امروز : دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 11
۰۹:۲۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 81225
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 14
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، سیدمحمدباقر پیشنمازی معاون اسبق پرورشی وزارت آموزش و پرورش در همایش فرهنگیان ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، سیدمحمدباقر پیشنمازی معاون اسبق پرورشی وزارت آموزش و پرورش در همایش فرهنگیان تهران با عنوان «معلم، دیدبان فرهنگی» که عصر امروز در سالن همایش تفاهم برگزار شد در سخنانی اظهار داشت:‌ فلسفه تجلیل از مقام معلم اگرچه تجلیل از زحمت اوست اما مهم‌تر از آن به خاطر اهمیتی است که برای فرزندان‌مان قائل هستیم.

وی ادامه داد: ارزش تجلیل از معلم به اهمیت آزادی و استقلال برمی‌گردد و کسانی که زیردست‌ آنها تربیت می‌شوند می‌خواهند از استقلال و آزادی پاسداری کنند.

پیشنمازی افزود: اگر بسیاری از سندها و چشم‌اندازهای فرهنگی بر روی کاغذ به زیبایی ترسیم شده اما در عمل به نتیجه مطلوب نرسیده است، به عدم وجود مدیران لایق برمی‌گردد و در اینجا اهمیت کار معلم مشخص می‌شود و باید تجلیل از معلمان کارآمد بهتر صورت گیرد.

معاون اسبق پرورشی وزارت آموزش و پرورش به سیاست‌‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ایشان تربیت انسان‌های مؤمن، پرهیزگار، مسئولیت‌پذیر، خلاق، خودباور و وطن‌دوست را مورد تأکید قرار دادند و کسانی که تصور می‌کنند معلم فقط باید از داشته‌های به ذهن سپرده خود چند کارتن کتاب را به ذهن دانش‌آموز منتقل کرده و جمجمه آن را هدف قرار دهد در اشتباه هستند.

پیشنمازی به عرصه فرهنگ اشاره کرد و یادآور شد: در عرصه فرهنگی اگر با امواجی مواجه هستیم که نه دیوار و نه حریمی را می‌شناسد، راه اساسی مقابله با آن این است که دانش‌آموزان چنان تناور تربیت شوند که در برابر این امواج زانو نزنند.

وی به نقش تربیتی معلم اشاره کرد و یادآور شد: ایفای نقش تربیتی یعنی اینکه هنگام درس دادن با رعایت ملاحظاتی در رفتار بتوان اثر خوبی در دانش‌آموز ایجاد کرد و معلم باید باور کند علم به تنهایی کارگشا نیست و ممکن است همه معلمان برای کار فرهنگی و تربیتی اعلام آمادگی نکنند اما معلمان بسیجی می‌توانند و قطعاً بسیج فرهنگیان در این خصوص آمادگی دارد.

پیشنمازی با اشاره به پیش‌نیازها در ایفای نقش تربیتی معلم افزود:‌ مراقبت از خود، عامل بودن و سالم بودن، تحصیل مقبولیت قبل از شروع تعلیم و تربیت، مسئله‌‌ انسان‌شناسی، تشخص شناسی دانش‌آموز،‌ اعتمادسازی، زمینه‌سازی برای کسب ابزار شناخت و تأمین آرامش لازم از پیش‌نیازهای ایفای نقش تربیتی معلمان است.

معاون اسبق پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هر کسی که می‌خواهد نقش تربیتی ایفا کند مثل پدر، مادر و معلم باید شرایط نیاز را در دانش‌آموز به وجود آورد و در ارزیابی دانش‌آموزان باید ملاک را در سعی و تلاش قرار دهیم نه در نتیجه کار و در شرایط فعلی غفلت‌مان این است که فقط در ساعات حضور دانش‌آموز در مدرسه احساس مسئولیت می‌کنیم که این درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش باید در خصوص کارهای انجام شده در سند تحول و آیین‌نامه احیای معاونت فرهنگی و پرورشی اطلاع‌رسانی کند.

وی به گزینش معلمان اشاره کرد و افزود:‌ در وضع فعلی در گزینش معلمان بیشتر مختصات اکتسابی را اندازه‌گیری می‌کنند تا مختصات ذاتی؛ اما باید بدانیم مختصات اکتسابی با آموزش حل می‌شود ولی اخلاق و منش نقش مهم‌تری دارد.

معاون اسبق پرورشی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در تربیت معلم در حوزه علوم انسانی شبیه به دانشگاه است و باید تربیت معلم براساس تعلیمات دینی بوده نه براساس آموزه‌های دانشمندان غربی و وظیفه صداوسیما این است که مطالبات مردم و افکار عمومی را از معلمان بخواهد و در سریال‌ها نقش معلمان در جامعه به خوبی بیان شود.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها