امروز : جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 2
۲۱:۲۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 80331
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 41
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- مهناز سعیدحسینی: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره تاکید فراوان و ویژه‌ای بر مساله فرهنگ داشته‌اند اما ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- مهناز سعیدحسینی: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره تاکید فراوان و ویژه‌ای بر مساله فرهنگ داشته‌اند اما بررسی سخنان ایشان در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که بیش از پیش بر این موضوع تاکید کنند و تبلور این تاکیدها را می‌توان در سخنان ایشان در گفت‌گو با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، سخنان با اعضای هیات دولت و حتی سخنان و تاکید ویژه ایشان در نامگذاری امسال دنبال کرد.

یکی از مهم‌ترین نهادهای فرهنگی در کشورمان که جایگاه بسیار بالایی در قانون جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ برای آن در نظر گرفته شده و اعضای آن از جمله مهم‌ترین شخصیت‌های کشور هستند، شورای عالی انقلاب فرهنگی است که می‌تواند و باید در حوزه فرهنگ همواره دست بالا را داشته باشد. اما درباره عملکرد این شورا و اینکه چرا سیاست‌های فرهنگی کشور ما با وجود این نهاد دست بالا با تغییر دولت‌ها دچار تغییر می‌شود و اینکه چرا به دغدغه‌های فرهنگی رهبر انقلاب آن چنان که باید و شاید پاسخ داده نمی‌شود،‌ در ذهن ما و خیلی‌های دیگر سوال وجود دارد به همین دلیل سراغ دکتر جواد محمدی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، کارشناس فرهنگی و عضو شورای تخصصی مهندسی فرهنگی شورای انقلاب فرهنگی رفتیم و با او این سوال‌ها را درمیان گذاشتیم. آنچه که در ادامه می‌خوانید متن و گفت و شنود ما با این استاد دانشگاه است.

**نتیجه فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوس است

فارس: یکی از مهم‌ترین سوال هایی که در اذهان عموم مردم وجود این است که در جمهوری اسلامی برای حیطه فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه کلانی در نظر گرفته شده است که از سیاستگذاری تا نظارت بر اجرای سیاست‌ها را شامل می‌شود، اما چرا نتیجه فعالیت های شورا در حوزه فرهنگ زیاد محسوس و ملموس نیست؟

این حرف شما را نمی‌توان پذیرفت ، مثال‌های زیادی از نتایج ملموس فعالیت‌های شورا می توان مثال زد از جمله منشور توسعه فرهنگ قرآنی ، آیین نامه کرسی‌های نظریه پردازی و کرسی‌های آزاد اندیشی ، مصوبات حوزه زنان ، مقابله با آثار تهاجم فرهنگی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای ، اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب ، لزوم پیش بینی پیوست فرهگی برای طرح‌های اقتصادی و عمرانی ، اساسنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و ساماندهی تاسیس و نظارت بر بازی سراهای رایانه‌ای ، تاسیس دانشگاه معارف اسلامی ، تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی، سند تحول راهبردی نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران ،تصویب نقشه جامع علمی کشور، جذب اعضای هیأت علمی. شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش سیاست گذاری دارد البته سیاستی که در حکم قانون است و امام خمینی (ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب بر این مساله تاکید داشته‌اند که مصوبات شورا در حکم قانون است و چون کار شورا سیاست گذاری است، سیاست چیزی نیست که شما بخواهید بلافاصله در اجرا اثراتش را ببینید.

**مصوبات شورا وقتی عملی می‌شود که همه به وظایفشان عمل کنند

نکته دیگر اینکه فرهنگ زمان بر است و تحولات فرهنگی نتیجه‌اش در طولانی مدت نشان داده می‌شود. البته از آن سو تخریب فرهنگی اثرش سریع‌تر است و معمولا انسان در مسیر نفسانیات سریع‌تر قدم بر می‌دارد تا در راه هدایت. و طبق همین خصلت انسان در قرآن آمده: والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات. یعنی نوع انسان‌ها در خسران هستند مگر کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند. بنابر این مبارزه با نفس و ساختن یک بنای صحیح سخت‌تر است و برای همین پاداش چنین کاری بهشت در نظر گرفته شده. بنابراین تغییر فرهنگ چه فرهنگ عمومی و چه فرهنگ ملی و چه فرهنگ حرفه‌ای نیاز به زمان دارد، این بعد دوم ماجرا. بعد سوم قضیه هم این است که شورا یک سری سیاست‌هایی دارد ولی اجرای آنها به عهده دستگاه‌های اجرایی کشور است. دو مثال می‌زنم. فرهنگ حجاب و عفاف و مصوبه‌هایی که ما درباره بازی ‌های رایانه‌ای و اسباب بازی‌ها داشتیم. در فرهنگ عفاف و حجاب برای 29 دستگاه مستقیما وظیفه تعریف شده است. از نیروی انتظامی و وزارت بازرگانی بگیرید تا وزرات ارشاد و صدا و سیما. نیروی انتظامی بخش آخر این حلقه است. همه این بخش‌ها باید وظایف خود را خوب انجام دهند و در آخر نیروی انتظامی وارد شود.

**شورا وظایفش را تمام و کمال انجام داده است

به منظور اجرائی کردن مصوبات خود شورا در تعامل با دستگاهها در دهه اخیر تحولات چشمگیری را شاهد بوده است از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد: نگاشت نهادی در مصوبات خود، حضور نمایندگان شورای عالی در نهادها، دریافت گزارش عملکرد 6 ماهه و یکساله نهادهای فرهنگی ، ایجاد ساختار معاونت نظارت و راهبری مصوبات و همچنین معاونت امور مجلس در جهت ارتباط مستمر با دستگاهها، حضور نمایندگان دستگاهها در شوراها و جلسات مختلف دبیرخانه، افزایش تعامل با دولت و مجلس در خصوص اجرای نقشه جامع علمی کشور. شورای عالی در قالب ستاد راهبری نقشه به صورت منظم از دستگاه ها گزارش می‌گیرد و با همکاری آنها برنامه‌ریزی می‌کنند. بعضی از مصوبات شورا احتیاج به تصویب مجلس دارد تا به صورت قانونی با ردیف بودجه مشخص در بیاید. لذا همان طور که شورا از قوای مقننه و مجریه و قضاییه تشکیل شده است، همین قوا هم باید بیایند و زمینه اجرایی شدن مصوبات را فراهم کنند. مثل این است که بگوییم چرا مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام اجرا نشد؟ پاسخ این است که چون کار مجمع سیاست گذاری کلان است نه اجرا. شورا هم به فرموده مقام معظم رهبری قرارگاه اصلی علم و فرهنگ کشور است و تدوین سیاست‌ها و نظارت بر آنها را باید انجام دهد. شورا وظایفش را تمام و کمال انجام داده و کارهای کارشناسی عمیقی در این سال‌ها روی موضوعات متنوع از جمله سند مهندسی فرهنگی انجام شده است.

**اولویت اول بعضی مسئولان اقتصاد است نه فرهنگ

فارس: ضمانت اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟ ما قوانین خوبی در حوزه فرهنگ در شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم اما همان طور که مقام معظم رهبری در آخرین سخنانشان با اعضای شورا داشتند به موضوع مهم ضمانت اجرای مصوبات شورا هم اشاره کرده بودند. مثلا در بحث و عفاف و حجاب 29 دستگاه موظف شده‌اند کار انجام بدهند اما خروجی که باید، دیده نمی‌شود و انگار جایی از کار می‌لنگد. کجای کار می‌لنگد؟

یکی از نیازهای اساسی ما حاکم شدن رویکرد فرهنگی در تصمیمات ،عزل و نصب‌ها ، مقررات و... است. حضور روسای قوا در شورا ضامن اجرای مصوبات است. حضور وزرا و مسئولان دستگاه‌هایی که کار مرتبط دارند، ضمانت اجرای مصوبات است. منتها مسائل اقتصادی سبب می‌شود اولویت اول برخی مسئولان اقتصاد شود. بنده معتقدم اگر توجه به فرهنگ شود، می‌توانیم اقتصاد را هم بسازیم. یکی از مهم‌ترین اهداف تحریم‌های دشمنان نظام این است که ارزش‌ها و آرمان‌های خود را فراموش کنیم و برویم سراغ موضوعاتی که اقتصادی باشد تا تحریم‌ها را کم کنیم و در نتیجه بحث‌های فرهنگی در حاشیه قرار بگیرد و آرمان‌ها و ارزش‌ها کم رنگ شود. اگر دستگاه‌ها هم  صرفا به سمت اقتصاد بروند، فرهنگ در حاشیه قرار می‌گیرد.

**رشد فرهنگی پیش شرط رشد اقتصادی

من دو مثال می‌زنم. آیا کیفیت بالای محصولات موضوع اقتصادی است یا فرهنگی؟  کارگری که پیچ ماشین را خوب سفت نمی‌کند یا تولید کننده ماشینی که از لوازم خوب استفاده نمی‌کند، فرهنگ کار ندارد، در نتیجه محصول بی‌کیفیت به مردم ِمی‌دهد، یا مثلا کسی که جاده سازی می‌کند، وجدان کار نداشته باشد و  درصد شن و ماسه و قیر را کم و زیاد کند و جاده و خیابان استاندارد را تحویل ندهد، آسفالت‌ها خیلی زود خراب می‌شوند. اینها معضلات فرهنگی است یا اقتصادی؟ پس اگر جامعه از بعد فرهنگی اصلاح نشود،‌ اقتصادش هم رشد نمی‌کند. مقام معظم رهبری هم فرمودند فرهنگ فضای تنفسی یک جامعه است و حاکم است بر نظام‌ها دیگر. اگر عمیق به آینده نگاه کنیم به شرطی می‌توانیم رشد اقتصادی و سیاسی و اجتماعی داشته باشیم که رشد فرهنگی داشته باشیم.

**تغییر فرهنگ فقط بر عهده شورای عالی نیست

فارس: نمود این تغییرات چه طور باید در رفتار مردم دیده شود. شما فکر می‌کنید با مصوباتی که مثلا درباره فرهنگ کار یا فرهنگ ترافیک دارید، می‌توانید این رفتارها نادرست را تغییر دهید؟ شما به زمان هم اشاره کردید که به نظر می‌رسد از زمان پیروزی انقلاب تا الان فرصت مناسبی برای فرهنگ سازی داشتیم تا نمود خیلی از اصلاحات را در رفتار مردم ببینیم.

تغییر فرهنگ فقط بر عهده شورای عالی نیست. شورای عالی با ابزار سیاستگذاری در واقع برای دیگر بخش‌های نظام ریل گذاری می‌کند در این خصوص مجلس شورای اسلامی، دولت، و قوه قضائیه و دیگر نهادها و دستگاههای ذی‌ربط نیز نقش و سهم دارند . نظیر رسانه ملی البته تمام اینها در حکم بسترسازی است و خود مردم نیز باید اراده و عزم و مشارکت داشته باشند . با ساماندهی این عوامل و افزایش مشارکت مردم این تغییرات فرهنگی انشاءالله حاصل خواهد شد.

**کاش رشد اخلاقمان همانند رشد علممان بود

البته ما در کشور نسبت به قبل از انقلاب تحولات خوبی داشته‌ایم. چه در علم و چه در اقتصاد و چه فرهنگ. منتها در بعضی عرصه‌ها این تغییرات کندتر بوده و یا حتی معضلاتی نیز داشته‌ایم، کاش این معضلات را نیز نداشتیم و در جامعه رشد اخلاق و فرهنگ هم همانند رشد علمی بود .مقام معظم رهبری چند بار اشاره کردند و در سخنرانی سال گذشته در خراسان شمالی اشاره کردند که چرا ما در بعضی حوزه‌ها نقص داریم؟ به خصوص در فرهنگ عمومی. ما نباید انکار کنیم که ایرادهایی داریم اما کشور از ابتدای انقلاب با دشمنان نظام در ستیز بوده. ما دوران جنگ تحمیلی را داشتیم و بعد از آن هم درگیر مبارزه‌های اقتصادی و فرهنگی بوده‌ایم. این جور نبوده که کشور ما بدون معارض باشد. ما سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم. پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم،‌ نقاط ضعفی هم داریم. ما الان در بعضی رشته‌های علمی به چشم انداز 1404 رسیده‌ایم. در نانو تکنولوژی و هوا فضا و سلول‌های بنیادی به افق چشم انداز رسیده‌ایم. در عرصه‌های اقتصادی و نظامی هم رشد خوبی داشتیم. اما در بحث فرهنگی چون هم عمیق است و هم زمان برو هم دشمنان زیادی داریم دچار ضعف‌هایی هستیم. یعنی ماهواره‌ها و سایت‌ها سال‌ها است بر علیه نظام کار می‌کنند. دنیا دو طرفه است و هم ما و هم دشمنان روی مردم خودمان کار می‌کنند.

**اجرای درست قانون عامل رشد فرهنگ عمومی است

در عرصه فرهنگی یکی از محورهایی که می‌تواند در فرهنگ عمومی تاثیر گذار باشد، اجرای درست و کامل قانون است. وقتی قانونی درست اجرا نمی‌شود، نظارت بر اجرای قانون و اصلاح فرایندها و برخورد با متخلف شاه کلید حل مشکلات و معضلات است. درباره همین مصوبه عفاف و حجاب، اگر دستگاه‌ها به درستی به وظایفشان عمل می‌کردند،‌ مشکلات زیادی حل می‌شد.

فارس: پس مشکل اصلی این است که دستگاه‌ها به وظیفه خودشان عمل نمی‌کنند؟

بله. قانون باید کامل اجرا شود. تبیین و توجه کافی به قانون صورت پذیرد، با متخلف نیز برخورد شود و مردم نیز به وظایف خود آشنا شوند.  مثالی می‌زنم اگر شما به یکی از کشورهای اروپایی بروید که مثلا در عرصه فرهنگ ترافیک زبان‌زد است و بررسی کنید چرا به چنین جایگاهی رسیده‌اند، خواهید دید که هم قانون ترافیکشان درست است، هم کامل اجرا می‌شود و هم برخورد با متخلفان بی ملاحظه است. چنین می‌شود که رعایت قانون ترافیک بعد از مدتی فرهنگ می‌شود. ما هم اگر به درستی در همین موضوع قوانین راهنمایی رانندگی وارد شویم، پلیس بلافاصله جریمه کند و برخورد با متخلف قاطع باشد بسیاری از قوانین این حوزه نهادینه شود.

**دین مردم به کمک قانون می‌آید

البته ما یک پشتوانه اعتقادی و دینی بین مردم داریم که به کمک قوانین آمد. و به اجرای قانون کمک می کند که بسیاری از کشورهای غربی از این نعمت محروم هستند. مثلا چند سال پیش در کانادا در یکی از خیابان‌های اصلی مونترال برای چند ساعت برق می‌‌رود و در همین فاصله از صبح تا ظهر بسیاری از فروشگاه‌های این خیابان غارت می‌شود. چون  سیستم نظارتی در آن فاصله از کار افتاده بود. اگر آن اتفاق در کشور ما بیفتد و برق برود، چنین اتفاقی می‌افتد؟ نه چون مردم پشتوانه اعتقادی و دینی دارند. پس پشتوانه اعتقادی ما به کمک قانون می‌آید و ما باید این را غنیمت بشماریم. پس به نظر من تدوین صحیح قانون، اجرای درست آن، برخورد با متخلف‌ و اصلاح فرایندها یکی از مهمترین راه کارهای حل مشکلات ما است. گاهی اوقات اطلاع رسانی به خوبی انجام نشده است گاهی اوقات سیستم نظارت و ارزیابی ضعیف است، گاهی اوقات قانون به صورت ناقص اجرایی می‌شود، همه عوامل این چرخه را باید ملاحظه کرد. البته ارتقاء معارف دینی مردم و آگاهی های آنها در این مسیر از ضروریات است.

**فرهنگ به سازمان بازرسی نیاز ندارد

فارس: من از صحبت‌های شما این طور نتیجه گرفتم که شورای انقلاب فرهنگ، به عنوان اتاق فرمان فرهنگ کشور، آن بازوی نظارتی لازم برای تحقق اهدافش را  ندارد که بتواند پیگیری کند چرا قوانین اجرایی نشد. تایید می‌کنید؟

مشکل فرهنگ با زور و اجبار و برخوردهای آمرانه حل نمی‌شود. باید افکار و دلهای نخبگان و مردم پذیرش داشته باشند. اذهان باید اقناع شود. حوزه فرهنگ برای فرهنگ سازی نیاز به یک بازوی قوی بازرسی مثل سازمان بازرسی کل کشور ندارد. به یک بازوی قوی مثل رسانه نیاز دارد. شورا در واقع پیگیری می‌کند، گزارش هم گرفته می‌شود. اما دستگاه‌ها باید این را عملیاتی کنند. شورا وظیفه‌اش را انجام داده است. دستگاه‌ها باید اجرا کنند. اجرا نشدن برخی مصوبات را که مصوبه مجلس هم دارد باید از مجلس خواست که از دستگاه‌ها بخواهد گزارش بدهند که چرا اجرایی نشده است. این باید مطالبه افکار عمومی شود که چرا مصوباتی مانند عفاف و حجاب که با این کار عمیق و وسیع توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است، اجرا نشده است. رسانه‌ها باید از کمیسیون فرهنگی مجلس بخواهند، چرا اجرایی نشده است.

مجلس باید دستگاه‌ها را بخواهد. بودجه دست مجلس است و اگر دستگاهی حرکت مطلوب را نداشته باشد، مجلس بازوی نظارتی کافی را دارد تا از راه بودجه فشار بیاورد. باید برای موضوعات مهمی مانند جمعیت، عفاف و حجاب، مهندسی فرهنگی کمیته مشترک بین شورا ، مجلس ،دولت و حتی قوه قضائیه تشکیل شود تا به صورت موضوعی اجرائی شدن انها پی‌گیری شود تا محقق شود.

**مجلس باید اجرای مصوبات شورا را پیگیری کند

فارس: پس شورا بازوی نظارتی ندارد؟

همانگونه که اشاره کردم فرهنگ برای پیشبرد اهدافش نباید از قوه قهریه استفاده کند . البته در فاز آسیبهای اجتماعی و اخلاقی و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، قضیه کاملاً متفاوت است و بایستی هم دفاع کرد و هم به دشمن حمله . شورا بازوی نظارتی دارد اما اینکه برخورد قهری انجام شود، شورا در این فاز وارد نشده است. مجلس بودجه را تصویب می‌کند و دستگاهها در قبالش باید به مجلس پاسخگو باشند. مصوبه شورا سیاست است که باید تبدیل به قانون شود. قانون را مجلس تصویب می‌کند و مجلس باید پیگیری و نظارت لازم را انجام دهد.

**دولت‌های مختلف و راه‌های متفاوت برای رسیدن به یک هدف واحد

فارس: در همین حوزه سیاست گذاری شورا نقش بی نظیری دارد و مقام معظم رهبری هم از آن به عنوان اتاق فرمان علم و فرهنگ کشور نام بردند و قطعا باید بالاترین جایگاه را در حوزه فرهنگ داشته باشد اما با عوض شدن دولت‌ها و تغییر رویکردهای فرهنگی، تغییر رویه در حوزه فرهنگ کشور کاملا مشخص است. انگار نه انگار که اتاق فرمان ثابت مانده است و تغییر رویه‌های فرهنگی با زاویه‌های زیاد در کشور دیده می‌شود که نشان می‌دهد، انگار فرمان فرهنگ  دست دولت‌ها و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با عوض شدن هر دولت تغییرات به سرعت در همه حوزه‌ها اعمال می‌شود. مثلا بحث ممیزی کتاب که یکی از جدی‌ترین بحث‌های فرهنگی در دولت اخیر است، در ماه‌های اخیر با حملات بسیاری مواجه شده و اتفاقا تغییر رویکردهای محسوسی  هم در این زمینه دیده می‌شود در حالی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره مصوبه دارد و هر گونه تغییری در این قانون باید از راه شورا باشد اما با این وجود تغییرها اعمال می‌شود و ما خروجی متفاوت فرهنگی با تغییر دولت ها می‌بینیم. چرا؟

اکثر اعضای شورای عالی عضو حقیقی هستند و با آمد و شد دولت‌ها تغییر نمی‌یابند. لذا شورای عالی سیاست‌ها و تصمیماتش با تغییر دولت‌ها عوض نمی‌شود. شورا یک سری مصوبات دارد که اینها نقشه اصلی فرهنگ و علم را در  کشور ترسیم کرده است و اهداف را هم روشن کرده که در این چارچوب باید به آن برسیم. مثلا در حوزه علم نقشه جامع علمی کشور را داریم. سند تحول آموزش و پرورش داریم. در فرهنگ نقشه مهندسی فرهنگی را داریم. منتها دستگاه‌ها بر اساس اقتضائات خود برای رسیدن به آن اهداف تعیین شده، برنامه‌های خاص خود را تدوین می‌کنند و از راه‌های متفاوتی می‌روند. برنامه‌ها ممکن است در هر دولتی برای تحقق آن اهداف سیاست‌ها و راهبردها متفاوت باشد. شورا الان به سمتی رفته است که سیاست هائی تدوین کند تا با تغییر و تحولات، فرهنگ متاثر از فضای سیاسی کشور نباشد. در حوزه کتاب هم ما چارچوب داریم و در همان چارچوب، سیاست‌هایی در نظر گرفته شده حالا ممکن است دولتی برای تحقق آن سیاست‌ها از یک مسیر برود و دولت دیگر از مسیر دیگر. لیکن همه باید متعهد به قانون باشند تا شاهد رشد و بالندگی کشور در همه عرصه ها باشیم.

فارس: فکر نمی کنید این مسیرهایی که دولت‌ها می‌روند، مقصدشان یکی نیست؟ اتفاقاتی که در حوزه فرهنگ در دولت اصلاحات افتاد، با اتفاقات دولت قبلی اصلا یکی نبود. اتفاقاتی که در حوزه کتاب و سینما و موسیقی و دیگر هنرها در دولت اصلاحات و دولت پیشین افتاد زمین تا آسمان مقصدهایشان متفاوت بود.

اتفاقاً شورا در سال‌های 76تا 84 مصوبات مهمی دارد. از جمله آیین نامه شورای  نظارت بر طراحی، ساخت، واردات، و توزیع اسباب بازی سیاست‌های هنرهای نمایشی، سیاست‌های هنرهای نمایشی، آیین نامه تشکیل شورای ارزشیابی هنرمندان سنتی ،سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حوزه مطبوعات، سیاست‌های حمایت از اشتغال هنرمندان، آیین نامه شورای ارزشیابی هنرمندان ، نویسندگان و شاعران کشور، مصوبه اهداف و ضوابط نشر کتاب، سیاست‌های ارتقای سینما، سیاست‌های مربوط به موسیقی کشور. هم اکنون هم مصوبات شورا مسیر حرکت و چارچوب ها را روشن می‌کند.

**کار فرهنگی سخت‌تر از کار اقتصادی است

فارس: ان شاء الله همین طور است که شما می‌فرمایید و مصوبات شورا باعث شود مقصدها یکی باشد! بحث مهم دیگر توجه عمیق و ویژه رهبر انقلاب به موضوع فرهنگ است و ایشان به مناسبت‌های گوناگون درباره فرهنگ سخن گفته‌اند و بارها درباره تهاجم فرهنگی تذکر دادند و از نهادها و مسئولان خواستند به این موضوع توجه شود. ایشان بعضی وقت‌ها ریزتر وارد موضوعات شدند و درباره بعضی موضوعات فرهنگی شخصا تذکر داده‌اند و پیگیری مسئولان و توجه بیشتری را خواستند. به نظر می‌رسد،‌ دغدغه‌های ایشان اجرایی نمی‌شود و آن توجه و اهتمام لازم که باید وجود داشته باشد، نیست. البته نمی‌توان انکار کرد که تلاش های زیادی هم در راستای سخنان ایشان انجام می‌شود اما این تلاش‌ها در حد و اندازه پاسخگویی به دغدغه‌های ایشان نیست. دلیل این پدیده را چه می‌دانید؟

اولا فرمایش‌های مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای انقلاب فرهنگی تقریبا تاکید بر فرمایشات قبلی بود. مخصوصا بحث تهاجم فرهنگی چیزی است که نزدیک 2 دهه بر آن تاکید کرده‌اند. فرهنگ هم همان طور که گفتم تاثیر بلند مدت دارد و نیاز به برنامه. منتها این ارتقای فرهنگی دو طرفه است. یعنی هم مردم باید در صحنه باشند و هم نظام وظیفه خودش را انجام دهد و به جهت حضور بی‌وقفه دشمنان در عرصه فرهنگ، کار فرهنگی سخت‌تر است. مثل کار اقتصادی نیست که طبق نقشه به ساختمان یا پلی برسید. در فرهنگ ما رقبایی داریم که به دنبال تخریب فرهنگ هستند. اینها بی‌برنامه نیستند و شبکه های ماهواره‌ای بی فکر و بی‌برنامه تولید نشده‌اند و هزینه هم دارند. مرداک صهیونیست برای رضا خدا پول خرج نمی‌کند. پس در عرصه فرهنگ ما رقیبان جدی داریم. هالیوود ساخته شده تا فرهنگ آمریکا را رواج دهد، گوگل یاهو و .....هم به همین ترتیب. آنها دارند کار می‌کنند و برنامه دارند. ما هم به همان نسبت و بیشتر باید کار کنیم. شبکه‌های ماهواره‌ای از از جمله من و تو بنیان خانواده را هدف گرفته.

البته این تهاجم فرهنگی مختص زمان ما نیست در صدر اسلام و در زمان حضرت امیر المومنین علی (ع) به گونه‌ای حضرت را تخریب کردند. از آن طرف فضای فرهنگی بعد از پیامبر،‌ طوری می‌شود که امام حسین (ع) را خارجی می‌دانستند. مکه و مدینه در زمان یزید به جایی تبدیل می‌شود که رقاصه به دیگر شهرها بفرستند. یزید هم از راه اقتصاد و رواج رفاه طلبی و فساد وارد شد و در مدینه‌ای که روزگاری صدای قرآن در آن بلند بود، صدای آوازه خوان‌ها شنیده می شد. بعد از شهادت امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) هم می‌خواست با این فضا مقابله کند. هر چند یارانشان اندک بودند، آن حضرت فکر و برنامه ریزی کردند، خرج کردند، تلاش کردند تا فضای فرهنگی جامعه را تغییر دهند.

**رضا شاه فرهنگ ملی ما را با قانون تغییر داد

فارس: وضع جمهوری اسلامی که خیلی بهتر از غربت امام سجاد و یاران اندکشان است؟

بله. می‌خواهم به همین نکته برسم. امام سجاد (ع) برده می‌گرفتند، تربیت می‌کردند و آزاد می‌کردند. امام (ع) جهت آن فرهنگ را تغییر دادند. پس ما در زمان معاویه هم تهاجم فرهنگی داشتیم. به چندین دهه قبل در کشورمان توجه کنید. رضا شاه با قانون، چادر را از سر زنان برداشت. یعنی به یکی از نمادهای فرهنگ ملی ما آسیب زد. فرهنگ ملی ریشه‌های چند صد ساله و عمیق دارد و تغییرش بسیار سخت است. رضاشاه می آید به چادر که جزئی از فرهنگ ملی ما است با قانون حمله و به آن خلل وارد می‌کند و تا الان هم تبعات سوء آن حرکت در کشور ما ادامه دارد. حجاب فرهنگ ملی ماست و تغییرش سخت است، حالا وضع فرهنگ عمومی را ببنید که به مراتب آماده‌تر است برای تغییر. پس ببینید با زور و با قانون یکی از نمادهای فرهنگ ملی را متاثر کردند. ماهواره‌ها، سایت‌ها، بازی‌های رایانه‌ای‌ و اسباب بازی‌ ها همه همین طور هستند. حالا ما نباید در مقابل کاری کنیم؟ ما نباید برنامه ریزی کنیم؟ پول خرج کنیم؟ محصولات فرهنگی خارجی که به فرهنگ ما آسیب می‌زند، بی‌فکر و تلاش تولید شده؟ ما هم  در مقابل باید فکر کنیم، برنامه ریزی کنیم، آسیب شناسی کنیم، هزینه و تلاش کنیم تا بتوانیم جهت فرهنگ را که دشمنان به دنبال هدایت آن می باشند را خود هدایت کنیم.

**تسامح و تساهل در فرهنگ ما را به نقطه دلخواه دشمن می‌رساند

فارس: نسبت تلاش ما با آنها چه قدر قابل مقایسه است؟ ما هم به همین نسبت تلاش کرده‌ایم؟

در مقابل هجمه سنگین دشمن تلاش ما در موضع دفاعی باید ارتقاء یابد. در موضع تهاجم و حمله هنوز قرار نگرفته‌ایم. این جور نیست که بگوییم که مرداک صهیونیست هیچ ارتباطی با دولت آمریکا و کشورهای اروپایی ندارد. آنها قطعا برنامه ریزی می‌کنند و حاکمیت و نظام هم در مقابل باید برنامه ریزی کند. نقاط ضعف ما و نقاط نفوذ فرهنگ بیگانه را شناسایی کند و در مقابل برنامه ریزی کند. اگر اینترنت وارد کشور می‌شود،‌ چه کسی باید برنامه ریزی کند که جلوی سموم آن را بگیرد؟ اگر  دشمنان با ماهواره ها به دنبال آندلسی کردن ایران هستند ما نباید فکری و کاری کنیم؟ ماهواره‌ها وارد اتاقهای ما می‌شود! چه کسی جز حاکمیت با برنامه ریزی باید جلوی این رخنه و تخریب فرهنگی را بگیرد؟ در این مسیر اگر وا بدهیم و یا سیاست تساهل و تسامح در پیش بگیریم یا مسائل فرهنگی را به فراموشی بسپاریم و دست از ارزش‌هایمان بکشیم دقیقا به همان نقطه‌ای می‌رسیم که دشمنان ما می‌خواهند. تحریم‌ها را وضع می‌کنند که ما درگیر مسائل اقتصادی شویم و بر اساس نظر آنها کار کنیم و در آن صورت در زمین آنها بازی می‌کنیم. در صورتی که اگر بر مبنای دین، اصول و ارزش های خودمان پیش برویم رشد خواهیم کرد.

پیشرفت‌های علمی ما مگر وابسته به غربی‌ها بوده است؟ آیا مصر که کاملا وابسته به غربی‌ها بود پیشرفت کرد؟ آنها چشم دیدن رشد کشورهای اسلامی به خصوص جمهوری اسلامی ایران را ندارند. ما به اتکای جوانان متعهدی که با وضو به آزمایشگاه‌ها می‌رفتند توانستیم قله‌های علمی را فتح کنیم. اگر قرار بود به غرب  اتکا کنیم که رشد نکرده بودیم. اتفاقاً در هر عرصه که ما بیشتر تحریم بودیم و شدت و قوت تحریم‌ها بیشتر بود، رشد بیشتری داشتیم. در انرژی هسته‌ای شدت تحریم ها بیشتر بود و بیشتر رشد کردیم. در صنایع نظامی هم همین طور. هر وقت با توکل به خدا به به نیروی داخلی اتکا کردیم، پیشرفت‌های قابل توجهی دیدیم.

**مردم در عرصه فرهنگ خودشان دست به کار شوند

فارس: در حوزه فرهنگ چه؟ در این حوزه که سال‌هاست ما درگیر یک  جنگ تمام عیار و همه جانبه هستیم. هنوز آن اتکا به نیروهای مؤمن داخلی به وجود نیامده که در حوزه فرهنگ هم به دستاوردهایی که در حوزه انرژی هسته‌ای رسیدیم برسیم؟

الان بسیاری از موضوعات و محصولات و تولیدات فرهنگی در سطح کشور توسط نیروی مؤمن داخلی بویژه جوانان مدیریت می‌شود. اما به نسبت کمبودها و آسیب‌ها کافی نیست. یکی از بزرگترین دستاوردهای این حضور، فرهنگ ایثار و شهادت است که با هیچ چیز تعویض نمی‌شود. اصول، مبانی و سیاست‌ها را ما داریم اما وظیفه دستگاه‌ها و نیروهای داخلی است که خودشان را باور کنند و دست به کار شوند. با اتکا به نیروهای متدین و انقلابی که به دنبال آرمان‌ها هستند و هیچ وقت هدف اصلی را فراموش نمی‌کنند و با پیروی کامل از رهبر معظم انقلاب نه فقط به زبان بلکه با عمل و همچنین با حضور تک تک مردم در صحنه، خیلی از مسائل حل می‌شود. هم اکنون به برکت انقلاب اسلامی، فرهنگ عاشورایی و توجه به معنویات و دین در جامعه نهادینه شده است. این مهم را شما با مراجعه به مراکز و تجمعات دینی و مذهبی شاهد هستید و این نشان از اعتقاد و باور عمیق دینی ملت ایران اسلامی دارد که در دهه های گذشته گسترش پیدا کرده است.

**مردم به دستورات دینی بیشتر توجه کنند

فارس: فکر نمی‌کنید در زمینه سخنان رهبری مردم جلوتر از دستگاه‌ها هستند اما آن جور که باید و شاید سخنان ایشان بین مسئولان و دستگاه‌های ما دغدغه نمی‌شود؟

ورود و مشارکت مؤمنانه مردم از ابتدای انقلاب تاکنون، تمامی موانع و سدهای مخالف مسیر انقلاب را از میان برداشته است. در برخی از صحنه‌ها مسئولان نیز از حضور گسترده مردمی حمایت و تبعیت کرده‌اند. بستگی دارد؛ برخی دستگاه‌ها مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی بلافاصله سیاست گذاری می‌کند و بعد از آن این سیاست‌ها باید به مجلس برود و قانون شود و قانون به دستگاه ها ابلاغ شود. بروکراسی اداری ما یک مقدار این حرکت را کند می کند. علت اینکه این باید دغدغه و مطالبه افکار عمومی شود، همین است. مقام معظم رهبری موضوعی را می‌فرمایند مثل طلاق، این موضوعی است که خود مردم باید رویش کار کنند. توقعشان را کم کنند، به دستورات دینی توجه کنند. اگر مردم همین دستورات دینی ما را  دنبال کنند بسیاری از مشکل ما حل می شود.

فارس: در حدیث داریم که مردم اصلاح نشوند مگر به حکومت و حکومت اصلاح نشود مگر به مردم. چه طور وقتی تلویزیون ما  برنامه‌هایی می‌سازد که خانواده‌های تک فرزندی و خانه‌های اشرافی در آن حضور پررنگ دارند و طلاق یک موضوع عادی در فیلم‌ها و سریال ها است، با چه رویی می‌توانیم از مردم توقع داشته باشیم،‌ خودشان بروند و توقعشان را پایین بیاورند؟

الان مدتی است که تلویزیون رویه‌اش را عوض کرده است.

فارس: به هر حال مدت زیادی این طور بود. یا وقتی فیلم‌هایی که روی پرده‌های سینمای ما است، درست در جریان عکس است. واقعا با چه رویی می‌توان از مردم  توقع داشت که خودشان بروند و درست زندگی کنند؟ یا اصلا چرا تا قبل از اینکه مقام معظم رهبری بیایند و از طلاق بگویند، دستگاه‌های فرهنگی ما به این پدیده که این قدر رایج شده، ‌توجه نداشتند؟

حرف‌های شما درست است. درایت و تیز بینی رهبر معظم انقلاب است که آسیب ها و تهدیدها را به جامعه و بخصوص مسولان گوشزد می کند و این تذکرات سبب توجه بیشتر آحاد جامعه به فرهنگ می شود و این از برکات ولایت فقیه در کشور ما است.

**اصلاح فرهنگی از نخبگان و مسئولان شروع می‌شود

الان مصوبه‌ای که شورا درباره جمعیت داشته به دستگاه‌ها ابلاغ شده و دستگاه‌ها در نظر دارند به آن سمت و سو حرکت می‌کنند. شهرداری روی این موضوع کار می‌کند. صدا و سیما در حال کار روی این موضوع است. اخیرا هم در موضوعات مهمی که شورا تصویب می‌کند، رسانه ملی در جهت تحققش قدم برمی‌دارد ولی باز هم این مساله نقش مردم را نفی نمی‌کند. مردم هم باید با تکیه بر پشتوانه اعتقادی که دارند، به حل مشکلات کمک کنند. درست است که  بحث تجملات را تلویزیون نشان می‌داده و زندگی تجملاتی برای مدت ها ترویج شد و برگرداندن این فرهنگ سخت است ولی جلوی ضرر را هر وقت بگیریم مفید است. اگر ما انتظار اصلاح جامعه را داریم باید از نخبگان وا مرا شروع کنیم. در حدیث داریم. دو گروه  از امت هستند که اگر اصلاح شوند،‌ امت اصلاح می شوند و اگر فاسد شوند، امت فاسد می شود. علما و امرا. منظور  از علماء فرهیختگان و گروه های مرجع جامعه می باشند. نقش تربیتی مسئولان بر جامعه بسیار عمیق است. مردم به مسئولان و فرهیختگان نگاه می‌کنند و الگو می‌گیرند.

فارس: در مجموع شما هیچ ضعف و آسیبی را متوجه شورا نمی‌دانید؟

هم اکنون ساز و کار اجرایی شورای عالی برای تدوین و تصویب و اجرای سیاست‌های مورد نیاز بسیار کارآمد و چابک شده است. شورا نسبت به دهه های قبل بسیار فعال تر و موثرتر می باشد. در عرصه علم، فرهنگ اسناد جامعی را تصویب کرده است و در حال پیگیری تحقق آنها می باشد. البته تا نقطه مطلوب فاصله دارد.

در صورتی که اعضای حقوقی شورا از حداکثر ظرفیت خود برای اجرای مصوبات استفاده کنند زمینه اجرای مصوبات مزبور فراهم و تحقق آنها تسهیل خواهد شد.

انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار