امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۰۵:۵۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 82181
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 49
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در جلسه دیگری از سلسله جلسات «درس‌هایی از اصول کافی» که در مسجد 72 ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در جلسه دیگری از سلسله جلسات «درس‌هایی از اصول کافی» که در مسجد 72 تن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی«سرچشمه» برگزار شد درباره باب توحید گفت: باب دیگری که  به آن می‌رسیم باب نهی و بازداشتن از صحبت کردن درباره کیفیت ذات اقدس حق.

وی اظهار داشت: در جلسه پیش اشاره شد که در باب توحید به ما توصیه شده که شما هر کار انجام دهید به آن حقیقت و کنه ذات اقدس ربوبی نمی‌رسید. مانند جنینی که در شکم مادر هیچ درکی از عالم بیرون ندارد. ما هم در این دنیا هیچ درکی از دنیای خارج جهان نداریم، بعد از مرگ است که می‌توانیم عالم برزخ را کشف می‌کنیم؛ متوجه می‌شویم که زندگی حقیقی آنجا است و بعد از مرگ در واقع ما تازه به دنیا آمده‌ایم. اما گفته شده که انسان خیلی نمی‌تواند آن را درک کند.

زائری ادامه داد: در مورد ذات اقدس احدیت و کیفیت آن که، خدا چگونه است وارد صحبت و بحث نشوید زیرا که ابعاد بحث در ذهن انسان نمی‌گنجد و ذهن کشش درک آن را ندارد. روایتی است از مرحوم کلینی در این باب از امام محمدباقر(ع) درباره آفریده‌ها و مخلوقات خدا صحبت کنید نه درمورد خود خدا؛ درباره خود خدا صحبت کردن جز سرگردانی و آشفتگی برای کسی که به این موضوع بپردازد حاصلی نخواهد داشت. انسان هم نیازی که به این موضوعات وارد بشود ندارد همه ما برای بندگی و عبودیت خدا آن قدری که لازم داریم، در مخلوقات خدا می‌بینیم و می‌فهمیم.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین ابراز داشت: نقل است از علامه طباطبایی در خصوص اینکه همه مخلوقات تسبیح خداوند را می‌گویند به چه معنایی است و علامه پاسخ می‌دهند؛ خداوند می‌فرماید شما نمی‌فهمید فلذا فقط بعضی چیزها در جهان است که ما آن را درک می کنیم. فقط همین قدر می‌دانیم که هر آنچه در جهان است وجهی از خداوند است و بیشتر از این در حد ما نیست. ما آنقدر که نیاز است بدانیم برای بندگی، عبودیت و تمام شدن حجت بر ما در آفریدگان خدا موجود است.

وی گفت: نقل است که مردمی به پیامبر زمان خود مراجعه کرده و از او در خصوص عالم بعد از مرگ سؤالاتی پرسیدند. پیامبر هر چه برای آنان توضیح می‌داد مردم نمی‌فهمیدند. خداوند خواب را که تا پیش از آن وجود نداشت را برای انسان ارزانی داشت به عنوان یک هدیه. مردم شب خواب دیدند که در عالم ماده نبوده و بخشی از عالم برزخ را در خواب دیدند. انسان هر بار که می‌خوابد به عالم برزخ و می‌رود و باز می‌گردد. دراین خواب‌ها بعضی چیزها یادمان می‌ماند ولی غالباً چیزهایی که می‌بینیم را فراموش می‌کنیم. خداوند سبحان می‌فرمایند: راجع به خود خدا و جزئیات وجودی حق صحبت نکنید.

زائری بیان داشت: در کتاب اصول کافی نقلی بیان شده در خصوص مؤمنین آخر زمان و مؤمنان بعد از پیامبران. در این نقل آمده: مؤمنین آخر زمان و مؤمنان بعد از پیامبران ایمانشان بسیار ارزشمند‌تر است از مؤمنان زمان پیامبر(ص) زیرا که مؤمنان زمان پیامبران معجزات را دیده و ایمان آورده‌اند ولی آنها بر اساس استدلال عقلی ایمان آورده‌اند.

خداوند از انسان سؤال خواهد کرد که ای انسان چگونه به حقیقت رسیدی و چگونه ایمان آوردی؟ رسیدن به این یقین نیاز به دانستن هیچ یک از علوم مادی و دنیوی ندارد و بستگی به درک و فهم هر انسان دارد. اگرچه قطعاً مقام علم جایگاه بالا و والاتری نزد خداوند دارد. اما در بحث ایمان و معرفت ممکن است فردی بدون داشتن علم هم بتواند به این مقام دست پیدا کند. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: در روز قیامت هیچ کس نمی‌تواند بگوید من روستایی بودم، پیرمرد و یا پیرزن بودم از من چیزی نخواه. همه نزد خدا در این مورد یکسان هستند. خداوند می‌فرماید: شما هم می‌توانستید با وجود نشانه‌ها به این درک برسید حتی با دیدن افتادن برگ یک درخت.

مدیرعامل مجموعه سرچشمه در مورد عظمت وجودی خداوند گفت: از امام سجاد(ع) روایت است: اگر تمام اهل آسمان و زمین با هم جمع شوند نمی‌توانند عظمت خداوند را توصیف کنند. این مطالب با محاسبات دنیوی ما قابل درک و فهم نیست. انسان‌ها در زمان انجام گناه و یا خطا در ذهن و فکر خود شروع به تجزیه و تحلیل کرده و عمل خود را توجیه می‌کنند. هزاران استدلال برای خود فراهم می‌کنند تا گناه انجام شده خود را بی ارزش و خارج از توان دنیایی خود تلقی کنند. آن چیز که در این جا بسیار با اهمیت است این است که شخصی بی ادعا گناهی را مرتکب می‌شود و ادعایی هم در باب دینداری ندارد. اما برخی افراد وجود دارند که خود را مؤمن و با خدا و حتی از خانواده امامان و ائمه علیهم‌اسلام می‌دانند ولی دچار گناه می‌شوند، آنهم به نام دین و سعی در توجیه کردن عمل خود هم دارند. کار اینان نزد خدا بدتر و نابخشودنی‌تر است.

وی افزود: مطلب دیگر که در باب جبر و تنفیذ است، مرحوم کلینی روایتی نقل کرده‌اند از امام سجاد(ع) که می‌فرماید: آیا می‌شود که خداوند از ما تکلیف خواسته باشد ولی از شما‌ها که دوستدار و عاشقان ما هستید تکلیف نخواسته باشد؟ روایت دیگری است از امام صادق(ع) که می‌فرمایند: این که بعضی‌ها بیان می‌دارند که خداوند انسان را به فحشا و منکر دعوت می‌کند و یا اینکه، همه چیز دست خودمان است و خداوند نقشی در آن ندارد هر دو دروغ بستن به خداوند است.

زائری تصریح کرد: حقیقت الهی فقط با وجود امام و پیشوای الهی ممکن می‌شود. بدون وجود امام معصوم(ع) نمی‌توان ذات اقدس الهی را درک کرد. یکی از راه‌های خداشناسی خودشناسی است، اما این کارآسانی نیست. هیچ کس در دنیا نیست که قدرت شناخت خودش را داشته باشد. انسان به جهت فطری می‌داند خدایی و امامی برای هدایت و راهنمایی او وجود دارد. حجت خداوند زمانی بر انسان تمام می‌شود که انسان هدایت‌گر خود را درک کرده و او را شناخته باشد. گفته می‌شود اگر روی زمین تنها دو نفر زنده باقی مانده باشند قطعا یکی از آن دو امام است. زمین هیچ گاه تهی از حجت تهی نخواهد ماند. امام صادق(ع) می‌فرماید: انسان مؤمن نخواهد بود، مگر اینکه خدا و پیغمبر و امام عصرخود را بشناسد و تسلیم امام خود باشد.

سلسله جلسات«درس‌هایی از اصول کافی» سه‌شنبه هر هفته قبل از نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی به نشانی: میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان شهید صیرفی‌پور برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
برچسب ها:
آخرین اخبار