امروز : پنجشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 23
۱۶:۱۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 81609
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 52
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در جلسه دیگری از سلسله جلسات «شرح صحیفه سجادیه» که ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در جلسه دیگری از سلسله جلسات «شرح صحیفه سجادیه» که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی«سرچشمه» برگزار شد، با مروری بر مباحث جلسه گذشته گفت: موضوع بحث ما گزارش مضامین عالی و رفیع دعای 39 صحیفه سجادیه بود. در بخش پایانی این دعای نورانی، کاملاً با عنوان دعا که همان طلب عفو و درخواست رحمت است هماهنگ شده است.

نکته قابل توجه این بود هنگامی که ما مبتلا به حق‌الناس می‌شویم چه اتفاقی برای ما رخ می‌دهد؛ در دعای 38 و ابتدای دعای 39 به نسبت بین حق‌الله، حق‌الناس و حق‌النفس اشاره شد و ما جداگانه راجع به هر یک از این موارد صحبت کردیم. اما در نسبت بین اینها فرصتی برای صحبت نشد. در اینجا و فقط در حد طرح یک مسئله به آن می‌پردازیم.

وی اظهار داشت: مسئله این است که این حقوقی که مطرح شده همه ذیل حق‌الله است. حق‌الناس و حق‌النفس ذیل حق‌الله تعریف می‌شود، بنابراین هر حق‌النفسی حق‌الله هم هست و هر حق‌الناسی هم حق‌الله. اما مطلب بعدی این است که بین این دو حق‌الناس و حق‌النفس هم ارتباط پیچیده و ظریفی وجود دارد. هر ظلم به ناس، ظلم به نفس هم تلقی می‌شود. در واقع با اعمال ظلم انسان نفس خودت را در گرو شخص یا اشخاص قرار می‌دهد که این ظلم بر آنها روا داشته شده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: خداوند امکان برقراری با تمام عوامل شهود و غیب را در انسان به وجود آورده است. تو را خلق کرده و از آینه وجود تو عالم را به تو نشان داده است. غیر از نفس درونی هر انسان، خط ارتباطی دیگر برای او وجود ندارد. این همان جام جهان‌بین یا جام جهان نما است. اگر به نفس خود برسی به همه عالم خواهی رسید.

وی عنوان کرد: انسان قدرت تحلیل دارد؛ از طریق دیده‌ها و شنیده‌ها به قسمت فواد، یعنی تفکر می‌رسد. تفکر که فعال شد آنگاه انسان شروع به تشبیح کردن می‌کند. در این هنگام است که انسان قدرت رسیدن به فرا زمان هم پیدا می‌کند. انسان با ظلم به نفس خود این امکان را که خداوند برای او فراهم کرده است را از بین می‌برد. این ستم، ستم بسیار بزرگی است که انسان با ظلم به خود مرتکب می‌شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به آیات قرآن کریم در خصوص مسئله «گناه» گفت: خداوند برای راحتی فهم انسان، گناه را به باری تشبیه کرده که بر دوش انسان قرار گرفته و او قدرت حمل آن بار را ندارد. انسان مسافری است که باید راه سختی را با این بار طی کند، راهی که دارای گردنه‌های مرتفع و صعب‌العبور است و انسان ناچار است از این مسیر برای رسیدن به مقصدش عبور کند و این بار اجازه عبور نمی‌دهد و باعث کندی و یا عدم حرکت می‌شود.

وی تصریح کرد: مشکل ما مشکل غفلت است نمی فهمیم چه باری را در طول زندگی بر دوش خود می‌گذاریم و از چه مسیرهایی باید عبور کنیم. در این زمان است که از دیگران می‌خواهی به تو کمک کنند ولی کسی به تو کمک نخواهد کرد، حتی عزیزانت در این راه  تو را تنها خواهند گذاشت چراکه هر کس در آن موقع، گرفتار بار خودش است. امام در ادامه این دعا می‌فرماید: خداوندا تا دیر نشده و من از دنیا نرفته‌ام این بار را با عفو خودت از دوش من بردار.

این پژوهش‌گر حوزه دین در بخش پایانی جلسه گفت: در زمان‌هایی که هیچ کس توان کمک کردن به تو برای کم کردن و یا برداشتن این بار سنگین گناه را ندارد، تنها ائمه و معصومین(ع) هستند که می‌توانند با شفاعت تو، پیش خداوند بار سنگین گناهانت را سبک کنند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت محمد(ص) هنگام نماز رو به یاران خود دو جمله می‌فرمودند: ابتدا از آنها می‌خواستند برخیزند و آتشی را که با گناهان خود روشن کرده‌اند را با خواندن نماز خاموش کنند و جمله دوم ایشان این بود که برخیزید و بار گناهی را که بر دوش خود گذاشته‌اید را سبک کنید. نماز باعث می‌شود آتش گناه ما و سنگینی آن از بین برود. 

سلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه، دوشنبه هر هفته قبل از نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی«سرچشمه» به آدرس میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان صیرفی پور، برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار