امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۱۲:۴۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 81526
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 63
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در مقدمه شیوه‌نامه تبلیغات و ترویج سوادآموزی در استان ها آمده است: توسعه ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در مقدمه شیوه‌نامه تبلیغات و ترویج سوادآموزی در استان ها آمده است: توسعه سوادآموزی و گسترش آموزش همگانی در هر جامعه‌ای یک ضرورت اجتماعی،‌ اخلاقی، انسانی و الهی است؛ امروزه تبلیغات یکی از ابزارهای مهم ارتباط و اطلاع رسانی ماست. به همین منظور سازمان‌ها تلاش می‌کنند تا با صرف هزینه کمتر، اثرگذاری بیشتری بر مخاطبان داشته باشند.

یکی از مهمترین گام‌ها در فرآیند هر برنامه تبلیغاتی، ارزیابی آثار تبلیغات است. برای موثر و مفید بودن تبلیغات و ارتباط آن با اهداف سوادآموزی می‌توان تغییراتی در محتوای پیام، نوع رسانه، کانال‌های ارتباطی، بودجه، زمان و شرایط اجرای تبلیغ به وجود آورد.
الف) تعریف عملیاتی مفاهیم:

1) مطبوعات کثیر‌الانتشار: کلیه نشریاتی که با تیتراژ بالا و برای مخاطب عام در سطح ملی، استانی و شهرستانی به شکل گسترده و مستمر منتشر می‌شوند.

2)نمایشگاه: فضایی موقت یا دائمی با یک موقعیت ویژه که در آن فعالیت‌های فرهنگی به شیوه سازمان یافته برای اطلاع رسانی مطلوب و معرفی خدمات سوادآموزی ایجاد می‌شود.

3)تیزر، زیرنویس و نماهنگ: انواع برنامه‌های تبلیغی و ترویجی برای جذب و نگهداشت مخاطبین و ایجاد انگیزه با استانداردهای مورد قبول که از صدا و سیمای مرکز استان پخش می‌شود.

4)اطلاعیه و اخبار: پیام‌های متنوع تبلیغی و خبری از مناسبت‌های گوناگون سوادآموزی استان و شهرستان‌های تابعه که از صدا و سیما پخش می‌شود در رسانه‌های مکتوب و دیجیتالی درج می‌شود.

5)گزارش مناسب: تهیه و گزارش مکتوب و تصویری از سخنرانی‌ها، همایش‌ها، کارگاه‌ها، مصاحبه‌ها و برنامه‌های پخش شده از شبکه سیمای استان است.

6)فیلم مستند(تولید): فیلمی تهیه شده با موضوع طرح و برنامه‌های سوادآموزی با تایم 10 الی 30 دقیقه که فیلمنامه آن از سوی سازمان مرکزی تأیید و با رعایت استانداردهای موجود در سطح استان تولید می‌شود.

7)آنونس رادیویی: برنامه تبلیغی که از سوی صدای مرکز استان با استانداردهای روز تولید و پخش می‌شود.

ب)برنامه‌های تبلیغی و ترویجی

اجرای برنامه‌هایی درسطح استان و شهرستان در زمان کلاس‌گذاری و مناسبت‌ها «17 شهریور، روز معلم، هفته دولت، هفتم دی‌ماه، دهه فجر و ...» به روش‌های گوناگون با حضور مقامات مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با استفاده از:

1) ظرفیت صدای مرکز استان با اجرای برنامه‌های متنوع رادیویی از قبیل: آنونس، سرود، نمایش، اطلاعیه، مصاحبه، گزارش،‌خبر و دیگر برنامه‌های آموزشی در طول شبانه‌روز.

2)توان سیمای مرکز استان با پخش برنامه‌های متنوع تلویزیونی از قبیل: تیزر، اطلاعیه، مصاحبه، زیرنویس، خبر، نماهنگ، فیلم کوتاه، مستند گزارشی، پویانمایی و دیگر برنامه‌های آموزشی در طول شبانه‌روز.

3)نشریات و مطبوعات استانی و محلی جهت اطلاع‌رسانی از خدمات سوادآموزی و دعوت از افراد بیسواد و کم سواد برای با سواد شدن و استمرار آموزش.

4) ظرفیت زیر پرتال سازمان نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش استان جهت اطلاع‌رسانی از عملکرد سوادآموزی استان.

5) تریبون‌های نماز جمعه و ظرفیت روحانیون معزز در تبلیغ و ترویج سوادآموزی.

6) توانمندی‌های مسئولین محلی و منطقه‌ای با حضور در محل و سخنرانی در راستای تبیین و اهمیت سوادآموزی.

7) نصب بنر، پلاکارد و ... در معابر و محل‌های تجمع بیسوادان برای حضور در برنامه‌های سوادآموزی.

ج) زمان تبلیغات و ترویج سوادآموزی:

1) کلاس‌گذاری سوادآموزی (از پانزدهم فروردین و پانزدهم شهریور هر سال به مدت 45 روز)

2) روز معلم (12 اردیبهشت)

3) هفته دولت (دوم لغایت هشتم شهریور)

4) روز جهانی سوادآموزی (17 شهریور)

5) هفته سوادآموزی (اول لغایت هفتم دی)

6) دهه فجر (دوازدهم لغایت بیست و دوم بهمن)

توضیحات:

1- در زمانبندی بند اول بیشتر جنبه تبلیغی برای جذب و نگهداشت سوادآموزان دارد؛ ولی بندهای 2 تا 6 به جنبه اطلاع‌رسانی و ترویج سوادآموزی می‌پردازد.

2- تبلیغات و اطلاع‌رسانی در سوادآموزی با توجه به نوع کار، در همه روزهای سال لازم و ضروریست لذا در روزهای تعیین شده فوق، باید اقدامات ویژه انجام گیرد.

د) حدود انتظارات

حدود انتظارات و استاندارد عملکرد تبلیغی استان، در ارزیابی سالانه بر اساس شاخص‌های ابلاغ شده سازمان خواهد بود.

هـ ) گام‌های اجرایی:

1) تولید و پخش تیزر، زیرنویس، نماهنگ و فیلم کوتاه از سیمای مرکز استان در سال:

1.1. استان‌های درجه یک 120 دقیقه

1.2. استان‌های درجه دو 90 دقیقه

1.3. استان‌های درجه سه 60 دقیقه

3) تولید و پخش پیام‌های متنوع تبلیغی، آنونس، سرود، نمایش، اطلاعیه، گزارش، سخنرانی، نشست خبری و مصاحبه در صدای مرکز استان در سال.

1.4. استان‌های درجه یک 400 دقیقه

1.5. استان‌های درجه دو 300 دقیقه

1.6. استان‌های درجه سه 200 دقیقه

3) استفاده از تریبون نماز جمعه و جماعات 5 مرتبه در سال

4) حضور در نمایشگاه‌های استانی حداقل یک نمایشگاه در سال

5) درج پیام‌های متنوع تبلیغی، خبری و محتوای آموزشی از مناسبت‌های سوادآموزی در نشریات و روزنامه‌های کثیرالانتشار استانی 24 مرتبه (هر ماه دو مطلب یا خبر)

6) درج خبر و محتوای آموزشی از مناسبت‌های سوادآموزی استان در سایت سازمان نهضت سوادآموزی و سایت آموزش و پرورش استان 36 مرتبه (هر ماه سه مطلب یا خبر)

7) اجرای کامل برنامه‌های هفته سوادآموزی و دهه فجر و ارسال گزارش طبق فرمت درخواستی

8) نصب بنر و پلاکارد و سایر اقلام تبلیغاتی در سطح شهر در زمان کلاس‌گذاری.

و) محتوای تبلیغات و ترویج سوادآموزی

1) جایگاه سوادآموزی در تعالیم اسلامی و سیره پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت(ع)

2) سوادآموزی در کلام امام(ره) و رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام

3) دیدگاه و باور وزیر آموزش و پرورش و مسئولین سازمان در مورد سوادآموزی

4) دیدگاه ائمه جمعه، استاندار، مدیران کل و ... نسبت به علم‌آموزی و باسوادی افراد جامعه

5) تبیین پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی و بهداشتی بی‌سوادی

6) کارکردهای سوادآموزی در زندگی فردی و اجتماعی اشخاص

7) تبیین مسئولیت اعضای باسواد خانواده و اجتماع در قبال افراد بیسواد

8) تبیین نحوه همکاری آموزش‌دهنده‌ها، علاقه‌مندان و داوطلبان به همکاری با سوادآموزی

9) بررسی نیازها و انتظارات مخاطبان گروه هدف از سوادآموزی

10) رویکردهای نوین در سوادآموزی و بررسی تغییرات اساسی شیوه‌ها و ساختار آموزشی

11) گزارش وضعیت سواد استان، طبق سرشماری و برآوردهای استانی

12) جایگاه سوادآموزی در اسناد و تعهدات بین‌المللی

13) گزارش عملکرد سوادآموزی استان در برنامه پنجم توسعه

14) ضرورت‌های سوادآموزی در برنامه پنجم توسعه

15) آینده سوادآموزی و تبیین چشم‌انداز و افق‌های پیش‌رو

انتهای پیام/

 
برچسب ها:
آخرین اخبار