امروز : سه شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 28
۱۶:۵۱
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 80898
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 17
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس نهمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی با شرکت 1000 گروه دانش‌آموزی از 20 استان به ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس نهمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی با شرکت 1000 گروه دانش‌آموزی از 20 استان به مدت دو روز به همت موسسه تبیان و همکاری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

آنچه در پی می‌آ‌ید، گفت‌وگو با تعدادی از پژوهشگران و خالقان طرح‌های مختلف در جشنواره است

محمدرضا صفامهر، دانش‌آموزش مقطع پنجم ابتدایی مدرسه آل طاها منطقه 2 تهران در خصوص طرح «شامپوی طبیعی» که در این جشنواره ارائه داده است، گفت: بعد از تحقیق زیاد به این نتیجه رسیدیم که با اضافه کردن مواد دیگری به گیاهان می‌توانیم شامپوی طبیعی درست کنیم.

وی ادامه داد: در این راه مشکلاتی مثل بوی نامطبوع گیاهان، قدرت کم کف کنندگی و نبود مواد نگهدارنده وجود داشت که همین موضوع سبب می‌شد بعد از دو سه روز شامپو خراب شود و توانستیم بوی نامطبوع را به وسیله گلاب و رنده شده صابون زیتون حل کنیم و از شامپوی بچه نیز برای مواد نگهدارنده استفاده کردیم؛ چرا که شامپوی بچه دارای نگهدارنده خنثی است و برای مشکل کف کنندگی نیز از همین نوع شامپو استفاده کردیم.

صفامهر در خصوص ویژگی‌های شامپوی طبیعی افزود: شامپوهای فعلی موجود در بازار باعث ریزش مو و آسیب زدن به آن می‌شود؛ اما مزیت شامپوی طبیعی این است که مو سالم و روشن‌تر خواهد بود.

این دانش آموز مبتکر گفت: شامپوهای طبیعی دارای چهار گروه تقویت کننده، ضد شوره، چرب و موهای خشک است که در این جشنواره چهار نمونه را ارائه دادیم و برای هر یک از این چهار گروه‌ها 5 روز زمان به کار بردیم و این حاصل کار یک تیم سه نفره و با هدایت معلم علوم‌مان انجام شده است.

وی در خصوص اینکه قصد دارید در آینده چکاره شوید، افزود: در آینده دوست دارم دندانپزشک شوم؛ چرا که دندان بعد از قلب و مغز مهمترین عضو بدن است.

صفامهر ادامه داد: بنده تجربه 5 بار حضور در جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی را دارم و از برگزاری این جشنواره احساس رضایت می‌کنم.

* تخم مرغ تغییر دهنده رنگ چشم نوزاد

راضیه اسماعیلی، دانش‌آموز مقطع سوم دبیرستان رشته تجربی مدرسه نمونه دولتی رضوان‌شهر خراسان شما در خصوص طرح «تخم‌مرغ غنی شده» اظهارداشت: یک رژیم غذایی برای مرغ ایجاد کردیم و روزی 50 گرم از این مکمل که شامل سویا، نان خشک، برنج و یک نوع گیاه بومی است به مرغ دادیم که پس از 10 روز از مرغ، یک تخم مرغ 2 زرده که اندازه آن از تخم مرغ‌های معمولی بزرگتر است، به دست آمده که سرشار از امگا (3) و منیزیم است.

وی در خصوص خواص این تخم مرغ گفت: هرکسی آن را مصرف کند چربی و فشار خونش پایین آمده و به دلیل منیزیم زیاد اگر خانم بارداری در سه ماه اول بارداری استفاده کند باعث جلوگیری از ایجاد رنگینه قهوه‌ای چشم می‌شود و رنگ چشم به آبی آسمانی تغییر پیدا می‌کند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه ایده این کار از یک پزشک هندی گرفته شده است، افزود: این ابتکار هنوز هیچ جا ثبت نشده است و در حال حاضر در یکی از اقواممان آزمایش شده که جواب مثبت داده است و در حال آزمایش بر روی یک موش آزمایشگاهی هستیم.

فاطمه اخلاقی از دیگر دانش آموز مبتکر این طرح نیز بیان داشت: پدر بزرگم یک پزشک تجربی است که چندین سال در هند تحصیل کرده‌ است و ایده این طرح از آنجا رسیده است و یک خانم باردار هندی که هیچ ژنتیکی از چشم آبی نداشته است با خوردن تخم‌مرغ‌ها رنگ چشم فرزندش تغییر کرده است.

وی ادامه داد: یک دانشمند آمریکایی نیز تحقیقاتی در این خصوص داشته است که چرا خانم‌هایی که در اروپا و سواحل مدیترانه زندگی می‌کنند رنگ چشم فرزندانشان آبی است که دلیل آن وجود منیزیم فراوان در آب دریا و میوه‌هایی که مصرف می‌کنند، بوده است که باعث می‌شود بر روی کروموزومی که نشانه گذاری رنگ چشم را دارد، بنشیند.

اسماعیلی در خصوص شغل آینده خود گفت: قصد دارم در آینده دکتر داروساز شوم چون علاقه زیادی به تحقیق در خصوص زیست‌شناسی و داروسازی دارم.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا در جشنواره خوارزمی این طرح را ارائه داده و به ثبت برسانیم تا به تولید انبوه برسد.

اخلاقی با بیان اینکه هزینه تولید این محصول بین 20 تا 30 هزار تومان است، افزود: برگزاری این مسابقات و جشنواره‌ها باعث ایجاد انگیزه در بین دانش‌آموزان می‌شود و اگر تعداد برگزیده‌ها بیشتر شده، جا و مکان اسکان بهتر بوده و اهمیتی که به دانش‌ آنها داده می‌شود، مضاعف‌تر باشد، دانش‌آموزان به دنبال این مسائل می‌روند.

وی به طرحهای ارائه شده در نهمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: سطح جشنواره‌ مطلوب است؛ اما بعضی طرح‌ها تکراری است و سوال این است که جشنواره ای که محل ارائه طرحهای جدید است چرا طرح‌های تکراری در آن ارائه می شود و آمدن گروه‌های تکراری باعث حذف گروه‌های دیگر خواهد شد.

 رایا هارطونیان از تهران، درخصوص «طرح سازه ماکارونی» اظهار داشت: این شبیه سازی سازه‌های واقعی و پل‌هایی است که در خیابانها وجود دارد و به صورت شبیه‌سازی توسط ماکارونی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ماکارونی‌ها را از روی نقشه می‌چینیم و این سازه‌ها به وسیله ماکارونی که می‌خوریم و چسب دوقلو ساخته می‌شود و راندمان آنها پس از بارگذاری محاسبه می‌شود و این بارگذاری باعث آشنایی با سازه‌های واقعی می‌شود.

هارطونیان با اشاره به کاربردهای این سازه‌ها گفت: برای ساخت پل و محاسبه اینکه چقدر عابر و خودرو می‌تواند از روی پل عبور کند به صورت شبیه‌سازی حدود آن به دست می‌آید و هزینه این طرح بین 100 تا 150 هزار تومان است و وزن سازه 161 گرم است و وزنی که تحمل کرده 171.2 کیلوگرم است و در رشته ستون فشاری توانستیم رتبه دوم را کسب کنیم.

*اولین آتل با روکش داخلی گیاهی گیاهی با روکش گیاهی

دیبا محمودی، از مدرسه حنانه تهران در خصوص طرح های ارائه شده خود با عنوان «آتل با روکش گیاهی» و «بررسی خواص درمانی عسل در مناطق مختلف ایران »اظهارداشت: در طرح «آتل با روکش داخلی گیاهی» از عصاره بابونه، گل همیشه بهار، عصاره برنج و ویتامین E استفاده کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در تمام روز وزنمان بر روی پا قرار دارد و فشار زیادی به آن وارد می‌شود و بخصوص معلم‌ها به دلیل روپا ایستادن زیاد مشکل انحراف شست پا پیدا می‌کنند، این آتل، سیاهی زیر ناخن را از بین برده و خاصیت ضد حساسیت و تعرق داشته و ضد باکتری است و برای اولین بار در کشور تولید می‌شود.

محمودی در خصوص طرح دوم خود با عنوان خواص درمانی عسل در مناطق مختلف ایران افزود: تصور عموم این است که اگر عسل تیره باشد مرغوبتر است که این درست نبوده و شهدگلی که زنبور از آن تغذیه  می‌کند رنگ عسل را تعیین می‌کند نه مرغوبیت آن؛ و اگر شکرک نزد آن عسل تقلبی است و برعکس زدن شکرک نشانه مرغوب بودن است.

این پژوهشگر جوان گفت: عسل اصفهان، کوه‌های زاگرس و آویشن را مقایسه کردیم و به این نتیجه رسیدیم قند طبیعی کوه‌های زاگرس از بقیه بیشتر بوده و خاصیت آنتی باکتریال آنها را مقایسه کرده و متوجه شدیم باز خاصیت آنتی باکتریال کوههای زاگرس بیشتر است.

وی افزود: در خصوص خاصیت آنتی اکسیدان و ضد سرطان بودن نیز خاصیت عسل کوه های زاگرس بیشتر بود و به این نتیجه رسیدیم رنگ عسل هیچ تاثیری در مرغوبیت آن ندارد.

*عسل کوه‌های زاگرس بیشترین مرغوبیت را دارد

محمودی گفت: محلول بندیکت که نوعی شناسگر و مشخص کننده قند طبیعی است را در داخل این نوع عسل ریختیم که عسل کوه‌های زاگرس خیلی تیره شد؛ اما عسل اصفهان و عسل آویشن یک درجه تیره‌ شد که نشان دهنده مرغوبیت عسل کوه‌های زاگرس است و به این نتیجه رسیدیم که گرده گل خواص درمانی عسل را تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: زنبور عسلی که از گیاه آویشن تغذیه می‌کند برای بیماری‌های گوارشی مطلوب است یا زنبور عسلی که از گیاه اقاقیا و گیاهان دیگر تغذیه می‌کند برای بیماری‌های اعصاب و مفاصل مفید هستند.

این پژوهشگر جوان با اشاره به اینکه ترجیح می‌دهم در کشورم خدمت کنم، گفت: به دانش‌آموزان توصیه می‌کنم نتایج هر تحقیق و پژوهشی که انجام می‌دهید را به مدرسه و دیگر دانش آموزان برسانید.

محمودی سطح این جشنواره را خوب ارزیابی کرده و آن را یکی از بهترین تجربه‌های زندگی خود می‌داند.

 لیلا قدسی، دانش آموز مقطع سوم راهنمایی از اصفهان در خصوص طرح «فست فود و ضررهای آن» اظهار داشت: پس از تحقیق به این نتیجه رسیدیم که میزان سدیم، چربی و کالری فست فودها بسیار بالاست و باید بجای اینکه فست فودها را با سوسیس و کالباس درست کنیم با سبزیجات و پنیرهای کم چرب استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این طرح با هدف آگاهی دانش آموزان از ضررهای فست فود انجام شده است.

زهرا نجفی، مسئول گروه دانش آموزی مدرسه پیام زهرا اصفهان در خصوص طرح‌های ارائه شده گفت: چندین سال در مدرسه‌مان زنگ پژوهش را انتخاب کردیم و دانش‌آموزان یک موضوع را در ابتدا سال انتخاب می‌کنند و آن را بررسی کرده و بهترین طرح‌ها را در این جشنواره شرکت می‌دهیم.

وی ادامه داد: در مقطع متوسطه اول، طرح‌هایی مثل «آلاینده‌های خانگی» ارائه دادیم و  به این نتیجه رسیدیم که طبق یک برنامه مشخصی خانواده‌ها آلاینده‌ها را از خانه دور سازند.

«تاثیر فست فودها بر بیماری‌های دختران و مباحث هورمونی مثل چاقی» را بررسی می‌کند و «طرح باتری قلب»نیز بررسی می‌کند که  یک خازن الکتریکی در قلب چه زمان ریتم کند و تند دارد و چگونه خودش آن را اصلاح کند.

نجفی افزود: طرح دیگر، بررسی اسید معده است؛یعنی اینکه چه غذاهایی برای کسانی که اسید معده دارند ضرر دارد و  شناساگرهایی بوسیله کاغذ و آب کلم تهیه کردیم و متوجه شدیم آب کلم این خاصیت را دارد که تشخیص می‌دهد که هر ماده غذایی چه درصدی اسیدی است و به این نتیجه رسیدیم آب کلم خاصیت دارویی مثل داروی آلومینیوم MG دارد و در حال اثبات علمی آن هستیم.

مسئول غرفه دانش‌آموزی اصفهان افزود: طرح دیگر ماکت افلاک است تا بچه‌ها افلاک آسمانی را یاد گیرند.

وی به پروژه‌های دیگر اشاره کرد و گفت: پروژه دیگر «امنیت بانکداری الکترونیکی» است و این که هکرها می‌توانند سایت‌های بانکداری را مورد خطر قرار دهند و یکی از روش های مقابله روش «هیستوگرام» است.

نجفی بیان کرد: صفحات بانکداری که در اینترنت از آن کپی گرفته می‌شود و با تغییر آدرس هکرها می‌توانند از طریق سایت فروشگاهی کاربر را به سمت خودشان هدایت کنند که روش ساده آن این بود وقتی شخصی از روی آرم بانک کپی‌برداری می‌کند، رمزی را در آرم بانک قرار دادیم که فقط  افراد مجاز بتوانند آن را بازگشایی کنند و دیگران نتوانند آن را کپی کنند و صفحه را بسازند و این روش هیستوگرام برای اولین بار در کشور ارائه می‌شود.

* خاصیت برگ درخت توت در درمان دیابت

وی به طرح دیگر ارائه شده در نهمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی اشاره کرد و گفت: طرح دیگر مربوط به دیابت است و این توسط دانش‌آموزی است که از 9 سالگی به دیابت مبتلا است و هر روز 3 مرحله انسولین تزریق می‌کند.

وی ادامه داد: این دانش‌آموز تحقیق کرده است و به این نتیجه رسیده که برگ درخت توت و برگ درخت گردو در درمان دیابت موثر است است که آن را خشک کرده و به صورت دم کرده خورده است که دو هفته است که انسولین استفاده نکرده است.

وی به مزیت جشنواره دانش آموزی تبیان نبست به خوارزمی اشاره کرد و افزود: دانش‌آموزان برای شرکت در جشنواره خوارزمی باید از فیلترهای زیادی عبور کنند؛ اما این فیلترها در جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی وجود ندارد.

فاطمه کلاهدوز، دانش‌آموز دبیرستان رفاه تهران درخصوص «طرح اثر هال» که توسط گروه سه نفره ارائه داده است،گفت: اثر هال کاربردهای زیادی دارد که برای نمونه وقتی لب تاپ باز و بسته می‌شود صفحه خاموش شده یا گوشی موبایل هر فقط به صورت نزدیک می‌شود صفحه خاموش و بر عکس روشن می‌شود که این به دلیل اثر «هال» است.

وی ادامه داد: کاربرد دیگر اثر هال در کارخانه شیر و هنگام بسته بندی است؛ کار اصلی که انجام داده‌ایم در شبیه سازی مدار اثر هال است و کاربردهای مختلف این اثر را نشان دادیم.

این پژوهشگر جوان گفت: ترجیح می‌دهیم در کشورمان درس خوانده و خدمت کنیم و از مسئولان می‌خواهیم فقط طرحها را مشاهده نکنند؛ بلکه امکانات را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند.

وی درخصوص سطح جشنواره نهم گفت: جشنواره در حد خوبی بود و داوران پرسش‌های خوبی می‌کردند اما اطلاع رسانی خوبی در خصوص برگزاری این جشنواره انجام نشد.

به گزارش فارس، آنچه در نهمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی به چشم خورد؛ حضور پر رنگ دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی از نقاط مختلف کشور با طرح‌ها و ایده های نو بود که بارقه‌های امید را به وجود می آورد.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها