امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۰۴:۲۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 81649
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۱۳:۱۱
تعداد بازدید: 64
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس - گروه جامعه: مهدی فضائلی، نخستین مدیرعامل فارس به منظور ارائه تجربیات رسانه ای خود در سلسله مصاحبه ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس - گروه جامعه: مهدی فضائلی، نخستین مدیرعامل فارس به منظور ارائه تجربیات رسانه ای خود در سلسله مصاحبه هایی که تاکنون هفت قسمت آن منتشر شده، از شرایط سیاسی زمان تأسیس فارس، کم و کیف عملکرد رسانه‌های اصولگرا و اصلاح طلب در سال 81، امکانات خبرگزاری، انتخاب نام «فارس»، شیوه تربیت خبرنگاران چند منظوره، کسب تجربه سایر خبرگزاری ها، نحوه طراحی لوگو و گرافیک فارس، شرایط آغاز به کار رسمی خبرگزاری، نحوه گزینش و به کارگیری خبرنگاران از طیف های مختلف سیاسی، نحوه کار با خبرنگارانی از سلایق سیاسی متنوع و روابط صمیمانه در کنار سخت گیری هایی تا حد اخراج گفته است.

وی تاکنون با یادآوری خاطراتی متعدد از اتفاقات خبری ویژه، به تشریح دلایل موفقیت این خبرگزاری و حتی ماجرای رفتن تعدادی از خبرنگاران و عکاسان فارس به خارج از کشور پرداخته است.

در این بخش از مصاحبه نخستین مدیرعامل فارس از اوضاع حقوق دریافتی خبرنگاران در این رسانه، پرداخت کارانه، توجه به خانواده های کارکنان، همدلی در بین مدیران و خبرنگاران و وجود اتاق فکر می گوید.
 


 

فارس: بحث ما درباره عوامل موفقیت خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس بود اما اینقدر مباحث فرعی مطرح شد که از اصل بحث منحرف شدیم.

فضائلی: بله، به هر حال یکی دیگر از عوامل موفقیت خبرگزاری، بحث برخورداری از اتاق فکر بود. این خیلی برای فعالیت‌های رسانه‌ای مهم است و یک رسانه اگر از عقبه‌های فکری برخوردار نباشد حتماً نمی‌تواند یک رسانه پویا، تأثیرگذار و جدی قلمداد بشود. کار رسانه‌ یک کاری است که به صورت مستمر نیازمند تنظیم و تزریق فکر در بخش‌های مختلف است و این استمرار هر جایی که دچار وقفه بشود آن رسانه را از پویایی و تحرک و تأثیرگذاری خودش می‌ اندازد.

یکی از موفقیت‌هایی که ما در خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس داشتیم این بود که هم کلیت خبرگزاری و هم بعضی از گروه‌های ما از اتاق فکر برخوردار بودند. البته ما این را نتوانستیم در همه گروه‌ها اجرا کنیم ولی تعدادی از گروه‌های ما به صورت مستقل عقبه کارشناسی داشتند و جلسات مستمری انجام می‌شد و کارشناسان و متخصصان آن حوزه به صورت هفتگی می‌ آمدند بحث‌های خیلی جدی می‌شد؛ هم اخبار آن حوزه‌ها رد و بدل می‌شد هم سوژه‌هایی مطرح می‌شد و کمک می‌کرد به اینکه کلان خبرگزاری و گروه‌های خبری خیلی با دقت و با هوشمندی سراغ موضوعات بروند اشراف داشته باشند به مباحث حوزه کاری خودشان و با چنین اشرافی مسائل را پیگیری کنند.

به نظرم یکی از وجوه مهم افتراق رسانه مؤثر و پویا از یک رسانه غیرموثر و غیرپویا، برخورداری و میزان برخورداری از این عقبه‌های فکری‌ است و رسانه هیچ تردیدی نباید داشته باشد که نیازمند چنین عقبه‌های فکری است و هر میزان این بهره‌مندی بیشتر باشد آن رسانه، رسانه مؤثرتری خواهد بود و هر مقدار از این پشتوانه فاصله بگیرد یک رسانه روزمره و کم خاصیت ارزیابی می‌شود که ما نمونه‌های هر دو را هم در کشور و هم در سطح بین الملل داریم.

به هر حال ما شرایط را فراهم کرده بودیم که نه در حد ایده آل ولی در یک حد نسبتاً خوبی از کارشناسان حوزه های کاری مختلف در اتاق فکر استفاده کنیم.

فارس: آیا این افراد در اتاق های فکر خبرگزاری الزاما افراد همسو با خط سیاسی فارس بودند یا نگاه کارشناسی مهم بود و آیا از افراد رسانه ای نیز در این اتاق ها استفاده می شد؟

فضائلی: علی القاعده اعضای این اتاقها در اصول و مبانی افراد همسو بودند ولی در نظرات کارشناسی و سلائق کاری و رفتاری از تنوع نسبتا" خوبی برخوردار بودند.از نظر رسانه ای هم متفاوت بودند؛ولی اکثرا" با این حوزه هم آشنا بودند ومعمولا سعی می کردیم کسانی که دعوت می‌شوند هر دو ویژگی را با هم داشته باشند الزاما هم این طور نبود کسانی بودند که هیچ کار رسانه ای نکرده بودند اما کارشناس عیار بالای اقتصادی یا فرهنگی و سیاسی بودند و از نظرات و اطلاعات آنها استفاده می کردیم.

فارس: برای اینکه اثرگذاری بیشتری داشته باشید سوژه های اتاق فکر را در اختیار رسانه های همسوی دیگر هم قرار می دادید؟

فضائلی: نه، چون هم بحث رقابت بود و هم اگر تصمیمی گرفته می‌شد چون خبرگزاری زودتر می‌توانست اقدام کند و وارد عمل شود طبیعتاً همکاران رسانه ای در روزنامه ها اگر با جهت گیری‌شان مغایرتی نداشت همراه می شدند و آنچه هم که جنبه خبر داشت، رسانه های دیگر حتی اگر باب میلشان نبود ناگزیر بودند خبر را کار کنند و الا مخاطبانشان آنها را زیر سوال می بردند، خبر قدرت عجیبی دارد!

نکته مهم یا ویژگی دیگری که من فکر می‌کنم خیلی موثر بود در موفقیت خبرگزاری ریسک‌پذیری بود. کار رسانه‌ای بدون ریسک‌پذیری یک کار خنثی و کم تأثیر است. نمی شود کار رسانه‌ای انجام بدهیم و ریسکی را قبول نکنیم، در فضاهای اقتصادی هم  کارهای پرسود کارهایی است که معمولاً ریسکش بالاست؛ مگر رانت در کار باشد. کارهایی که ریسک پایین‌تری دارد چون همه می‌روند سراغش سودش هم کمتر است در حوزه خبر هم تقریباً همین طور است.

یک رسانه زمانی از سایر رسانه ها متفاوت می شود که می پذیرد یک ریسکی را انجام دهد یک جاهایی ممکن است بابت ریسکش هزینه پرداخت کند یه جاهایی هم ممکن است سود کلانی را ببرد ما هر دو را داشتیم هم هزینه دادیم هم سود کردیم ولی برآیندش و سرجمعش سود ما بود.

فارس: درباره همدلی فکر می‌کنم یکی از چیزهایی که در فضاهای امروز رسانه‌ها وجود ندارد همین است این همدلی بین کل نیروها و مدیران از کجا آمد؟ اینکه همه موفقیت خبرگزاری را از آن خودشان می دیدند با خوشی هایش شاد بودند و در ناخوشی هایش ناراحت.

فضائلی: فکر کنم قبلا" توضیح داده ام. یکی از راهکارها این است که مدیریت اهداف مجموعه خودش را برای  کارکنان آن مجموعه تبیین کند یعنی اینکه کسانی که در مجموعه کار می‌کنند فرقی نمی‌کند یک رسانه باشد، مرکز فرهنگی باشد یا هر دستگاه دیگر، یعنی اینکه همه کسانی که در مجموعه کار می کنند بدانند مجموعه چه اهدافی دنبال می‌کند.

پس نقطه اول و آغاز این است که اهداف برای کارکنان مجموعه تبیین شده باشد نکته دوم اینکه هر مقدار که می‌شود یه جاهایی کم یه جاهایی زیاد، هر مقدار که بشود آن اهداف برای مجموعه مورد پذیرش قرار بگیرد یعنی مجموعه به این نقطه برسد که هدف سازمان همان هدف افراد بشود.

من ادعا نمی‌کنم که در  خبرگزاری همه بچه‌ها همه این هدف‌ها را قبول داشتند نه  شدت و ضعف وجود داشت و نکته سوم که خیلی مهم است و فکر می‌کنم خبرگزاری در این خیلی موفق بود و من در بخش قبلی توضیح دادم این بود که نیروهای آن مجموعه بالاتر از احساس، باور داشته باشند مدیران مجموعه خودشان به آن اهداف اولاً معتقدند و ثانیاً با همه وجودشان در جهت تحقق آن اهداف تلاش می‌کنند؛ این خیلی انگیزه ایجاد می‌کند یعنی حتی اگر یک کسی باشد که اهداف را خیلی خودش قبول نداشته باشد ولی می‌بیند که مدیریت با چه انگیزه ای آن را دنبال می کند، آن هم حرکت می کند، نه اینکه مدیریت یک چیزی می‌گوید و می‌رود و دیگران را فرا می‌خواند به سمتی که خودش به آن سمت نیست!
 


 

فارس: به نظرم این هم موثر بود که کار خوب اگر انجام می‌شد دیده می‌شد، کار بد هم دیده می‌شد و این خیلی تاثیر داشت برای اینکه افراد احساس می‌کردند یک ناظری هست کارها ارزیابی می‌شود ، در مراسم مختلف خبرنگار برگزیده داشتیم اینها چقدر در موفقیت خبرگزاری موثر بود؟

فضائلی: به نکته مهم و خوبی اشاره کردید این خیلی مسئله مهمی است که کسانی که در یک مجموعه کار می‌کنند احساس کنند که کارشان دیده می‌شود چه خوب و چه بد و به تعبیر عامیانه دوغ و دوشاب یکی نیست.

نظامی که خدای متعال طراحی کرده در این هستی همین است خدا می‌خواهد به ما بفهماند در آیه ای آمده است که  "کسانی که می‌دانند و کسانی که نمی‌دانند یکسان هستند؟" این استفهام، استفهام انکاری است خدا می‌خواهد بگوید اینها یکسان نیستند کسی که تلاش می‌کند با کسی که تلاش نمی‌کند یکسان نیست آن کسی که کار خوب انجام می‌دهد با کسی که کار بد انجام می‌دهد یکسان نیست.

در نظام‌های مدیریتی این باید اعمال شود و کارکنان بدانند که خوب کار کردن و بد کار کردن در نظر مدیرانشان یکسان نیست چون اگر که احساس کنند یکی است بعد از مدتی انگیزه ها از بین می رود.

از اتفاقات مثبت درخبرگزاری این بود که افراد دیده می‌شدند نه فقط دیده می‌شدند بروز پیدا می‌کرد یعنی همه می‌فهمیدند کسی که خوب کار کرده به آن توجه شده و در حد استطاعت، خبرگزاری نیروهای خوب تر خودش را تقدیر می کرد چون تقریباً ما نیروی ضعیف نداشتیم و همه نیروها خوب بودند بعضی‌ها قوی‌تر بودند.

سیستم بهره‌وری و کارانه داشتیم کسانی که از یک حدی پایین‌تر بودند در آن سیستم نمی‌توانستند بمانند یعنی اگر کسی از یک امتیازی پایین تر بود معلوم بود آن فرد به درد خبرگزاری نمی‌خورد به او تذکر داده می‌شد  و صحبت می شد یا اصلاح می شد یا خداحافظی می کردیم.

فارس: از نظر وضعیت حقوق هم فکر می کنم آن زمان خبرگزاری بالاترین دستمزد را به خبرنگاران می داد درست است؟

فضائلی: ما از همان ابتدا در نظام حقوق و دستمزد یک اصلی داشتیم و فاصله حقوق تعریف کرده بودیم که حداقل حقوق و حداکثر حقوق خبرگزاری نباید از یک حدی کمتر و یک حدی بیشتر باشد. به نظرم می‌ آید که نسبت کف و سقف مثلاً 4 یا 5 برابر بود یعنی بالاترین حقوق 4 یا حداکثر 5 برابر کمترین حقوق بود که در مطالعه‌ای که ما انجام داده بودیم در سازمان‌های مختلف کشور ما جزو بهترین ها بودیم.

کف و سقف در خیلی از دستگاه‌های کشور7 بود که تا 15 و 20 برابر هم می رسید. خبرگزاری آن موقع جزو رسانه‌هایی بود که حقوق کارکنان از متوسط حقوق افراد در رسانه‌های دیگر بالاتر بود شاید بعضی ها در بالاتر بودن آن اغراق می کردند اما ما از متوسط حقوقی که در رسانه‌ها پرداخت می‌شد بالاتر پرداخت می‌کردیم به خاطر این که معتقد بودیم همکارانمان از یک کفی نباید کمتر دریافت کنند ضمن اینکه این را یکی از وظایف مهم مدیر می‌دانم که به فکر معیشت پرسنل باشد و به صورت جدی تلاش کند که هر مقدار که می‌تواند به شکل البته درست و صحیحش اوضاع معیشت کارکنان خودش را ارتقا دهد.

به طور مثال در مشهد یا شمال مهمانسرایی را آماده کنیم که پرسنل بتوانند از امکاناتی استفاده کنند. یا وام و سفر حج؛ این امکانات که به صورت عادلانه توزیع می شد،کمک می‌کرد که پرسنل احساس کنند که مدیر فقط از آنها کار نمی‌خواهد.

یادم هست ما یک نیرویی داشتیم ایشان این قدر اضافه کار می ماند که ما نه به خاطر هزینه اضافه کار بلکه به خاطر اینکه به خودش و زندگی اش نمی رسید به او تذکر دادیم که چرا تمام ایام حتی تعطیلات خود را هم در خبرگزاری می گذراند. یعنی برایم مهم بود افراد در کنار کار، زندگی خوبی را هم داشته باشند.

به هر حال توجه داشتیم که غیر از کار به زندگی و معیشت و تفریح هم برسند و وقت بگذارند و مجموعه، اینها را احساس می‌کرد که  همه اینها مستقیم و غیرمستقیم فضایی در خبرگزاری ایجاد می کرد که همدلی و همبستگی بیشتر می شد.

فارس: درباره این بحث توجه به زندگی و خانواده پرسنل موردی یادم هست که در دوران مدیریت شما روز خبرنگار به جای خبرنگاران در لوح هایی به خانواده تک تک خبرنگاران خبرگزاری تبریک گفتید، ابتکار جالبی بود.

فضائلی: خانواده‌ها واقعاً خیلی موثرند یعنی اگر خانواده‌ای همراه نباشد با زن، شوهر، پدر و مادر، فرد در محیط کار نمی‌تواند کار کند و اذیت می‌شود و درگیری ایجاد می کند. بله ، آن حرکت نمادینی بود که تقدیر کنیم از خانواده‌ها که در حقیقت نشان بدهیم توجه داشتن و همراهی آنها و پشتیبانی‌های آنهاست که باعث شده همکاران در خبرگزاری با انگیزه و علاقه بیشتری کار کنند.

تأکید می‌کنم که این موضوع در رسانه ها به ویژه خبرگزاری ها که ساعت طولانی تری افراد درآنجا به سر می برند باید به آرامش در خانواده فرد بیشتر توجه شود. مدیر مسئول اسبق همشهری می گفت که مسلمان‌ها جمعه‌ها تعطیلند، مسیحی‌ها یکشنبه‌ها تعطیلند، یهودی‌ها شنبه‌ها تعطیلند ما روزنامه‌نگاران دینمان با همه اینها فرق می‌کند پنج‌شنبه‌ها تعطیلیم! حالا آنها روزنامه‌نگار بودند پنج‌شنبه‌ها تعطیل بودند؛ خبرگزاری که پنجشنبه و تعطیلی ندارد. من خاطرم هست در طول دورانی که خبرگزاری بودم فکر کنم تقریباً هر سال تاسوعا و عاشورا سرکار بودم؛ البته نه اینکه از مناسک و تعظیم شعائر بزنیم.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار