امروز : یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 23
۰۶:۴۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 79513
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۱۰:۲۱
تعداد بازدید: 28
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از کتاب «دوازدهم» نوشته علی موذنی در بنیاد ادبیات داستانی ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از کتاب «دوازدهم» نوشته علی موذنی در بنیاد ادبیات داستانی با حضورحجت الاسلام سید مجید پورطباطبایی، فیروز زنوزی جلالی، محمدرضا گودرزی و محمد حسنی مدیر عامل مستعفی بنیاد ادبیات داستانی برگزار شد.

* پور طباطبایی: موذنی از آنجایی که در زیر پرچم چپ یا راست نیست بایکوت شده است

حجت الاسلام پور طباطبایی مشاور بنیاد ادبیات داستانی در این مراسم اظهار داشت: یکی از داستان‌های کوتاه موذنی که در سال های گذشته در نشریه دوران منتشر شد، در مجله دوران در کنار این داستان قصه‌ای از گلیشری، هم منتشر شده بود خواننده با خوانش دو داستان این برداشت برایش پیش می‌آمد که گلشیری، شاگرد دسته چندم علی موذنی است.

مشاور مذهبی بنیاد ادبیات داستانی ایران خاطرنشان کرد: در داستان دیگری از این نویسنده، دست هدایتگر در پلنگی جلوه می کند که رزمنده زخمی ای را در ارتفاعات بازی دراز نجات می دهد و در دیگر آثار موذنی نیز این حضور را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: موذنی اگر چه برخی از کارهای خود را به سفارش نوشته است اما در کارهای وی احساس سفارشی بودن، مشخص نمی‌شود. به عنوان مثال در رمان «ملاقات در شب آفتابی»، مخاطب با نوشته همراه می‌شود و احساس سفارشی بودن نمی‌کند زیرا نوشته از دل نویسنده در آمده است و شاید این دست هدایتگر، سوژه را به نویسنده سفارش داده است.

به گفته وی، وقتی به نویسنده پیشنهاد می‌شود که برای امام زمان(عج) بنویسد، ناخودآگاه می ‌ایستد و حس احترام جامعه مذهبی ما به امام زنده، به زیبایی و بدون افتادن در دامن شعار دادن، بیان می‌شود.

این مشاور مذهبی گفت: موذنی از آنجایی که در زیر پرچم چپ یا راست قرار نمی گیرد، مورد بایکوت قرار گرفته است و هم از سوی دگراندیشان مورد حمله واقع شده است و هم از سوی طرف مقابل.

مشاور مذهبی بنیاد ادبیات داستانی ایران افزود: کار دیگر علی موذنی، شب نامه، بلندترین رمان ادبیات داستانی ایران است که به علت دشمنی با ادبیات انقلاب اسلامی و بی انصافی در حق وی، دیده نشده است.

وی تاکید کرد: نقطه قوت موذنی در این است قهرمانان وی بسیار واقعی دیده می شوند و این واقعی بودن تا حدی است که در رمان «نه آبی نه خاکی» رزمنده ای تصویر می شود و به یکی از لشکرهای سپاه منتصب می شود و تا به حال چندین بار بچه های این لشگر به قصد پیدا کردن این هم سنگر خود، اقدام کرده اند و این چنین داستان را واقعی تصور کرده اند.

* زنوزی: امیدوارم جامعه ادبیات داستانی ایران، به دور از حاشیه، از این کار ارزشمند استقبال کند

در ادامه فیروز زنوزی جلالی نویسنده، و منتقد ادبیات داستانی اظهار کرد: چندی قبل، در جایی قرار بر این شد که از بین آثار 25 ساله ادبیات دینی، انتخاب کنیم و داوری کنیم و علی رغم حجم زیاد آثار، به اثر در خورد توجهی دست نیافتیم.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به تولید آثار دینی شد، اما این آثار، بیشتر به مستقیم گویی پرداختند و اثر درخور و شاخص پدید نیامده است. نویسنده به محض این که وارد این عرصه می شود یا شعار می دهد یا وارد روضه خوانی ادبی می شود.

زنوزی جلالی خاطرنشان کرد: پرداختن به این عرصه ها کار هر کسی نیست و به جهت وجود برخی خط قرمزها، جسارتی می‌خواهد و موذنی از کسانی است که این دغدغه در وی هست و اگر ملاقات در شب آفتابی تا امروز به آثار این نویسنده نگاه کنیم، باورمندی را در آثار وی می بینیم.
وی افزود: پس از انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به تولید آثار دینی شد، اما این آثار، بیشتر به مستقیم‌گویی، سینه‌زنی و نوحه‌خوانی ادبی پرداختند و اثر درخور و شاخص پدید نیامده است. نویسنده به محض این که وارد این عرصه می‌شود یا شعار می‌دهد یا وارد روضه‌خوانی ادبی می‌شود و به نوعی کار هنرمندانه نیست.

زنوزی جلالی افزود: به دلیل وجود برخی خط قرمزها پرداختن به این عرصه کار هر کسی نیست و جسارت می‌خواهد، کسی که وارد این عرصه می‌شود، باید تبعاتش را نیز بپذیرد، موذنی از کسانی است که این دغدغه درونی را دارند و اگر «ملاقات در شب آفتابی» تا باقی آثار این نویسنده را نگاه کنیم، باورمندی را در آثار وی می‌بینیم.

کارشناس برجسته ادبیات داستانی ایران تصریح کرد: در رمان «دوازدهم» نیز این باورمندی مشخص است و استاد داستان نویسی که وارد عرصه نوشتن برای امام زمان(عج) می شود، می گوید که باید نشانه ای برای نوشتن این داستان پیدا کنم و تا نشانه ای را نمی بیند، کار را شروع نمی کند و این بخش داستان، بسیار طبیعی و روان است.

وی افزود: در ادبیات داستانی ما باورمندی مسئله بسیار مهم است و در ادبیات داستانی ما این مسئله که من آن را زمینه علاقمند سازی می نامم، کمتر دیده می شود اما در آثار موذنی این مسئله به زیبایی ارائه شده است که شیوه ارائه آن در رمان «مامور» علی موذنی کم نظیر یا حتی بی نظیر است.

زنوزی جلالی با اشاره به ویژگی های خاص رمان "دوازدهم" خاطرنشان کرد: در "دوازدهم" با داستان روبرو هستیم اما در عین حال واقعیات زندگی امام زمان(عج) نیز به ما گفته می شود و از سوی دیگر، تعلیق شگفتی در این رمان وجود دارد که انسان اجازه رها کردن کتاب را به خود نمی دهد و در واقع کتاب انسان را رها نمی کند.

این منتقد ادبیات داستانی ایران تصریح کرد: ارتباط صمیمی و جذاب میان خواننده و کتاب در «دوازدهم» بسیار شگفت انگیز است و یک نویسنده جز این هنر دیگری ندارد که چنین ارتباطی را ایجاد کند. موذنی در واقع دستش را روی قلبش گذاشته است و این کار ادامه دارد و همچنان می نویسد.

وی افزود: موذنی در آثار خود، حرف نمی زند بلکه نشان می دهد و این کار چکیده همه درس های ادبیات داستانی دنیاست و مشابه این در نهج البلاغه نیز توسط حضرت امیر (ع) آمده است که خطاب به مالک می گوید ای مالک به من چیزی را نگو بلکه چنان بنویس که انگار به من نشان داده ای و موذنی چنین کاری را می کند.
زنوزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بدون تعارف در دوران نقاهت ادبیات داستانی قرار داریم،‌دهه 90 ، یک دهه خشک و بیابانی است، این موضوع در جوایز جلال ، پروین و ... مشاهده می‌شود ، حجم آثار بسیار است،  اما زمانی که قصد معرفی اثر شاخص را داریم، اثری نمی بینیم. بنابراین انتشار رمان «دوازدهم» را باید به فال نیک گرفت.

زنوزی تصریح کرد: نوشته موذنی بر دل می نشیند و امیدوارم جامعه ادبیات داستانی ایران، به دور از حاشیه، از این کار ارزشمند استقبال کند. از سوی دیگر وجود بنیاد ادبیات داستانی ایران، مسئله ارزشمندی است که باید آن را به فال نیک گرفت و فارغ از همه مشکلات، همین که چنین آثاری در این بنیاد منتشر می شود، جای قدردانی دارد.

* گودرزی: ساختار این رمان، قصه در قصه و اصطلاحات هزار و یک شبی است

محمدرضا گودرزی، هم در این مراسم به برخی نکات درباره نویسندگی پرداخت و  اضافه کرد: خواننده‌ها با مباحث گونه ای، تکلیف خود را با متن می دانند و این کتاب، آمیزه ای از گونه های تاریخ، فیلم نامه و رمان است که در مجمع زیر عنوان رمان دینی قرار می گیرد.

داستان نویس و منتقد برجسته ادبیات داستانی ایران افزود: «دوازدهم» مخاطب تلویحی دارد و این به این معنی است که مخاطب مشخصی مد نظر نویسنده نیست. در این رمان، کسی که به مباحث دینی علاقمند است در کنار کسی که به مباحث فرمی توجه دارد، از کتاب استفاده می کند.

وی تصریح کرد: نویسنده با مطرح کردن جمله ابتدایی کتاب و با کمک، کمک‌واژه‌ها به سراغ موضوع می رود و گونه ها را ترکیب می کند و از سوی دیگر این رمان، ترکیب راوی را نیز می بینیم به طوری که در صفحه 143، بین اول شخص و سوم شخص، جابجایی ایجاد می شود که برای داستان نویسان، درسی خوب به حساب می آید.

گودرزی خاطرنشان کرد: «دوازدهم» ایهام دارد زیرا هم راجع به امام دوازدهم است و هم در کلاس درس استاد داستان نویسی، دوازده هنرجو وجود دارد و از سوی دیگر، رمان حالت فراداستان دارد و نویسنده در نوشته حضور دارد و از سبک های جدید نوشتن بهره جسته است.

داستان نویس و منتقد برجسته ادبیات داستانی ایران افزود: راوی در کنار روایت داستانی مذهبی، به طور ظریف یک داستان لطیف و عاشقانه را روایت می کند و با اینکه مستقیما به مسئله داستان ربطی ندارد، اما اضافی نیست که امروزه به این گونه روایت ها، واحد تکمیلی روایی می گویند که در پس زمینه جریان دارد و کارکرد خود را دارد.

وی تصریح کرد: ساختار این رمان، قصه در قصه و اصطلاحات هزار و یک شبی است و در قصه هایی که هنرجویان می خوانند این مسئله مشخص است.

وی تصریح کرد: در کل رمان یک کشمکش فرمی وجود دارد که آیا حدیثه راوی باشد یا جعفر کذاب و در نهایت جعفر انتخاب می شود زیرا می تواند به هر جایی در جهان داستان سرک بکشید و دیگر نکته مهم این کتاب، استفاده از تجربیات شخصی نویسنده است.

* حسنی: نزدیک به 50 قرارداد مجموعاً بسته‌ایم و مجموع آنها کمتر از یک چهارم میلغ که فصل یک بازیکن فوتبال هم نیست

حسنی در این مراسم اظهار داشت: خوشحالم روزهای آخر حضورم در بنیاد ادبیات داستانی همزمان با رونمایی این کتاب شده است.

وی افزود:  رمان «دوازدهم» را خواندم و لذت بردم ؛ به شدت معتقد هستم حرف خوب را باید خوب زد و آقای مؤذنی استاد این است که حر‌ف‌های خوب را خوب در قالب هنری بیان کند.

وی با اشاره به اینکه کتاب «دوازدهم» ذوابعاد است، گفت: کارهای متوسطی هم از سوی بنیاد ادبیات داستانی منتشر شده است که برخی از آنها برای ابتدای کارهایمان بود اما برخی کارهای ما خاص و خوب هستند، افتخار می‌کنم بنیاد ادبیات داستانی این اثر را منتشر کرده است.

مدیرعامل اسبق بنیاد ادبیات داستانی ضمن بیان اینکه برخی آثار جنبه‌های متفاوت دارند عنوان کرد:‌ در جامعه‌ای که قرارداد برخی بازیکنان فوتبال در یک فصل به اندازه بودجه ماست به حوزه ادبیات توجهی نمی‌شود. هم حاکمیت باید توجه داشته باشد و هم مردم اما مردم اغلب به رسانه‌ها توجه می‌کنند ولی ارزش قلم و ادبیات باید جدی گرفته شود.

حسنی که دلخوری‌های فراوانی طی سال‌های فعالیت در حوزه فرهنگ داشت لب به گلایه گشود و افزود:‌ ما بنیادی هستیم که بضاعت اندک داریم ،اما دستگاه‌های مسئول کجا هستند تا بیایند چنین آثاری را معرفی کنند آنچه من را آزار می‌دهد این است که چرا آن مسیری که روشن است و باید آن را به سرعت انتخاب کنیم تعلل می‌کنیم. همواره می‌نالیم که سینمای ضعیفی داریم، آثار ادبیات نمایشی تلویزیون در حال ضعیف شدن است و استقبال از آثار تجرمه بیش از تألیف است و... پایگاه همه اینها قلم و ادبیات است شاخص‌ها را باید دریافت کرد و از افراد برجسته تجلیل و حمایت نمود. در نشریه‌ای خواندم که نوشته بودند بنیاد چه هزینه‌هایی کرده است، چه خرج‌هایی داشته اما من می‌گویم ما نزدیک به 50 قرارداد مجموعاً بسته‌ایم و مجموع آنها کمتر از یک سوم یا چهارم یک فصل یک بازیکن فوتبال هم نیست.

وی ادامه داد: برخی رسانه‌ها باید نیت خوب دغدغه‌های ما را نقد می‌کنند. یک ناشر خصوصی مرا دیده است و می‌گوید چرا به فلان نویسنده به جای دو قران سه قران می‌دهید!! هرکس با دستگاهی قراردادی می‌بندد می‌گوید سفارش‌نویسی است اما این حرف معنایی ندارد. چرا که دایره‌های مشترک جهت‌گیری‌های نویسنده و مجموعه‌های سفارش‌دهنده اگر همسو و منطبق باشد اثری خلق می‌شود اما اثر مؤذنی از ویژگی‌اش آن است که خواندنی است.

* موذنی: شاگرد گلشیری هستم

در پایان این مراسم مؤذنی نویسنده اثر در جملاتی کوتاه ابراز داشت: خود را مستحق این تعاریف نمی‌دانم شاید رسم جلسات رونمایی همین باشد که نویسنده را مورد تفقد قرار می‌دهند تا از کاری که انجام می‌دهد پشیمان نشود. من 18 ماه نوشتم و لذت بردم. کشفیات زیادی داشتم از این رو پشیمان نیستم.

این نویسنده خاطرنشان کرد:‌رمان دوازدهم حاصل مفاهمه و گفت‌وگو با آقای محمد حسنی است که زمینه‌اش را در جلسات متعدد فراهم کرد، از حسن نظر بلندی نظر وی تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: حدود 20 سالی است که با آقای طباطبایی گپ می‌زنیم، اما باید بگویم من همیشه خود را شاگرد گلشیری می‌دانم و از او بسیار چیزها آموخته‌ام.

وی عنوان کرد:‌ داستان نویسی در مملکت ما کاری دشواری است که باید قدر بدانیم، هر نویسنده با هر زمینه فکری شأنیت خود را دارد چراکه نویسنده در حال عرق‌ریزان روح است .
انتهای پیام/
 
برچسب ها:
آخرین اخبار