربند و نظایر آن ) اعمال قانون ( جریمه و توقف خودرو شده اند). بقیه رانندگان متوقف شده (یعنی حدود 75 در صد اظهار داشتند که تنها تذکر دریافت داشته اند و یا راهنمایی شده اند و یا خود درخواست راهنمایی داشته اند).
 
7- رضایت از عملکرد مجموعه پلیس
 
رضایت مسافران از عملکرد پلیس با مولفه‌های ز یر اندازه گیری شد:
 
رفتار و برخورد با مردم
 
نحوه پاسخگویی به درخواست مسافران
 
حضور به موقع در محل بروز حادثه احتمالی
 
رعایت قانون و مقررات در برخورد با مردم
 
قاطعیت و اقتدار در برخورد با متخلفین
 
نتایج حاصل نشان داد که میانگین رضایت از این 5 مولفه از 65 تا 75 ( یا میانگین 69 از 100 ) بوده است. به عبارت دیگر ، حدود دو سوم مسافران در حد کاملاَ مطلوب از پلیس رضایت داشته اند، در حالی که رضایت یک سوم دیگر آنان کمتر از حد مطلوب بوده است.
 
8- سنجش عملکرد پلیس راهنمایی و رانندگی
 
با سنجش نظرات پاسخ دهندگان در مورد مولفه هایی نظیر روان ‌سازی ترافیک جاده ها ، تامین امنیت جاده ها ، اطلاع رسانی ترافیکی ، برخورد با رانندگان پرخطر و جز آن ، عملکرد پلیس راهنمایی و رانندگی مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که میانگین رضایت رانندگان 85 از 100 است . به تعبیر روشن تر ، مردم به پلیس راهنمایی و رانندگی نمره 17 از 20 داده اند .
 
9- رضایت تلاش پلیس برای تامین امنیت اجتماعی
 
میزان رضایت شهروندان از تلاش های پلیس برای ارتقای امنیت اجتماعی شهروندان در مولفه‌های جانی ، مالی ، ناموسی با چهارگویه اندازه گیری شد. نتایج حاصل نشان داد که 80درصد آنان در این خصوص رضایت کامل ( خیلی زیاد و ز یاد ) دارند.
 
10- مقایسه عملکرد ناجا در ایام نوروز با 6 سازمان دیگر
 
در یکی از مواد مقیاس اندازه‌گیری عملکرد نیروی انتظامی در ایام نوروز با سازمان‌های دیگر ( هلال احمر، اورژانس، راه و ترابری، امداد خودرو، شهرداری و سازمان گردشگری ) مقایسه شد. نتایج نشان داد که :
 
39 درصد مسافران عملکرد ناجا ر ا بالاتر از 6 سازمان دیگر ارزیابی نمودند.
 
50 در صد در حد سازمان های دیگر گز ارش نمودند.
 
11 درصد کمتراز سازمان‌های دیگر اعلام نمودند.
 
11- مقایسه عملکرد ناجا در نوروز 93 با نوروز 92

گروه زیادی از مسافران ( حدود 92 درصد ) اعلام داشتند که در نوروز سال 92 نیز به مسافرت رفته ‌اند. از این گروه خواسته شد که عملکرد ناجا را در نوروز سال جاری با نوروز سال گذشته مقایسه نمایند. 6/65 درصد آنان اظهار داشتند که ” عملکرد پلیس به صورت چشمگیری بهتر شده است “

تیجه‌گیری
این نظرسنجی نشان داد که:

1- اغلب شهروندان عملکرد نیروی انتظامی در نوروز سال 93 را رضایت آمیز می دانند. به باور بسیاری از آنان، تمهیدات پلیس رضایت و امنیت آنان را فزونی بخشیده است.
 
2- اغلب شهروندانی که به مسافرت نوروزی رفته اند توصیه‌های ایمنی و هشدارهای مکرر پلیس را جدی گرفته اند و اقدامات لازم را برای پیشگیری از دستبرد به منازل خویش انجام داده اند.
 
3- بیش تر مسافران نوروزی عملکرد همه سازمان‌های درگیر در خدمت رسانی نوروزی را مطلوب و رضایت آمیز ارزیابی نمودند. تعداد زیادی از آنان معتقدند که پلیس عملکرد بهتری از خود نشان داده است.
 
4- رضایت از عملکرد و رفتار و برخورد کارکنان ر اهنمایی و رانندگی بسیار مطلوب بوده است. چه ، این پلیس از هیچ تلاشی برای افزایش ایمنی و آرامش مسافران پر تعداد نوروزی فروگذار نکرده است.
 
5- تنها تعداد قلیلی از مسافران نوروزی از قوانین راهنمایی و رانندگی تخطی کرده اند. این گروه نیز اظهار داشته‌اند که من بعد تمام تلاش خود را بکار خواهند بست تا از قوانین تبعیت نمایند.
 
خلاصه آنکه ، نتایج این نظرسنجی نشان داد که شعار نوروزی پلیس ، یعنی ” امنیت ، سلامت و نشاط؛ رهاورد نظم و قانون “ به صورت رضایت آمیزی محقق شده است.
برچسب ها:
آخرین اخبار