امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۰۲:۰۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 79520
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۱۰:۲۴
تعداد بازدید: 21
محسن پور سیدآقایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس اظهار داشت: توسعه شبکه حمل و نقل ریلی در زیرساخت و ...

محسن پور سیدآقایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس اظهار داشت: توسعه شبکه حمل و نقل ریلی در زیرساخت و توسعه متوازن و پایدار، نقشی اساسی داشته و از اولویت‌های بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: با توجه به سهم تعیین‌کننده این حوزه در تولید ناخالص ملی، می‌توان به نقش پیش‌نیازی این حوزه در توسعه بخش‌های اقتصادی، تجارت، صنعت، کشاورزی و دیگر زیر بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و به ویژه اشتغال‌زایی بالای آن پی‌برد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: از سوی دیگر به لحاظ وجود مزایای نسبی حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای در امور حمل و نقل انبوه بار و مسافر به خصوص در مسافت‌های طولانی، کاهش قابل ملاحظه در مصرف انرژی (گازوئیل)، ایمنی بالا و حفاظت از محیط زیست به دلیل مصرف سوخت فسیلی کمتر و رفاه و آسایش بیشتر، تأثیر قابل‌توجهی در کاهش قیمت تمام شده در حمل و نقل بار و مسافر دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تلاش شده است‌ نقشه راهبردی در سامانه حمل و نقل ریلی طراحی شود و پیرو آن بتوان در عرصه عمل، زمینه توسعه راه‌آهن و نیز بهره‌وری استفاده از امکانات شبکه ریلی موجود را متناسب با نیاز کشور فراهم کرد.

* وضعیت پروژه‌های ریلی راه‌آهن در مسیر کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: به منظور راه‌اندازی یک ترانزیت بین‌المللی کارآمد باید گسستگی‌ها، نواقص و کمبودهای عملیاتی را مرتفع کرد تا به بازدهی و قابلیت اطمینان زنجیره حمل و نقل افزوده شده و به استفاده بهینه از موقعیت استراتژیکی خود در مسیرهای بین‌المللی بین اروپا، جنوب و مرکز آسیا دست یافت.

پورسیدآقایی ادامه داد: در حال حاضر به منظور گسترش کریدورهای عبوری از کشور پروژه‌های متعددی در حوزه ریلی به انجام رسیده و یا در دست اجرا دارد و متولیان ریلی درصدد هستند، تا با اجرایی شدن این پروژه‌ها، کشور ایران سهم قابل توجهی از بازار حمل و نقل بین‌المللی ریلی را کسب کند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: هم‌اکنون کریدورهای بین‌المللی و منطقه‌ای از دو جهت شمالی ـ جنوبی و شرقی ـ غربی از خاک جمهوری اسلامی ایران عبور می‌کنند.

* انجام مطالعات کریدور ‌شمال ـ جنوب‌

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در کریدور شمال-جنوب‌، مبدأ ‌کریدور، اروپای شمالی (کشور فنلاند) و کشور مقصد آن جنوب خلیج فارس‌، کشورهای حوزه اقیانوس هند و دریای عرب و کشورهای آسیای جنوب شرقی به طول 5058 کیلومتر است.

وی با بیان اینکه نوع حمل و نقل در این کریدور استفاده سیستم حمل و نقل ریلی و دریایی است، ادامه داد: اقدامات در دست انجام برای فعال‌سازی کریدور شمال ـ جنوب شامل مسیر ریلی قزوین - رشت - انزلی - آستارا است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به‌ عدم اتصال چابهار به شبکه سراسری راه‌آهن کشور، اضافه کرد: مسیر ریلی قزوین تا آستارا در شمال کشور به طول 375 کیلومتر، جهت ارتباط با آذربایجان و روسیه است؛‌ این محور تکمیل‌کننده کریدور شمال ـ جنوب از شمال اروپا به کشورهای خلیج فارس و جنوب‌شرق آسیا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در حال حاضر زیرسازی محور قزوین ـ رشت به طول 205 کیلومتر به اتمام رسیده، محور رشت ـ انزلی نیز در مرحله زیرسازی بوده و مطالعات مرحله دوم محور رشت ـ آستارا به طول 167 کیلومتر تکمیل شده است.

* محور ریلی گرگان ـ اینچه‌برون در شرق دریای خزر

پورسیدآقایی بیان کرد: ساخت محور ریلی گرگان ـ اینچه‌برون در شرق دریای خزر، کریدور جدید ریلی مکمل شمال ـ جنوب را تشکیل می‌دهد که کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان عضو ان هستند.

وی اظهار داشت: این محور ریلی ‌926 کیلومتر طول دارد که 700 کیلومتر آن در خاک ترکمنستان، حدود 90 کیلومتر آن در جمهوری اسلامی ایران و 144 کیلومتر در خاک قزاقستان است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: 144 کیلومتر سهم قزاقستان در سال 91 افتتاح شد و سهم‌ ایران (از گرگان تا اینچه برون) در خردادماه 1392 افتتاح شده است.

* کریدور چین ـ خاورمیانه ـ اروپا

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: کریدور دیگر مسیر ترانزیتی چین ـ خاورمیانه ـ اروپا است که‌ حلقه‌‌ مفقوده آن در طول مسیر، محور دور دریاچه وان در ترکیه است که هم‌اکنون بارها از طریق فری‌بوت از این مسیر عبور داده می‌شوند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: مبدأ این کریدور کشور چین و مقصد آن کشور ترکیه به سمت اروپای شرقی است؛ این کریدور در طول مسیر از کشورهای چین، میانمار، هند، بنگلادش، پاکستان، ایران، ترکیه و بلغارستان می‌گذرد.

پورسیدآقایی یادآور شد: نوع حمل و نقل در این کریدور، حمل و نقل ریلی و فری‌بوت در منطقه دریاچه وان ترکیه است.

وی اظهار داشت: اقدامات در دست انجام برای فعال‌سازی بدین صورت است که در حال حاضر مسیر کرمان ـ بم ـ زاهدان جهت اتصال با راه‌آهن پاکستان و برقراری کریدور و ریلی پاکستان ـ ایران ـ ترکیه در مرداد 1388 عملیاتی شده است.

* تکمیل کریدور شرق ـ غرب

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: وجود حلقه‌های مفقوده در طول مسیر کریدور شرق-غرب (مسیر بصره به شلمچه و اراک به خسروی) در راستای کریدور شرق ـ غرب و اتصال با سوریه و دریای مدیترانه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هم‌اکنون ساخت مسیر خرمشهر، شلمچه به طول 16 کیلومتر در خاک ایران به پایان رسیده و بهره‌برداری شده است و اقدامات لازم در بخش عراق به طول 35 کیلومتر در دست انجام است.

وی ادامه داد: مسیر اراک تا کرمانشاه به طول 266 کیلومتر در حال ساخت است که قسمت اراک ـ ملایر به طول 90 کیلومتر در سال 1390 افتتاح شد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: عملیات اجرایی در حد‌ فاصل ملایر ـ کرمانشاه به طول 176 کیلومتر در حال اجرا است ضمن آنکه زیرسازی مسیر کرمانشاه ـ خسروی نیز 25 درصد پیشرفت دارد.

* کریدور جدید ریلی ایران ـ افغانستان ـ تاجیکستان ـ قرقیزستان و چین

پورسیدآقایی اظهار داشت: محور خواف ـ سنگان ـ‌ هرات، در مسیر کریدور جدید ریلی ایران ـ افغانستان ـ تاجیکستان ـ قرقیزستان و چین است که احداث خط‌آهن خواف ـ سنگان ـ هرات 191 کیلومتر (77 کیلومتر داخل ایران و 114 کیلومتر در خاک افغانستان) طول دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: دو قطعه از مسیر در خاک ایران و دو قطعه در خاک افغانستان بوده که در حال حاضر زیرسازی دو قطعه در خاک ایران به اتمام رسیده و عملیات روسازی شروع شده است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در خاک افغانستان نیز زیرسازی قطعه سوم به طول 63 کیلومتر توسط ایران پایان یافته و آماده عملیات روسازی است.

پورسیدآقایی بیان کرد: قطعه چهارم نیز پس از تأمین مالی پروژه از سوی دولت افغانستان توسط جمهوری اسلامی ایران احداث می‌شود.

* اقدامات داخلی در راستای توسعه کریدورهای بین‌المللی

معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح اقدامات داخلی در راستای توسعه کریدورهای بین‌المللی اظهار داشت: پروژه قزوین ـ رشت ـ آستارا، پروژه راه‌آهن قزاقستان ـ ترکمنستان ـ ایران، پروژه اتصال ریلی ایران و عراق، راه‌آهن خرمشهر ـ شلمچه ـ بصره و اتصال ریلی در مسیر کرمانشاه ـ خسروی ـ خانقین ـ بغداد را میتوان برخی از این فعالیت‌ها برشمرد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: پروژه توسعه و تجهیز ایستگاه سرخس، پروژه احداث راه‌آهن چابهار ـ زاهدان، اتصال ریلی به افغانستان، پروژه اتصال ریلی ایران ـ افغانستان ـ ازبکستان ـ تاجیکستان ـ چین و رایزنی‌ها در خصوص بازسازی محور تفتان ـ کویته پاکستان از دیگر اقدامات داخلی در راستای توسعه کریدورهای بین‌المللی است.
انتهای پیام/ب
برچسب ها:
آخرین اخبار