امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۱۴:۱۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 82958
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ساعت ۲۰:۱۷
تعداد بازدید: 141
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس/اداره کل اجتماعی-گروه رسانه: اسماعیل فلاح از سال 1374 وارد صداوسیما شد و خبرنگاری را با خبر نوشتن در ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس/اداره کل اجتماعی-گروه رسانه: اسماعیل فلاح از سال 1374 وارد صداوسیما شد و خبرنگاری را با خبر نوشتن در تحریریه اخبار داخلی واحد مرکزی خبر در تهران شروع کرد. لیسانس اقتصاد را از دانشگاه مازندران و فوق لیسانس ارتباطات را از دانشگاه آزاد واحد مرکز تهران اخذ کرد. در دوران خبرنگاری حضور متعددی در افغانستان و به خصوص پوشش اخبارحمله آمریکا و انگلیس به این کشور داشت و در ادامه کمتر از هشت سال نیز تجربه خبرنگاری در انگلیس دارد. می گوید:«این شغل را دوست دارم چون این شغل زنده است.» با او درباره کتابی که به تازگی منتشر کرده( بررسی تطبیقی مناظره‌های انتخاباتی تلویزیون ایران و انگلستان) به گفت و گو نشستیم. 



اسماعیل فلاح درباره مناظره‌های انتخاباتی تلویزیونی اظهار داشت: مناظره‌ها پدیده جدیدی در جهان نیست اما در ایران و انگلیس رویداد سیاسی و رسانه‌ای جدیدی به شمار می‌رود. البته مناظره به عنوان نماد دموکراسی و آزادی بیان در ایران پس از انقلاب اسلامی خیلی سریع با حضور قدرتمندانه شهیدان بهشتی و مطهری در تلویزیون برگزار شد و در انگلیس هم مناظره در میان سیاستمداران سال‌هاست که رایج است.

وی ادامه داد: ولی مناظره انتخاباتی تلویزیونی در انگلیس درسال 2010 پنجاه سال پس آمریکا و یک سال پس از ایران برگزار شد. به خاطر جوان بودن این رویداد درکشور ما و نیاز به تحقیق و مطالعه بیش‌تر در این باره، با بررسی مناظره‌های انتخاباتی تلویزیونی در بریتانیا، و یافتن پاسخ پرسش‌های زیر تحفه‌ای است که این حقیر تلاش کردم با ارائه آن‌ها، گامی در جهت شناخت بیش‌تر این شگرد رسانه‌ای بردارم.

وی درباره ضرورت برگزاری مناظره‌های تلویزیونی انتخاباتی درجوامع باز چیست، ابراز داشت: هم‌اکنون درباره برگزاری مناظره‌ها سوالات فراوانی مطرح است که از جمله می‌توان به سوالاتی از قبیل اینکه چه عاملی موجب شده است که مناظره‌های تلویزیونی انتخاباتی در قرن بیستم درجوامع توده وار ضروری شناخته شد؟، مناظره‌های تلویزیونی انتخاباتی در درون یک جامعه  و از منظر روابط بین الملل در یک نظام سیاسی چه تاثیری دارد؟ و همچنین درعصر رسانه‌ها چرا مناظره‌های تلویزیونی انتخاباتی ضروری شناخته شده است؟، اشاره کرد.

وی همچنین بیان داشت: تلاش به منظور دستیابی به معیارهای مربوط به اجرای مناظره‌های انتخاباتی در ایران، علاوه بر جستجو و گردآوری قوانین، مقررات و ضوابط مدون موجود، با مجری مناظره‌های ریاست جمهوری دوره یازدهم نیز مصاحبه‌ای مفصل صورت گرفت تا مقررات نانوشته نیز رخ دهد.

فلاح اضافه کرد: درباره بریتانیا نیز گزارش یازدهم ماه مارس 2010 میلادی مرکز قانون اساسی مجلس بریتانیا مورد بررسی قرار گرفت. بخش اعظم اطلاعات مربوط به پیشینه موضوع در این گزارش، از مناظره‌های انتخاباتی تلویزیونی، رویکردی بین المللی که با ویرایش دکتر استفن کلمن، مدیر پایگاه اینترنتی مجلس، موسوم به برنامه دموکراسی الکترونیکی در سال 1999 منتشر شد، برگرفته شده است.





فلاح در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اهداف این کتاب چیست و مخاطب آن کیست، گفت: من به چگونگی برگزاری و پشت پرده این مناظره‌ها در انگلیس و آمریکا، علاقه‌‌مند شدم و تلاش کردم پس از بررسی و مطالعه مناظره‌ها در این دو کشور و چگونگی تاثیر مناظره‌های انتخاباتی در آمریکا بر سیاستمداران انگلیسی و مقایسه مناظره‌های انتخاباتی تلویزیونی انگلیس با مناظره‌های تلویزیونی انتخاباتی در ایران، پاسخ برخی پرسش‌های ذهنم را بیابم و همه سیاستمداران، جامعه شناسان، اصحاب رسانه و کارشناسان سیاسی در ایران می‌توانند مخاطب این کتاب باشند و از آنجایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی دو سال قبل به موضوع نظام پارلمانی اشاره کردند فکر می‌کنم هرکسی در حد توان خودش باید تلاش کند تا دانش لازم را در شناخت نظام پارلمانی تولید و به داخل کشور منتقل کند.

این مولف درباره روش تدوین کتاب ابراز داشت: به منظور مقایسه تطبیقی اصول حاکم بر اجرای مناظره‌های تلویزیونی در انتخابات ریاست جمهوری ایران و بریتانیا و شناسایی نظام جامع‌تر، بخش اعظم قوانین و مقررات در دو کشور، براساس هفت متغیر مورد نظر در این نوشتار، طبقه‌بندی شد. پیش از آغاز این بررسی، جستجوی گسترده‌ای صورت گرفت اما مطالعه‌ای درباره مقایسه تطبیقی اصول مناظره‌های تلویزیونی انتخاباتی در ایران و بریتانیا، ملاحظه نشد و این نوشتار، نخستین تلاش در این زمینه است.

 





فلاح ادامه داد: مطالعه روش‌های اجرای مناظره‌های تلویزیونی در انتخابات ریاست جمهوری ایران و نخست وزیری بریتانیا و بررسی تفصیلی اصول و مقررات حاکم بر این گونه مناظره‌ها نشان داد که تأکید بر اصول کلی مورد اشاره در اعلامیه اتحادیه بین المجالس، مواردی همچون برابری نامزدها در استفاده از فرصت‌های تلویزیونی، بی طرفی رسانه در برگزاری مناظره‌ها و یا توجه به نیاز، خواست و یا مصلحت مخاطب، نمی‌تواند حساسیت‌های لازم را در نگارش اصول اجرای مناظره‌های تلویزیونی انتخاباتی، پاسخ گوید.

وی یادآور شد: هفت متغیر به عنوان مبنای مطالعه تطبیقی برگزیده شد تا ابعاد گوناگون مقررات برگزاری و پخش مناظره‌های تلویزیونی دو کشور، با توجه به آن‌ها، به نحو جامعی وصف شود.

این مولف در ادامه سخنان خود بیان داشت: اصول اساسی که تعداد، زمان، مدت، شبکه برگزار کننده، محل اجرا، برابری زمان، چگونگی تعامل نامزدها با شبکه، چگونگی گزینش پرسش‌ها، مجریان، بی طرفی شبکه و پوشش سراسر کشور را معین کند؛ اصول حاکم بر شکل مناظره که چگونگی گزینش حاضران، شمار و ویژگی‌های آنان از قبیل سن، جنس، نژاد، طبقه اجتماعی، گرایش سیاسی، نسبت هواداری از احزاب، شمار پرسش‌های حاضران و مقررات امنیتی ورود به جلسه مناظره را شرح دهد؛ اصول درباره حاضران که منظور از آن، شرکت نمونه‌ای دقیق از جمعیت واجد شرایط رای دهی در کشور است تا بتوانند با حضور در سالن مناظره، نظر مردم را منعکس و پرسش‌های آنان را بپرسند و مواردی همچون چگونگی طرح پرسش‌های حاضران، چگونگی نشان دادن حاضران در زمان مناظره، نحوه گزینش پرسش‌ها، ویژگی‌های پرسش‌ها و چگونگی پخش اخبار فوری در زمان برگزاری مناظره را در بر گیرد؛ اصول مربوط به ساختار که براساس آن، مراحل یک مناظره انتخاباتی، از ابتدا تا پایان طراحی شود به گونه‌ای که فضای مناسب به منظور آشنا شدن رای دهندگان با ویژگی‌های فردی، افکار و سیاست‌های نامزدها فراهم شود و نامزدها به تضارب اندیشه‌ها بپردازند؛ را از جمله این متغیرها عنوان کرد.

فلاح بیان داشت: مجری که با ایفای نقش، مناظره را به گونه‌ای عادلانه سامان دهد که حقوق نامزدها و رای دهندگان، حفظ شود؛ موضوع که نیازهای اساسی و واقعی مردم را برای بحث و بررسی در مناظره ها معین کند؛ انتظام برنامه که مناظره را براساس اصول و مقررات موجود، به گونه ای اجرا کند که منافع ملی تامین شود از دیگر متغیرها است.

فلاح در ادامه افزود: مناظره دراین دو کشور از جهات مختلف با هم تفاوت دارد. دربخش حاضران به علت دعوت نشدن از رأی دهندگان به منظور حضور در محل برگزاری مناظره و پرسیدن پرسش‌هایشان، شکل مناظره و موارد مربوط به آن‌ها از قبیل انتظام حاضران در بریتانیا، کاملا متفاوت از ایران بوده و برخلاف ایران، برای حاضران، نقش‌هایی معین شده است. دربخش پرسش‌ها، نوع پرسش‌ها و چگونگی پرسیدن آن‌ها نیز در دو کشور متفاوت بوده است که در نگاه به 76 اصل مصوب در بریتانیا و از خلال مصاحبه با مجری تلویزیون صدا و سیما، این موضوع آشکار می‌شود. به گونه‌ای که حتی نوع پرسش‌ها در برخی موارد موجب تنش شد که با انعطاف مناسب و به جای مجری مناظره روند عادی خود را دنبال کرد.

وی ادامه داد: در بخش مربوط به مجری، تفاوت مناظره‌های تلویزیونی در انتخابات دو کشور، بارز‌تر می‌شود زیرا در مناظره‌های انتخاباتی در ایران، مجری به خواننده  پرسش مبدل می‌شود و نقشی در اجرای مناظره ندارد. توجه فراوان صدا و سیما به ساختار برنامه، مناظره را از شکل واقعی جدا کرده و به مصاحبه گروهی بیش‌تر شبیه ساخته است. در این حال، بدیهی است که وظیفه مجری، فقط به اندازه‌گیری زمان و پرسیدن پرسش محدود می‌شود و جذابیت مورد نظر در اجرای مناظره‌ها، از بین می‌رود. جذابیت سومین مناظره تلویزیونی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به این علت بود که برنامه در دقایقی- بدون برنامه ریزی پیشین - به مناظره مبدل شد.

وی همچنین به تفاوت‌ میان مناظره‌ها اشاره کرد و بیان داشت: ازجمله تفاوت‌های شاخص در این دو کشور که بررسی آن پس از مناظره‌ها جای تامل دارد، نظام‌های حاکمیتی در انتخابات بود. در ایران نظام ریاست جمهوری بود و نامزدها بر اساس گرایش‌های سیاسی متفاوت، در مناظره‌ها شرکت داشتند ولی در بریتانیا که نظام حزبی برقرار است، در برگزاری مناظره‌های نخست وزیری، به نقش احزاب کوچک و نیز احزاب منطقه‌ای در ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز، توجه نشد و همین موضوع، موجب انتقاد مسئولان و نمایندگان آن احزاب شد.

فلاح در ادامه پیشنهاداتی را به منظور رفع کاستی‌ها در کشورمان ارائه داد و گفت: وحشت از ارزیابی، چه ارزیابی فعالیت‌های دیگران مثلا سازمان‌های دولتی و چه ارزیابی عملکرد خود، دردی مزمن در صداوسیما به نظر می‌رسد. بنابراین انتظار می‌رود ارزیابی اجرای مناظره‌ها، ارزیابی عملکرد نامزدها در مناظره‌ها و پیگیری اثر مناظره‌ها بر رأی دهندگان، هم به ارتقای رفتار سیاسی سیاستمداران، هم بر تقویت ستادهای انتخاباتی و هم بر افزایش توان رأی دهی صحیح مردم، منجر و بر شفافیت سیاست‌ها و سلامت انتخابات، اثر مثبت خواهد داشت. 

این مولف خاطرنشان کرد: از آنجایی که میزان دستیابی به اهداف از برگزاری مناظره‌های تلویزیونی در انتخابات اهمیت زیادی دارد تا برگزارکنندگان مناظره با گذشت زمان برنامه‌های ملی و مهم این چنینی فقط از منظر تجربه نبینند، بررسی‌های علمی و پژوهش‌های آکادمیک در چنین رویدادهای مهمی بسیار ضروری و حائز اهمیت است. ازاین رو پیشنهاد می‌شود دانشگاه‌ها، مؤسسات نظر سنجی و مراکز پژوهشی و ارزیابی صدا و سیما نیز در مناظره‌های بعدی، به این موارد پیشاپیش توجه جدی کنند زیرا بدون هدفگذاری دقیق مناظره‌ها و تهیه بازخورد مربوط، نمی‌توان از گذشته درس آموخت و توشه راه آینده ساخت.

فلاح ابراز داشت: تدوین پیشاپیش اصول حاکم بر مناظره‌های تلویزیونی در انتخابات آتی ریاست جمهوری، به عنوان چارچوب اجرایی یا اصول حاکم بر مناظره و توافق رسانه و سیاستمداران یا نامزدها به عنوان دو رکن اصلی مناظره‌های تلویزیونی انتخاباتی لازم به نظر می‌رسد.

وی همچنین درباره کتابی که تالیف کرده است، ابراز داشت: این کتاب شامل شش فصل در 368 صفحه است که با همت نشر کمال الملک درقم منتشر شده و در سالن شبستان، راهروی 29 غرفه 34  و راهروی 22 غرفه 10 در نمایشگاه بین المللی کتاب امسال عرضه شده است.

انتهای پیام/

 
برچسب ها:
آخرین اخبار