امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۲۰:۴۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 80891
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 29
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در نشست تخصصی ارتقای کیفیت در آموزش و یادگیری با تأکید بر نقش معلمان که به ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در نشست تخصصی ارتقای کیفیت در آموزش و یادگیری با تأکید بر نقش معلمان که به مناسبت رونمایی از گزارش جهانی آموزش برای همه در سال 2013 و 2014 امروز در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، رضا کیانی استاد دانشگاه تربیت مدرس در خصوص چشم‌اندازهای ارزشیابی و رتبه‌بندی معلمان در مدارس ایران و نقش دانشگاه فرهنگیان گفت: براساس اسناد بالادستی دولت مؤظف است نظام رتبه‌بندی را دنبال کند و دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس آزمون ادواری و ارزشیابی معلمان را سنجش کنند.

وی ادامه داد: در تحقیقاتی که انجام شده است معلمان در زمینه رتبه‌بندی گفته‌اند این کار باعث افزایش انگیزه، اثربخشی بیشتر آموزش و پرورش، ساماندهی نظام پرداخت در آموزش و پرورش و موارد دیگر شده و آنها نگرانی‌هایی مثل عدم وجود چشم‌انداز روشن، توفیق در شناسایی طرح به معلمان، آزمون محور بودن طرح، کارهای های منفی و اجتماعی و تبعیض بین معلمان را نام برده‌اند.

وی ادامه داد: در اجرای رتبه‌بندی معلمان سؤالاتی مثل وضعیت مدیران و نیروهای اداری در این طرح مطرح است و اینکه چه تناسبی بین مراحل گزینش و استخدام دانشجو است و حالا با این اوصاف چه سازمانی می‌تواند این کار را انجام دهد آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان یا یک نهاد مستقل حالا با فرض اینکه دانشگاه فرهنگیان این کار را انجام دهد می‌تواند از موازی‌کاری و اتلاف منابع کشور جلوگیری کند و جایگاه دانشگاه را اعتلا دهد اما چالش‌هایی را نیز به همراه دارد که مثل پراکندگی حوزه مأموریت درون‌سازمانی و برون‌سازمانی.

کیانی خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی معلمان براساس معیارهای آموزش عالی انجام خواهد شد و طرحی با این عظمت و گستره جغرافیایی این ارزش را دارد که دوباره بازنگری شود.

علیرضا کیامنش استاد دانشگاه خوارزمی در خصوص ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای دانش‌آموزختگان مراکز تربیت معلم اظهار داشت: اگر تربیت معلم بخواهد به صورت یکسان برای همه کشور نیرو تربیت کند به جایی نمی‌رسد و معلمان چند پایه و معلمان شهری نمی‌توانند به یک شکل تربیت شوند و باید مدارس امروز با دانش روز خود را هماهنگ کنند و برای سهولت در گزینش و ایجاد فرصت برابر برای معلمان باید فرصت یکسان ایجاد کرده و از تجربه‌های بومی استفاده کنیم.

وی ادامه داد:‌ ویژگی‌هایی وجود دارد که برای ورود به دانشگاه تربیت معلم می‌توان در نظر گرفت که از جمله آنها دارا بودن دانش عمومی در رشته‌های عمومی، برخورداری از دانش در رشته‌های دروس تخصصی مثل فیزیک و شیمی و بهره‌مندی از خط خوب است.

استاد دانشگاه خوارزمی به صلاحیت‌های حرفه‌ای اشاره کرد و افزود:‌ راهنمای تعلیماتی سنجش و دانش و مهارت‌های عمومی و تخصصی از راه‌های ارزیابی و سنجش دوره‌های تربیت معلم است یعنی اگر معلم قرار است موضوعی را ارائه دهد باید شیو‌ه‌های سنجش و ارزشیابی را بداند و ارزشیابی دوره‌های تربیت معلم نیز دانش عمومی و تخصصی دانشیاران را مورد توجه قرار دهد.

وی گفت: آنچه مهم است تجربه معلمانی است که در کلاس گچ خورده‌اند و این معلمان پولی و کنکوری نیستند اگر شناسایی شوند می‌توان از تجارب آنها به خوبی استفاده کرد.

محمدرضا گرامی پژوهشگر معلم و آموزشی در خصوص ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام کنونی آموزش ضمن خدمت و اینکه نظام حاضر در عمل باعث ارتقای آگاهی و عملکرد معلمان می‌گردد، بیان داشت: اگر دوره ضمن خدمت هدفمند نباشد مثل یک ناوگان هوایی است که بدون راهدار حرکت می‌کند و هرگز به مقصد نمی‌رسد.

وی ادامه داد: معلمان همیشه در خصوص نظام کنونی ضمن خدمت گلایه‌هایی داشته‌اند و اینکه گلایه‌ها شامل عدم انطباق دوره با اهداف، سلیقه‌ای برگزار کردن، عدم ارائه شیوه‌های تدریس درست، ساعات نامناسب کلاس‌ها و اختصاص دادن آموزش به دروس عمومی است.

این پژوهشگر آموزشی ادامه داد: اگر نظام ارزشیابی سلیقه‌ای نباشد و پس از ساماندهی توسط یکی از معلمان از بین چند معلم ارزشیابی شود کار دقیقی انجام می‌شود.

گلنار مهران استاد دانشگاه الزهرا در خصوص گفتار و کردار نیک حلقه‌ مفقوده برنامه درسی تربیت معلم اظهار داشت: سؤالم این است که جایگاه گفتار نیک و کردار نیک در معلمی در کجاست برای پاسخ باید به مطالعات تطبیقی رجوع کنی و در پژوهش هایی که در اکثر نقاط جهان انجام شده سه ویژگی دانش، روش تدریس خوب و رابطه عاطفی معلم با شاگرد وجود داشته است و این رابطه عاطفی بین معلم با شاگرد مختصص به سنین پایین نیست.

وی ادامه داد: معلم خوب و مؤثر علاوه بر دانش موضوعی و روش تدریس به رابطه بین معلم و دانش‌آموز اهمیت می‌دهد و این موضوع در همه مناطق صدق می‌کند و گفتار و رفتار نیک معلم نقش مؤثری در میزان موفقیت و شوق یادگیری دارد.

این استاد دانشگاه الزهرا به پژوهش خود که در گفت‌وگو با دانش‌آموزان مقطع ششم ابتدایی منطقه 6 انجام داده است اشاره کرد و افزود: دانش‌آموزان در پاسخ به این سؤال که معلم خوب چه کسی است گفته‌اند معلم خوب کسی است که قاطع، مهربان، با انصاف بوده و  خودش آغازکندنه بحث در کلاسی ‌می‌شود به انسان احساس آرامش می‌دهد، کلاسش شاد بوده، فرقی بین دانش‌آموزان نمی‌گذارد، مؤدب است و پاسخ‌های دیگر.

مهران افزود: معلم خوب تنها کسی نیست که دانش داشته باشد بلکه مهارت گفتار و کردار را نیز باید به همراه داشته باشد و بنده پیشنهاد می‌کنم در برنامه‌های تربیت معلم آزمونی برای شناسایی هوش و تیپ‌های شخصیتی و سبک یادگیری برگزار شود تا معلم جوان بداند یک نوع هوش و سبک یادگیری وجود ندارد بلکه زیبایی در وجود انواع هوش‌ها است.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار