امروز : سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 22
۰۰:۱۴
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 82216
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 40
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، این کتاب که رساله دکترای نویسنده در کشور انگلستان بوده، در سال 2012 به ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، این کتاب که رساله دکترای نویسنده در کشور انگلستان بوده، در سال 2012 به طور همزمان توسط انتشارات اینتلکت در انگلستان و انتشارات دانشگاه شیکاگو در آمریکا منتشر شده بود. ترجمه این کتاب به زبان فارسی توسط دکتر مسعود اوحدی استاد دانشگاه صدا و سیما و از مترجمان با سابقه در حوزه سینما و تلویزیون انجام شده است.

ساختار کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» به سه بخش کلی و 10 فصل تقسیم شده است. بخش اول با عنوان «چارچوب نظری» مشتمل بر دو فصل «معنای جهانی شدن» و «مفهوم سینمای ملی: نظریه ها و نقدها» است. بخش دوم کتاب با عنوان «مطالعه تطبیقی فرا-ملی» شامل چهار فصل است: در فصل اول ضرورت ها و موانع نظری و عملی در انجام مطالعات تطبیقی بین کشورهای مختلف بررسی می شود، و در سه فصل بعد تأثیرات «جهانی شدن» بر سینمای ملی سه کشور فرانسه، کره جنوبی و آرژانتین به تفکیک بررسی شده است.

بخش سوم کتاب که شامل 4 فصل است به «مطالعه موردی» سینمای ایران اختصاص دارد. در فصل نخست منازعات مختلف بر سر ابعاد سیاسی، اقتصادی و زیبایی شناختی ظهور سینمای ایران بر صحنه جشنواره های بین المللی بررسی می شود و ارتباط این موضوع با «جهانی شدن» مورد ارزیابی قرار می گیرد. سه فصل پایانی کتاب به بررسی تفصیلی آثار سه کارگردان سینمای ایران، یعنی  محسن مخملباف، داریوش مهرجویی و ابراهیم حاتمی کیا اختصاص دارد که نویسنده آنها را به عنوان نمایندگانی از ابعاد مختلف سینمای ایران در نظر گرفته است.

در این کتاب فیلم هایی چون سفر قندهار، سکس و فلسفه، فریاد مورچگان، اجاره نشین ها، مهمان مامان، دیده بان، از کرخه تا راین و آژانس شیشه ای به تفصیل مورد تحلیل قرار گرفته است.
 
بر پشت جلد کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» نظرات برخی اساتید و پژوهشگران درباره این کتاب ذکر شده است. از جمله پروفسور راجر براملی، استاد دانشگاه ناتینگهام، که در این خصوص نوشته است:

این کتاب یک بحث منسجم و سنجیده پیرامون تأثیرات پیچیده، متکثّر و متضاد جهانی‌شدن بر سینمای ملّی ارائه می‌دهد. در ایده و تحلیل اصالت دارد و نمایان گر شناخت و درک مطلوبی از مباحث و منازعات نظری روز است. درعین‌حال، با بررسی مسائل و نمونه‌هایی که توسط محقّقان و منتقدان غربی نادیده انگاشته‌شده‌اند، به پیشبرد و گسترش حوزۀ دانشوری کمک می‌کند. بحث اقناع‌کننده‌ای در مورد سینمای ایران، به عنوان یکی از مهمترین سینماهای جهان، ارائه شده و این نکته شرح داده‌می‌شود که چگونه رهایی‌بخش‌ترین و توانمندسازترین پیامدهای جهانی‌شدن، برخلاف تصوّر معمول، ممکن است در سطوح محلّی و ملّی تولید فیلم یافته شود.
 
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار