امروز : پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 30
۱۳:۳۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 8299
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۱۵:۱۰
تعداد بازدید: 256
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، سید عطالله صدر در مراسم عملیات اجرایی بندر چندمنظوره چمخاله با تشریح اقدامات توسعه‌ای و زیربنایی ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، سید عطالله صدر در مراسم عملیات اجرایی بندر چندمنظوره چمخاله با تشریح اقدامات توسعه‌ای و زیربنایی در بنادر کشور تصریح کرد: با تصویب طرح‌های توسعه‌ای در حمل و نقل دریایی، ظرفیت بنادر کشور در پایان برنامه پنجم توسعه به 210 میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: حدود 90 درصد از تجارت بین‌المللی در سطح جهانی از دریا انجام می‌شود و در ایران نزدیک به 92 درصد صادرات و واردات کشور از طریق بنادر صورت می‌گیرد که نشان‌ دهنده جایگاه حائز اهمیت حمل و نقل دریایی است و باید این ظرفیت را در بنادر خود محقق کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ایجاد ظرفیت‌های توسعه‌ای در پسکرانه بنادر با مشارکت بخش خصوصی را از دیگر اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی حمل و نقل دریایی کشور نسبت به ساخت اسکله، ایجاد موج‌شکن، لایروبی و حوضچه‌ها و کانال‌ها و آماده‌سازی بنادر برای پهلوگیری کشتی‌ها و ساخت محوطه‌های بندری اقدام می‌کند و بعد از آن بخش خصوصی در محوطه‌های بندری به صورت BOT و یا مشارکتی سرمایه‌گذاری کرده و با ساخت انبار سیلو، مخازن سوخت، ترانزیت و سوآپ فرآورده‌های نفتی پسکرانه بندری را توسعه می‌دهد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه «عملیات اجرایی بندر چندمنظوره چمخاله آغاز شده است»، گفت: بندر چمخاله در فاز اول با ظرفیت 600 هزار تن در سال عملیات تخلیه و بارگیری انجام می‌گیرد و البته بتدریج در فازهای بعدی به دو میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت و ما باید این ظرفیت‌ها را بیشتر کنیم و اقتصاد خود را احیا کنیم.

در این مراسم همچنین کیهان‌هاشم‌نیا، استاندار گیلان، گفت: این بندر در فاز اول ظرفیت تخلیه و بارگیری 600 هزار تن کالا را دارد؛ با در نظر گرفتن اراضی خشکی و آبی در مجموع در مساحت 42 هکتار احداث می‌شود و امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی‌های بزرگ تجاری و مسافربری در آن پیش‌بینی شده است.

وی افزود: برای ساخت فاز اول بندر چمخاله 44 میلیارد تومان هزینه می‌شود.

استاندار گیلان به پسکرانه مثبت این بندر اشاره کرد و گفت: نزدیکی به منطقه اقتصادی لاهیجان، منطقه ویژه اقتصادی بندر انزلی، تالاب انزلی و بندر آستارا و انجام فعالیت‌های اقتصادی دریایی از جمله خصوصیات مثبت احداث بندر چمخاله است.

هاشم‌نیا به احداث بندر تالش به عنوان سومین منطقه اقتصادی استان اشاره کرد و افزود: بندر تالش مکان‌یابی و جانمایی آن به پایان رسیده و بعنوان سومین منطقه اقتصادی فعال در گیلان تبدیل می‌شود و هم اکنون نیز سرمایه‌گذارانی برای احداث کارخانه کشتی‌سازی در این بندر اعلام آمادگی کرده‌اند و این امر تحول عظیمی‌ را در استان به دنبال خواهد داشت.

استاندار گیلان ایجاد کریدور داخلی ترانزیت در بنادر استان را ضروری دانست و گفت: بنادر استان گیلان علاوه بر کارهای صیادی، شیلاتی و تجاری می‌توانند نقش مهمی ‌در گردشگری دریایی و گشت‌های تفریحی، توریستی ایفا کنند و لذا داشتن یک کریدور داخلی ترانزیت در بنادر استان از اقدامات ضروری است و این امر می‌تواند تمامی سرمایه‌گذاری‌های دریایی را قابل توجیه کند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار