امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 11
۰۵:۵۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 8192
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۱۵:۰۸
تعداد بازدید: 426
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس:  فاطمه حامدی‌خواه-   چندی روزی است که به مناسبت نکوداشت یاد و خاطره سه نقاش فقید معاصر ایران «احمد ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس:  فاطمه حامدی‌خواه-   چندی روزی است که به مناسبت نکوداشت یاد و خاطره سه نقاش فقید معاصر ایران «احمد اسفندیاری»، «محمود  جوادی‌پور» و «منصوره حسینی» نمایشگاهی از آثار این سه هنرمند در بخشی از مؤسسه فرهنگی و هنری صبا برپا شده است و در کنار مجموعه‌ای از آثار این سه هنرمند، اسناد و دست نوشته‌های آن‌ها نیز به نمایش درآمده است.

دیدن آثار این سه هنرمند، بار دیگر سؤال بی جواب سرنوشت آثار هنرمندان فقید ایران را به یاد می‌آورد.

در این گزارش مروری داریم بر آخرین خبرها از وضعیت آثار این سه هنرمند نقاش.

منصوره حسینی، تیرماه سال 91 درگذشت و پیکر بی‌جانش پس از گذشت چند روز از زمان فوت، در منزلش واقع در خیابان آفریقا پیدا شد.

این هنرمند 86 ساله تنها یک فرزند به نام «رومی» دارد که در ایتالیا به سر می‌برد. منصوره حسینی رابطه چندانی با خویشاوندانش نداشت و تنها در منزل شخصی خود زندگی‌ می‌کرد، انجام امور روزانه‌اش را نیز شخصاً و گاهی با همیاری برخی دوستان و علاقه‌مندانش انجام می‌داد.
 


 

این هنرمند از اعضای پیوسته فرهنگستان هنر بود و به همین دلیل،مسئولان فرهنگستان هنر و رئیس مؤسسه فرهنگی  هنری صبا، امور مربوط به این هنرمند را بعد از فوت بر عهده داشتند.

منصوره حسینی هیچ وصیت‌نامه‌ای از خود به جا نگذاشت و به همین دلیل بعد از درگذشت او همه نگاه‌ها متوجه فرزندش «رومی» شد که به ایران بیاید و تکلیف خانه و آثار هنری مادرش را روشن کند.
 


 

«رومی» سرانجام بعد از مدتی به ایران آمد اما به دلیل مشکل قلبی و نیاز به عمل جراحی قلب باز، بدون آن که مسئله انحصار ورثه را حل و فصل کند،‌به ایتالیا بازگشت و مسئولان فرهنگستان هنر همچنان در انتظار خبری از سوی او هستند تا تکلیف آثار هنری و منزل شخصی این هنرمند روشن شود.
 


 

منزل منصوره حسینی از این بابت حائز اهمیت است که علاوه بر محل زندگی‌اش، گالری آثار او و همسر سابقش «چنگیز شهوق» نیز محسوب می‌شد و مجموعه‌ای از آثار هنرمندان بزرگ ایران از جمله سهراب سپهری، نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای منحصر به فرد و ... نیز در میان آثار او دیده می‌شود که برخی از این آثار را از خود هنرمندان هم دوره خود هدیه گرفته است از جمله تابلوی سهراب سپهری را و برخی دیگر را نیز برای مجموعه خود خریداری کرده است از جمله تابلوهایی که از قوللرآقاسی خریده است و این آثار در کنار آثار خودش و همسر سابقش چنگیز شهوق مجموعه گرانقدری را تشکیل داده است.
 


 

‌ منصوره حسینی از گالری‌داران قدیمی بود که فضای خانه‌اش را متناسب با یک گالری طراحی کرده و همه آثار را در آن به نمایش گذاشته بود و هرازگاهی نیز نمایشگاه برگزار می‌کرد. اما به علت کهولت سن، پس از مدتی این گالری تنها به نمایشگاهی از مجموعه آثار منصوره حسینی تبدیل شد.
 


 

این خانه و گالری حالا بخشی از تاریخ هنر ایران را در دل خود دارد که به نظر می‌رسد بی صاحب مانده است و بلاتکلیف.

مسعود ناصری رئیس مؤسسه فرهنگی و هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر که در جریان همه امور این خانه و گالری آثار منصوره حسینی است دراین باره به خبرنگار هنرهای تجسمی فارس توضیح داد که همه آثار هنری متعلق به منصوره حسینی، سال گذشته و بعد از درگذشت این هنرمند، با مجوز و حضور ضابطین قانونی، ، فهرست‌برداری شده  و به صورت امانی در اختیار فرهنگستان هنر قرار گرفته است.

ناصری درباره محل نگهداری این آثار در فرهنگستان هنر هم گفت: این آثار نه در آرشیو و نه در گنجینه آثار هنری فرهنگستان هنر، بلکه در محل امن دیگری نگهداری می‌شود تا زمانی که تکلیف انحصار ورثه این هنرمند عضو پیوسته فرهنگستان هنر مشخص شود.
 


 

ناصری با اشاره به برپایی نمایشگاهی از آثار سه نقاش پیشکسوت معاصر ایران که به تازگی در مؤسسه صبا برپا شده است درباره وضعیت این آثار گفت: برای این نمایشگاه با توجه به این که همه آثار منصوره حسینی را در اختیار داشتیم، توانستیم با نظر کارشناسان مجموعه‌ منسجم و مهمی از دوره‌های مختلف کاری او را گرد هم آوریم،‌ اما این آثار که به همراه حدود 150 تا 200 جلد از کتاب‌های خانم حسینی در اختیار فرهنگستان هنر است، متأسفانه آن قدر گرد و غبار گرفته است که نمایندگان فرهنگستان برای گزینش و انتخاب آثار و اسنادی از میان آن،‌ با مشکل تنفسی رو به رو شدند و به سختی توانستیم از میان این مجموعه، آن چه را مورد نظرمان بود انتخاب کنیم. 

رئیس موسسه صبا درباره تعیین تکلیف پسر این هنرمند برای در اختیار داشتن خانه و آثار مادرش هم گفت: به نظر می‌رسد که «رومی» پسر منصوره حسینی از این مال و اموال بی‌نیاز باشد که در این صورت می‌توان به موضوع موزه کردن خانه منصوره حسینی فکر کرد.

او با اشاره به طراحی‌های خاص منزل منصوره حسینی هم گفت: در بنای ورودی این ساختمان از کاشی‌ها و نقش برجسته‌های زنده‌یاد چنگیز شهوق همسر سابق خانم حسینی استفاده شده است که می‌تواند شکل موزه‌ای داشته باشد و علاوه بر موزه شدن به فضای فعال و پویایی برای هنرهای تجسمی ایران تبدیل شود.

به گزارش فارس،‌حالا فرهنگستان هنر در انتظار پاسخی از سوی فرزند منصوره حسینی به عنوان تنها وارث اموال و آثار هنری اوست.

احمد اسفندیاری دیگر هنرمند پیشکسوت نقاشی نوگرای ایران بود که در آخرین روزهای سال 91 از دنیا رفت.
 


 

 از احمد اسفندیاری دختری باقی مانده است که به طور قانونی وارث آثار هنری و اموال پدرش است اما فردی به نام «اولیاء» از مرحوم اسفندیاری و دخترش وکالت تام دارد که خانه و آثار هنری اسفندیاری هم‌اکنون در اختیار اوست.

محمود جوادی‌پور دیگر هنرمندی بود که آذرماه سال 91 بدرود حیات گفت.

جوادی‌پور مؤسس اولین گالری در ایران به نام «آپادانا» بود و اولین کسی بود که از چاپ رنگی در ایران استفاده کرد. از این هنرمند به عنوان نسل اول طراحان گرافیک ایران یاد می‌شود. جوادی‌پور علاوه بر نقاشی در زمینه تصویرگری،‌نقاشی خط،‌گرافیک و چاپ دستی نیز فعالیت داشت.
 



خانواده این هنرمند به طور قانونی وارث آثار هنری او هستند ولی گفته شده است که خانواده این هنرمند نیز موافق راه‌اندازی موزه‌ای از آثار مرحوم جوادی‌پور هستند.

به گزارش فارس، آثار این هنرمندان، بخش مهمی از تاریخ فرهنگ و هنر این کشور را رقم زده است و نگهداری آثار آن‌ها و راه‌اندازی موزه‌ای از آثار آن‌ها از این حیث حائز اهمیت است.

اما با وجود این،‌ هنرمندان دیگری نیز در طول سال‌های گذشته از دنیا رفتند از جمله ژازه طباطبایی و مارکو گریگوریان که قرار بود خانه‌های آن‌ها با همکاری شهرداری تهران تبدیل به موزه شود و مدتی هم پیگیری‌هایی از سوی رسانه‌ها صورت گرفت ولی سرانجام به هیچ نتیجه‌ای نرسید و حالا سخن از هنرمندان دیگری است که به تازگی از دنیا رفته‌اند و جامعه هنری نگران سرنوشت آثار ارزشمند آنهاست.

به نظر می‌رسد برای رفع این مشکلات،‌ هنرمندان باید تا زمانی که در قید حیات هستند به ویژه کسانی که به لحاظ قانونی وارثی ندارند، تکلیف اموال و آثار هنری خود را از قبل مشخص کنند تا در آینده،‌ جامعه هنری را با چنین مشکلاتی رو به رو نکنند و مسئولان فرهنگی و هنری کشور نیز توجه بیشتری نسبت به ارزش و اهمیت این آثار هنری و لزوم نگهداری آن‌ها در قالب موزه داشته باشند و قبل از آن که دیر شود و این آثار در اثر بی‌توجهی و بهانه‌های بی‌شمار زیر تلی از خاک مدفون شود،‌فکری برای این آثار هنری کنند.
انتهای پیام/
   
برچسب ها:
آخرین اخبار