امروز : پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 25
۰۵:۲۷
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 827
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ - ساعت ۱۷:۴۲
تعداد بازدید: 238
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگذاری فارس، حجت‌الاسلام پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در همایش مردمی جبهه حماسه‌سازان انقلاب ...

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگذاری فارس، حجت‌الاسلام پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در همایش مردمی جبهه حماسه‌سازان انقلاب اسلامی و از سلسله‌نشست‌های «مشق حماسه»حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه هرگز نمی‌توان تقوی را به سادگی به دست آورد و افراد با تقوا همواره غریب و مظلوم هستند، اظهار داشت: ممکن است همه افراد بتوانند داد بزنند که ما به دنبال عدالت و پیشرفت هستیم اما نمی‌توان ادعا کرد که تقوی داریم و این موضوع را دیگران باید گواهی بدهند و از سوی دیگر کسانیکه بی‌تقوایی می کنند نمی‌توان آنها را لو داد.

مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با بیان اینکه رعایت تقوی همچون رعایت حیا است گفت: به سادگی نمی توان تقوای کسی را ادعا و یا آن را انکار کرد مگر اینکه فردی خودش خود را رسوا کند و از طرف دیگر کسی که ادعا می‌کند من با حیا هستم این موضوع با حیا سازگاری ندارد و باید در عمل نشان داده شود.

وی شناسایی تقوی در میان سیاسیون را امری غیر ساده و سخت ارزیابی کرد و افزود: انشاءالله همه دلسوزان عرصه سیاسی که طبق فرمان قرآن و عترت و پیام مقام معظم رهبری به تقوی رسیده‌اند کمک کنند تا با تشریک مساعی تقوی در عرصه سیاسی جاری شود.

پناهیان با بیان اینکه کسانیکه اهل تقوی در عرصه سیاسی هستند نباید از دیگران جا بمانند و کسانی که اهل سروصدا هستند از آنها جلو بزنند گفت: البته مردم در درک تقوای مسئولان در عرصه سیاسی هوشمند هستند.

این فعال سیاسی و فرهنگی با اشاره به رابطه حماسه و تقوی در عرصه سیاست عنوان کرد: اساسا محدودیت‌هایی که تقوی برای فرد ایجاد می‌کند خودش مقدمه تحقق حماسه است چرا که وقتی فرد به سمت حق حرکت کند با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود از این رو حماسه‌سازان بزرگ همیشه مظلوم بوده‌اند و حتی در شاهنامه فردوسی اگر چه او قطعه‌ای را تشکیل می‌دهد اما مظلوم است.

وی با اشاره به ارتباط حماسه و تقوی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب و رعایت تقوای سیاسی ادامه داد: تقوا مکانیزم تحقق حماسه سیاسی و حماسه  شیوه خاص اقامه حق است که منجر به شکل دادن شکوهی در حیات فرد یا جامعه می‌شود.

پناهیان با بیان اینکه در کلام ائمه تاکید شده که باید نقطه مقابل ایمان را شناخت، گفت: تقوی در عرصه سیاست یعنی ما اهداف سیاسی خود را با رعایت مقررات الهی محقق کنیم.

مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ تصریح کرد: تقوی در عرصه سیاست هم برای کسانیکه در قدرت هستند و هم برای کسانیکه در حاشیه قرار دارند حائز اهمیت است. چراکه کسانیکه در مکتب قدرت هستند به راحتی می‌توانند بی تقوایی کنند و کسانیکه در حاشیه قرار دارند نیز دست به تخریب می‌زنند. از این رو اگر تقوی رعایت نشود چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

پناهیان تاثیر رفتار سیاستمداران را بر معنویت جامعه بسیار بیشتر از اثر تربیت خانوادگی دانست و افزود: ما قبل از هر چیز باید یقه سیاسیون را بگیریم چرا که یک سخنرانی خوب در زمینه تقوی یک صدم اثر تقوای یک رجل سیاسی را هم ندارد. لذا این امر دغدغه مومنین است.

این معلم اخلاق با بیان اینکه تقوی و سیاست به معنای اعمال محدودیت برای تحقق حماسه است و این محدودیت‌ها با آیین‌‌نامه دینی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: ‌آنچه باعث حماسه می‌شود همین نکته است چرا که اگر قرار باشد ما برای رسیدن به هدف خود از هر وسیله‌ای استفاده کنیم دیگر نام این کار حماسه نیست و به همین دلیل می‌بینیم که نام هیتلر و صدام به عنوان یک جنایتکار و نه حماسه‌ساز در تاریخ ماندگار شده است.

وی ادامه داد: همه دنیا می‌دانند که ایران اسلامی حماسه خلق کرده است چرا که از محدودیت‌هایی که ما داشته‌ایم خبر دارند. و ما امروز می‌بینیم که جانبازان دفاع مقدس از عزت روز افزون برخوردارند چرا که آنها خلق حماسه کرده‌اند.

پناهیان تصریح کرد: در مقابل حماسه‌سازان، افراد ضد حماسه و حماسه‌سوزان قرار دارند و آنها حول حماسه مردم را هم می‌گیرند. از این رو امیدواریم انتخابات پیش رو عرصه تقابل این دو نباشد هرچند اگر چنین شود ما پای آن هستیم چرا که اینجا آزادی است.

وی با اشاره به تقوای سیاسی و ویژگی‌های حماسه‌سازی گفت: حماسه‌سازان عزت را بر ذلت ترجیح می‌دهند و در نهایت نیز به منافع خود می‌رسند اما حماسه‌سوزان منفعت را بر عزت ترجیح می‌دهند و در نهایت نیز به ذلت می‌رسند.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت‌های حماسه‌سازان و حماسه‌سوزان گفت: آیا مردمی که در شعارشان می‌گویند انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست به دنبال برق ارزان و زندگی راحت هستند؟ ‌خیر مردم به دنبال عزتند. بعضی افراد فکر می‌کنند این شعار عزت‌طلبانه مردم را می‌توانند به شعار منفعت‌طلبانه تبدیل کنند.

پناهیان در ادامه افزود: حماسه‌ساز حق‌طلبی را بدون خودخواهی دنبال می‌کند که با این کار هم نام خود را و هم حق را تثبیت خواهد کرد اما حماسه‌سوز حق‌‌طلبی را با خودخواهی در هم می‌آمیزند و در نتیجه هر دو را از دست می‌دهد، حماسه‌ساز از حق برای مصلحت جامعه استفاده می‌کند اما حماسه‌سوز از حق علیه مصلحت سوءاستفاده می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه همایش مشق حماسه خاطرنشان کرد: بعضی‌ها مصلحت را جزو حق نمی‌دانند، مصلحت بخش برتر از حق است و رعایت تقوا و محدودیت‌هایی که ایجاد می‌کند همین مصلحت است. همچنین حماسه‌ساز بیشتر از قانونمداری، قانونمداری می‌کند و برخورد حداکثری با قانون دارد اما حماسه سوز در مسیر اجرای حق قانون را اجرا نمی‌کند. حتی حداقل قانون را نیز رعایت نمی‌کند.

وی در پایان سخنان خود در این همایش تصریح کرد: حماسه‌ساز خوبی‌های خودش را اندک و بدی‌هایش را بزرگ می‌شمارد. اما حماسه‌سوز خوبی‌های خود را بزرگ و بدی‌هایش را اندک می‌شمارد. حماسه‌ساز به خاطر اندک بدی‌ خودش احساس شرم می‌کند در حالیکه حماسه‌سوز خودش را همیشه برتر می‌داند.
انتهای پیام/ 
برچسب ها:
آخرین اخبار